ועדת החוץ והביטחון אישרה (יום ב', 24.12.18), פה אחד, לקריאות שנייה ושלישית את הצעת חוק לפינוי שדות מוקשים (תיקון) (החלת החוק על שטחי נפלים), התשע"ח-2018.
על-פי הצעת החוק, יורחבו סמכויותיה של הרשות לפינוי מוקשים (רלפ"ם) במשרד הביטחון, אשר מוסמכת כיום לפנות רק שדות מוקשים שבהם מוקשים נגד אדם, גם לפנות שדות מוקשים נגד טנקים ושטחי נפלים. הצעת החוק מבהירה גם כי פינוי שדות מוקשים ושטחי נפלים יתבצע רק באמצעות רלפ"ם ולפי ההסדרים הקבועים בחוק, למעט פינויים שמתבצעים על-ידי צה"ל.
עוד קובעת הצעת החוק הסדר חדש לעניין פינוי שטחי נפלים. בעוד שפינוי שדות המוקשים נעשה מתוך תקציב רלפ"ם ומכספי קרן התרומות לפינוי מוקשים, בנוסח הצעת החוק המקורי הוצע לקבוע כי פינוי שטחי נפלים ימומן מדמי פינוי שיוטלו על הגורם המעוניין בפיתוח השטח או מתקציב ייעודי שיתווסף על התקציב שנועד לפינוי מוקשים.
חברי הוועדה התרעמו במהלך הדיונים כנגד הסדר זה אשר משמעותו היא, כפי שנכתב בסקירת הייעוץ המשפטי לוועדה, "הפרטת קביעת סדרי העדיפות שבפינוי שטחי הנפלים, שכן ההחלטה איזה שטח לפנות תהיה תלויה ברצונו של גורם זה או אחר בפינוי השטח. יתרה מכך, יש להניח כי באזורי ביקוש יימצא מי שיהיה מוכן לשאת בעלות הפינוי, ואילו באזורים פריפריאליים יותר לא יימצא גורם כזה, ושטחי הנפלים לא יפונו".
הם דרשו כי יוקצה גם תקציב יסוד קבוע לנושא פינוי הנפלים, אשר לא יילקח מהתקציב לפינוי המוקשים מחד-גיסא, אבל יאפשר פעילות מוסדרת של הרשות לפי סדר עדיפות מקצועי ולא לפי עניין במיזם כזה או אחר, מאידך-גיסא. נציגי משרד האוצר, עלי בינג מאגף התקציבים ועו"ד רוני מר מהלשכה המשפטית, כמו גם עו"ד דרור גרנית ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, התנגדו להגדרת תקציב מסוים לנושא פינוי הנפלים. הם הסבירו כי קביעת התקציב בסך 27 מיליון שקל בשנה לנושא פינוי המוקשים הוא חריג שבחריגים בחקיקה, וכי הכלל הוא שהתקציב נקבע, על-פי סדר העדיפות אשר קובעת הממשלה, בכל פעם שהיא מעבירה תקציב מדינה בחוק.
חברי הוועדה החליטו לקבוע בחוק כי הממשלה תקצה תקציב לפינוי שטחי נפלים במסגרת הצעת חוק התקציב השנתי, אשר יהיה נוסף על הסכום הקבוע בחוק לטובת פינוי המוקשים.
עוד קבעו חברי הוועדה, כי הרלפ"ם, כפי שהיא עושה בתחום המוקשים, תקבע גם כללים לגיבוש תוכנית לאומית מקצועית לפינוי שטחי נפלים, אשר יכללו אמות מידה אשר יביאו בחשבון את מיקום שטחי הנפלים, היקפם ומורכבותם - דבר אשר צפוי לתת מענה לאותם שטחים אשר אינם נמצאים באזורי הביקוש.
עוד נקבע בחוק כי הרלפ"ם תקבע כללים לביצוע סקר "לשם הקטנת היקף שדות המוקשים ושטחי הנפלים, עקב אי-הימצאות מוקשים או נפלים בהם". הצורך ב"סקר" נולד מבקשות שהעלו ראשי רשויות מקומיות וכן רשות הטבע והגנים ורשות העתיקות, בדבר הצורך "לזכות" קרקע, אשר מוגדרת שטח נפלים, אך בפועל קיים סיכוי נמוך כי אכן יש בה נפלים. במצב זה, לסקר עלות נמוכה יחסית, לעומת עלות פינוי שטח, והאפשרות לשחרר את השטח לטובת צרכים ציבוריים, בעלות נמוכה יותר, תתרחש גם באופן מהיר יותר.
שינוי זה בא בהסכמת כל הצדדים, לאחר בקשת הוועדה מראש הרלפ"ם, מרסל אביב, לקיים סדרת פגישות עם הרשויות והגופים, בהן התגבשה ההסכמה סביב מנגנון זה. ערן דורון, ראש מועצת רמת הנגב: "אכן הגיעו אלינו לביקור בכדי לראות את הדברים, הצרכים והמשמעויות בעיניים. אם החוק היה מפועל במתכונת הראשונה אז לא היה אפשר לעשות שום פינוי שטחים באופן שאנו רוצים. הגענו להסכמות על אופן התנהלות הדברים, בדגש על הסקרים המקדימים לאזור מסוים, שיהיה מהיר ובעלות סבירה ומינימלית. תודה לחברי הוועדה כי זה לא היה קורה ללא השפעתכם".
כמו-כן נקבע כי הרשות, אשר תקרא מעתה הרשות לפינוי מוקשים ונפלים, תגיש לוועדת החוץ והביטחון דוח שנתי על פעילותה הן בנושא המוקשים והן בנושא הנפלים.
להצעת יו"ר הוועדה, ח"כ
אבי דיכטר, הוחלט גם כי החוק יחוקק במתכונת של הוראת שעה למשך שלוש שנים, כדי לאפשר לוועדה לפקח על יישומו, בעיקר מבחינת נושא התקציב והקריטריונים לקביעת סדר העדיפות בפינוי הנפלים.
הצעת החוק, אושרה, כאמור, פה אחד.