שר התחבורה, ישראל כ"ץ, אישר את תקציב הפיתוח של
רכבת ישראל עד לשנת 2020, בהיקף של 28.3 מיליארד שקלים. מדובר בתקציב הפיתוח הגדול ביותר שאושר עד כה לרכבת ישראל.
אחד המיזמים העיקריים הכלולים בתקציב הוא מיזם הענק להסבת רשת הרכבות הארצית לחשמל ורכש של רכבות חשמליות וציוד נייד בעלות של כ-12 מיליארד שקלים. "פרויקט חשמול הרכבת צפוי להגביר באופן ניכר את תדירות ומהירות הרכבת ולהגדיל את רמת האמינות והדיוק של הרכבת", אמר כ"ץ.
עוד כולל התקציב את החלפת מערכות האיתות והקשר של הרכבת, שיגבירו את הבטיחות ויגדילו את קיבולת רשת מסילות הברזל הארצית. עלות ההשקעה במערכות אלה נאמדת בכ-3.7 מיליארד שקלים. בנוסף לכך, יפותחו ויוקמו מתחמי תחזוקה חדשים של הרכבת, ויותאמו מתחמים קיימים לעבודה בחשמל, בעלות של כ-3.4 מיליארד שקלים.
התקציב כולל את חיבור תחנת ראשון לציון (ראשונים) לפאתי מודיעין, את חיבור מודיעין לקו המהיר לירושלים וכן הקמת שלוחות מסילתיות לרכבות משא מהנמלים ליעדים שונים והקמת מסופי מטען נוספים ברחבי הארץ.
מלבד מיזמים אלה, תוקצבו כ-700 מיליון שקלים לקידום תכנון של מיזמי תשתית עתידיים, בהם הכפלת מסילת החוף, חיבור תחנת ראשון לציון (ראשונים) לתחנת ראשון לציון (משה דיין), הרחבת תחנת נתב"ג, והקמת מסילת עוקף לוד, שתפחית את מספר הרכבות החולפות בעיר.
תחנה חדשה בכפר מנחם תוכנית רכבת ישראל כוללת גם הקמת תחנות נוסעים חדשות בכפר מנחם, מזכרת בתיה ונתניה, בעלות של 153 מיליון שקלים וכן שדרוג תחנות נוסעים קיימות, הוספת חניוני "חנה וסע" במתחמי התחנות ופרויקטים לשיפור השירות לנוסעים בעלות של 245 מיליון שקלים. בניית התחנה בכפר מנחם אשר תשרת את תושבי קריית מלאכי והסביבה לא תגרום שיבושים בתנועת הרכבות. היא תכלול 200 מקומות חניה, רציפים מקורים באורך 300 מטרים ומעבר תת-קרקעי.
משרד התחבורה וחברת רכבת ישראל ישקיעו בשנים הקרובות 335 מיליון שקלים בהקמת הפרדות מפלסיות נוספות, בנקודות מפגש של מסילות רכבת וכבישים במטרה להגביר את בטיחותם של הרכבות וכלי הרכב, בעקבות העלייה בתנועת הרכבות בשנים האחרונות.
מהנהלת רכבת ישראל נמסר כי תקציב הרכבת צפוי לשפר באופן משמעותי את השירות שהרכבת מספקת ללקוחותיה. הפעלת רכבות חשמליות, החלפת מערכות שליטה ובטיחות והקמת הקווים החדשים, צפויים להכפיל את היקף הפעילות של החברה מ-450 ל-860 רכבות ביממה, ולהביא את הרכבת ליעד של 70 מיליון נוסעים בשנה ואף יותר מכך.