כבר שש שנים פועלים מיזמי הנסיעות בשבת שתי אגודות שיתופיות - "האגודה לתחבורה שיתופית בירושלים" ו"אף על-פי כן", המוכרות לציבור בשמות "שבוס", נוע תנוע" ואחרות. תחילת הפעילות הייתה ביוני 2015, אך היא לא הייתה רציפה והתקיימה לסירוגין, לרוב בעונת הקיץ.
המשך שנים טענו אגודות אלה שהן פועלות כחוק, וכי אין מדובר בהפעלת
תחבורה ציבורית בשבת, כהגדרתה בחוק. אולם חוות דעת משפטית מטעם הייעוץ המשפטי של
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, הנחשפת לראשונה ב-News1, מעלה כי מדובר בפעילות לא חוקית.
בחוות הדעת, שהוכנה על-ידי עו"ד
עופר לוי מנהל מחלקה בכיר (ייעוץ משפטי) בלשכת היועצת המשפטית של המשרד, נקבע כי מדובר בקווי שירות ללא רישיון ובניגוד לדין.
האגודות הציגו כסות משפטית "תפורה"
האגודות השיתופיות טענו בפני משרד התחבורה כי פעילותן חוקית ואינה בגדר שירות, משני נימוקים: א. ההסעות מיועדות לחברים בלבד ומי שאינו רשום כחבר לא מורשה לנסוע, וזאת בניגוד לשירות שמיועד לציבור כולו; ב. התשלום בגין הנסיעה לא משולם לנהג, לא משולם במזומן ולא משולם בזמן הנסיעה, אלא כחיוב אשראי שממומש לאחר צאת השבת או כחיוב חודשי, אשר משולם כהשתתפות הנוסעים בעלויות הנסיעה, וככל שיש עודפים מוחזר לכל חבר חלקו היחסי. נוסף לכך הוסיפו האגודות מאפיינים נוספים המלמדים לכאורה שאין מדובר ב"שירות" אלא בהסעות מיוחדות: פעילויות נוספות אשר מבוצעות לעיתים במהלך הנסיעות, נסיעות שמבוצעות רק בשבתות ובחגים במסלולים מוגדרים ובהזמנה מראש.
היעוץ המשפטי של משרד החבורה דוחה אחת לאחת את טענותיהן, וקובע כי "הכסות המשפטית ש'נתפרה' לצורך עקיפת הדין בדמות הפעלת קווי שירות לחברי אגודות אינה משנה את מהות ההפעלה ואת אפשרות כלל הציבור לעשות שימוש בקווי השירות שהאגודות מפעילות".
"בפועל", כך הוסבר, "מדובר במהלך דו-שלבי לרכישת כרטיסי נסיעה. כל דכפין ללא אבחנה והבחנה של האגודות רשאי בהילך שתי לחיצות עכבר (במקום אחת) להצטרף לכל נסיעה ואף לצרף אליו - שוב, ללא כל בחינה והבחנה עוד לפחות 5 נוסעים, כשהאגודות מציעות למי שאינו רשאי להרשם כחבר 'רישום פיקטיבי' על-ידי מי שרשאי להרשם על-פי דין. ברי שהאגודות פונות לציבור כולו. כך מלמד גם מספרם של הנוסעים הפוטנציאליים שמורכב מהנרשמים לאגודות, בקירוב 9,000 איש ואישה בצירוף 5 נלווים לכל אחד מהם מסתכם בלמעלה מ-45,000 איש. ברי שלא בציבור הומוגני דוגמת תלמידי בתי ספר או עובדים במפעל שמאפיינים הסעות מיוחדות עסקינן".
בחוות הדעת המשפטית נקבע עוד כי "בחינת לשון התקנות מעלה ששאלת מיהות ומהות הציבור אינה קריטריון לבחינת שאלת סיווג הנסיעה כנסיעת שירות בקו שירות, ואין ממש בטענת האגודות לפיה ייחוד הנסיעות לחבריהן מחיל עליהן הגדרה של נסיעה מיוחדת או נסיעה פרטית".
לדברי עו"ד לוי, התנהלות האגודות בפועל מלמדת שהרישום לאגודה אינו אלא מהלך פורמלי, שנועד להתגבר על הגדרת שירות שבתקנות, וכי הלכה למעשה, למעט נסיעת השירות, אין בו לייצר חבר בני אדם, סגור, בעל מכנה משותף, ובסיס שמבדיל אותו מכלל הציבור.
בחוות הדעת עולה גם החשד לא רק להפרת דיני התעבורה, אלא גם דיני האגודות השיתופיות.