טיוטת דוח של בדיקה חיצונית שהזמין מבקר משרד התחבורה חגי ארז, מעלה חשד כבד למינהל בלתי תקין ומעשי שחיתות חמורים בצמרת משרד התחבורה. באחרונה הוגשה טיוטה לחשודים ("המבוקרים"), אשר נדרשים עתה לתת את תשובתם למבקרים ולמזמיני העבודה. לאחר מכן יערך השלב הסופי בו תישקול היוע"מ למשרד התחבורה, עו"ד מלי סיטון, את האפשרות להעביר את ממצאי הדוח למשטרת ישראל.
החשדות התעוררו לנוכח העובדה, כי בניגוד למדיניותו המוצהרת של משרד התחבורה להקפיא ואף לצמצם את קווי מוניות השרות הפועלים בחלקם באופן פרטיזאני ברחבי הארץ, הוענקו באחרונה מספר רשיונות לקווי שרות חדשים למוניות, ובמקרים אחרים העניק משרד התחבורה הארכה רישמית לקווי שרות קיימים.
החשדות שניבדקו במסמך המכונה "דוח בר-לב", נוגעים לכתריסר פקידים בכירים במשרד התחבורה. גורמים המצויים בחקירה מדגישים, כי השר אביגדור ליברמן ומנכ"ל משרדו, בן-ציון סלמן, אינם בחזקת חשודים בפרשה.
"לאיזו פרשת שחיתות אתה מתכוון" - ענה למחלקה ראשונה בתגובה, שייק'ה רוזנפלד, דוברו של שר התחבורה: "באחרונה התגלו פרשות כה רבות, עד שאינני יודע בדיוק למה הכוונה הפעם...", אמר יועץ התקשורת, אשר המליץ להמתין למסקנותיו הסופיות של הדוח, בטרם יחרוץ הציבור את דינם של הנחקרים.
"השחיתות במשרד התחבורה מגיעה עד כדי סכנת חיים," הצהירה ח"כ גילה פינקלשטיין (מפד"ל) בוועדת הכלכלה של הכנסת, במהלך התכנסות תת-הוועדה לבטיחות בדרכים בראשות ח"כ גלעד ארדן (ליכוד). ח"כ פינקלשטיין התייחסה לפרשת רשיונות בלתי חוקיים לניהול בית ספר להוראת נהיגה ולבחינת נהגים חדשים, שהעניקו לכאורה זה לזה, מנהל רשות הרישוי, שוקי שדה , וסמנכ"ל היבשה צבי יוזנט, בטרם פרש זה האחרון לגימלאות בתחילת 2004.
מנכ"ל משרד התחבורה, בן-ציון סלמן, מינה את סגן קצין הביטחון של משרדו לבדוק את החשדות. הוא צפוי להגיש את מסקנותיו לוועדת הכלכלה של הכנסת ברשות ח"כ שאול שמחון (עבודה) ובמקביל, ואם יתאמת החשד, לנציב שרות המדינה.
עו"ד צבי ריש המייצג חלק מנהגי המוניות שניפגעו מהפרשה הנחקרת בדוח בר-לב, מסר למחלקה ראשונה, כי בידו ראיות מוצקות למתן שלמונים לבכירים בפיקוח על התעבורה במשרד התחבורה, אשר בתמורה העניקו הטבות שלא כחוק למקורבים הפועלים בתחום המוניות. לדברי עו"ד ריש, ישנן בידיו הקלטות המתעדות את ביצוע העבירות, אלא שהוא מביע ספק ברצון המערכת "לנקות את האורוות".
משטרת נתניה, אשר בשיטחה בוצעו חלק מהעבירות, סגרה תלונות בנדון מחוסר עניין לציבור, וזאת אף שחלק מהראיות הוצגו בפניה על-ידי המתלוננים. חלק ניכר מהטענות עוסק בעיניינה של תחנת שי לי מנתניה, אשר בהתערבות בכירים לשעבר במשרד התחבורה, קיבלה רשיון להארכת קו השרות מצפון נתניה לדרומה, תוך מעבר בתחנת הרכבת המתפתחת שממזרח לעיר.
מדובר בכ- 70 מוניות שרות שנהגיהן משלמים כ- 4,000 שקלים דמי סדרנות לחודש לבעלי התחנה, הגורפים הכנסות הדומות רק לאלו של תחנה נוספת בראשון לציון, אשר גם היא זכתה באופן לא מפתיע לתנאים מועדפים.
שתי ישיבות של ועדת הכלכלה של הכנסת, בהתכנסותה כתת - ועדה לבטיחות בדרכים, עידכנו באחרונה את הדברים, בהתכנסותן ב- 12 לינואר וב- 16 לפברואר. לדיברי עו"ד ריש, מסר שם שר התחבורה כי טרם קרא את דוח בר-לב, ובאותה נשימה קבע כי הדוח הינו מגמתי בעיקרו, ומאשים חפים מפשע...
"משרד התחבורה מצהיר, כי על מזבח עידוד התחבורה הציבורית, הוא שואף לחיסול מוצהר של ענף מוניות השרות עד לשנת 2009, שכן לדבריו, מוניות מסוג זה קיימות רק בטורקיה," מוסר ל-Nfc עו"ד צבי ריש. "כיצד יתכן אם כן, שמקורבים שונים מקבלים רשיונות הסעה חדשים, וגורמים בעלי ממון רוכשים קווים קיימים בהשקעה כספית ניכרת?", שואל עו"ד ריש, הקובע כי מדובר בתרגיל עוקץ שמטרתו להכניס פחד בבעלי עסקים קטנים, ובמטרה לחזק את ההגמוניה של דן ואגד - הזוכות לסיבסוד במאות מיליוני שקלים - במסווה של רפורמה בענף.
בנייר עמדה מטעם אירגון מוניות השרות א.מ.נ.ה, שהגיע לידי NFC, נכתב בין היתר: "...בחסות משרד התחבורה נעשה תרגיל עוקץ מדהים בתחכומו, לפיו ממשיכים הקואופרטיבים אגד ודן ליהנות מכל העולמות: מחד – קיבלו פיצוי עתק בעד הסכמתם להפריט חלק קטן מפעילותם העסקית, ומאידך – ניצלו את שעת הכושר להפטר מקוים לא ריוחיים והשאירו לעצמם חלק מהפעלת הקוים הרווחיים שהופרטו."
נייר העמדה הוגש לשר התחבורה, ליו"ר ועדת הכלכלה ולחברי הועדה. בעניין אי הסדרים החמורים לכאורה בהרשאת המוניות, ניכתב בנייר: "...מאחורי אותם תאגידי מוניות שירות שקיבלו באחרונה את רשיונות ההפעלה עומדים מספר גורמים ובניהם פקיד בכיר ביותר במשרד התחבורה שכבר סיים תפקידו, אשר מנצלים קשריהם הטובים עם הפקידות הבכירה של משרד התחבורה ומקבלים את הרשיונות הנכספים."
"הוסף לכך את העובדה כי המפקח על התעבורה, אלכס לנגר, אישר מתן מאות רשיונות היסע לתאגיד שלמר אברהם פריד יש מניות בו, כאשר מר פריד מגדיר עצמו כיו"ר ארגון מוניות הארצי בישראל וככזה מתיימר מזה שנים לייצג את ענף מוניות השרות. יש איפא לתמוה כיצד זה שניגוד לעשרות תאגידים שנדחות בקשותיהם לקבלת רשיונות להפעלות קווי שירות מוניות, דווקא מר פריד, המקושר למר לנגר, קיבל ללא כל עיכוב רשיונות מלוא החופן."
בפרשה מעורבים על פי אותם הדברים בכירים לשעבר במשרד התחבורה, אשר החליף בשנים האחרונות מספר שיא של שרים ממונים. חלק מהוותיקים המעורבים קשורים עוד בתקופת השר ישראל קיסר (עבודה), ואחרים מונו על-ידי השר הרב יצחק לוי (מפד"ל), כאשר הפרשה עוברת את השרים שאול יהלום, יצחק מרדכי וליפקין-שחק, ומתמקדת גם בימי הד"ר אפרים סנה, שקדם לשר ליברמן.
סמנכ"ל משרד התחבורה, אלכס לנגר, מסר בתגובה למחלקה ראשונה, כי הוא תמה על שחומר האסור בפירסום וחומר שחלים עליו חוקי חשאיות, מגיע לידי העיתונות, דבר המעורר בו לדבריו "מחשבות על כל הליך הביקורת". לנגר מוסר, כי מדובר במסמך פנימי הממתין לתגובת הנחקרים, אשר יהיה עליהם לתקן את הדברים בהתאם.
"מפיצים עלינו דיבה," אומר לנגר בהקשר לתחנת 'מוניות השרון', בהדגישו כי בית המשפט בנתניה חייב את העותרת בעניין המוניות בהוצאות משפט בסך 50,000 שקלים, שכן קבע כי מדובר בעליל שווא. הפרשה מתייחסת לקו שניתן לכאורה מסיבות פוליטיות על-ידי השר סנה למקורבו של חבר מפלגתו, השר דאז בנימין (פואד) בן-אליעזר.
"טיוטת דוח בר-לב מלאת שגיאות וטענות, מה עוד שמבקר משרד התחבורה מוציא לביקורת חיצונית נושאים רבים - הנשמרים בסוד", אומר לנגר, המזכיר את הדוח שפורסם בעיניין קודמו לתפקיד, המפקח הארצי על התעבורה, ד"ר משה הירש, בחשד לאי סדרים בנושא הרכבת הקלה בירושלים.
לאחר שהוביל את פרויקט הרכבת הקלה במשך כעשר שנים, הודיע השבוע הירש על כוונתו לסיים את תפקידו כמנהל צוות תוכנית האב לתחבורה בירושלים, בסוף יוני 2004. הירש עבר לתפקיד זה עם עזיבתו את משרד התחבורה, ועתה נימסרה ההודעה בכתב לראש העיר ירושלים ולמנכ"ל העירייה. בעקבות החקירה שנערכה בעיניינו, נאסר על הירש לעמוד במגעים ישירים עם משרד התחבורה.
פרשת הירש נבדקה גם היא על-ידי רו"ח יהודה בר-לב, אשר סירב להתייחס לדברים.
נייר העמדה של א.מ.נ.ה מסתיים במילים: "יש לחקור את המניעים לאפלייה הבוטה בה נוקטים פקידי משרד התחבורה כלפי תאגידי מוניות השרות, ולמצער – למנוע את הנצול לרעה של הכוח השלטוני הרב המצוי בידי הפקידות הבכירה של משרד התחבורה."