התחבורה הציבורית בישראל סובלת מתכנון לקוי, עיכובים של שנים בביצוע פרויקטים מרכזיים ושירות גרוע לנוסעים. כך קובע (יום ד', 13.3.19)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא, בדוח בן 500 עמודים המוקדש לנושא.
שפירא מטיל חלק מן האחריות על
משרד התחבורה, בראשותו של השר ישראל כ"ץ: "לאורך שנים רבות התכנון בישראל מתבצע תוך התחשבות מועטה בנושא התחבורה הציבורית. אף שמשרד התחבורה מצהיר זה שנים, כי קידום התחבורה הציבורית הוא היעד המרכזי שלו, הוא לא פעל די הצורך כדי שצורכי התכנון התחבורתי יקבלו משקל ראוי בעת הכנת תוכניות בנייה ובעת אישורן במוסדות התכנון, ובפועל אינו משמש גורם שמוביל את הפעולות להתאמת התשתיות הפיזיות לצורך קידום התח"צ".
הביקורת המרכזית של שפירא בתחום התכנון נוגעת לתמ"א 42 - תוכנית מתאר ארצית משולבת לתשתיות תחבורה יבשתית, האמורה לשמש מסמך מדיניות המנחה את התכנון על כל רמותיו, באופן שיתקיים שילוב מרבי בין הפיתוח הכולל ושימושי הקרקע לבין הפיתוח התחבורתי. העבודה על התוכנית החלה בשנת 2008, אך היא טרם הסתיימה, למרות החלטת הממשלה להביא את התמ"א לאישור עד סוף 2011.
שפירא בדק ספציפית את המתרחש בשלוש הערים הגדולות. על הרכבת הקלה בירושלים הוא אומר, כי זמן הנסיעה בפועל ארוך בהרבה מהמתוכנן; התדירות נמוכה מכפי שנקבע בהסכם הזיכיון של חברת סיטיפס; הקרונות צפופים; מכונות כרטוס מיושנות; ואין פיקוח על שעות העבודה והמנוחה של הנהגי. המדינה וסיטיפס לא מסוגלות להגיע להסכמות בנוגע לשיפור רמת השירות לנוסעים. חילוקי דעות ומו"מ מתמשך ביניהם גרמו לעיכוב בקידום פרויקט ההארכות והשלוחות של הקו הנוכחי.
לגבי חיפה אומר שפירא, כי ביצוע הפרויקטים המרכזיים התעכב במשך שנים רבות, וחלק מהם לא קודמו במשך יותר משני עשורים. תהליך קבלת ההחלטות של משרד התחבורה לוקה בחסר ומאופיין בהשתהות יתרה. המטרונית - פרויקט הדגל של התחבורה הציבורית בעיר - קיצרה את הנסיעה לכל היותר בחמש דקות, אם בכלל. בשנים 2016 ו-2017, לא תיקפו 46%-42% מנוסעי המטרונית את נסיעותיהם.
לגבי גוש-דן בדק שפירא שני פרויקטים האמורים לקדם את התחבורה הציבורית. הוא מצא, כי פרויקט "מהיר לעיר", האמור לקשר 17 רשויות מקומיות באזור תל אביב, יושלם לכל המוקדם ב-2021 - איחור של ארבע שנים; ואילו שני נתיבים מהירים נוספים בגוש-דן יושלמו רק ב-2025 - איחור של שבע שנים.
על הרכבת אומר שפירא, כי אין מספיק תחבורה ציבורית לתחנות ומקומות חנייה לידן, אין מפסיק קרונות ורכבות, היו טעויות קשות בתחזיות למספר הנוסעים, מספר האיחורים בשעות השיא גדל ב-44% בשנים 2017-2015, בשעות השפל הוא גדל ב-35%, ומספר ביטולי הרכבות זינק כמעט פי חמישה. עוד עומד שפירא על העיכוב הניכר בהקמת המסילה הרביעית בציר האיילון, עליה הוחלט ב-2002; כרגע מועד ההשלמה שלה הוא סוף 2026 - עיכוב הפוגע בשירות לנוסעים.
על השירות באוטובוסים אומר שפירא, כי משרד התחבורה מטייח את השירות הלקוי. הוא נמנע מהטלת עיצומים ושלילת רשיונות בגין הפרות חריגות כמתחייב מהמכרז להפעלת הקווים, ולא עשה שימוש מיטבי בנתוני חברות הבקרה. מהירות הנסיעה איטית בהרבה מזו שנקבעה ברישיונות החברות, הוא מוסיף.