פקידים ב
משרד התחבורה עקפו את הוראת שר התחבורה בעניין הקפאת ייקור תעריפי מינוי חופשי-חודשי והעלו מחדש את המחיר. כך עולה משאלה שהציג (יום ד', 9.3.16) במליאת הכנסת ח"כ יואב בן-צור (
ש"ס).
בן-צור ציין את רפורמת התעריפים בינואר, שבה התגלה כי מחירי החופשי חודשי בכמה ערים בפריפריה התייקרו. הוא פנה לשר התחבורה: אמרת שהרשות לתחבורה ציבורית ייקרה את התעריפים בניגוד לעמדתך והורית לחזור לתעריף הקודם. פברואר נכנסה לתוקף הנחה בשווי מע"מ בסך 14.5% שיזם יו"ר ש"ס, שר הפנים
אריה דרעי. אבל בפועל,
באותם מקומות בהם הורית לחזור לתעריף הקודם, חישבו פקידי משרדך את ההוזלה לפי התעריף של אחרי ההתייקרות ברפורמה, ובפועל גרמו לביטול החלטתך, כך שבמקום לקבל הנחה של 14.5% הם מקבלים הנחה רק בין 5% ל-13.4%. מה תעשה בנדון?"
השר ישראל כ"ץ ניסה להמעיט בחשיבות העניין, ואמר: "אם נותנים לך סוס בחינם - אל תבדוק לו את השיניים. רפורמת העריפים היא הבשורה הגדולה יותר מההנחה של 14.5% ואכן הציבור מביע ברגליים וקונה הרבה מינויים. העיקרון היה שלא ייקרו, וכשהיו הנחות של 14.5% עשו את ההתחשבנות".
פיצוי לסטודנטים
כ"ץ אמר את הדברים במסגרת שאילתה דחופה שהגישה חברת הכנסת יפעת שאשא-ביטון (כולנו), ששאלה מדוע מתעכב מתן הפיצוי לסטודנטים שרכשו מינוי שנתי עליה הובטח. כ"ץ השיב כי בעקבות הסיכום אליו הגיעו שרי האוצר והפנים הורה הוא ב-15.2.16 לתת את ההנחה. לדבריו, חישוב שנעשה מצא שמדובר ב-10% הסדר לסטודנטים המגלמים את שתי ההנחות, והדבר יתאפשר החל ממחר, כדי לא ליצור עומסים לפני סמסטר ב'. שאשא-ביטון ביקשה שהפיצוי לסטודנטים לא יינתן רק במוקדי השירות של המפעילים אלא גם בימים מרוכזים במוסדות הלימוד, וכ"ץ השיב שהמשרד מתואם בעניין עם התאחדות הסטודנטים בישראל, ואין בכך צורך משום שלסטודנטים יש מרחב זמן של כחצי שנה כדי להגיע למוקדי השירות, ואין לחץ כמו בפתיחת שנת הלימודים. יצוין כי חלק מן המכללות רחוקות מאוד ממוקדי השירות, וייתכן שהדבר ידרוש חשיבה מחודשת בעניין.
הנחות לבני ישיבות
חבר הכנסת
אורי מקלב (
יהדות התורה) ביקש מן השר לתת הנחה לא רק ללומדים במוסדות המוכרים על-ידי המל"ג, אלא גם בישיבות. הוא הוסיף כי גובה הסבסוד נמוך משום שתלמידי הישיבות נוסעים בדרך כלל פעם בחודש, ולפעמים פעם בשבוע, לבתיהם ובחזרה במה שקרוי "נסיעות מזדמנות" ואינם נזקקים לחופשי-חודשי וכדומה. השר כ"ץ השיב כי היו סיבות לקביעה מי יקבל הנחות ומי לא, וציין כי החלטה בעניין אינה בלעדית לשר התחבורה אלא צריכה להיות של הממשלה כולה.