|
[צילום: אוראל כהן/פלאש 90]
|
|
|
|
|
החל ב-1 בינואר 2016, יחויב כל אוטובוס בין-עירוני חדש שיעלה על הכביש, בהתקנת מערכת כיבוי אש אוטומטית, שנועדה להגן על בטיחותם של הנוסעים. שר התחבורה ישראל כ"ץ חתם על תקנה בנושא. מדובר בזגזוג של השר, שאך לפני תשעה חודשים הודיע שהתקנה תחול על גם אוטובוסים בני פחות מ-7 שנים. הסכנה לשריפה באוטובוסים שגילם גבוה יותר תימשך.
על-פי התקנה, כל אוטובוס בין-עירוני בישראל, שגילו עד ארבע שנים, יחויב בהתקנת מערכת כיבוי אש אוטומטית, בתא המנוע של האוטובוס. מדובר במערכת חדשה, המתבססת על תקן ישראלי, שנקבע בשנה האחרונה במכון התקנים הישראלי.
תקנות התעבורה החדשות קובעות עוד, כי כל אוטובוס המחויב בהתקנת מערכות כיבוי אש אוטומטיות, יידרש לבצע בדיקת כשירות שנתית במכון בדיקה לרכב, כתנאי לחידוש רישיון האוטובוס.
מערכות כיבוי אש אוטומטיות יותקנו באוטובוסים, בעקבות המלצות גורמים מקצועיים, ובכללם נציבות כבאות והצלה, שחייבו התקנת מערכת לגילוי אש בתא המנוע של האוטובוסים לנוכח הגידול בתופעה של שריפות אוטובוסים.
בשלוש השנים האחרונות אירעו עשרות מקרי שריפה אוטובוסים. מהנתונים מתברר כי רוב השריפות החלו באזור המנוע של האוטובוס. לפני כשנה, הודיע אגף הרכב במשרד התחבורה לכל הגורמים בענף התחבורה והרכב, על החלטתו לשנות את התקנות, ולחייב אוטובוסים בין-עירוניים להצטייד במערכות כיבוי אש אוטומטיות. מדובר בין השאר באיגוד ההיסעים, יבואני רכב, מפעילי תחבורה ציבורית, מועצת המובילים ואיגוד המוסכים.