|
הסיני מגיע לארץ [צילום: אלי מנור]
|
|
|
|
|
אחרי הניסיון הכושל להפעיל אוטובוס חשמלי בשנת 1975, הגיעו שר התחבורה ישראל כ"ץ וראשי קואופרטיב דן היושב-ראש מיכאל נגר והמנכ"ל שמואל רפאלי, לחנוך אוטובוס חשמלי בודד, אשר ייסע בקו 5 בתל אביב.
מדובר באוטובוס עירוני נמוך-רצפה באורך רגיל של 12 מטר. לאוטובוס טווח נסיעה עירוני של 250 קילומטרים בין טעינות, המספיק ליום עבודה ברוב הקווים העירוניים. טעינת האוטובוס תתבצע בלילות, בעמדות טעינה שיוצבו בחניונים של דן, כאשר זמן הטעינה הוא בין 4 ל-5 שעות. טווחי הנסיעה הגדולים וזמן הטעינה הקצר יחסית, צפויים לאפשר לדן לשלב את האוטובוס החשמלי כחלק ממערך קווי השירות שלה.
היקף ההשקעה הכולל של דן באוטובוסים החשמליים צפוי לעמוד על 400 מיליון שקלים בחמש השנים הקרובות, מהלך אשר יוביל להפיכת 25% מצי האוטובוסים של החברה לאוטובוסים חשמליים. עלויות התחזוקה של האוטובוס החשמלי נמוכות בכ-25% מעלות התחזוקה של אוטובוס דיזל, כאשר עלות האנרגיה לקילומטר נסיעה היא כשליש מעלות הנסיעה באוטובוס דיזל.
את האוטובוס מייצרת חברת BYD הסינית והוא מיובא לארץ באמצעות חברת כלל מוטורס מקבוצת כלל תעשיות. הוא מבוסס על טכנולוגיות מובילות ושימוש במצברי ליתיום ברזל פוספט, המותאמים לכלי רכב חשמליים. המצברים מתוצרת BYD בעלי פרופיל בטיחות גבוה, אורח חיים ארוך במיוחד, ידידותיים לסביבה ואינם כוללים מתכות כבדות או חומרים רעילים.