|
כביש מס' 1 [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
פתיחת כביש 1 החדש מתל אביב לירושלים תידחה בחצי שנה - עולה מהודעה שמסרה בימים אלו חברת נתיבי ישראל, שהיא היזמת, לבית המשפט המחוזי בנצרת. חברת מרדכי בנימין, הסוללת את הקטע שער הגיא-שורש, 6 ק"מ, הפסיקה את העבודות לפני חודש וחצי, לאחר שנקלעה לקשיים. לא ידוע מתי יתחדשו העבודות. הדבר יביא כמובן לדחיה בפתיחת הכביש כולו.
נציג נתיבי ישראל, עו"ד אולמן, הודיע השבוע (יום ב', 29.12.14) בבית המשפט המחוזי בנצרת, הדן בקשייה של מרדכי בנימין, שהצטבר פיגור של 4 חדשים לעומת לוח הזמנים המקורי. נתיבי ישראל מביאה בחשבון פיגור של 6 חדשים. היא דורשת לפתור את הבעיה בהקדם, על-ידי העברת הפרויקט לקבלן אחר. אם לא תהיה ברירה אחרת, היא תיקח על עצמה את העבודות, כלומר הלאמה.
בית המשפט קיבל שתי הצעות לרכישת הפרויקט. ההצעה הגבוהה היא של חברת י.ד. עשוש תשתיות מאשקלון, המציעה לשלם 17.4 מיליון שקל תמורת קבלת הפרויקט. זוהי חברת תשתיות, שנוסדה ב-2003, והיא בבעלות המהנדסים דוד ויאיר עשוש. החברה מתמחה בעבודות עפר וכבישים..
ההפסד - 35,000 שקל ליום
עו"ד אולמן הודיע, שההפסד מהפסקת העבודות הוא 35,000 שקל ליום. ההפסד המצטבר מהפסקת העבודות עד כה מגיע ל-1.6 מיליון שקל. הפסד זה ילך ויגדל, כל יום שבו לא מחדשים את העבודות. הנתון על ההפסדים אינו כולל את ההפסד הכלכלי מדחיה של חדשים בפתיחת הכביש, העשוי להגיע למיליוני שקלים רבים. בעיה נוספת - קבלני משנה החלו להוציא ציוד .
מרדכי בנימין אמורה לקבל 216 מיליון שקל תמורת סלילת הכביש. היא כבר ביצעה עבודות בשווי 70 מיליון שקל, כלומר כ-33% מסך הפרויקט (לדברי החברה, שיעורהביצוע שלה גבוה יותר), וקיבלה מנתיבי ישראל 65 מיליון שקל.
בורות, בעיות ניקוז, עמודי תאורה, צוותי חרום
נתיבי ישראל מתריעה גם על סכנות בטיחות חמורות בכביש. אולמן: "בכביש נפערו בורות, לפחות 17 כלי רכב נפגעו תוך מספר ימים מהבורות. בנס לא היו פגיעות בנפש (דיווח זה הוא מלפני כשבועיים). יש בעיות ניקוז. חייבים להחליף עמודי תאורה. יש אביזרי בטיחות הדורשים טיפול יום-יומי; חברת "קוים", האחראית על אביזרים אלו, חזרה לעבוד".
חברת נתיבי ישראל נחלצה לפעילות חרום כדי למנוע אסונות. היא הקימה צוותים המטפלים 24 שעות ביממה בבעיות בטיחות . חברת מרדכי בנימין הבטיחה לממן צוותים אלו.
החברה מסבירה, שאין מקום לדחיות בפתרון בעיית הכביש, ואי-אפשר להסכים לפתרונות זמניים. חובה למצוא מיד משקיע מהימן, העומד בדרישות החברה, כדי שיחדש את העבודות. כאמור, נתיבי ישראל הזהירה, שאם לא תהיה ברירה, היא תאלץ לקחת את העבודות עליה, כלומר להלאים חלק זה של כביש מספר 1.