תנובה עושה מזה שנים שימוש לרעה במעמדה כבעלת מונופולין בשוק הגבינה הצהובה, וגובה מחיר מופרז במכירת גניבה צהובה ארוזה. כך טוענת (30.11.14)
המועצה הישראלית לצרכנות בבקשה לאשר תביעה ייצוגית נגד תנובה בסך 235 מיליון שקל.
בבקשה, שהוגשה בית המשפט המחוזי בתל אביב, נאמר, כי תנובה אוחזת ב-88% משוק הגבינה הצהובה. בתהליך שהסתיים בשנת 2007 הוסר הפיקוח על מחיר הגבינה הצהובה הארוזה, בעוד שמחיר הגבינה הצהובה הלא-ארוזה הנמכרת לפי משקל נשאר מפוקח. עד אז מחיר הגבינה הארוזה היה גבוה ב-24% ממחיר הגבינה במשקל, והנה תוך זמן קצר חל זינוק אדיר במחיר הגבינה הצהובה הארוזה, עד מעל כפליים ממחיר הגבינה במשקל. לדברי המועצה, תנובה הגיעה למחיר זה על-ידי הפעלת הכוח המונופוליסטי שבידיה.
התביעה נתמכת בחוות דעת של פרופ' יוסי שפיגל מאוניברסיטת תל אביב, ולפיה תנובה גובה עבור גבינה צהובה ארוזה מהמותגים אליהם מתייחסת התביעה, מחיר העולה בעשרות אחוזים (עד 64%) על המחיר שהייתה גובה לו מחירי המוצרים הללו היו בפיקוח. לדברי שפיגל, עלויות הייצור לא יכולות להסביר תופעה זו, אלא היא נובעת מניצול כוח השוק של תנובה. הבקשה הוגשה באמצעות
עוה"ד גיל רון, נדב מיארה ויעקב אביעד, וטרם הוגש כתב הגנה.