למעלה ממיליון מבקרים צפויים להגיע לירושלים בחול המועד חג הסוכות. רובם צפויים לעשות שימוש בתחבורה הציבורית. לפי אומדן חברת סיטיפס, צפויים כחצי מיליון נוסעים לעשות שימוש ברכבת הקלה. ביום ראשון (22.9,13) יתקיים בכותל המערבי מעמד ברכת כהנים המונית. כהיערכות לחג, יתבצעו שינויים ותגבור קווים. אגד יתגבר את קווי האוטובוס בעיר ויפעיל קווים מיוחדים אל הכותל. גם הרכבת הקלה תתגבר את פעילותה והתדירות תתוגבר לנסיעה אחת ל-8 דקות ברוב שעות היממה. כך גם יונפק כרטיס הלוך ושוב יומי. מערך הקווים הבינעירוניים תוגבר גם הוא והשירות יוארך בקווים רבים עד השעה 01:00 בלילה. ביקושי שיא כבדים צפויים בעיקר בדרך אל ומהכותל המערבי לפיכך מערך התחבורה נערך למלא את הביקוש במגוון קווים ביניהם: קווי 1, 3 ישירים מהשכונות, קו 111 מחניון טדי. קו 38 ו-38א אל העיר העתיקה. כן ניתן להגיע לשערי העיר העתיקה באמצעות הקווים ,6,51, 17,19 ועוד. כדי להימנע מהיקלעות לגודשי תנועה, ממליצים גורמי התחבורה לציבור לפזר את ביקוריו לאורך היום בעיקר בדרך אל הכותל. מומלץ להקדים את הביקור לשעות הבוקר.
|
|
|
|
הולכי הרגל ממשיכים לפקוד את מרכז הבירה. סקר הולכי הרגל השנתי מצא כי במהלך חודש אוגוסט האחרון, שיא עונת התיירות, נספר ביום מספר שיא של למעלה מ-430 אלף הולכי רגל ב-18 נקודות ברחובות מרכז העיר. בשוק מחנה יהודה נספרו כ-65 אלף מבקרים ביום בממוצע. ברח' יפו ליד הצומת עם רח' לונץ נרשמה תנועה של כ-50 אלף הולכי רגל ביום, וברח' יפו ליד בית יואל של כ-41 אלף איש. גם מדרחוב בן יהודה נמצא כמוקד משיכה גדול עם כ-37 אלף הולכי רגל שנספרו בממוצע ליום.
הסקר, שנערך על-ידי יחידת מערכות מידע וגיאוגרפיה בצוות תוכנית אב לתחבורה י-ם, בוצע באמצעות18 מצלמות שהוצבו בנקודות שונות במרכז העיר, מרחוב שלומציון במזרח, דרך "המשולש" ועד שוק מחנה יהודה במערב. המצלמות פעלו ברציפות מהשעה 07:00 בבוקר ועד חצות. בכל אחד מהצילומים פוענחו ונספרו הולכי הרגל העוברים בכל נקודה, וייתכן כי אדם אשר חלף על פני כמה מצלמות נספר כמה פעמים.
עוד עלה מן הסקר, כי בהשוואה ליולי 2011, חודש לפני תחילת פעילות הרכבת הקלה בעיר, ועד לחודש אוגוסט - שיא עונת התיירים והביקושים בעיר - נרשמה עלייה של 46% במספר הולכי הרגל במרכז העיר. הממצאים שהתקבלו בסקר האחרון מעידים על יציבות ושמירה על מגמת העלייה במספר הולכי הרגל, שנרשמה כבר בסקר אשתקד.
בצוות תוכנית אב לתחבורה י-ם מעריכים כי נתונים אלה אף יוסיפו לעלות עם השלמת הארכות תוואי קו הרכבת הקלה הראשון - הקו האדום - לנווה יעקב להדסה עין כרם, וכן עם הקמת קווי הרכבת הקלה הבאים: הקו הירוק בין הר הצופים למלחה והקו הכחול - בין רמות לגילה.
"איננו מופתעים", אמר נדב מרוז, מנכ"ל צוות תוכנית אב לתחבורה י-ם. "השקענו במרכז העיר מאות מיליוני שקלים בחידוש התשתיות ובשיפור פני הרחובות, ולכך מצטרפת תרומתה הרבה של הרכבת הקלה לעלייה במספר הולכי הרגל במרכז ירושלים. ברכבת הקלה נוסעים למעלה מ-130 אלף איש מדי יום, וכיום כבר ברור לגמרי שמערך התנועה החדש ובמרכזו הרכבת הקלה הביא לתחיית מרכז העיר ולהפיכתו לאזור נעים ושוקק חיים", הוסיף. "עתה נוצרו הזדמנויות ענק לפיתוח כלכלי ותרבותי של מרכז העיר, בדיוק כפי שהתרחש בערים ההיסטוריות באירופה. אני משוכנע כי הקווים הבאים ימשיכו את המגמה ויביאו עימם שגשוג ואיכות חיים למאות אלפי תושבי העיר", סיכם.