|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

רח"ט מבצעים: המפכ"ל התעלם מהתרעות על הצפיפות במירון

תת-ניצב שמעון נחמני מצטט את יעקב שבתאי: "אל תדאג, ועדת החקירה עלי" טוען ששבתאי ניסה להדיח אותו על בסיס שמועות חסרות בסיס לפיהן הוא העביר חומרים לוועדת נאור - אך השר בר-לב מנע זאת
09/01/2022  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   אסון מירון   |   תגובות
נחמני. "אי אפשר בלי הגבלה על כמות הקהל" [צילום: לע"מ]

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, התעלם מאזהרות בדבר הסכנה שבצפיפות בהר מירון לקראת ל"ג בעומר אשתקד, בו התרחש האסון בהר. כך העיד בוועדת נאור (יום א', 9.1.22) ראש חטיבת המבצעים, תת-ניצב שמעון נחמני.

לדברי נחמני, בדיון אצל שבתאי ב-19.4.21 הציע מפקד מחוז צפון, ניצב שמעון לביא, לאפשר כניסת 10,000 איש בלבד; נחמני ומפקדו דאז, ניצב אמנון אלקלעי, תמכו בהצעה ואף אמרו שניתן להגיע ל-15,000 איש. ראש אגף משאבי אנוש, ניצב בועז גולדברג, אמר, שמנסיונו במירון - הוא דומה לבקבוק קולה של שני ליטרים שמנסים להכניס לתוכו שמונה ליטרים.

"ראש חטיבת המודיעין [קובי זריהן] אמר שיגיעו רבבות. היועצת המשפטית [דאז, איילת אלישר] התייחסה לקורונה. מפקד המחוז וקצין האג"ם המחוזי [ויקטור בוסקילה] התייחסו לזה, שזו נקודת תורפה אפשרית שחייבים לתת לה מענה. בדיון עצמו זה היה הר פתוח או הר סגור. לא היה סיכום", העיד נחמני.

"בשנים קודמות היה שם נס"

לדבריו, בסוף הדיון ביקשו ממנו שבתאי ואלקלעי לנסח יחד עם אלישר מכתב לנחמן אש, אז פרויקטור הקורונה וכיום מנכ"ל משרד הבריאות, בנוגע להשלכות הקורונה. "פניתי למפכ"ל ואמרתי שהר פתוח מחייב סיור שטח. הוא השיב: נחמני, אל תדאג, ועדת החקירה עלי. פניתי לאלקלעי ואמרתי לו שחייבים להפיל למפכ"ל את האסימון שזה לא יעבוד.

"בשנים קודמות היה שם נס. לא ניתן במירון להחיל הר פתוח בלי הגבלה על כמות הקהל. הצפיפות לא ניתנת לשליטה. התוואי הוא כזה שאתה מוגבל בכניסות, הטופוגרפיה לא נותנת לך הרבה אפשרויות. יש שם עובדות שעל בסיסן צריך לנהל את הקהל שמגיע. אלקלעי אמר שהוא ניגש והתשובה נותרה בעינה ומחכים לתשובתו של אש.

"משהתקבלה ההחלטה, אמרתי לאלקלעי שצריך סיור שטח ולחשוב על זה אחרת. דיברתי עם בוסקילה, והוא אמר שנכנסים למפקד המחוז. הוספנו 250 שוטרים כדי לסייע בחיזוק המערכים; זה לא פותר את בעיית השליטה. אם לא מייצרים טבעות שליטה - אנחנו בסיכון גבוה לאבד את השליטה בו, וזה מה שקרה. זה הביא אסון. אי-אפשר להגיד בהר מירון: ההר פתוח, כל עם ישראל מגיע. צריך לקבוע מספרים ולייצר שליטה; זה לא היה". בהמשך ציין: "היה מתח בין המפכ"ל לבין ראש אגף מבצעים, הלשכות לא עבדו ביניהן. היו מפכ"לים שרצו להיות מעורבים במבצעים וישבנו ביחד. פה זה לא קרה".

לדברי נחמני, מחוז צפון עשה מאמצים לפתח את שיטת המעגלים: שליטה על האירוע מנקודות היציאה של האוטובוסים ועד למתחם עצמו. "בדיעבד, אחת הטעויות הייתה שלא ניתן מענה לקשר בין המעגלים. אין למשטרה תורה כתובה של העברת מידע ולפיה צריך לבלום את המעבר באחד המעגלים. זה קיים רק כתורה שבעל-פה מניתוח אירועים קודמים", הודה.

"פגיעה של המפכ"ל בי ברמה האישית"

נחמני טען, כי שבתאי החליט להדיח אותו מתפקידו בשל שמועות חסרות בסיס ולפיהן העביר חומרים לוועדת נאור. לדבריו, השמועות החלו בכיוון מהופך - כאילו הוא מסתיר מסמכים מן הוועדה. האשמות אלו, אמר, פגעו בו מאוד, כאשר למשל בתו בת ה-14 שאלה אותו האם יש בהן אמת. בעקבות זאת, הוא שלח מכתב לוועדה וביקש ממנה להתעלם משמועות אלו.

מכתב זה, המשיך נחמני, הוביל לשמועות כאילו הוא מעביר חומרים לוועדה. "השמועות הללו נפוצו כאשר אני בסבב תנ"צים. ניצב בדימוס אמר שהמפכ"ל שמע שהעברתי חומרים לוועדה. ושהשיבוץ שלי לא יהיה כפי שציפיתי, שהוא ימנה אותי לתפקיד עם פחות משקל וערך. חשבתי שזה סתם שמועות.

"הגעתי לראיון עם המפכ"ל. נודע לי שבכוונתו למנות אותי לסגן מפקד אגף סיף [לסיכול הפשיעה במגזר הערבי]. זה מאוד הפתיע אותי והתחבר לי לדברים. ביקשתי מהמפכ"ל שלא יקבל החלטה ולאפשר לי לפנות לשר [עמר בר-לב]. בתחילת הראיון הוא שאל אותי מדוע העברתי חומרים לוועדה. השבתי שזה לא רלוונטי ושזה אנשים רעים שהכפישו אותי ואת הארגון במיוחד בעת הזאת. בסיכום הראיון אמר המפכ"ל שצר לו על השמועות, ומאחר שרק שני ניצבים היו שותפי סוד למינוי הצפוי שלי - הוא עומד לבדוק את זה.

"אחרי שיצאתי והלכתי 30 מטר, התקשר אלי עיתונאי שאינני מכיר ואמר ששמע שסיימתי את תפקידי כרח"ט מבצעים. הפסקתי את השיחה. הרגשתי פגיעה של המפכ"ל בי ברמה האישית. הוא נזון משמועות ולא התייחס לבקשתי שלא להתייחס אליהן. מצאתי את עצמי כמי שמדליף לתקשורת.

"ב-24 באוקטובר נקראתי לשיחה בהולה עם המפכ"ל, בה הוא אמר שעלי לסיים את תפקידי. הוא הטיח בי שאני מדליף לתקשורת. אני שותף סוד לאומי, אני עובר כל שנה פוליגרף ומעולם לא הדלפתי לתקשורת. דובר גם על שיוכי לאלקלעי שהיה מפקדי ושהעיד [בוועדת נאור] ב-13 באוקטובר. ביקשתי מהמפכ"ל שיניח לי למלא את תפקידי. הוא אמר: בוא נלך לפוליגרף ביחד. ניגשתי לפוליגרף בתום השיחה ויצאתי דובר אמת. חשבתי שיש פה רדיפה. הוא סיכם שתתקבל החלטה ושאחרי יומיים אני אצל השר.

"הגעתי לשר, היה ניכר שהוא מבין את הדברים ואחרי כמה ימים הוא החליט שאמשיך בתפקידי כרח"ט מבצעים. הצגתי לשר את הראיון שהיה הזוי ולפיו אני העברתי חומרים לוועדה. למעט המכתב, לא העברתי שום דבר לוועדה שלא הועבר בחודש מאי". השופטת מרים נאור ציינה בצורה חריגה, כי עד המסמכים שהביא איתו היום - נחמני לא העביר דבר לוועדה.

ההנחיה ממאי 2019 עודנה בדיונים

נחמני סיפר עוד, כי במאי 2019 נכתבה הנחיה של 67 עמודים ובה הצעה להסדרת כל סוגיית אירועים תחת כיפת השמים, בדגש על אירועים דתיים. אולם, עד היום ההנחיה נמצאת בשיח בין חטיבת השיטור לחטיבת אבטחה ורישוי, והיא לא מומשה בשטח. היו הסתייגויות של רח"ט שיטור הקודמת, סיגל בר-צבי (כיום ראש אג"ם), ושל ראש מדור הסיור דאז, "ובצדק - היו שם דברים שלא עומדים במבחן המציאות. מערך הסיירות לא בנוי לבצע משימות כאלה אם לא בונים לו תשתית", הסביר נחמני. לדבריו, לאחר שהמחלוקת בין החטיבות עלתה בוועדה - זימנה בר-צבי דיון והיא מתכוונת להכריע.

לדברי נחמני, "הגורם היחיד שמטפל וצריך לטפל בו חטיבת אבטחה ורישוי. היא טיפלה גם ב-2021". נאור: "יש טענה שהאירוע לא מצריך רישוי ולכן זה לא חונה בחטיבת אבטחה ורישוי". נחמני: "אני כופר בטענה הזאת, כי בדיון אצל מפקד מחוז צפון אמר רח"ט רישוי ואבטחה, שמתייחסים לאירוע ככזה שמצריך רישוי. אני יודע שתמיד ביקשו רשיונות. אם זה לא קרה מאז 2017 - אני לא יודע, זה טעון בדיקה. מהיכרותי את מפקד המחוז דאז, אלון עשור, הוא לא היה נותן לזה לקרות. הוא אמר שהגשת בקשות ועמידה בתנאים היא תנאי בסיסי לקיום האירוע".

שלמה ינאי שאל: "איך בכלל חשבו להשתמש במתווה האצטדיונים, שהם שונים לגמרי?". נחמני: "זה היה יותר טוב מכל מתווה אחד בתוואי השטח הקיים. אתה מייצר שלושה מתחמים ולא 14 ואתה יודע לשלוט בהם ולהכניס ולהוציא כמות". ינאי: "איך עושים את זה, אם אין שום גדר ושום חגורת שוטרים?". נחמני: "נכון, יש הבדלים משמעותיים, אבל הוא מצמצם. הרצון שלנו היה שבכל המתחם, גם הקבר וגם ההדלפות, יהיו 10,000 איש בחלוקה לשלושה מוקדים".

ינאי: "אתם לא רואים אנשים נוספים בהר". נחמני: "לזה התכוונו". ינאי: "זה מה שהצעתם למפכ"ל". נחמני: "אכן". ינאי: "וכאשר המפכ"ל אומר שהכל פתוח, הכוונה היא שאין שום מגבלה". נחמני: "נכון". ינאי ציין, כי מעדויות קודמות עלה שהייתה כוונה ל-10,000 איש בקבר ובהדלקות, ומספר בלתי מוגבל ביד חלקי ההר. נחמני השיב, כי זהו מתווה בלתי אפשרי לביצוע.

תאריך:  09/01/2022   |   עודכן:  09/01/2022
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רח"ט מבצעים: המפכ"ל התעלם מהתרעות על הצפיפות במירון
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רואה נכוחה
9/01/22 16:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אסון מירון
מאבקים בצמרת המשטרה בעקבות אסון מירון נחשפו (יום ד', 5.1.22) בדיוני ועדת נאור. מתברר, כי בכירים במשטרה מנסים להתנער מאחריות עתידית להילולת ל"ג בעומר, תוך טענה לשינוי בדיעבד חריג במיוחד של הנחיה שנתן המפכ"ל.
05/01/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
הרב מרדכי הלפרין, שהיה יו"ר ועד המושב מירון, טוען, כי אחד מחברי ועדת החמישה - בשמו לא נקב - איים עליו לקראת עדותו בוועדת נאור. "נאמר לי שאם העדות לא תשא חן, יוציאו ספרים ודברים אחרים מבית הכנסת של היישוב שנמצא באתר הרשב"י", אמר הלפרין לוועדה (יום ג', 4.1.21).
04/01/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
מאז שנת 2017 פותחת המועצה האיזורית מרום הגליל רשיונות עסק למעורבים בהילולת רשב"י, גובה אגרות - אך אינה עושה דבר ואינה מנפיקה את הרשיונות. כך אישרה (יום ג', 4.1.22) מנכ"ל המועצה, קרן פטל. עד 2016 ניתנו רשיונות, גם אם לעיתים בעיצומה של ההילולה ואף אחריה, ולא ברור מדוע ההליך נפסק.
04/01/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
בעת האסון במירון התרכזו כל החוגגים בצפיפות רבה במתחם תולדות אהרון - בעוד מתחמים אחרים היו כמעט ריקים. כך העיד (יום ג', 4.1.22) הרב מאיר נחמן אלחדד, שהשתתף בהילולה ואיבד בה שניים מבניו - יוסף דוד ומשה מרדכי. עוד אמר כי הייתה רשלנות כבדה בכך ששביל היציאה היחיד מן המתחם - שביל דב - לא שימש רק ליציאה, אלא התאפשר גם להמשיך ולהיכנס דרכו למתחם. אלחדד גם העיד על התהליך הקשה וחסר התיאום שעברו המשפחות בטרם זיהו את הקורבנות.
04/01/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
השרים לביטחון פנים לדורותיהם מתקשים לכפות על המשטרה את מדיניותם, שכן מדי פעם היא מתעלמת מהנחיותיהם. אם לשרים לא הייתה הסמכות בנושא המינויים במשטרה, ספק אם היא הייתה בכלל מתייחסת לבקשותיהם. כך אומר (יום ר', 2.1.22) יואל הדר, לשעבר היועץ המשפטי של המשרד לביטחון פנים וכיום היועץ המשפטי של משרד מבקר המדינה, בעדותו בוועדת נאור.
02/01/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
דן מרגלית
דן מרגלית
יתכן כי בימים אלה אתם נושכים את השפתיים ומשלימים עם החלטות הנראות לכם בלתי נכונות    לא, זה כבר לא זה, הממשלה בדרך להחלטות פליליות
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
תרצה הכטר
תרצה הכטר
האופרמנים אינו מחדש הרבה בנוגע לאירועים ההיסטוריים עצמם מאז ינואר 1933 אבל סגנון הכתיבה הייחודי והמושך של הרומן מחייה את התקופה הידועה לשמצה בהיסטוריה היהודית
קובי ברדה
קובי ברדה  |  
המוסדות (הנהלת קמפוס, משטרה וכו) מבועתים ובוחרים להתמודד בסגירת הקמפוס מוקדם מהרגיל או עיטוף הפסל ו/או שמירה עליו עם כוחות שיטור, אבל השינוי לא יוכל להגיע מפלסטרים שכאלה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il