לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה (יום ה', 29.3.18) עתירה הדורשת להורות לעיריית תל אביב-יפו לפעול לאלתר לסגירת כל העסקים הפועלים בעיר בשבת, בהתאם ל"הלכת ברמר"; לחלופין, להורות לה לפעול לאלתר לאכיפת חוק העזר העירוני בנושא, ולסגור את העסקים הפועלים בעיר תל אביב בימי המנוחה שאין כל אפשרות לקבל בגינם היתר הפעלה בימי המנוחה כגון עסקים ששטחם עולה על 500 מ"ר. זאת תוך קציבת פרק זמן מצומצם במסגרתו תסיים העירייה את היערכותה למימוש הוראות החוק.
בעתירה, אותה הגישו התאחדות הסוחרים הכללית והעצמאים בישראל ובעלי מכולת משינקין - קובי ברמר, באמצעות עוה"ד
דוד שוב ו
אוריאל בוני, נאמר כי "הכרעות חוזרת ונשנות של המוסדות השיפוטיים במדינת ישראל מעניינות את עיריית תל אביב כקליפת השום" וכי "היא מתנהגת כאוטונומיה המנותקת ממדינת ישראל והיא עושה דין לעצמה כחלק בלתי נפרד מסדר יומה". לדברי העותרים, הצהרותיה של העירייה לבית המשפט העליון היו הצהרות שקר, והיא לא התחילה מעולם לאכוף את החוק ואף הפרה ברגל גסה את התחייבותה לבית המשפט העליון.
מדובר בסיבוב המשפטי השלישי בנושא פתיחת החנויות בשבת בתל אביב. חוק העזר העירוני שהתקבל ביולי 2017 ואושרר בבג"ץ מעניק לעירייה סמכות להעניק היתרים לפתיחת 162 חנויות מסחר בעיר בשבת לפי פילוח אזורי באמצעות הגרלה בין המעוניינים ולפי שיקולים שונים שרשאי ראש העיר לשקול במתן ההיתר. עוד נקבע בו כי חנות ששטחה עולה על 500 מ"ר לא תוכל לקבל היתר.
העירייה טענה כל העת כי היערכותה לישומו של חוק העזר נמצאת לקראת סיומה. אולם כפי שנחשף ב-News1, לא עשתה דבר לצורך ההיערכות, שאמורה הייתה להתחיל לפני למעלה משלוש שנים וחצי.
התאחדות הסוחרים אומרת כי העירייה מתייחסת לתיקון לחוק העזר כביכול מדובר בחקיקה חדשה שצריך להיערך אליה ועד ההיערכות אין לעשות דבר, ולא היא. לדבריה, כל עוד לא נערכה העירייה לאכוף את התיקון השני, עליה לאכוף את החוק טרום תיקוניו, ואיש לא העניק לעירייה פטור מאכיפת החוק ולא יעלה על הדעת מצב של "ואקום" באכיפת החוק. שנית, העירייה התחייבה לבית המשפט העליון עוד בחודש יוני 2015, כי תאכוף את החוק ביחס לעסקים שלא עומדים בתנאי התיקון השני לחוק העזר. בעניין זה אין שום צורך ב"היערכות", אולם אפילו את המינימום הזה היא איננה עושה. שלישית, את ה"היערכות" הייתה העירייה אמורה להתחיל, עוד ביום בו אישרה את התיקון השני לחוק לתוקף. רביעית, לא ברור איזו "היערכות" מיוחדת נדרשת לעירייה מעבר לימים ספורים. חמישית, לדברים אלו משנה תוקף נוכח הביקורת החריפה של בית המשפט העליון נגד העירייה - לשון העותרים.
העותרים שואלים באיזו זכות מוסרית ותחת אלו ערכי שלטון תעמוד לעיריית תל אביב הזכות לדרוש מהעותרים לשלם לה אגרות שונות ולעמוד בתנאי רשיון עסק, כאשר היא עצמה מאפשרת לרמוס את זכויותיהם הנובעות מאותו חוק בראש כל חוצות.
לדבריהם, "אין מדובר במקרה 'רגיל' בו רשות שלטונית נתפסת בקלקלתה, כי אם בהתרסה בוטה, מופגנת ומתמשכת של הרשות המוניציפלית החזקה בישראל כלפי שלטון החוק בכלל וכלפי מרותה של הרשות השופטת בפרט".
כתב ההגנה של העירייה טרם הוגש.