אלפי זכאי הנחות בתחבורה הציבורית המקבלים הבטחת הכנסה מביטוח לאומי שביקשו (יום ה', 1.1.15) לממש את זכאותם להנחה של 35% נדחו על-ידי המערכות האלקטרוניות למרות היותם נזקקים.
הדבר אירע למרות הנחיה שמסר למפעילי התחבורה הציבורית אריה זדה, מ"מ מנהל אגף פיקוח פיננסי ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, לפיה עליהם לכבד את ההנחה הניתנת לנזקקים, ולהאריך את תוקף התעודות המצויות ברשותם שאמור היה לפוג ב-31.12.14 בשלושה חודשים נוספים עד ליום 31.3.15.
ההנחיה הזמנית ניתנה לאחר ש
משרד התחבורה טרם הספיק להנפיק תעודות חדשות לזכאים. מדובר בתעודות שצבען יהיה סגול על-רקע לבן וניתן יהיה להשתמש בהן עד סוף 2016.
לפני כשלושה שבועות מסר אגד הודעה באתר האינטרנט, לפיה בשל עיכוב של משרד התחבורה בהנפקת תעודות זכאות חדשות לזכאי הביטוח לאומי, תהיה הארכת פרופיל הזכאות ברב-קו ועל-מנת להאריך את התוקף יש להגיע לעמדת רב-קו עם כרטיס הרב-קו ותעודת הזכאות הישנה. "זכאים שלא יאריכו את תוקף הפרופיל", הזהירו באגד, "לא יזכו להנחות ולא יוכלו להמשיך ולהשתמש בחוזים הטעונים בכרטיס!".
ואכן, נזקקים רבים כלל לא שמעו או נחשפו להודעה האמורה וזכאותם נחסמה. בעקבות פניית News1 למשרד התחבורה נמסר כי משרד התחבורה הוציא לכל המפעילים הנחיה מיידית לכבד את הזכאות של מקבלי הבטחת הכנסה להנחה. מן הביטוח הלאומי נמסר כי אין זה מתפקידו לעדכן את הזכאים בהנחות המגיעות להם, וכי זוהי אחריותו של מי שמנפיק להם את כרטיסי הנסיעה.
בישראל ישנם כ-300 אלף זכאים, מתוכם כ-80% נכים. כיום זכאים מקבלי הבטחת הכנסה להנחת 35% לעומת נוער, סטודנטים ואזרחים ותיקים המקבלים 50%. בשנת 2011 ביקש שר התחבורה ישראל כ"ץ להביא לממשלה הצעה להחלטה, לפיה יזכו גם מקבלי הבטחת הכנסה ל-50% הנחה. אולם משום מה הצעתו לא יצאה אל הפועל.
העניין החל בהחלטת ממשלה משנת 2002, שביטלה הטבות ופטורים למקבלי הבטחת הכנסה חדשים, כאלה שזכאותם החלה אחרי יולי 2003. ואכן חלה ירידה דרסטית במתן התעודות החל ב-2003 בעקבות המדיניות השוללת את הזכאות להנחות ממקבלי הבטחת הכנסה חדשים.
על-פי נתונים רשמיים, נכון לשנת 2011, יש 138,500 מקבלי הבטחת הכנסה ומתוכם הונפקו תעודות להנחה בתחבורה הציבורית ל-41,000 איש בלבד.