בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
תאונת דרגים בכביש 60 [צילום: זק"א]
|
|
|
הקטל בכבישי יו"ש: סקירה מיוחדת חושפת את המחדלים
|
הכי הרבה הרוגים - אבל הם לא נספרים, שוויון בחלוקת דוחות - אבל לא בתשלום הקנסות, הכי הרבה כלי רכב לא תקינים - אבל הם לא יורדים מהכביש, הכי הרבה תאונות - אבל הכי מעט שוטרים ● סקירה של הכנסת חושפת את הנתונים
|
סקירה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ), שהוכנה בהזמנת ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית), חושף לראשונה את המחדלים והכשלים, וגם את הנתונים הקשים של תאונות הדרכים ביהודה ובשומרון.
|
מחדל 1
|
נפגעים פלשתינים לא נספרים
|
|
המשטרה במחוז ש"י אינה מתעדת את תאונות הדרכים בהן מעורבים פלשתינים בלבד, ואינה מעבירה את נתוניהן ללמ"ס ולרלב"ד (הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים). כתוצאה מכך נוצר אומדן-חסר של מספר התאונות והנפגעים, והוא משפיע על הגדרה-בחסר - גם של "כבישים אדומים" - שהגדרתם מחייבת השקעת כוח אדם משטרתי באכיפה,
- וגם של "מוקדי סיכון" - שהגדרתם מחייבת השקעת משאבים בתיקון מפגעי הבטיחות (בסקירה מוזכר ריבוי בעיות תשתית בטיחותיות בכבישי יו"ש: שוליים, אבני דרך, תאורה, הפרדה קשיחה, פרצות פרטיות, ועוד).
כך נוצר כדור שלג הולך וגדל של ריבוי תאונות בשל העדר אכיפה והעדר השקעה בכבישים, כשגם התאונות ההולכות ומתרבות הללו לא ישפיעו על ההשקעה באכיפה ובתשתיות, כיוון שגם הן ייספרו באופן חלקי בלבד. בסקירה צויין כי בסיכום הדיון שיזמה ח"כ סטרוק בוועדת הכלכלה בחודש אפריל נדרשה המשטרה לתקן את אופן העברת הנתונים ללמ"ס, ולהעביר את נתוני כלל תאונות הדרכים, ואף הבטיחה בכתב שתעשה כן עד תחילת יוני - התחייבות שלא מומשה.
|
למעשה, אין במחוז ש"י כוח אדם יעודי לאכיפת חוקי התנועה: משטרת התנועה הארצית, האחראית על האכיפה בכבישים הבין-עירוניים בכל המחוזות, אינה פועלת במחוז ש"י, ומשימת האכיפה בכבישים אלה - בהם מתרחשות רוב התאונות - מוטלת על יחידת התנועה של המחוז (את"ן) שבמחוזות אחרים אחראית רק על התנועה בתוך הישובים. אלא שגם יחידה זו, שכוח האדם שלה קטן בהרבה מהנדרש (לפי תשובת המשטרה עצמה בסקירה) אינה עוסקת באכיפת חוקי התנועה בלבד, אלא גם בשלל משימות נוספות, כולל 100 ליוויים בשנה(!) של יו"ר הרש"פ, משימות סדר ציבורי, חקירות ועוד. מחוז ש"י הודיע למחברי הסקירה שאין שום אפשרות למסור נתונים על פריסת כוחות האכיפה כי היא "משתנה מיום ליום"...
|
מחדל 3
|
אין דוחות אפקטיביים
|
|
הסקירה חושפת, כי במחוז ש"י נמסרים לנהגים דוחות ידניים בלבד. המשטרה מוותרת מראש על משלוח דוחות תעבורה בדואר, בטענה שהכתובות של הנהגים הפלשתינים אינן ידועות לה, וכדי "להימנע מאכיפה לא שוויונית" היא נותנת גם לנהגים ישראלים דוחות ידניים בלבד. הוויתור-מראש על דוחות הנשלחים בדואר הוביל לוויתור על אכיפה באמצעות מצלמות. אלא שהשוויון לא חל על תשלומי הקנסות. רק רבע מהקנסות שניתנו לנהגים פלשתינים - שולמו, והפעולות הנדרשות על-פי חוק לאכוף את התשלום - לא מבוצעות: - עד סוף שנת 2021 הצטברו קרוב ל-410,000 קנסות תעבורה שהוטלו על נהגים פלשתינים ולא שולמו.
- סך הקנסות שלא שולמו עומד על כ-275 מיליון שקל,
- והיקף הקנסות שמשולם הולך ויורד בכל שנה: בשנת 2019 שולמו מכ-22,700 קנסות ואילו ב 2021 שולמו רק 14,300 - ירידה של 37%.
המינהל האזרחי אינו עושה את המוטל עליו על-מנת לוודא שהקנסות ישולמו: - אתר המינהל האזרחי דרכו אמורים הנהגים הפלשתינים לשלם את הקנסות אינו פעיל.
- והחלטת ממשלה משנת 2017, המחייבת את המנהל האזרחי למנוע כניסה לישראל מחייבי קנסות - אינה מיושמת.
כך שלמעשה, דוח תנועה שנמסר לנהג פלשתיני אינו מייצר שום הרתעה.
|
מחדל 4
|
אין אכיפה על כלי רכב לא תקינים
|
|
אין למינהל האזרחי שום סמכות פיקוח על מכוני הרישוי הפלשתינים. אומנם קמ"ט תחבורה של המינהל האזרחי מעביר למכוני הרישוי הפלשתינים עידכונים בנוגע לכללי הרישוי, אך אין לו שום סמכות לחייב אותם לאמץ כללים אלה, או לדרוש נתונים על ישומם. הנתונים העולים מדוחות ניידות הבטיחות של משרד התחבורה מצביעים על פער עצום בתקינות כלי הרכב הפלשתינים ביו"ש לעומת הממוצע הארצי: - רק 14.7% מכלי הרכב הפלשתינים שנבדקו נמצאו תקינים, לעומת 51.2% בממוצע הארצי,
- 2.9% מהם הוגדרו כמסוכנים ברמה הדורשת הורדה מיידית מהכביש, לעומת 0.3% בממוצע הארצי,
- ו-47.5% מהם הוגדרו כמחייבים תיקון בתוך יום, לעומת 13.2% בארצי.
אבל אין כל פיקוח ואף לא מעקב אחר ביצוע ההוראות של ניידות הבטיחות, והסיכוי שכלי הרכב הבלתי תקינים ממשיכים ליסוע על הכביש גבוה מאוד.
|
בסקירת הממ"מ של הכנסת נחשפים נתוני תאונות הדרכים שכן תועדו ע"י המשטרה, ומתברר שהם קשים בהרבה מהממוצע הארצי: בתאונות בהן מעורבים ישראלים בלבד נרשמו 5% תאונות קטלניות, בתאונות של פלשתינים 14%, ובתאונות בהן מעורבות שתי האוכלוסיות 9%, כל זה בזמן שהממוצע הארצי של תאונות קטלניות עומד על 3% בלבד. מחר (יום ב', 27.6.22) צפוי להתקיים דיון-מעקב בנושא הקטל בכבישי יהודה ושומרון בוועדת הכלכלה, בהשתתפות שני השרים הנוגעים בדבר: שרת התחבורה מרב מיכאלי, והשר לביטחון פנים עמר בר-לב. בין היתר תידרש המשטרה להסביר מדוע הבטחתה להעביר ללמ"ס את נתוני כלל הנפגעים בתאונות דרכים - לא מומשה עד היום. "הדוח חושף מציאות של הפקרות, שאסור להשלים איתה", אומרת סטרוק. "כשמדובר בחיי אדם, לא ייתכן שעקרונות-יסוד של בטיחות בדרכים - שמקובלים בכל הארץ - ימחקו, החלטות ממשלה ונהלים מחייבים - לא ימומשו, תקציבים לא יושקעו, והתחייבויות של המשטרה - לא יבוצעו. לאחר שסוף-סוף חשפנו את הנתונים המזעזעים, לא ארפה מהנושא עד לתיקונם".
|
|
תאריך:
|
26/06/2022
|
|
|
עודכן:
|
26/06/2022
|
|
עידן יוסף
|
הקטל בכבישי יו"ש: סקירה מיוחדת חושפת את המחדלים
|
|
שר האוצר, אביגדור ליברמן ושרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, סיכמו על תקציב בסך 110 מיליון שקלים עבור שדרוג כביש 90. זאת, בנוסף ל-300 מיליון השקלים שהוקצו לטובת הרחבת הכביש במקטע של קטורה עד נחל שיטה.
|
|
|
ועדת הכלכלה אישרה (יום ב', 13.6.22) את בקשת משרד התחבורה לתקן את צו התעבורה העוסק בתיקונים בגובה הקנסות. האישור היום התאפשר לאחר שבשבוע שעבר דנה הוועדה בנושא, והוחלט שלא לקיים הצבעה ולבקש הסברים נוספים.
|
|
|
ועדת המשנה לבטיחות בדרכים התכנסה השבוע (24.5.22) לישיבה שעסקה בהתנהגות שליחים במרחב העירוני. סמנכ"ל החינוך וההסברה ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, נחמה לאור דרורי, ציינה שבשלוש השנים האחרונות 40% מהתאונות במעורבות שליח היו של אופנועים וקטנועים, ונציג חברת וולט עומרי שיינפלד בירך על הדיון והוסיף שהחברה תומכת בהגברת סמכויות האכיפה ורישוי הכלים. יו"ר הוועדה בועז טופורובסקי קרא לזרז את תהליך העברת סמכויות הפיקוח והאכיפה לפקחים עירוניים, לצד העברת הכשרות לרוכבי כלים דו-גלגליים.
|
|
|
שלט חוצות חדש במזרח ניו-יורק מראה הולך רגל מועף באוויר לאחר שנפגע ממכונית וספל הקפה שלו נשפך לכל עבר. "מהירות הורסת חיי. האט" – נאמר בכיתוב. מטרת הקמפיין: להפחיד נהגים המאיצים בשכונה זו שברובע ברוקלין, בה נהרגו 35 בני אדם בתאונות דרכים מאז 2017. זהו חלק ממאמץ של העירייה להילחם במהירות המופרזת, ההופכת את הרחובות למסלולי מרוץ ומובילה לשיעור התמותה הגבוה מזה שמונה שנים.
|
|
|
תאונת דרכים מחרידה באזור באר טוביה הותירה 21 ילדים יתומים: אחת ההרוגות בתאונה היא ציפי שמעוני משדה עוזיהו, אם (38) ל-10 ילדים: הגדולה בת 15, הקטן בן חודשיים. הרוגה נוספת היא פנטנש אובנך מקרית מלאכי, אם ל-8 ילדים. הרוג נוסף בתאונה: מתניה איובי מאבן שמואל, אב ל-3 ילדים, שרק לפני חודש נולד לו בן.
|
|
|
|
|
|
רון בריימן
אסור שחיילי צה"ל ישמשו מגש הכסף להשלטת המחבלים "הטובים" של אש"ף - הארגון לשחרור פלשתין (כולה! מן הים עד הנהר!) - על המחבלים "הרעים" של חמאס מטרתם זהה.
|
|
|
איתמר לוין
שני מקרים של חייבים שהעבירו רכוש לאחיהם מגיעים לאולמו של השופט יעקב שקד. שימת לב לפרטים, גישה מעשית ואנושיות מובילות אותו למסקנות הפוכות
|
|
|
אלון קוחלני
ביה"ד הארצי לעבודה דן בסוגיה שהייתה במשך עשרות שנים נטושה במחלוקת פרשנית וקרא למשרד הפנים לעשות סדר (ע"ע (ארצי) 58770-11-23 ריוא חטיב נ' עמותת עורכי דין למינהל תקין
|
|
|
שמואל רוזנר
ישראל פסימית יותר מבעבר, בעיקר עקב המצב הביטחוני. פער משמעותי ברמת האופטימיות בין חילונים לדתיים, כאשר דתיים אופטימיים הרבה יותר. רמת האופטימיות ירדה משמעותית בקרב יהודים, בעוד שער...
|
|
|
איתן קלינסקי
אנחנו עושים את אותן שגיאות, שעשתה ממלכת החשמונאים, ששכרות משיחית הניעה את הנהגתה למסעות צבאיים משקרים
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|