מתוך כוונה לתרום להוזלת יוקר המחיה, החלה (יום ד', 31.1.18) ועדת הכספים, לעבוד על הצעת חוק שתכליתה לייעל ולפשט את מערכת סחר החוץ של ישראל ע"י הטמעת מערכת מחשוב במכס, מערכת בעלת ממשקים לכל משרדי הממשלה, הרגולטורים והגופים השלטוניים במדינה. המערכת תאפשר בדיקה מקדימה של הטובין עוד בטרם הגעתם לישראל וקיצור ההליכים לשחרור סחורות כבר בכל אחת מדרכיי היבוא, בים, ביבשה ובאוויר, תוך שהיא תייתר את הצורך בפרקי זמן של אחסון בנמלים ובחברות שינוע וכד'. עוד כוללת הצעת החוק שינויים בהתנהלות המכס בנוגע להפרות של הוראות פקודת המכס ובמקום פתיחה בהליכים פליליים המכס יעבור לשימוש נרחב יותר באכיפה מנהלית, קרי הטלת עיצומים בגבהים שונים. מדובר בהצעת חוק ממשלתית גדולה ומורכבת שהוגשה ע"י רשות המיסים והעבודה עליה צפויה להימשך מספר דיונים.
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ
משה גפני, בירך על הצעת החוק ואמר ש"היא תהפוך את חוק המכס בישראל לחוק מודרני, כזה שיהיה תואם לחוקי המכס במדינות המפותחות. יש בהצעת החוק הזו פוטנציאל גדול להוזלת תהליכי הייבוא ועקב כך הוזלת יוקר המחיה, בשורה חשובה לאזרחי ישראל. עם זאת, נוכח העובדה שמדובר בהכנסת מערכת מחשובית שתרכז היקפי מידע עצומים לרבות מידע פרטי חסוי של יבואנים והקשורים אליהם, ועדת הכספים תוודא במהלך העבודה על סעיפי החוק, שלא תהיה פגיעה בפרטיות של אנשים".
במהלך העבודה על סעיפי החוק הראשונים היום, קרא גפני לאנשי המכס, לפעול כבר בחקיקה להגדרת פרקיי זמן אפילו קצרים יותר מאלו שמופיעים בנוסח המקורי, בכל הנוגע לבדיקת טובין ומטענים על-גבי אוניות שעושות דרכן לישראל, על-מנת לוודא שאכן ניתן יהיה לשחרר סחורות מוקדם ככל הניתן עם הגעתן לנמלים.
בנושא מתן סמכות לאכיפה מנהלית לרשויות המכס, אמר גפני, ש"יש יתרון במעבר גם לאכיפה מנהלית ולא להישאר עם משטר של אכיפה פלילית בלבד" וציין ש"הדבר עובד יפה עם הסמכות הזו שהענקנו כאן בוועדה לרשות ניירות ערך. מצד שני, החיסרון הוא בכך שהאצבע קלה על ההדק באכיפה מנהלית, כי על עבירות פליליות לא הולכים מהר להליכי אכיפה ואילו עם אכיפה מנהלית עשויים לפנות מהר להליכי אכיפה. יש לוודא שהשימוש בכלי הזה יהיה מושכל, בדיוק כפי שהדבר נעשה ברשות ניירות ערך".
מייעלים את תהליכי הייבוא
ראש מנהל המכס ברשות המיסים, אבי ארדיטי, הסביר את הרקע והתכלית של הצעת החוק: "עיקר הצעת החוק במעבר למערכת רישומית ממוחשבת וייעול תהליכי הייבוא, תוך קיום ממשקים ממוחשבים עם כל הרשויות השלטוניות. בנוסף, בעניין הוספת האפשרות לאכיפה מנהלית; בעולם המכס אנחנו פותחים מדי שנה כ-20 אלף תיקים פליליים. דווקא בגלל שחשבנו שלא כל דבר צריך ללכת לכיוון הפלילי משכנו לכיוון של אכיפה מנהלית. ישבנו עם כל הלשכות, איגוד לשכות המסחר, לשכת רואי החשבון וכד' כדי לייצר מנגנון נכון".
"המערכת החדשה" אמר ארדיטי, "היא מערכת ללא נייר, קדמה טכנולוגית כמו בעולם עם ממשק לכל גורמי הסחר והממשלה, לשכות המסחר, סוכני המכס, מסופים, חברות ספנות, נמלים וכל מי שיש לו נגיעה לסחר חוץ של ישראל. זו מערכת המחשוב הגדולה ביותר במ"י, כי מסועפת מאוד ותלויה בהמון ממשקים. ל
משרד התחבורה המערכות שלו ולשאר משרדי הממשלה וכד'. הגדולה של בממשק עם שאר כל משרדי הממשלה והרעיון לייעל השירות לאזרח. אנחנו יודעים להגיב מהר יותר ויעיל יותר ואז פחות עלויות אחסנה וכד'".
ארדיטי עדכן את הוועדה, ש"המערכת המחשובית כבר עלתה לאוויר והחלה לפעול, אך שכל עוד שהצעת החוק הנוכחית לא מאושרת, ניתן ליבואנים להגיש מסמכים בדרכים הקיימות עד היום".