שר התחבורה ישראל כ"ץ תוקף את
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ואומר כי פעלה בניגוד להנחיותיו. הוא התייחס לייקור המחירים במקצת מן הקווים במסגרת רפורמת התעריפים במטרופולינים בתחבורה הציבורית שהחלה הבוקר (יום ו', 1.1.16). "הרפורמה בתעריפים היא בשורה גדולה שבאה להוריד מחירים לכלל משתמשי התחבורה הציבורית ולא לייקר, וכך יהיה", הדגיש תוך שהוא מנחה את הרשות להוזיל את התעריפים, הנחיה שעד לשעה זו לא קוימה.
מי שהתריע על עיוותי התעריפים היה ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל "תחבורה בדרך שלנו". הארגון מברך את
משרד התחבורה על יישום הרפורמה, לאחר שנים של דחיות ועיכובים בהליכי התכנון והביצוע, אולם מדגיש כי היא אינה ברורה דיה לנוסעים.
חבל לכיש בחוץ
מיכאל אידן, מנהל סניף דרום בארגון, מצביע על שורת עיוותים: "חבל לכיש וקרית גת אינם נכללים במטרופולין באר שבע, בעוד שהעיר אשקלון וסביבתה משויכים במסגרת חוץ-מטרופולינית דואלית מיוחדת, כשהיא נכללת במקביל גם במטרופולין באר שבע וגם במטרופולין תל אביב. באופן דומה, גם אזור חדרה, הכולל את אזור בקעת הנדיב, נכלל בחיבור ייחודי חוץ-מטרופוליני בדואליות למטרופולינים של תל אביב וחיפה, אך זכרון יעקב, לא נכללה באזור חדרה מסיבה שאינה ידועה, אלא רק במטרופולין חיפה".
בארגון מצביעים בחיוב על המענה אותו קיבלו יישובי הר הנגב: מצפה רמון, שדה בוקר, עזוז, ושני היישובים הצפוניים בערבה: חצבה, ועין יהב, שנכללים במסגרת חוץ מטרופולינית במטרופולין באר שבע, מה שמכונה בארגון "הטבעת רביעית של המטרופולין".
שיוך לא טבעי
בעוד שקרית ארבע וחברון נכללים בטבעת השלישית של ירושלים, יישובי הר חברון: תלם, אדורה, עתניאל, כרמל, פני חבר, נגוהות סוסיא, נכללים דווקא בטבעת השלישית של מטרופולין באר שבע, כשלמעשה האזור גם נחצה באופן לא טבעי בהשתייכות לשני מטרופולינים שונים, כשתוצאה מכך, תושבים הנעים בתוכו נאלצים לשלם מחיר גבוה יותר. בעוד שהציפייה ממשרד התחבורה שיכליל את אזור קריית ארבע-הר חברון באופן דואלי לשני המטרופולינים ויזהה אותם כאזור אחד, כפי שאכן בוצע במודיעין ומודיעין עילית, שנכללות בו-זמנית גם בטבעת השלישית של מטרופולין ירושלים וגם בטבעת השלישית של מטרופולין תל אביב. כך משום מה גם גוש-עציון נחצה באמצעו לשתי טבעות בצורה לא טבעית, כשחלק מהגוש נמצא בטבעת השנייה וחלקו משויך לטבעת השלישית של מטרופולין ירושלים.
עיוות נוסף הקיים במטרופולין ירושלים הוא שבעוד שעפרה ובית-אל משויכות לטבעת השנייה של המטרופולין, הישובים שמצפונה: שילה, שבות רחל, מעלה לבונה ועלי, אינם משויכים כלל למטרופולין, גם לא בטבעת השלישית.
גם עפולה בחוץ
עפולה, שבה נמצאת תחנת "מרכזית העמקים", נותרה מחוץ למטרופולין חיפה בעוד שאזור נצרת וצומת גולני דווקא נכללו בטבעת השלישית של המטרופולין. לטענתה של טובה אבן-חן, ממונה קשרי חוץ בארגון: "אזורים רבים ברחבי הארץ לא ניתן להם מענה במסגרת הרפורמה כשהמאפיין המובהק של אזורים אלו הוא, היותם אזורים פריפריאליים". כך לדוגמה היא מציינת את אזור הגליל המזרחי ורמת הגולן, כשבחלק הצפוני "טבריה, בית שאן, צפת, ראש פינה, חצור הגלילית, קריית שמונה וישובים נוספים בסביבתם לא נכללים ולא ניתן להם מענה במסגרת הרפורמה".
עיוותים ברכבת
משרד התחבורה הוזיל את העלויות של הנסיעה ברכבת באופן ניכר. ההוזלה ניכרת במיוחד בכרטיסים המשלבים הסדרי נסיעה חודשיים משותפים לרכבת והאוטובוסים. אך גם במקרה זה, הבחינו נציגי תחבורה בדרך שלנו בעיוות מסוים של מבנה התעריפים כשהסדר נסיעה באמצעות הכרטיס החופשי היומי זול יותר מהסדר נסיעה באמצעות כרטיס נסיעה בודד וכרטיס ההלוך ושוב. בעקבות כך, פנו בארגון לגורמים בכירים במשרד התחבורה והציגו זאת בפניהם ואת הצורך הנובע מכך לעדכן את הנוסעים במבנה התעריפים, כך שנוסעים העומדים לרכוש הסדרי נסיעה ברכבת ייודעו מראש על האפשרויות השונות ומשמעויותיהם.
הסטודנטים ייפגעו
מנכ"ל הארגון, איתי חיים, מציין, כי העלה בפני משרד התחבורה גם את נושא הסטודנטים שרכשו הסדרי נסיעה שנתיים וסמסטריאליים, שלא ייהנו מההרחבות ומהשינויים במסגרת הרפורמה. משרד התחבורה השיב לפנייתו כי הנושא הועבר לטיפול ובתוך כחודש יושלם המענה עבורם. לדבריו, מטבע הדברים, ככל תהליך הכרוך בשינויים ייתכנו תקלות ושיבושים בחלק מהכרטיסים והסדרי הנסיעה הקיימים של הנוסעים. אך אם נתאזר בסבלנות וניתן צ'אנס לתהליך המיוחל שיוצא אל הפועל אנו צפויים ליהנות מהשיפורים הכרוכים בו בטווח הארוך. עוד הוא מציין, כי הארגון "ימשיך לפעול ולקדם פתרון העיוותים הקיימים ברפורמה, כמו גם עיוותים מקומיים שונים הידועים לנציגינו בשטח. הארגון ימשיך לעקוב ולקבל משוב מהציבור גם בחודשים הבאים כשהרפורמה תיושם בשטח, הן באמצעות האתר ומערך המדיה החברתית הרחב והן באמצעות הנציגים המקומיים של הארגון, כחלק מהפעילות הכללית של הארגון לקידום התחבורה הציבורית בישראל".
בהקשר לכך, הוא "מצר על כך שבחודש האחרון בוטל בהפתעה ובהתרעה קצרה השולחן העגול שתוכנן עם משרד התחבורה מזה זמן רב, כשעד כה לא נקבע במקום זאת מפגש אחר. פלטפורמת השולחן העגול היא אחד הכלים המרכזיים להעלאת והצפת נושאים הדורשים פתרון בין הגורמים הרלוונטיים ומקדמת אותן באופן יעיל וממוקד".