|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

מצוקת הדרוזים בסוריה ובלבנון הגיעה לישראל

הדרוזים בסוריה ובלבנון חוששים ממעשי טבח של הארגונים דאעש וג'בהת אל-נוצרה הרואים בהם כופרים באיסלאם מחלוקת בקרב העדה הדרוזית בשאלה האם להילחם בארגונים האלה או לנסות להידבר עימם
15/06/2015  |   יוני בן-מנחם   |   חדשות   |   מלחמה בסוריה   |   תגובות
הפגנת דרוזים בירכא למען אחיהם מעבר לגבול [צילום: באזל עווידאת/AP]

על-פי כמה דיווחים מסוריה, בשבוע שעבר עשו פעילים של ארגון ג'בהת אל-נוצרה טבח בכפר הדרוזי קלב לוזה במחוז אדליב שבסוריה והרגו 20 אזרחים.

הרקע לטבח אינו ברור. על-פי אחת הגרסאות, אחד ממפקדי ג'בהת אל-נוצרה ממוצא תוניסאי, ניסה להחרים בית בכפר והאשים את בעליו בנאמנות למשטר בשאר אסד, בני המשפחה התנגדו והתוצאה הסופית הייתה רצח של עשרים מהם, בהם נשים וילדים.

אירוע זה מעורר דאגה רבה בקרב בני העדה הדרוזית בסוריה, בלבנון ובישראל. היה זה הטבח הראשון בדרוזים בסוריה, אך לא בהכרח הטבח האחרון. החשש הוא שהאירוע יהווה תקדים לבאות. ארגונים איסלאמים ג'יהאדיסטים כמו דאעש וארגון ג'בהת אל-נוצרה - שהוא השלוחה של אל-קאעידה בסוריה - רואים בדרוזים כופרים באיסלאם.

פרשנים בעולם הערבי משווים את מצבם של הדרוזים בסוריה היום למצבם של הדרוזים בלבנון ב-1982. גם אז עמדו על הפרק השאלה מהו עתידם של בני העדה הדרוזית בלבנון והאופן שבו יוכלו להמשיך ולחיות בכבוד.

הדרוזים בסוריה במצב קשה

בימים אלה נמצאים בני העדה הדרוזית בסוריה בעין הסערה, קואליציית המורדים המכונה "ג'יש פתח", שהכוח המרכזי בה הוא ארגון ג'בהת אל-נוצרה, השיגה הישגים משמעותיים בזירת הלחימה באזור דרעא שבדרום סוריה. היא כבשה את מחנה חטיבה 52 הסורית ומתקדמת לעבר שדה התעופה הצבאי אל ת'עלה. השלב הבא הוא ניסיון לכבוש את העיר דרעא ואת מחוז סווידאא' שבו מרוכזים בני העדה הדרוזית.

הדרוזים בסוריה מונים כ-700 אלף איש ומאז פרצה מלחמת האזרחים בסוריה, הם ניסו לשמור על עמדה ניטרלית בעימות בין צבאו של אסד לבין כוחות המורדים. בחלק מהכפרים הדרוזים פועלות מליציות מזוינות, אולם לטענת מפקדיהן, הנשק משמש להגנה עצמית בלבד במקרה שהתושבים ורכושם יותקפו. אין לבני העדה הדרוזית כמויות גדולות של נשק, ובמיוחד נשק כבד אשר הם יכולים להשתמש בו בשעת חרום היה והארגונים הג'יהאדיסטים הקיצונים יכריזו עליהם מלחמה.

כל הכפרים הדרוזים בסוריה נמצאים היום תחת איום הארגונים הג'יהאדיסטים, מצד ארגון דאעש ומצד הקואליציה הג'יהאדיסטית המכונה "ג'יש פתח" הנתמכת בכסף ובנשק על-ידי הציר טורקיה-קטאר-סעודיה.

בני העדה הדרוזית בסוריה מודעים למצבם הקשה, לאור העובדה שהכוחות הג'יהאדיסטים מתקדמים למקום ריכוזם בהר הדרוזים ולנוכח היחלשותו הממשית האחרונה של משטר אסד, שאליו הם היו נאמנים. על הרקע הזה היו פניות לממשלת ישראל, באמצעות מנהיגי העדה בארץ, לסייע לדרוזים בסוריה בנשק כדי שיוכלו לעמוד בהצלחה בשדה הקרב אם תיכפה עליהם מלחמה מצד הארגונים הג'יהאדיסטים.

ישראל איננה מתערבת בשלב הזה בנעשה בסוריה ואיננה מספקת נשק לדרוזים שם. הארגונים הג'יהאדיסטים מנצלים את הפרסומים בתקשורת בנושא הזה כדי לטעון שישראל מעוניינת בחלוקתה של סוריה ובהקמת מדינונת דרוזית בהר הדרוזים כדי שתהווה "רצועת ביטחון" לישראל בגבולה הצפוני.

עמדת הדרוזים בלבנון

הטבח בכפר הדרוזי קלב לוזה עורר מחלוקת עמוקה בקרב מנהיגי הדרוזים בלבנון באשר לתגובה המתבקשת והאסטרטגיה שבה צריכים לנקוט הדרוזים בסוריה ובלבנון.

הדרוזים בלבנון חוששים מאפשרות חדירת הארגונים הג'יהאדיסטים ללבנון לאחר שיסיימו את הקרבות בסוריה. מנהיג ג'בהת אל-נוצרה, אבו מחמד אלג'ולאני, הודיע על כוונה זו בראיון שהעניק ב-27 במאי לערוץ אל-ג'זירה.

כמה ממנהיגי הדרוזים בלבנון שוקלים את האפשרות ליצור ברית עם כוחות חיזבאללה למלחמה נגד הארגונים הג'יהאדיסטים במקרה שיפלשו ללבנון ובכמה כפרים דרוזים בלבנון שוב מצטיידים בנשק כהכנה לבאות.

מנהיג הדרוזים בלבנון, ווליד ג'ונבלאט, פרסם הודעה המגנה את הטבח בכפר קלב לוזה. הוא האשים את המשטר הסורי במצב שנוצר וטען כי מדובר ב"אירוע מקומי, סכסוך שהשתתפו בו כמה תושבים מהכפר שהביא לירי שבמהלכו נהרגו אזרחים". ג'ונבלאט יודע את האמת אך הוא ניסה בהצהרתו למנוע את החרפת העימות של הדרוזים עם ארגון ג'בהת אל-נוצרה וליצור, מבחינה תקשורתית, מעין "רשת ביטחון לדרוזים בסוריה". בחודשים האחרונים טען גם ג'ונבלאט כי ארגון ג'בהת אלנוצרה שונה מדאעש ואיננו ארגון טרור.

ג'ונבלאט דוגל באסטרטגיה של שמירה על קשרים טובים עם האופוזיציה הסורית כדי להגן על הדרוזים בסוריה ואיננו בוחל בהצהרות חנופה לתקשורת כדי לנסות ולהשיג מטרה זו. ב-13 ביוני כינס ג'ונבלאט מסיבת עיתונאים בביירות וניסה להרגיע את הרוחות והודיע כי ישתמש בקשריו הפוליטיים כדי לנסות ולהגן על הדרוזים בסוריה, הוא דחה את תוכניות החלוקה של סוריה, חזר על ההצעה הסעודית לפתרון בסוריה ואמר: "יש למצוא פתרון פוליטי על בסיס הסכמות בינלאומיות ואזוריות כדי להוציא את אסד מהשלטון ולהשאיר את מוסדות המדינה הסורית בראשות הצבא".

הוא זכה לביקורת קשה מצד ארגון חיזבאללה. העיתון הלבנוני "אלאח'באר", המזוהה עם חיזבאללה, תקף אותו ב-13 ביוני על האופן שבו הוא מציע לטפל בבעיית הדרוזים בסוריה והזהיר כי אם הדרוזים "לא יצטרפו לציר ההתנגדות הרי שהם בוחרים באופציית ההתאבדות או המוות בידי המורדים".

לעומתו, מנהיג דרוזי אחר בלבנון, הנחשב לנץ, ויאם ווהאב שמו, והמשמש כראש "מפלגת האיחוד הערבי" נוקט בעמדה ברורה בקשר לארגונים הג'יהאדיסטים. לפני כמה ימים הוא אמר במסיבת עיתונאים כי "הניטרליות היא התאבדות" והוסיף: "לא נקבל את נפילת סוריה בידי ג'בהת אל-נוצרה שהינה סניף אל-קאעידה בסוריה, הדרוזים יילחמו בכל האזורים הלבנוניים".

ויאם ווהאב גורס כי ההתחמשות בנשק היא האופציה היחידה של הדרוזים בסוריה ובלבנון, וכי אין ברירה לדרוזים אלא לשתף פעולה עם חיזבאללה נגד הארגונים הג'יהאדיסטים.

לאן פני הדברים?

המלחמה בדרום סוריה תימשך, הארגונים הג'יהאדיסטים נחושים לכבוש אותה בדרך לכיבוש דמשק ולא נראה שמשטרו של בשאר אסד יצייד את הדרוזים בנשק כבד, נראה כי בשאר אסד מתעלם מקריאתם לעזרה ועסוק בהצלת המשטר ובני העדה העלאווית.

ב-13 ביוני הודיע אחד ממנהיגי הדרוזים בסוריה, השייח' אבו ח'אלד שעבאן כי צעירים דרוזים מאזור סוידאא' התפרסו בכמה אזורים, כולל בשדה התעופה הצבאי אלת'עלה, בחסותם של כוחות אסד. זהו הסימן לכך שבני העדה הדרוזית ינסו לבלום את הכוחות הג'יהאדיסטים המתקרבים להר הדרוזים.

כמה ממנהיגי הדרוזים בסוריה נוטים להסתמך על הקשרים ההיסטוריים הטובים שלהם עם תושבי אזור דרעא הסונים. אולם על השאלה האם זה מספיק כדי למנוע מעשי נקם של הארגונים הג'יהאדיסטים הקיצוניים, לאיש אין תשובה.

במקביל, שוקלים מנהיגי הדרוזים פנייה למדינות הציר-טורקיה-קטאר-סעודיה התומך בקואליציה הג'יהאדיסטית המכונה "ג'יש פתח" כדי לנסות ולסדר הגנה לתושבים הדרוזים בסוריה. למרות שהר הדרוזים נמצא סמוך לגבולה של סוריה עם ירדן, הישועה לא תבוא משם.

למרות מלחמתה בדאעש, ירדן לא תבוא לסייע לדרוזים, היא רואה בהם חלק מתומכיו של הנשיא בשאר אסד. אם המצב יחריף לא תהיה לדרוזים בסוריה ברירה אלא להצטייד בנשק ולהקים כוח צבאי גדול שיגן על אזור הר הדרוזים וילחם בארגונים הג'יהאדיסטים הקיצונים.

בתרחיש כזה הם ישובו ויפנו לישראל בבקשה לעזרה ויעוררו את הציבור הדרוזי בארץ להפעיל לחץ על הממשלה. ישראל עשויה להיתקל בתופעה שאזרחים דרוזים ישראלים ששירתו בצה"ל ויש להם ניסיון קרבי יבקשו או ינסו לצאת לסוריה כדי לסייע לאחיהם הדרוזים במלחמה נגד הארגונים הג'יהאדיסטים.

מנהיגי העדה הדרוזית בארץ מצפים שישראל תסייע לאחיהם בסוריה וישראל צריכה למצוא את הדרך הנכונה להתמודד עם הבקשה הזו כדי שלא לפגוע במרקם היחסים עם בני העדה הדרוזית בישראל שמשרתים בצה"ל ונאמנים למדינה.

תאריך:  15/06/2015   |   עודכן:  15/06/2015
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מצוקת הדרוזים בסוריה ובלבנון הגיעה לישראל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמה בסוריה
התעשיה האוירית חשפה השבוע מל"ט "מתאבד" ובאופן טבעי עולה האפשרות שאחת ממטרותיו היא מתקני הגרעין באירן
11/06/2015  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
נציגי 26 מדינות התכנסו השבוע בפריז במסגרת הקואליציה הבינלאומית למלחמה בהתפשטות ארגון "המדינה האיסלאמית" בסוריה ובעירק. אחת ההחלטות שהתקבלה בעניין סוריה הייתה "לתמוך בתהליך מדיני מהיר בסוריה, בפיקוח האו"ם, כדי להגיע להסדר שיחסוך דם וישמור על שלמות האדמה הסורית". ברקע נמצאת גם הצעת פשרה של סעודיה לפתרון מדיני בסוריה התומכת בהקמת ממשלה חדשה בסוריה על בסיס בכירי השלטון הקיים בשיתוף נציגי האופוזיציה הסורית והוצאתו של הנשיא בשאר אסד מכס השלטון.
04/06/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
שר החוץ הסעודי החדש עאדל אלג'ביר הגיע בתחילת השבוע במפתיע לביקור בקהיר ונועד עם צמרת השלטון המצרית לדון בהתפתחויות האחרונות בסוריה, בתימן ובלוב.
03/06/2015  |  יוני בן-מנחם  |   חדשות
אוזלת ידן של מדינות העולם במלחמתן באיסלאם הקיצוני הג'יהאדיסטי תביא ככל הנראה לשינוי פניו של המזרח התיכון ולהשתלטות האיסלאם הרדיקלי על חלקים נרחבים ממנו. יהיה זה למעשה נצחונה של תנועת האחים המוסלמים העולמית שארגוני דאעש ואל-קאעידה צמחו ממנה והפכו ברבות הזמן לעצמאיים הפועלים להקים את "הח'ליפות האיסלאמית" כבר בימינו אלה.
31/05/2015  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
ארגון ג'בהת אל-נוצרה בסוריה הופך לכוח חשוב במלחמה בסוריה, שיש לו הישגים בשדה הקרב והמצליח להביס בקרבות את חיילי בשאר אסד ואת לוחמי החיזבאללה.
28/05/2015  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
רשימות נוספות   /   מלחמה בסוריה  /  מי ומי  
קומנדו אמריקני חיסל בכיר דאעש בסוריה  /  עידן יוסף
המשטר הסורי מפנה מדמשק את העלאווים  /  איציק וולף
האם כוחותיו של אסד בסוריה לקראת קריסה  /  עופר וולפסון
שינוי מהותי במאזן הכוחות בסוריה?  /  אורית פרלוב, אודי דקל
מנהיגות קצרה  /  אריאל י. לוין
ציר אירן-סודן  /  אריאל י. לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
נכון לרגע כתיבת שורות אלה מצטיירת התמונה העגומה היא שהחמאס לא הושמד וישראל מצויה במשבר רציני, מאות חללים מסרו נפשם בקרב ואלפים נפצעו
פרויקט הולילנד בירושלים [צילום: איתמר לוין]
תומר קורנפלד
חברת קרדן נדל"ן בנתה בשנים האחרונות צבר ענק של פרויקטים הכולל הקמה של למעלה מ-17,900 יחידות דיור. הנה הניתוח המלא
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il