עומסים כבדים במטרונית, בייחוד בשעות השיא, פוגעים בחוויית הנסיעה. נתון זה ואחרים עולים מסקירה שביצע ארגון נוסעי בתחבורה הציבורית בישראל. הנתונים נאספו בין היתר על-ידי אפליקציית איפה-בוס במהלך תקופת ההרצה - אוגוסט-דצמבר 2013.
מן הסקירה עולות הבעיות הבאות:
- כריזה ושילוט - ב-21% מהמקרים השילוט או הכריזה באוטובוס אינם עובדים או אינם מסונכרנים. כמו-כן קיימות בעיות נקודתיות בהקראת שמות התחנות.
- תחנות ההמתנה - התחנות כוללות 3-2 מקומות ישיבה בלבד ואינן מגינות מפגעי מזג האוויר. בתחנות רבות דרוש כיול לצגי המידע הדיגיטליים.
- תיקוף - מכשירי תיקוף לא תקינים ובעיות בתיקוף עבור אלה שביקשו לעבור בין חיפה לקריות באמצעות "חופשי חודשי".
- קדימות - המערכת אינה נותנת קדימות ברמזורים ולכן זמן הנסיעה ארוך מהמוצהר.
- נגישות - מטרוניות לא עצרו סמוך לרציפים ולא מעט נוסעים מעדו ונפלו.
בעיות נוספות כוללות: דילוג על תחנות, מקרים של השחתת רכוש, אתר מידע לא ידידותי ואי-יכולת של מוקד עיריית חיפה לטפל בבעיות בזמן שהמוקד של "דן צפון" סגור בסופי-השבוע.
באופן כללי נמצא כי המטרוניות נקיות ונהגיהן אדיבים.
ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל ממליץ להגדיל את התדירות בשעות העומס. חדבריו, העומס מוביל להשארת נוסעים בתחנות, לדחיפות, להימעכות על הדלתות, לדוחק בתחנות, לעצבים מיותרים ולהרבה תסכול שתורם בעקיפין לאי-אדיבות
מצד הנהגים.
כמו-כן מומלץ לתקן את מערכות הכריזה והשילוט הדיגיטלי ולטפל בתקלות במערכות התשלום והתיקוף בתחנות וכן בבעיות בכרטוס. עוד קורא הארגון לשקול עידכון מסלולי הנסיעה כדי להקל על ציבור הנוסעים תוך שיתוף הציבור.
"נמשיך לפעול לשיפור"
דובר חברת יפה נוף, עופר עמר, מסר בשם יפה נוף,
משרד התחבורה וחברת דן בצפון את התגובה הבאה:
"פרויקט המטרונית הינו פרויקט תחבורה ציבורית חדשני וראשון מסוגו בארץ, המשלב מערכות רבות ושכל מטרתו שיפור איכות החיים במטרופולין חיפה, באמצעות הפעלת מערך תחבורה ציבורית יעיל, נוח ומתקדם, שמשפר את הנגישות במטרופולין ומהווה תחרות אמיתית לשימוש ברכב הפרטי.
"ממצאי הדוח משקפים רמת שביעות רצון גבוהה מרוב המרכיבים של מערכת המטרונית כבר בתקופת ההרצה וההפעלה הראשונה של המערכת. ממצאים חיוביים אלו מהווים הוכחה למחשבה, לתכנון, להקמה, לביצוע ולהפעלה של מערך המטרונית במטרופולין חיפה, שלו שותפים רבים, בהם משרד התחבורה, חברת יפה נוף, מפעילת המטרונית חב' 'דן בצפון' ומפעילי תחבורה ציבורית נוספים, העיריות והרשויות המקומיות ועוד גורמים רבים אחרים ובכללם כמובן תושבי מטרופולין חיפה ומשתמשי התחבורה הציבורית.
"עוד לפני הפעלת המטרונית ניתנה התחייבות כי במהלך ההרצה וההפעלה הראשונית של המטרונית יבוצעו בדיקות, שיפורים ועידכונים של המערכת, במטרה להביאה למצב פעילות מבוקש והדוח המוצג אכן מאשר כי במהלך תקופה זו בוצעו עידכונים ושיפורים במערכות הרבות והשונות המרכיבות את פרויקט המטרונית. יש לציין כי בחודשיים האחרונים הייתה קפיצת מדרגה בשיפור הפעלת המערכות השונות, בהן מערכות המידע בזמן אמת, מוקד המידע, תזמון המטרוניות, מערך הכרטוס ועוד. חב' יפה נוף, בשיתוף מש' התחבורה והמפעיל ימשיכו לפעול לשיפור המערכת כדי לספק לתושבים מערך תחבורה ציבורית מתקדם, יעיל ונוח".