|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
ההופעה האחרונה: מינוי ראש הממשלה ליז טראס, 6.9.22 [צילום: ג'יין בארלו, AP] ההודעה על מות המלכה, על גדר ארמון בקינגהאם בלונדון [צילום: פרנק אוגסטיין, AP] דגל בריטניה הורד לחצי התורן לאות אבל על מותה של המלכה [צילום: פרנק אוגסטין, AP]
ההופעה האחרונה: מינוי ראש הממשלה ליז טראס, 6.9.22 [צילום: ג'יין בארלו, AP]
בגיל 96.5 ולאחר 70 שנות מלוכה בבריטניה

המלכה אליזבת הלכה לעולמה;
צ'רלס השלישי - מלך בריטניה

מלכת בריטניה נהנתה מאהדה אישית רבה למרות השערוריות הרבות במשפחתה ונתפסה כסמל מאחד בעשרות שנים של מחלוקות ותנודות בבריטניה יש הטוענים שבית המלוכה שרד רק בזכותה ותוהים האם מלכותו של צ'רלס תחזיק מעמד
08/09/2022  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   המלכה אליזבת מתה   |   תגובות
שידור חי: מותה של המלכה אליזבת / וושינגטון פוסט

מלכת בריטניה, אליזבת השנייה, הלכה לעולמה (8.9.22) בגיל 96.5 לאחר 70 שנות מלוכה. במקומה בא מיד בנה, הנסיך צ'רלס בן ה-74; הוא ישא את השם צ'רלס השלישי. ארמון בקינגהאם מסר, כי המלכה מתה בשלווה בשעות הערב המוקדמות בטירת בלמורל בסקוטלנד. ליד מיטתה היו ארבעת ילדיה, אשר הוזעקו לאחר שבשעות הבוקר חלה הרעה פתאומית במצבה. ההלוויה תתקיים בעוד כעשרה ימים והכתרתו של צ'רלס - בעוד מספר חודשים לכל הפחות.

המלך צ'רלס פרסם הודעה פחות משעה לאחר ההודעה הרשמית על מותה של אמו: "מותה של אמי האהובה, הוד מלכותה המלכה, הוא רגע של עצב עמוק ביותר לי ולכל בני משפחתנו. אנו מתאבלים מעומק הלב על מותה של שליטה יקרה ואמא אהובה. אני יודע שאובדנה יורגש היטב ברחבי המדינה, הממלכה וחבר העמים, ובידי אנשים לאין מספר ברחבי העולם. בזמן האבל והשינוי, משפחתי ואני נתנחם ונתחזק ביודענו על הכבוד והחיבה העמוקה מהם נהנתה המלכה". רעייתו, קמילה, לא תכונה "מלכה" אלא "מלכה-עמיתה". בנו, ויליאם, הוא כעת יורש העצר ובהמשך יקבל רשמית את התואר "הנסיך מוולס".

אליזבת נהנתה מאהדה ציבורית רחבה במיוחד, אשר הצליחה לגבור על הפרשות והשערוריות הרבות שליוו את משפחתה; היא עצמה נותרה לכל אורך חייה מעל לכל מחלוקת ומעבר לכל צל של דופי. אליזבת נתפסה כסמל מאחד של בריטניה וכמי שניצבת מעל כל חילוקי הדעות הפוליטיים והחברתיים; כמו כל המונרכים, היא נמנעה מלהצביע בבחירות כדי להדגיש את היותה אל-פוליטית ועל-פוליטית. העניין הציבורי בה ובמשפחתה, בבריטניה ובעולם כולו, היה עצום ונותר שכזה - בין היתר, למרבה האירוניה, בשל המחלוקות שיצרו רבים אחרים מבני המשפחה, החל מהנסיך צ'רלס וכלה בבנו הארי וכלתו מייגן מרקל. למעשה, משפחת המלוכה הפכה בכמה מובנים לתוכנית הריאליטי הנצפית ביותר בעולם.

בבריטניה יש הטוענים, כי בית המלוכה החזיק מעמד בשנים האחרונות רק בזכותה של אליזבת, אשר עם השנים הפכה לחלק בלתי נפרד מן החיים הציבוריים במדינה. הרוב המכריע של הבריטים לא הכירו מונרך אחר והיא היוותה עוגן של יציבות בתוך סערות בלתי פוסקות ושינויים טכנולוגיים, חברתיים ופוליטיים שהתחוללו בקצב ובהיקף חסרי תקדים. כהמשך לטענה זו, יש הסבורים שהנסיך צ'רלס יתקשה מאוד להגיע לרמת האהדה של אמו - גם בשל אופיו וגם בשל עברו ובמיוחד הסכסוך עם הנסיכה דיאנה - ולא בטוח שמלכותו תחזיק מעמד. צ'רלס עצמו כבר רמז, כי בכוונתו לנהל בית מלוכה מצומצם בהרבה, כאשר רק מספר מועט מבני המשפחה ימלאו תפקידים ציבוריים ויתפרנסו מן הקופה הציבורית.

אליזבת נולדה ב-21.4.1926 וכלל לא הייתה אמורה להגיע לכס המלכות. היא הייתה נכדתו של המלך ג'ורג' ואחייניתו של יורש העצר, לימים אדוארד השמיני, אשר ירש את אביו בשנת 1936. אולם, אדוארד ויתר על הכס עוד לפני הכתרתו בשל רצונו לשאת לאישה את האמריקנית הגרושה ויליס סימפסון, וכך הפך אביה של אליזבת למלך ג'ורג' השישי - והיא הייתה ליורשת העצר. ג'ורג' השישי הלך לעולמו בפברואר 1952, כאשר אליזבת הייתה בביקור באפריקה. ראש הממשלה, וינסטון צ'רצ'יל, הביא לכך שהיא הוכתרה רק ביוני 1953 - רשמית כדי שתוכל להתכונן לתפקיד, אך בפועל כדרך להאריך את כהונתו למרות בריאותו הרופפת.

אליזבת ישבה על כס המלוכה למעלה מ-70 שנה - התקופה הארוכה ביותר בתולדות בריטניה. היא דחתה כל אפשרות של ויתור על הכתר, גם כאשר מצבה הבריאותי מנע ממנה למלא חלקים משמעותיים מחובותיה, במיוחד בשנה האחרונה. רבים ראו זאת לנוכח דבריה בנאום לאומה ביום הולדתה ה-21: "אני מכריזה בפניכם שאת כל ימי חיי, בין אם יהיו ארוכים או קצרים, אקדיש לשירותכם ולשירות האימפריה שאנו שייכים לה" - מה שנתפס כהתחייבות שלא לפרוש לעולם.


קראה את כל המסמכים
מאי: צ'רלס במקום אמו בפרלמנט [אליסטר גרנט, AP]

שבעת העשורים של אליזבת ידעו עליות ומורדות, משברים והישגים - הן לבריטניה והן לה עצמה ולמשפחתה. אליזבת ירשה אימפריה, אומנם בנסיגה, בה הייתה המלכה של 32 מדינות; כיום נותרו 14 מדינות בלבד, ואפילו בסקוטלנד נשמעים דיבורים על פרישה מבריטניה. היא קיבלה מדינה שעדיין ליקקה את פצעי מלחמת העולם השנייה, שבה והפכה לאחת החשובות בכלכלה העולמית ושוב איבדה חלק ממעמדה בשל הברקזיט. בריטניה ממשיכה להיות אחת מחמש החברות הקבועות במועצת הביטחון, אחד משבעת המשקים הגדולים בעולם ומעצמה גרעינית - אם כי הרחק מאחורי ארה"ב וסין, ובחלק מן התחומים גם מאחורי גרמניה ויפן.

באופן רשמי ומעשי כאחת, השפעתה של אליזבת על התנודות הללו הייתה מזערית עד בלתי קיימת. היא אומנם הייתה ראש המדינה, אך בריטניה היא מונרכיה חוקתית, השלטון מצוי כידוע בידי הפרלמנט והממשלה, ותפקידיו של המונרך הם רשמיים וטקסיים בלבד. כך למשל, ראש הממשלה הוא הכותב את נאום המונרך בפתיחת הפרלמנט ואין הוא רשאי לסטות ממנו; מינוי ראש הממשלה הוא הליך פוליטי לחלוטין בו אין למונרך שום שיקול דעת.

למרות זאת, אליזבת הקפידה להיות מעורבת בפעולות היום-יום של הממשלה. היא הייתה בעלת מוסר עבודה גבוה, קראה כמויות גדולות של מסמכים, חתמה בעצמה על כל החוקים והמסמכים האחרים שחייבו את חתימתה ונפגשה פעם בשבוע עם כל 15 ראשי הממשלה שמינתה בשנות מלכותה. היא גם יצאה למאות ביקורים ברחבי העולם (ישראל היא כמעט המדינה היחידה בה לא ביקרה, למרות שהיא גם ראש הכנסייה האנגליקנית ויכלה להגיע אליה כעולת רגל), ביקורים שלרוב חיזקו את מעמדה הבינלאומי של בריטניה - תרומתה המעשית הכמעט-יחידה לניהולה של המדינה.

המשפחה המלכותית בראשותה של אליזבת הייתה לעיתים קרובות דומה לטלנובלה. היא הייתה נשואה 75 שנה לנסיך היווני פיליפ, וחיי הנישואין שרדו למרות שמועות עקשניות על בגידות מצידו של פיליפ. הזוג הוליד ארבעה ילדים: יורש העצר צ'רלס, שהיה בעלה של הנסיכה דיאנה, ממנה התגרש בסכסוך מכוער ומתוקשר ביותר ולאחר מכן התחתן עם פילגשו, קמילה פרקר-באולס; הנסיכה אן, שגם היא התגרשה ונישאה מחדש; הנסיך אדוארד, אשר התגרש משרה פרגוסון, הסתבך בפרשת ג'פרי אפשטיין ובהאשמות על מין בכפייה ולמעשה סולק אשתקד מתפקידיו המלכותיים; והנסיך אנדרו, היחיד המנהל חיי משפחה שלווים וחיים ציבוריים ללא דופי.

משפחת המלוכה המצומצמת בחגיגות הפלטינה, יולי 2022 [צילום: פרנק אגוסטין, AP]
משפחת המלוכה המורחבת ב-2014 [צילום: לפטריס פיטראקיס, AP]
המלכה והנסיך פיליפ ב-2016 [צילום: אליסטר גרנט, AP]
תאריך:  08/09/2022   |   עודכן:  09/09/2022
איתמר לוין
+מהמלכה אליזבת למלך צ'רלס: שינוי והמשכיות, המשכיות ושינוי
08:28 09/09/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
העידן האליזבתני השני הגיע לקיצו ורק מעטים סבורים שהמלוכה תמשיך לשגשג עידן צ'רלס השלישי  ▪  אקונומיסט סבור שהמלך החדש יכול להצליח
סיכום כהונת המלכה אליזבת / אקונומיסט
ההודעה על מות המלכה, ארמון בקינגהאם [צילום: פרנק אגוסטין, AP]
+צ'רלס השלישי ינאם מחר לראשונה כמלך בריטניה
00:45 09/09/22  |  איציק וולף
צ'רלס השלישי, מלכה החדש של בריטניה, צפוי לשאת מחר את נאומו הראשון כמלך. זאת, לאחר שאחר הצהריים מתה אמו, המלכה אליזבת השנייה.

+"המלכה אליזבת תופיע בענק בסיפור עולמנו"
21:48 08/09/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
נשיא ארצות הברית, נשיא צרפת וקנצלר גרמניה ספדו למלכה הבריטית  ▪  ביידן: המורשת של המלכה אליזבת השנייה תופיע בענק בדפי ההיסטוריה  ▪  שולץ: היא תחסר לנו וכך גם חוש ההומור הנפלא שלה
[צילום: אליסטר גרנט/AP]
+דגל ארה"ב בקפיטול הורד לחצי התורן לציון מות המלכה הבריטית
21:24 08/09/22  |  איציק וולף
הממשל האמריקני הוריד את הדגל האמריקני המתנוסס בגבעת הקפיטול לחצי התורן לציון מותה של מלכת בריטניה, אליזבת השנייה.
[צילום: ג'קלין מרטין, AP]
+הרצוג: מות אליזבת - סוף עידן
20:59 08/09/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
נשיא המדינה ספד למלכת בריטניה שמתה היום בגיל 96  ▪  "כנשיא הישראלי ה-11 שכיהן בתקופת כהונתה, ובשם מדינת ישראל והעם בישראל, מוסר תנחומים למלך הנכנס צ׳ארלס ולכל משפחת המלוכה, לעם הבריטי, לממלכה המאוחדת ולחבר העמים כולו"
"המלכה - בה"א הידיעה" [צילום: קירסטי וויגלסוורת', AP]
+הנסיכים ויליאם, אנדרו, אדוארד וסופי הגיעו לטירת בלמורל
19:26 08/09/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

+נשיא ארה"ב: מחשבותי ותפילותי עם המלכה אליזבת
19:07 08/09/22  |  איציק וולף
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, פרסם הודעה שלפיה מחשבותיו ותפילותיו הן עם מלכת בריטניה, אליזבת השנייה, שמצבה הרפואי החמיר.
+דוברו של הארי: נוסע לבלמורל ללא רעייתו מייגן
18:47 08/09/22  |  איציק וולף
דובר מטעם הנסיך הארי, נכדה של מלכת בריטניה אליזבת, הודיע כי הארי בדרכו לטירת בלמורל ללא אשתו מייגן, כדי לשהות ליד סבתו.
+מטוס עם בני משפחת המלוכה נחת באברדין
18:01 08/09/22  |  עידן יוסף
מטוס ובו שבעה מבני משפחת המלוכה נחת בנמל התעופה של אברדין. לא ידוע מי בדיוק נמצא בטיסה, למרות שידוע כי הנסיך וויליאם, הנסיך הארי ומייגן, הנסיך אדוארד וסופי והנסיך אנדרו נוסעים כולם לבלמורל. שדה התעופה אברדין נמצא במרחק של כשעה נסיעה מטירת בלמורל.
+מאבטחים עומדים מחוץ לשערי טירת בלמורל
17:47 08/09/22  |  עידן יוסף
אווירה קודרת מחוץ לטירת בלמורל, אחד המקומות האהובים על המלכה אליזבת שעליה אמרה כי לעולם לא תהיה מאושרת יותר מאשר כשהיא שוהה שם. מחוץ לטירה שבה שוהה המרכה ניצבים מאבטחים ונצפו כמה מכוניות נראו נוסעות בשעריה בשעה האחרונה.

מחוץ לארמון בקינגהם נראו תיירים דומעים לשמע מצבה של המלכה. הם אמרו שהם המומים מהחדשות אבל ציינו שהמלכה נראתה חלשה מאז מותו של הדוכס מאדינבורו. הם הביעו תקווה שיהיו חדשות טובות יותר לגבי בריאותה.
מבקרים בתערוכה על המלכה בארמון בקינגהם [צילום: פרנק אוגשטיין/AP]
+ביקורו של הנסיך הארי בבריטניה קיבל תפנית בלתי צפויה
17:37 08/09/22  |  עידן יוסף
הארי ומייגן, הדוכס והדוכסית מסאסקס, נמצאים בדרכם לבלמורל. הזוג קטע ביקור באירוע צדקה בלונדון שבו הם היו האורחים הראשיים - והביקור המתוקשר שלהם בבריטניה כבר ירד מהכותרות בשל האירוע הרפואי של המלכה.
+רופאיה של מלכת בריטניה אליזבת חוששים לשלומה
15:20 08/09/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
הארמון הודיע שהמלכה בת ה-96 שוהה בצורה נוחה בטירת בלמורל שבסקוטלנד ורופאיה המליצו שתישאר בהשגחה  ▪  כל ארבעת ילדיה נמצאים כעת לצדה בארמון בלמורל, יחד עם הנכד שלה, הדוכס מקיימברידג' הנסיך וויליאם
מה יקרה ביום שאחרי
אליזבת כפי שצולמה לפני יומיים בלבד בטירת בלמורל [צילום: ג'יין ברלואו, AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המלכה אליזבת הלכה לעולמה; צ'רלס השלישי - מלך בריטניה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בארה"ב את המדינה
9/09/22 00:18
פורום: המלכה אליזבת מתה כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  המלכה אליזבת מתה
הנסיך הבריטי ויליאם והנסיכים אנדרו, אדוארד וסופי הגיעו אל טירת בלמורל שבה נמצאת מלכת בריטניה אליזבת, שמצבה הבריאותי לא נמסר באופן רשמי.
08/09/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
ארמון בקינגהאם מסר (יום ה', 8.9.22), כי רופאיה של המלכה אליזבת חוששים למצבה הרפואי והמליצו לה להישאר בהשגחה. בהודעת הארמון נמסר, כי המלכה שוהה כעת כצורה נוחה בטירת בלמורל שבסקוטלנד. זמן קצר לאחר מכן דווח, כי הנסיך צ'רלס ובנו הנסיך ויליאם יצאו לבלמורל.
08/09/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il