כל קווי הלילה בצפון הארץ ובאילת הפועלים בשבת וכן קו 1 של המטרונית בחיפה פועלים בניגוד לחוק. כך חשף (יום ג', 2.12.14) כתב News1, עידן יוסף, במהלך דיון שהתקיים בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא ההפרות הרבות שמבצע
משרד התחבורה בכל הקשור להפעלת
תחבורה ציבורית בשבת.
יוסף הסביר כי ההנחה הרווחת, שהפעלת תחבורה ציבורית בשבת מותרת באזור חיפה רבתי, באילת ובישובים ערבים מותרת היא טעות נפוצה. לדבריו, חוק שנחקק בשנת 1992 ותקנה 386א(ב) בעקבותיו מתירים להפעיל אך ורק קווים היסטוריים שפעלו לאורך כל השבת באזורים אלה, אולם קווי הלילה והמטרונית אינם עונים לקריטריונים אלה משום שהם אינם נעים במסלולים של קווים שהותר להם לפעול. הוא ציין כי משרד התחבורה מתכוון להאריך בקרוב את מסלול הנסיעה של קו 1 כך שיגיע עד עכו בצפון ועד טירת הכרמל בדרום.
"משרד התחבורה מאבד את המדינה היהודית"
יוזם הדיון, ח"כ יואב בן-צור (ש"ס), שאל את נציג משרד התחבורה כיצד קרה שבתוך זמן קצר נוספו מעל 100 קווים שפועלים בשבת. לדבריו, בינואר השנה מסר שר התחבורה, ישראל כ"ץ, לכנסת רשימה שכוללת 159 קווים שרשאים לפעול בשבת וטען שהיא הרשימה העדכנית ביותר. "או שבזמן שחלף נוספו פתאום מעל 100 קווים לרשימה, או שמישהו מאשר הוספת קווים בשבת על דעת עצמו ומסתיר זאת מהשר", אמר ח"כ בן-צור. הוא הוסיף כי חלק מהקווים גלשו לתוך השבת בשעון החורף. "איך קורה שממספר מצומצם של קווים שהורשו בשנות התשעים לפעול בשבת הגענו היום ליותר מ-300 קווים שפועלים בשבת?", שאל צור. "אם משרד התחבורה של ישראל מאבד את המדינה היהודית, ועל הדרך גם מפר את החוק - הכנסת חייבת להתערב כדי לשמור על צביון השבת במדינת ישראל".
דרור גנון, מנהל אגף בכיר רישוי תכנון ותפעול תח"צ ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, שב וחזר על טענת משרד התחבורה שאין שינוי במדיניות. הוא אמר כי רשימת הקווים היא רשימה היסטורית שאינה משתנה, למעט עידכונים בהתאם לקריטריונים שנקבעו בתקנה 386א(א), שמאפשרים לתת רשיונות להפעלת קווים בשבת באחד מהמקרים הבאים: שירות לבתי חולים, שירות ליישובי ספר, שירות לישובים שהתושבים בהם אינם יהודים ובמקרים בהם השירות חיוני לצרכי ביטחון או חיוני לקיום שירותי תחבורה ציבורית.
לדברי גנון, כל הקווים שפועלים בשבת פועלים בהתאם לאחד מהקריטריונים הללו. גנון הוסיף כי חלק מהקווים הופסקו והופעלו מחדש, והוסיף כי יעביר את הרשימה העדכנית לוועדה.
משרד התחבורה מתכחש למדיניותו
גנון אמר כי אינו מכיר את ההנחיה אותה הזכיר הכתב האוסרת להפעיל קווים בשבת בשעון חורף ומתירה להפעיל אותם אך ורק מהשעה 17:00 בשעון קיץ. יוסף השיב כי מדובר בפרשנות לחוק שנהוגה מזה עשרות שנים במשרד התחבורה. הוא ציין כי קרא תכתובות פנימיות של משרד התחבורה והכנסת משנות התשעים ואף שוחח עם מנסחי התקנות. לדבריו, הקו המנחה של משרד התחבורה היה לתת היתר לקווים המסיעים חיילים אך ורק בזמנים בהם יוצאת השבת מאוחר ולכן ניתן ההיתר רק משעה חמש בערב.
נציגי לשכות היועצים המשפטיים של משרד התחבורה ומשרד הכלכלה שהוזמנו לדיון בחרו שלא להתייצב ולהסביר את אי-ההלימה בין לשון החוק למציאות בשטח.
קווים ש'גולשים' לשבת
בכיר משרד התחבורה שכן הגיע לדיון התייחס לחשיפת News1 בעניין 'גלישת' עשרות קווים ברחבי הארץ לתוך השבת. גנון: "לאוטובוס שיוצא לדרך אנחנו מאשרים את שעת היציאה. אני לא מאשר לו את שעת ההגעה ברמת ההגעה שלו. לפני כחודש, הייתה תקלה בזמן המעבר בין שעון קיץ לשעון חורף. השנה עבר שעון הקיץ אחרי יום כיפור, ואז נוצרה סיטואציה שההבדל בין כניסת שבת השנה לאשתקד היה כמעט שעתיים וזה יצר אצל המפעילים בעיית התאמה של הנסיעה האחרונה. זה קרה שבוע-שבועיים והתקלה תוקנה. בהגדרה אנחנו לא חורגים וגם הנחינו את המפעילים להקפיד על הגעה לפני כניסת שבת. זה לא היה בכוונה ומיד לאחר שעלה - זה טופל ותוקן לאחר שבועיים". יצוין, כי
בניגוד לדברי גנון כאילו תוקן העניין, המציאות בשטח רק החריפה - גם בשבת האחרונה המשיך משרד התחבורה לתת אישורים שלא-כחוק לקווים שעל-פי לוח הזמנים המתוכנן חורגים בוודאות ומגיעים ליעדם בשבת, ומספר הקווים המגיעים לתחנתם האחרונה אחרי פרק הזמן המותר בשבת ויוצאים לפני הזמן המותר בצאת השבת רק עלה בעשרות ערים וישובים בכל רחבי הארץ.
חובת היוועצות בציבור
עו"ד אורי ישראל פז העומד בראש הארגון המשפטי "התנועה למדינה יהודית" שאל את גנון על ההיתר שנותן משרד התחבורה על-פי הסעיף המתיר לרשות הפעלת קו חיוני מבחינת קיום שירותי תחבורה ציבורית: "מי אם לא הציבור קובע את הצורך? הרי יש לכם חובת היוועצות מינהלית עם הציבור שנפגע מן החוק". גנון השיב: "הצורך נקבע מהצרכים של הציבור. אני לא יודע על איזו חובת היוועצות אתה מדבר. אנחנו פועלים על-פי תקנות וחוקים שעומדים לטובתנו בנושא והם די ברורים". עו"ד פז אמר כי סעיף 71(7)(א) לפקודת התעבורה קובע חד-משמעית: "לעניין זה יתחשב השר ככל שניתן במסורת ישראל בכל הנוגע לאיסור תנועת כלי רכב בימי מנוחה", ולכן מה שצריך להנחות את השר אינו צורך ציבורי כזה או אחר אלא מסורת ישראל. לדבריו, "המונח צורך מבחינה משפטית הוא מונח אמורפי, ואין לנו מושג לפי איזה קריטריונים אתם קובעים את הצורך". גנון שב וטען כי "לא נוספו קווים חדשים שאינם במסגרת התקנה, ולא פרצנו את זה בשביל שנוכל להתעסק עם זה. אם מחר בבוקר תעלה בקשה להפוך את כל קווי מדינת ישראל לפועלים בשבת אז אני מעריך ששר התחבורה יצטרך להתחבר לתהליך הזה ויצטרך להיוועץ בציבור. בשלב הזה אנחנו שומרים על המערכת כמו שהיא".
הוא ציין כי פנה לפני שבועות אחדים למשרד התחבורה והלין על פעילות בשבת של למעלה ממאה קווים אך עד היום לא נענה. גנון השיב שהפנייה הגיעה רק לפני יומיים, ותשובה תימסר עד יום ראשון". עידן יוסף ציין בהערת אגב כי בג"ץ עסק בפרשנות המילה "חיוני" ולא הכריע.
יושב-ראש הישיבה, ח"כ
איציק שמולי, סיכם את הדיון ואמר כי אמירתו של גנון שלא מדובר במדיניות היא חשובה, אך עם זאת טוב שיש חברי כנסת נמרצים כמו בן-צור שקשובים לציבור וטוב שיש תחקירים עיתונאיים חשובים שבודקים זאת. ח"כ בן-צור הוסיף כי אם יתברר שיש קווים שנוסעים בשבת מעבר לקווים ברשימה הוא יבקש דיון נוסף בעניין.