|
שריג. פעולה אחרונה לפני הפרישה [צילום: רונן טופלברג]
|
|
|
|
|
המפקח היוצא על הביטוח, עודד שריג, קנס את חברת הביטוח שירביט בסכום חסר תקדים של 3 מיליון שקל ומינה זמנית מפקח לחברה. זו הייתה פעולתו האחרונה לפני פרישתו ב-1 בספטמבר.
דובר האוצר הודיע (יום ב', 9.9.13) על הקנס, אך בניגוד למקובל לא הודיע שהקנס הוטל על-ידי המפקח, אלא על-ידי "האגף". הסיבה: שריג, ולא המפקחת החדשה דורית סלינגר, הוא שהטיל את הקנס.
לא נמסר מדוע פירסם דובר האוצר את ההודעה על הקנס ומינוי המפקח רק היום, 10 ימים ואולי יותר לאחר שהקנס הוטל. בפרט, כאשר עיתון הביטוח "עדיף" כבר פירסם בשבוע שעבר את דבר הטלת הקנס.
40% מהתיקים - לשמאי הקשור עם שירביט
הקנס החריג הוטל לאחר שבשנה האחרונה ערך האגף, בראשות המפקח עודד שריג, בדיקות בחברה. נמצא כי החברה הפרה את חוזר השמאים, הקובע כללים לגבי אופן בחירת שמאי במקרה של תאונת דרכים, ומניעת מניעת ניגודי עניינים של השמאי. בביקורת נמצא, כי שירביט הפנתה כ-40% מהמבוטחים לשמאי רכב, שיש לו קשרי עבודה מגוונים עם החברה, ולכן לא הייתה רשאית לכלול אותו ברשימת השמאים, מחשש לניגוד עניינים. עוד נמצא, כי מחלקת התביעות והנהלת שירביט לא מילאו את חובתם כלפי המבוטחים.
לאור זאת, החליט המפקח שריג, בצעד חריג, למנות מפקח מיוחד לחברה, שיפקח על תיקון הליקויים שעלו בדוח החמור, ישנה את ניהול מחלקת התביעות וישפר את הממשל התאגידי בחברה ואת מערכי הבקרה והפיקוח שלה. האוצר אומר כי "פעולות הפיקוח הביאו להעברת עובדים בחברה מתפקידם" - ביטוי עדין למילה פיטורין.
המפקח המיוחד סיים את עבודתו בחברה בחודש יוני 2013. אגף שוק ההון ממשיך לעקוב אחרי התנהלות החברה. נראה כי המשך הטיפול והפיקוח כבר יהיו של סלינגר.
הקנס - 25% משווי עיסקי ביטוח החיים
הקנס שהוטל על שירביט הוא השני בגודלו בתולדות הענף, אחרי קנס שהוטל לפני מספר שנים על חברת מנורה-מבטחים. יחסית לגודלה של שירביט, הקנס הוא בסכום גבוה וכואב, משום ששירביט היא חברה קטנה. לשם השוואה יוזכר, כי לפני מספר שבועות סיימה שירביט עסקה למכירת תיק ביטוח החיים שלה ב-12 מיליון שקל. כלומר, הקנס מהווה 25% עיסקי ביטוח החיים - ויש לזכור כי קנס איננו הוצאה מוכרת לצרכי מס.
תגובת דוברת שירביט: "מדובר בספיח נוסף לפעילות שביצע המפקח על הביטוח בחברת שירביט בשנת 2013 ושהסתיימה במאי השנה. בחברה מאמינים כי מגוון המהלכים השירותיים, הטכנולוגיים והניהוליים שבוצעו בשנה האחרונה יבטיחו מניעת הישנות מקרים מאין אלה בעתיד. חברת שירביט מאחלת לקהל לקוחותיה ושותפיה שנה טובה ומוצלחת".