המרכז הישראלי לניהול (המי"ל), בשיתוף עם המסלול האקדמי של המכללה למינהל, הודיע היום (ג', 16.12.03) על הקמת מיזם לימודים חדשני וראשון מסוגו בישראל - מרכז אקדמי בינתחומי ללימודי תעופה ותיירות.
הלימודים מיועדים למנהלים ולנושאי משרה בכירים בענפי התעופה והתיירות ויהיו בחסות אקדמית של המסלול האקדמי- המכללה למינהל.
במיזם החדש, אשר ישים דגש על לימוד ההיבטים הניהוליים של תחומי התעופה והתיירות, שותפות גם שלוש חברות התעופה הגדולות בישראל - אל-על, ארקיע וישראייר. מספר יזמים אמרו, כי שיתוף הפעולה בין שלוש החברות מצביע על החשיבות הרבה שהן מייחסות ללימוד ההיבטים הניהוליים של תחומי התעופה והתיירות.
המרכז החדש יציע הכשרות ייעודיות בסיסיות ומתקדמות בתחומי התעופה האזרחית והתיירות וכן תוכנית אקדמית מלאה בנושאים אלה. המרכז אף ייזום מחקרים וקבוצות דיון בנושאים שונים שעל סדר היום של ענף התעופה והתיירות, תוך מתן ייעוץ והכוונה רב-תחומית לגופי התעופה והתיירות ויפעל להובלת תהליכים חוץ-מוסדיים וממשלתיים לקידום תחומים אלה. כמו-כן, ייזום המרכז ימי עיון, כנסים וסמינרים מקצועיים בתחומי התעופה והתיירות, יגבש ספרות מקצועית ותורה ניהולית.
את המיזם החדש הגה ויזם עו"ד גדי אלבז, לשעבר היועץ המשפטי של מינהל התעופה האזרחית ושל חברת תש"ת וכיום עו"ד פרטי. עו"ד דן יערי, סמנכ"ל ארקיע, היועץ המשפטי שלה ומזכיר החברה ירכז את הפרויקט וישמש כמנחה המקצועי שלו.
מנכ"ל המי"ל, יצחק (יצחקי) חן, הצביע על חשיבות המיזם החדש ואמר, כי בניגוד למדינות נאורות אחרות בעולם, אין בישראל כיום שום מסלול לימודים אקדמי בנושאי ניהול תעופה ותיירות.
בישראל גם לא קיים שום גוף חיצוני המרכז הכשרות מקצועיות, עדכונים ומחקרים אקדמיים בתחומי התעופה האזרחית והתיירות. כל זאת למרות שתחום התעופה הוא תחום עתיר-מערכות ניהוליות מורכבות, לרבות מערכות, כלכליות, לוגיסטיות, משפטיות ובטיחותיות, הדורש התמחות והתמקצעות.
לדבריו, לאחר אירועי ה-11 בספטמבר בארה"ב, ולאור התעצמות התחרות והצפיפות בשדות התעופה, הופך ניהול מערכות תעופה למורכב ומסובך עוד יותר. לדבריו, מסלולים דומים קיימים בארה"ב ובקנדה ובכוונת המסלול החדש לעשות שימוש בכמה מן המודלים הלימודיים שמציעות מדינות אלה.
יצחקי חן הוסיף ואמר: "יש לראות את הרקע הרחב להקמת המרכז החדש. מנהלים בגופי התעופה והתיירות בישראל זקוקים כיום יותר מאי-פעם בעבר לראייה רחבה ואינטגרטיבית של סביבת עבודתם, לרבות הכרת הרגולציה הבינלאומית והפנימית וכן להכרה מעמיקה של גופים בינ"ל המניעים את התעופה העולמית. המפה התעופתית, הדינמיקה והמגמות בסביבת עבודה ומחייבם רמת עדכון גבוהה.
אין כיום שום גוף המציע פתרון לצורך זה. כמו-כן, קיים חסר ברציפות במעקב אחר התמורות בתעופה העולמית ברמה המבצעית והמסחרית, אשר מעצבות את פני הענף ומכתיב רה-ארגון מחדש שלו. גם הקשיים התקציביים של הגופים הממשלתיים האחראים לענף מבליטים את הצורך בגוף מקצועי אשר יניף את דגל ההתמחות וההתמקצעות על ענפי התעופה והתיירות".
בין הנושאים שעליהם יושם דגש בלימודי המרכז החדש - היבטים ניהוליים של ניהול חברות תעופה, שדות תעופה, ביטחון תעופתי, בטיחות בתעופה, תעבורה אווירית והמרחב האווירי, רפואה תעופתית, אמנות בינ"ל ודיני תעופה בינלאומיים, מדינתיים ופנים-ארציים, הסכמי תעופה, זכויות טיס, מדיניות הליברליזציה בתחום התעופה והתחרות בין החברות, הגבלים עסקיים בתעופה, הפרטת חברות תעופה, הובלת מטענים ויחסי גומלין בין הנוסע לחברת התעופה.
על צוות ההיגוי של המסלול החדש נמנים - עמוס שפירא - מנכ"ל אל-על, פרופ' ישראל (איזי) בורוביץ - מנכ"ל ארקיע, סבינה בירן - מנכ"ל חברת ישראייר, דורון קרני - יו"ר איגוד הטייסים, עמרי טלמון - יו"ר קלוב התעופה, עו"ד אלי גורנשטיין - נציג הטייסים הפרטיים, זאב שריג - נציג רשות שדות התעופה, מוטי אנגלמן - ראש רישוי צוות אוויר במינהל התעופה האזרחית, פרופ' יורם עדן - דיקאן המסלול האקדמי - המכללה למינהל, משה קרת - מנכ"ל התעשייה האווירית ויוסי פתאל - יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות והתיירות.