המועצה הישראלית לצרכנות הגישה לבית המשפט המחוזי בלוד תביעה ובקשה לאישורה כייצוגית נגד חברת אייקון גרופ מתל אביב, שהינה יבואן מורשה של מוצרי חברת APPLE, ביניהם מכשירים מסוג אייפד ואייפוד.
זאת בטענה להפרת התחייבותה לספק חלקי חילוף לתיקון מכשירי האייפד והאייפוד על-פי דרישה עד תום שנה לאחר תום שנת האחריות, דהיינו משך שנתיים ממועד הרכישה.
לטענת המועצה, אייקון גרופ מפרה חובה זו והיא אינה מספקת חלקי חילוף אלא מציעה ללקוח לרכוש מכשיר שלם במחיר מוזל. כך יוצא כי לקוח המעוניין בתיקון רכיב ספציפי כמו החלפת מסך שניזוק, נאלץ לרכוש מכשיר שלם במקום להחליף את הרכיב, גם אם מדובר ברכיב שעלותו קטנה יחסית לעלות המכשיר במחיר מוזל.
בתביעה נאמר, כי בתעודת האחריות הניתנת על-ידי אייקון והחברה-הבת שלה איי-דיגיטל סטור, המשווקת של מוצריה, נאמר כי "אספקת חלקי חילוף תבוצע על-ידי החברה לפי דרישה עד 12 חודשים מיום תום שנת האחריות הראשונה באמצעות ערכת חלקי חילוף שלמה שעלותה 75% מעלות ציוד דומה באותה עת".
אולם תעודת האחריות אינה מגלה לצרכן כי לאמיתו של דבר "ערכת חלקי חילוף שלמה" איננה כשמה, אלא היא מוצר שלם, ועל כן תעודת האחריות מטעה ובפועל נדרש הצרכן לרכוש מוצר שלם.
לרוב, דרישה זו נודעת לצרכן רק לאחר שהמכשיר ניזוק או שנמצא בו ליקוי, ובמועד זה ניצב הצרכן בפני שוקת שבורה. לדברי המועצה לצרכנות, התנהלות זו מנוגדת לדין, מטעה ומהווה הפרה של חוזה ההתקשרות.
עוד נטען, כי התנהלות זו של הנתבעת גורמת ללקוחות רבים המעוניינים בתיקון המכשיר שבידם באמצעות החלפת חלק, לקבל שירותי תיקון על-ידי מי שאיננו טכנאי מוסמך מטעמה. בכך ניזוק הצרכן, שכן על-פי תעודת האחריות, במקרה של תיקון שלא על-ידי נציג מורשה מטעם אייקון, פוקעת האחריות.
לטענת המועצה לצרכנות, באמצעות עוה"ד פרופסור אלון קלמנט, גיל רון ואהרון רבנוביץ, התנהלותה זו של אייקון מסבה ללקוחותיה פגיעה קשה בשל הצורך להוציא סכום נכבד עבור מוצר חלופי שהוא מכשיר שלם במקום לתקן את התקלה על-ידי החלפת רכיב בעלות נמוכה כפי שהוא זכאי לעשות.
יתרה מכך, מאחר שאייקון ואיי-דיגיטל נוטלות את המוצר הפגום מחזקתו של הלקוח, יוצא שהלה ששילם את מלוא תמורתו במועד הרכישה המקורי, נדרש לשלם סכום נוסף השווה לכ-75% ממחיר המוצר כדי שיוכל להמשיך ולהשתמש באותו מוצר.
אשר על כן, מתבקש בית המשפט להורות לאייקון לספק ללקוחותיה תעודות אחריות התואמות את הוראות הדין לעניין אספקת חלקי חילוף, וכפועל יוצא מכך לספק להם חלקי חילוף לפי דרישה.
בנוסף מתבקש בית המשפט לפצות את הלקוחות אשר המכשיר שבידם נפגם או התקלקל תוך שנתיים ממועד הרכישה, והם רכשו מכשיר שלם, זאת בגין העלות הכספית העודפת שנגרמה להם. בנוסף - להשיב ללקוחות את המוצר הפגום, ואם הדבר אינו אפשרי או אינו סביר, לפצות אותם בגובה שוויו של המוצר הפגום.
כמו-כן - לפצות את אותם הלקוחות שלא רכשו מכשיר שלם ולא תיקנו את מכשירם אצל אחרים בגין אובדן האפשרות ליהנות מהמכשיר. סכום התביעה המצרפי מוערך ב-10 מיליון שקלים.