הוועדה לזכויות הילד קיימה (יום ב', 12.12.16) דיון בנושא מיגור תופעת שכחת ילדים ברכב. יושב-ראש הוועדה, ח"כ יפעת שאשא-ביטון, פתחה את הדיון: "בחודשי הקיץ כינסנו מספר דיונים סביב הנושא והחלטנו לעשות מעשה ולצאת לתוכנית שתיתן מענה לגזרות השונות של התופעה הכואבת הזו. הייתה התגייסות של מערכת החינוך, המעונות בנושא תיאום עם הורים שילדיהם לא הגיעו לגן, גם אור ירוק והרשות לבטיחות בדרכים שיתפו פעולה.
משרד התחבורה התבקש לתקנה שתחייב אמצעי טכנולוגי להתרעה ברכבים פרטיים. הלכנו על הקו של המשרד והחלטנו שנחייב רק מי שיש לו כיסא בטיחות. לצערי טרם קיבלנו בשורות, אני מקווה שכעת נשמע בשורות".
מנהלת אגף הנדסה ותקינה במשרד התחבורה, עינת סגל: "עשינו עבודה מקדימה כדי לבחון את הנושא, כדי יהיו מערכות אמינות וכן בחשיבה מי צריך שיהיה לו, כדי לא לחייב אנשים שאינם נוגעים לכך. העניין יצא לדרך, יש כבר תקנה ואנחנו ממתינים כעת לאישורה מצד הייעוץ המשפטי כדי שנוכל לצאת ליישום. קשרנו את התקנה בהמצאות כיסא בטיחות עד גיל 3".
לצד כך ציינה סגל כי לאף אחת מהמערכות הקיימות בשוק אין תקינה, נוכח כך שלא קיימת תקינה בעולם כלל בנושא זה: "במכון התקנים ישנה כרגע מערכת בבדיקה, היא טרם אושרה, מדובר בהליך ארוך, יכול להיות שהיא גם לא תאושר. חשוב לנו שיהיו עוד מערכות כי כרגע מדובר על מערכת בעלות של 700 ש"ח רכישה, 300 ש"ח התקנה ועוד 10 ש"ח כל חודש לחברת הסלולר".
עו"ד כרמית פולק כהן, יועמ"ש המועצה לשלום הילד: "יש כאן הרבה, אבל אני מקווה שהוועדה תדחוף, ולצד כך איך אנשים יעמדו במחיר כזה".
יו"ר הוועדה: "יש לבדוק כיצד אנו מסייעים פה כלכלית, יש לסבסד את העלויות".
סגל: "אנחנו עובדים על קול קורא שמציין שמשרד התחבורה יחייב במערכות כאלה, כדי להראות למפתחים שיש למה להשקיע, ואנחנו שוקלים השתתפות בעלות הבדיקה".
בדיון עלה כי שתי סיבות מרתיעות מפתחי מערכות מלפנות להליך שיכשירן לתקינה - העלות הכבדה של אישור המערכת במכון התקנים, ושאלת האחריות במקרה אסון בו המערכת כושלת ולא מתריעה על שכחה ברכב.
שאשא-ביטון: "אנחנו רוצים להגיע לקיץ שיש לנו תקנה כזו, קיץ נטול ילדים מתים ברכב. כמה זמן עד שיהיה אישור לתקנה?"
סגל: "קבענו בינואר דיון בהפצת הקול קורא, התהליך לאישור במעבדות רכב הוא ארוך. החברה התחילה את התהליך באוגוסט והמוצר טרם אושר".
המשך הדיון עסק ביתר הגופים והצעדים שקיבלו על עצמם במסגרת התוכנית. מירי כהן, מנהלת תחום בכיר שירותי הצלה ועזרה ראשונה במשרד הבריאות, שריכזה את התכונית מטעם שר הבריאות: "אני רוצה להודות לכולם שהראו רצון ונוכחות להשתתף ולסייע. השתתפנו כמשרד בקמפיין להעלאת המודעות והפצת המסר, אבל זה לא מספיק, חייבים להמשיך ונעשה זאת. השנה נצא בתוכנית הלאומית לבטיחות ילדים וזה נושא שגם יהיה כלול בה. משרד החינוך, התחבורה, חשוב שנדאג כולנו שהפעילות תעשה".
סימה חדד יפית, מנהלת אגף חינוך קדם יסודי במשרד החינוך: "קיימנו ימי הערכות לגננות כאשר כל מפקחת הייתה צריכה להעלות את הנושא. דיברנו על בטיחות ילדים בכלל, לא רק על שכחה. בנושא שיחות הטלפון להורים שילדיהם לא הגיעו, ההורים יזמו יוזמות בהתאם לקהילה עצמה. גייסנו גם את ההורים לטובת הנושא, יש דיאלוג משותף מבורך".
ח"כ שאשא ביטון: "זה חלחל והצדדים נרתמו. יש כבר פיילוט בהרבה מאוד גנים וזה עובד יפה. הרעיון הוא לעשות זאת באופן ממוסד ומסודר בכל המערכת"
ח"כ
אורי מקלב (
יהדות התורה): "אם אנחנו רוצים להצליח זה רק ברצף של דיונים, אם נשאיר זאת לקיץ הדברים יחזרו על עצמם. יש מעקב שצריך להיות באופן טבעי בין הורים לילדים שמגיעים למערכת החינוך, גם מערכת החינוך צריכה להירתם. נמשיך למפקח, לדרבן ולרכז את הפעילות".
ח"כ
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת): "לפני איכות החינוך, ההישגים וכל דבר אחר החשיבות היא בהצלת חיי אדם, ראינו כמה הנושא קריטי בקיץ".
לילי פוקמונסקי, מנהלת המחלקה לגננות בהסתדרות המורים: "עמדנו בכל הסיכומים עמנו. הגננות קיבלו הנחיות מאוד ברורות, הן עסקו ועוסקות בנושא בכל מפגש הורים. עדיין אחריות ההורים הכי חשובה, אין להפחית מהם את התחייבויותיהם כהורים. לגבי העלות של המערכת לרכב - עבור משפחה שיש לה 3 או 4 ילדים זו הוצאה ענקית. אני לא יודעת עד כמה אפשר לעמוד בזה".
שאשא ביטון: "האחריות על ההורים, אבל אם הם אחראים אז לא נסייע ושימות להם הילד?!"
עו"ד ציפורת שימל, יועמ"שית מעונות אמונה: "בעקבות הדיונים כאן העלנו והצפנו את הנושא בכל אספות ההורים, גיבשנו ימי עיון לצוות, גם מול ההורים ייחדנו את הנושא מיתר הנושאים. קראנו כבר בתחילת הדרך להתקין מערכת טכנולוגית במעונות היום. בנוגע לשיחות הטלפון אם מטפלת לילדים בגילים 0 עד 3 תעזוב לרגע אחד יכול לקרות אסון".
שאשא ביטון: "מטפלות עוברות בין מרחבים בגן, זה בסדר אם אחת מהן תעשה את זה".
שימל: "עמדתנו היא ברמת האחריות לכלל הילדים, בראש ובראשונה שהגיעו למעון. אנחנו מהווים רשת ביטחון נוספת להורים".
שאשא ביטון: "זה בסדר לומר אנחנו במעונות אמונה לא מוכנים לשאת באחריות".
שימל: "את לא שמה את הדגש על הדברים שבתחילת דברי, על השינויים הגדולים שנעשו".
גלית גלעד, סמנכ"ל ארגון בטרם: "כל מי שיכול לשלב ידיים ולהציל ילדים נמצא כאן. מה שחשוב שכולם יכנסו לפעולה בזמן ולפני שנעיר אותם. המקרה הראשון קורה במאי, אנחנו יודעים ש-80 ילדים נלכדו או נשכחו ברכב השנה".
ח"כ
יעל כהן פארן (
המחנה הציוני): "האסונות קורים בעיקר בקיץ, צריך להעירך מעכשיו ולפנות גם לקייטנות".
עו"ד קרן אוחנה איוס, יושב-ראש איגוד הגנים הפרטיים: "בעקבות התוכנית כאן לקחנו על עצמנו כמה צעדים, לצד המישור ההסברתי פיתחנו אפליקציה שבאחריות ההורים, כשהם מגיעים הם מסומנים כנוכחים ואם הם לא הגיעו המערכת שולחת הודעת התרעה בצורה אוטומטית".
ליאת קרביץ דיין, מנהלת אגף הסברה ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים: "בהמשך לקמפיין הקודם בנושא שכוון לכלל המגזרים והשפות, בימים אלה אנו נערכים לקמפיין חדש יותר וממוקד יותר, וכמובן שיהיה גם קמפיין רדיו רחב בקיץ".
יו"ר הוועדה סיכמה את הדיון: "יש עוד עבודה תפיסתית ותודעתית. אני לוקחת אחריות מלאה על זה שצריך לקדם את נושא האביזרים הטכנולוגיים. אבקש ממשרד התחבורה עידכון על התקדמות התהליך. חשוב ששכחת ילדים יהיה חלק מהתוכנית הלאומית לבטיחות ילדים. משרד החינוך והגננות - חשוב להשאיר את הנושא על סדר היום לקראת הקיץ. הרשות לבטיחות בדרכים - נשמח לקבל עידכון אודות הקמפיין. המעונות המפוקחים, אנו מברכים על ההתגייסות ומבקשים מאמץ גם כשילד לא מגיע".