מנכ"ל שבת שוויון רועי לחמנוביץ' אומר כי על-פי חוק המרכולים החדש אף בית עסק חדש ולא מרכול ייסגר. הוא דיבר במהלך דיון שקיימה (יום ה', 28.12.17) ועדת הפנים כהכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית. על-פי הצעת החוק, חוקי עזר בעניין זה יהיו טעונים הסכמה של שר הפנים. הסכמת השר תינתן רק אם פתיחת העסקים בימי מנוחה נדרשת כדי לספק צרכים שהם לדעת שר הפנים, צרכים חיוניים.
לדברי לחמנוביץ', "העיסוק בחוק הוא בתחום חוקי העזר עירוני. הדה-יורה ישתנה אבל לא הדה-פקטו, כי עיריות לא אוכפות את חוקי העזר שלהן. גם אחרי פסיקת בג"ץ, עיריית ת"א לא עשתה כלום כדי להסדיר את תיקון החוק שהכניסה". עוד סיפר: "הגיע אלי יהודי עם טופס כאילו הוא חסר דת, וזה כדי שיוכל לעבוד בשבת. לכן מה שצריך לעשות זה לחזק בחוק את סמכותו של שר הפנים למקרה שראש עירייה יצפצף. נגד עבירות בנייה יש סוללה של פקחים, וכאן אין".
היועץ המשפטי של משרד הפנים, עו"ד יהודה זמרת, אמר כי חוק ההסמכה שנחקק ב-1990 נתן סמכות רחבה לרשויות לסגור/לפתוח עסקים, ואילו החוק הקיים מבקש לשנות את נקודת האיזון שאופן שלשר הפנים יהיה יותר כוח. לדבריו, המצב הקיים ברשויות שאין בהן חוק עזר יימשך. יו"ר הוועדה, ח"כ דוד אמסלם, ציין כי ההתפתחות היחידה הייתה שפתחו עסקים בניגוד לחוק. זמרת: "בג"ץ אמר שהיקף סמכותו של שר הפנים קטן יותר, והחוק נועד להגדיל אותו". ח"כ
משה גפני (
יהדות התורה) הבהיר את המצב המשפטי הקיים: "חוקי העזר אסרו לפתוח עסקים בשבת. מישהו עתר ונקבע שאין לעירייה סמכות לעשות חוק עזר. לכן באה הכנסת וקבעה שיש לה סמכות לחוקי עזר שיאפשרו לה לסגור חנויות בשבת". הוא הבהיר כי ימצא את העיתוי הנכון להחיל את החוק גם על תל אביב.
חברת הכנסת
לאה פדידה (
המחנה הציוני) אמרה כי יש עסקים שייסגרו אם הם לא ייפתחו בשבת, והציעה בחיוך להכליל את המרכולים בהגדרת "בית עינוג" כך שייקראו "בית עינוג לחיך". בתגובה אמר לה גפני שבאותה מידה אפשר לומר שהתרבות במדינת ישראל היא "תרבות אכילה", והיו"ר אמסלם סיכם "בואו פשוט נקרא לתפוח אגס".
יעל גרמן (המחנה הציוני): "חוק ההסמכה הסמיך את ראשי הרשויות לפתוח ולסגור בתי קפה. הוא מאזן את החופש לדת והחופש מדת. הוא איפשר קביעת צביון העיר והשכונות. היום השר יכול לפסול את חוק העזר מנימוקים שיפרסם". אמסלם: "היכן הקו עובר? חוק ההסמכה נחקק ב-1990. למה לדעתך שהעירייה תחליט ולא הכנסת?". גרמן: "האמנה החברתית בתוך העיר". אייכלר: "וחוק של הכנסת הוא אמנה חברתית בין המפלגות". גרמן: "בדמוקרטיה העירונית יש מעלות שאין בארצית, כי יש בחירה לראש העיר ולמועצת העיר. כראש עירייה לא אפשרתי לפתוח פיצוצייה ליד בית כנסת, ובית המשפט הצדיק אותי. למה לא לתת את האפשרות לפתוח כשזה לא פוגע? בג"ץ המרכולים בשבת אמר שהעירייה היא הגוף המתאים לאזן בין מכלול השיקולים הרלוונטיים".
"ערך השבת מצדיק כפייה"
ח"כ
בצלאל סמוטריץ' (
הבית היהודי): "היום עשרה בטבת, יום תחילת המצור על ירושלים, ולא חרבה ירושלים אלא בשביל שחיללו בה את השבת. יש משהו קוסם ונוצץ וקוסם בלתת לכולם מה שהם רוצים. אבל בפועל המדינה לא נותנת לכולם לעשות כרצונם ומחייבת אותם לשרת בצבא, לשלם מס הכנסה, לחגור חגורת בטיחות. כל מדינה כופה. השאלה אינה אם למדינה יש זכות אלא אם מנגד יש הצדקה שמונעת זו. השבת היא ערך חשוב מאוד-מאוד במדינה יהודית שמצדיק ערך של כפייה.
"האם אלה הקוראים להסדיר אוטונומיה מוניציפלית מסכימים, שבהתאם לאורח החיים תוכל עיריית בני
ברק לקבוע באיזה רחובות נשים יוכלו לעבור. השוויון ומעמד הנשים גוברים, וכך גם השבת גוברת על האוטונומיה המוניציפלית. פלא שמפלגות שמאל מתנגדות לערך סוציאלי נגד עבדות ובעד יום נופש ובעד המשפחה. הן נותנות לכל אחד לעשות מה שבא לו אבל מאפשרות עבדות על-ידי אישור לפתיחת חנויות ביגוד, חשמל והנעלה. מי שרוצה להגן על פתיחת מרכולים גם מונע שוויון הזדמנויות לאדם דתי שנתפש כעושה צרות כי הוא לא מוכן לעבוד בשבת. לצערי, זו המדינה היחידה ששנאת הדת גוברת על ערכים סוציאליים. חלק קטנטן מהציבור שהשנאה שלהם לדתיים מקלקלת את השורה".
לרשויות אין מוטיבציה לאכוף את החוק
שוקי פרידמן מהמכון הישראלי לדמוקרטיה: "המצב היום בשמירת השבת קטסטרופלי, כי מחר בבוקר יבוא שר אחר ויאשר. חלק ניכר מ-400 אלף העובדים בשבת מועסקים בניגוד לחוק. 30-25 אחוז מהמסחר בארץ מתנהל בשבת. למרות זאת נרשמו רק 11 דוחות. גם כשדרעי היה שר הכלכלה הוא לא אכף את החוק".
ח"כ אמסלם העיר: "לא ראיתי שלטים ברוטשילד - מושחתים, למה לא שומרים על החוק?". הוא שאל את פרידמן מדוע הרשויות אינן אוכפות את חוקי העזר שלהן לסגירת עסקים בשבת, ונענה: "חלק מהרשויות לא אוכפות כי אין להן מוטיבציה לאכוף חוקי עזר שרוב התושבים לא מזדהים איתם".
נציג המכון לדמוקרטיה אמר כי היעדר האכיפה פוגע במי שלא עובד בשבת, משום שהוא גורם להתגברות המסחר אצל מי שפתוח בשבת גם בימי החול. הוא אמר כי למרות החוק יש כפייה כלפי מי שאינו מעוניין לעבוד בשבת, ולמרות החוקים - הכל משתנה לרעת השבת. עם זאת, טען פרידמן שהחוק לא יועיל "כי חוקים כנראה מזיקים, ולכן נדרשת הסדרת מכלול סוגיות השבת אך הרבנים מתנגדים לכך". היו"ר אמסלם שאל אותו מדוע הוא מוטרד מכך שתהיה אכיפה מוגברת של החוק, ופרידמן השיב: "כי זה יהפוך לדגל".
גפני: החוק לא מכריח בשום דרך לסגור חנויות בשבת. יש דברים מוניציפליים שהחלטה בהם דורשת אישור שר. לא מדובר על בתי קפה, אלא על מרכולים. למדתי מהשמאל להיות ליברלי. החל גל חוקי עזר. איש חילוני בכה לי בטלפון שאם ייפתח מרכול באזור שלו - תלך לו הפרנסה. החוק אינו בא לאסור מרכולים בשבת, אלא לקבוע שיוכלו לומר רצינו אבל הממשלה לא נתנה לנו. אם הייתה לנו קואליציה עם יש עתיד, ואל תדאגו - לא תהיה. אמצא את העיתוי לקבוע שזה יחול מ-2014.
"גם בוחרים של ישראל ביתנו רוצים לסגור בשבת"
יו"ר פורום המכולות והמרכולים בישראל, קובי ברמר, המייצג 12 אלף בעלי עסקים ומנהל 11 שנים מאבק במסחר בשבת בתל אביב, סיפר בדיון: "
מתחת לעיריית ת"א מתנהל פשע. במתחם נמל ת"א ששייך לעירייה אדם יקנה נעליים שיכול היה לקנות בראשון. אני משלם ארנונה יקרה יותר יחסית למי שפתוח בשבת. אני חנווני, אב חד-הורי לשלוש בנות, שפעם בשבוע הולך עם הבנות לים בשבת. הייתי שמח מאוד אם בשבת היו לימודים לבנות, אבל בית הספר סגור, כי אתם לא מסוגלים להגיד לארגוני המורים לעבוד בשבת.
"אני קם בחמש בבוקר ומגיע בעשר בלילה. העירייה מתנכלת לי ומכריחה אותי לסגור בשבע בערב כשמקומות אחרים פותחים 24/7. סגן ראש העיר והקרן החדשה עושים עלי חרם. אני מחזיק את העסק מהלוואות. אולי נצטרך להיכנס לפוליטיקה, כי הרבה מהבוחרים של
ישראל ביתנו הם בעלי עסקים שלא מעוניינים בעבודה בשבת. הבנות שלי שמחות שאבא שלהן בעל בית על החיים שלו. יש לי מאות מכתבי תודה של עובדי זארה, המשביר לצרכן ואחרים שהיום מנשקים לי את הידיים כי הם לא רצו לעבוד בשבת והצליחו".
"מול ערך השוויון קיים ערך חופש העיסוק"
גרמן השיבה: "ברמר מציג בעיה אמיתית שאי-אפשר להתעלם ממנה. הוא מעלה את ערך השוויון. אבל מול ערך השוויון קיים הערך של
חופש העיסוק של אדם שלא גומר את החודש ורוצה לפתוח את העסק בשבת. גם בתי קפה פתוחים בשבת, ואין טענה לפגיעה בערך השוויון". אמסלם: "כי הם מוכרים מוצר לצריכה עכשווית, מוצר מתכלה". גרמן: "אני מדברת על זכותו של בעל עסק לפתוח את עסקו". אמסלם: "ומה עם בעל מפעל שמעסיק 400 עובדים?". גרמן: "רק אם זה לא פוגע בערכים".
מורן ישראל, חבר מועצת העיר חולון, אמר כי "מחוק הסמכה הופך החוק לחוק הסכמה. שר הפנים יוכל לפסול ללא נימוק. כמה תבונה ורגישות צריך כדי לזהות קהילות ולשמור על הסטטוס-קוו וכבוד הדדי. בשם הסטטוס-קוו אתם שוברים סטטוס-קוו חוקי". אמיר כוכבי, חבר מועצת הוד השרון: "אצלנו אין חוק עזר עירוני כי יודעים לחיות יחד. היכולת לחיות יחד גדולה מחוק שכופה עלינו לחיות יחד. להביא את החוק הנוכחי בתקופת בחירות הופך אותו לכלי שיסוי פוליטי".
חברת הכנסת
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) קבלה על כך שראש מרכז השלטון המקומי
חיים ביבס וראשי רשויות לא הגיעו לדיון כפי שהגיעו לדיון על אגרות שמירה. היא שאלה "איפה הליכוד הליברלי שכולל דתיים וחילוניים ומשרת את העם ולא אינטרסים. יש כאן הפרת האיזון".
היא הציעה שאם שני שלישים ממועצת הרשות המקומית החליטה, לא יהיה לשר הפנים שיקול דעת. עמיתה לסיעה ח"כ
עודד פורר אמר: "החוק רחוק ממסורת ישראל כרחוק מזרח ממערב. כולו ניסיון לכפות אורח חיים מסוים על אוכלוסייה אחר. זה נכון גם על שר פנים שירצה לפתוח בשבת שירצה לפתוח במקומות של דתיים. 165 בתי עסק שפתוחים בשבת בתל אביב מתוך 50 אלף - זה בטל בשישים". ישראל ביתנו הוסיפה הסתייגות להוסיף חנויות נוחות בתדלוק. גם במחנה הציוני ביקשו שהחוק לא יחול על בתי מרקחת, משתלות וחנויות נוחות. כמו-כן הוסיפו הסתייגות שתקבע פרמטרים מדויקים המתחשבים בדמוקרטיה הפנימית של העיר. יועמ"ש משרד הפנים העיר כי חנויות נוחות אינן מוגדרות כיום בחוק.
ח"כ
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני) אמרה: "יש אי-שוויון משווע בכך שתל אביב תישאר פתוחה ושאר הערים לא. תגובת הנגד תהיה התפרצות של אנטי. אצלנו בפרדס חנה כל בתי הקפה סגורים בשבת וזה לא מפריע לאיש. זו פגיעה בחייה ותן לחיות. אני חוששת שהחוק הזה יגרום לעיריות לעשות דווקא. החוק הזה מבטל את חוק ההסמכה. כבר היום יכול השר לבטל את חוק העזר הקיים עם נימוקים. המצב הקיים הוא הסטטוס-קוו, והחוק מפר אותו".
ראשי עיר מתעלמים מערכי טבע
ח"כ
יעקב אשר (יהדות התורה): "גם חילונים לא רוצים תחרות בשבת. כמה תוכניות שבאו להיטיב עם אזרחים נפסלו בגלל ערכי טבע. ראש העיר היה מת להרוס שכונה שחיים שם בתנאים איומים ולהקים שכונה חדשה. הרי מועצת העיר הנבחרת יודעת מה טוב לתושבים, ובא מישהו קיצוני בוועדה מחוזית ואומר לא. אתם שואלים למה להשליך את הדמוקרטיה? למה להשליך את השבת? ארץ ישראל הובטחה לנו באותה תורה שציוותה לנו את השבת. אנו במזרח התיכון. אנו כאן כי זו ארץ ישראל שכתובה באותה תורה שבה נכתבה השבת. זה לא חוק עבור הציבור החרדי ושכונותיו, אלא עבור דמות המדינה של כולנו - שהילדים של כולם יידעו מהי שבת. אנחנו לא מתערבים בשבת הפרטית של כל אחד. זה לא פורץ את הסטטוס-קוו אלא מחזק אותו. מצופה מ
מפלגת העבודה לתמוך בחוק סוציאלי שמגן על עובדים. נותנים היום כלי בידי ראש עירייה לעצב את אופי העיר וקובעים מראש לדתי שלא יוכל לגור בה". עמיתו למפלגה, ח"כ
אורי מקלב: "רוב הדוברים אמרו שראש העירייה יודע מה תושביו רוצים. אבל שוכחים שכל החוק הקיים הוא כתוצאה מסוחרים תושבים שעתרו נגד ראש העיר. יש לנו חינוך ותרבות אחרת, אבל במה נהיה עם יהודי אחד - רק בשבת במרחב הציבורי".
ח"כ
מיכאל מלכיאלי (
ש"ס): "אם ניתן לעירייה להחליט, למה יש ועדות מחוזיות? תנו לעירייה להחליט. הגיעו לכאן ראשי ערים כי זו שנה של בחירות". עמיתו לסיעה ח"כ יואב בן-צור: "קברניטי המדינה הבינו שכדי שתהיה לגיטימיות להקים בא"י את ביתנו הלאומי נצטרך לתת סממן יהודי. לא נוכל להיות מדינת 24/7. שבת אינה יכולה להפוך ליום ללא צביון. באיטליה כמעט שלא תמצא עסק פתוח. אין פה גזרות נוספות אלא שמירת הסטטוס-קוו שהיה, ומי שמבקש לפתוח בשבת הוא שמפר את הסטטוס-קוו".
מרכולים תמורת סגירת מרכזי קניות
זנדברג: "אבל שם יש
תחבורה ציבורית בשבת. החוק הזה הוא קומבינה פוליטית שנועדה להציל ראש ממשלה מושחת. זה חוק עוקף בג"ץ שהתערב ביחסי השלטון המרכזי והמקומי. החוק המוצע פוגע בעסקים הקטנים בערים ומיטיב עם מרכזי הקניות מחוץ לערים. דרושה פשרה היסטורית על השבת - לסגור את מרכזי הקניות מחוץ לערים, לפתוח מרכולים בערים שניתן יהיה להגיע אליהם בתחבורה ציבורית. החוק הנוכחי מציע שהשר ישליט את עמדתו האישית על ראש עירייה שנבחר בבחירות דמוקרטיות".
ח"כ
ישראל אייכלר (יהדות התורה): "יש לי שאלה באזרחות - יש חוק שאסור להעליב עובד ציבור. יש חוק שאומר שראש ממשלה אינו עובד ציבור ומותר להעליב אותו? האם מותר לי לומר ששופטי בג"ץ מושחתים?
לומר שאפשר לשמור שבת בכל מיני דרכים - זה כמו לשמור דיאטה ולאכול כל היום תפוחי אדמה וסוכר. סבא שלך שמר שבת כמו שצריך. רובה של יהדות ארה"ב התבוללה ומתבוללת כי לא שמרה שבת ונאלצו לעבוד בשבת. וכך הייתה שואה שקטה, כדברי חיים הרצוג, שגרמה להכחדת 6 מיליון יהודים. יהודי ארה"ב היום מחפשים את יהדותם דרך השבת. לא חרבה ירושלים אלא בשביל שחיללו בה את השבת. ראשי הערים הכינו מחטף אנטי חוקי כדי להכניס את חוקי העזר, ולכן הוספנו הסתייגות שהצעת החוק תחול למפרע החל מיום 12.12.17, היום בו התקבל החוק בקריאה ראשונה".
יו"ר הוועדה דוד אמסלם אמר בדיון כי החוק המוצע אינו מכריח לסגור חנויות בשבת אלא דורש הסכמת השר, כי יש לכך השלכות רוחב חברתיות.