שר התחבורה, ישראל כ"ץ, אומר כי ענף התשתיות פתוח לכל החברות בעולם. בכינוס התשתיות השנתי (יום ד', 13.7.16) בקריית שדה התעופה, אמר כ"ץ: "איש לא עושה חסד בכך שהוא מונע מחברות זרות להגיע לכאן. לישראלים יש עבודה מעל ומעבר, וזו הדרך הכלכלית הנכונה לבצע את הכל. התקציבים הם בעיה, אבל לא הבעיה העיקרית. התקציב של הרכבת המהירה היה מוכן ומזומן, אבל הפרויקט היה תקוע ואני הוצאתי אותו לדרך.
להתניע דברים אחרי שהם מתוקצבים זה לא פחות קשה במדינה הזאת. צריך להוביל את הדברים ולשנות את פני המדינה ביחד עם הכישרון והכוחות במדינת ישראל. כך אנחנו יודעים לעשות מיזמים, גם על-ידי הפעלת גופים חיצוניים ויצירת תחרות".
בהתייחסו לצמיחה במשק, אמר כ"ץ: "אנחנו נמצאים ערב גיבוש תקציב המדינה. כלכלת ישראל, לצד הישגיה, נמצאת במיתון מסוים בכל הקשור לייצוא סחורות, ייבוא ופתיחת השווקים לתחרות. הצמיחה היא סם החיים של כלכלת ישראל, והיא תלויה ביכולת לקדם מיזמים ולצמצם פערים".
הוא שב על עמדתו בנושא פיתוח התשתיות, ואמר: "אחד התחומים שעל דעת כולם מוביל לצמיחה, ואני עד לכך בשבע השנים האחרונות כשר תחבורה, הוא ההשקעה בתשתיות, שהיא מנוע הצמיחה האפקטיבי ביותר והנכון ביותר מבחינה כלכלית. מעבר להשקעה המתוכננת שממשיכה ותימשך, כי הפרויקטים כבר מבוצעים, חייבים ליזום השקעה ייחודית נוספת למען המשק. אם אני הייתי שר אוצר, הייתי אומר לשר התחבורה: תן לי פרויקטים מעבר למה שמתוכנן, ומה שמתוכנן זו תוכנית חומש, שני נמלים, שדה תעופה רמון בתמנע ועוד. תביא לי את כל מה שזמין, ונקדם את הזמינות כבר עכשיו בהרשאות להתחייב, כדי לבצע במלוא העוצמה כבר בתחילת השנה הבאה. זו הדרך הנכונה ביותר להאיץ פעילות כלכלית במדינת ישראל".
תחרות תביא להתייעלות
השר כ"ץ הבהיר כי שילוב חברות זרות גורם גם לגידול בהעסקת ישראלים: "חברה סינית זכתה במכרז להקמת נמל הדרום באשדוד. אבל כשאני מבקר שם, אני רואה גם צוללנים ישראלים בוגרי צבא, חברה ישראלית שמספקת מאות טונות של בטון ועוד חברות ישראליות. בתשתיות הכל פתוח, ואני רואה איך זה מאיץ את המשק".
בעניין הרכבת, סיפר: "כשנכנסתי לתפקידי, אחד הוויכוחים עמם התמודדתי היה ב
רכבת ישראל, ששם היד הייתה קלה מאוד על השאלטר. כיהנה שם יו"ר ועד עובדים שהורידה את השאלטר מתי שרצתה ולא אפשרה לקדם את החברה. ויכוח לא פחות קשה היה על תשתיות הרכבת. אני החלטתי ויזמתי להוציא מידי הרכבת את האחריות על מיזמים. רכבת העמק, שהולכת להוביל לא רק נוסעים אלא גם מטענים, עם זרימת תוצרת לירדן ולמדינות המפרץ, מוקמת ע"י חברת נתיבי ישראל. הוועד לא רצה לאפשר לחברה אחרת להקים את מסילת העמק, את מסילת עכו כרמיאל וגם את מסילת השרון, ובכל זאת עשינו את זה. בסיום ההקמה, הפרויקטים יועברו להפעלת חברת הרכבת. 30% מהתחזוקה תהיה תחזוקת חוץ, מדובר בכל מערכת החשמול שתתחרה בתחזוקה של הרכבת, בזכות העמידה על העקרונות. בנושא רכבת העמק, פקידי האוצר ניצחו אותי, ורק שם, ולכן יש רק מסילה אחת ברכבת והובלת המטענים מנמל חיפה לירדן ולמדינות המפר תתבצע רק בלילה".
אשר לרפורמת הנמלים, אמר: "שילמו מיליארדים ולא הצליחו לעשות כלום. הוועדים יודעים לקחת אך מתקשים מאוד לתת. פתאום עכשיו, אחרי שהוצאנו את התחרות לדרך, כשעובדים צריכים לתת את חלקם הם אומרים 'דור ב". עכשיו הם רוצים בניגוד לכספים ולהתחייבויות שניתנו, שגם עליהם תחול ההגנה, ואני אמרתי שזה לא יהיה. אני מוכן והתחייבתי להעמיק רציפים, לאפשר כניסת מכולות, לאפשר ציוד משוכלל, ואפילו סוג של רשת ביטחון אם תנועת המכולות המשקית לא תגיע לתחזיות שלנו, אבל לא נשלם על אי-עבודה. כל המערכת הזאת קורית כי החלטתי להציב תחרות מול הנמלים וההתייעלות תבוא בעקבות התחרות".
שאול מרידור, מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים: "יש תוכניות במשרד לפיתוח משק הגז הטבעי לתעשיה, לתחבורה ולמשקי הבית בישראל, כפי שכבר קרה בספרד ובאיטליה, שדומות לנו מבחינת האקלים. חשוב לזכור שמדובר במשק חדש שקם בשנים האחרונות והוא סובל ממחלות ילדות ומכשלים רבים. תפקיד הממשלה לעודד פיתוח מהיר יותר של המק ואנחנו פועלים במרץ לקיצור לוחות הזמנים כדי שהגז יגיע כמה שיותר מהר לצרכנים. המשרד נמצא במגעים עם משרד האוצר להקמת רשת תדלוק ב-cng, כדי לעודד תחבורה מבוססת גז טבעי.
"חשוב לזכור שגז טבעי הוא אחד ממנועי הצמיחה הגדולים ביותר, כיוון שניתן להפחית באמצעותו עלויות ייצור אנרגיה, בתעשיה ובשינוע סחורות. חיסכון גדול בעלויות הבסיס בתעשיה, מביא חיסכון גדול יותר למשקי הבית ומגדיל את צמיחת המשק".
עוזי יצחקי, לשעבר מנכ"ל
משרד התחבורה: "זוהי חובתה של ממשלת ישראל להקים מערכות להסעת המונים. כיום נוסעים בת"א במהירות של 11 קמ"ש בממוצע. יש המון מה לעשות בתפעול האוטובוסים והתשתיות, כמו אכיפת החוק בנת"צים. אם התחבורה הציבורית תהיה יעילה ישתמשו בה".
ראובן קוגן, סמנכ"ל פיתוח רכבת ישראל: "הרכבת לא תעמוד בתוכנית הפיתוח של 2030: כדי לעמוד באתגרים בהם נדרשת הרכבת לעמוד ביניהם שתי מסילות מהירות מלב המפרץ לתל אביב צריך להדביק את הקצב בכמות התשתיות, דבר שהוא על גבול הבלתי אפשרי. גם קו מטרו מכפר סבא לת"א, בניית מנהרה מתחת לאיילון והרחבת תחנת נתב"ג לא יקרו עד 2030. אם לא נקבל החלטות היום נצטער על זה מחר".
אשר גרין סגן נשיא התאחדות בוני הארץ: "הממשלה עובדת הפוך, במקום לבצע קודם כל את התשתיות ואחר כך את הדירות היא משחררת קרקעות לבנייה ולא מטפלת בחסמים שאיתם מתמודד ענף התשתיות, כך לדוגמה החליטו לתת יותר
עובדים זרים ופלשתינים אבל רק לקבלני המגורים ומי יבנה את תחנות הרכבת את הכבישים ואת מבני הציבור?".
שרון קדמי, מנכ"ל אלסטום: "פרויקט יוצר ביקושים, איש לא העריך ש150,0000 אנשים יסעו ברכבת הקלה בירושלים ביום".