|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מדף צף לסלון ולמטבח: הוסיפו אחסון דקורטיבי לבית
קבוצת ירדן
כל מה שלא ידעת על הדפסה על חולצות
לחלק מהגופים אין נהלים לטיפול בתלונות [צילום: freepik]

הציבור מתלונן לרשויות, אך במשרדים לא תמיד עונים

סקירת מרכז המחקר והמידע של הכנסת מראה שוני משמעותי באופן שבו גופים ציבוריים מתייחסים לנושא הטיפול בפניות הציבור ומדגיש את הצורך לשפרו ולקבוע אמות מידה אחידות לפני ארבעה חודשים הנחתה נציבות שירות המדינה להסדיר את הנושא אך הממשלה גוררת רגליים פינדרוס: זו המשימה העיקרית של הוועדה לפניות הציבור
10/02/2023  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   כנסת 25   |   תגובות
43 גופי ציבור התבקשו להשיב על שאלות בנושא הטיפול בפניות ציבור, מתוכם - 26 גופים בלבד השיבו לפנייה
האפשרות להגשת תלונה דרך רשתות חברתיות זמינה בפחות ממחצית מהגופים שהשיבו
משך הטיפול בפנייה יכול לקחת עד 90 ימים, בניגוד לחוק

הוועדה לפניות הציבור קיימה השבוע (7.2.23) פגישת היכרות עם נציבים ואחראים על תחום פניות הציבור. מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ) הכין לוועדה סקירה שמטרתה לבחון את התשתית לטיפול בפניות ותלונות הציבור בגופים ומשרדים שונים. המרכז הציג שורה של שאלות ל-43 גופים ציבוריים ורק 26 מהם השיבו לפנייה. מתוכם, רק ב-20 גופים קיים נוהל לטיפול בפניות הציבור ורק 10 מהם זמינים לציבור.
מנגנון הטיפול בפניות ותלונות הציבור / סקירה
סקירה זו נכתבה בעבור הוועדה המיוחדת לפניות הציבור ועניינה מנגנוני הטיפול בפניות ותלונות הציבור בגופים ציבוריים, בדגש על משרדי ממשלה. (59 עמ')
תפקוד תחום פניות הציבור במשרדי הממשלה ויחידות הסמך / חוזר
מטרת מסמך זה הינה הסדרת תחום פניות הציבור במשרדי הממשלה ויחידות הסמך כחלק מהסדרת תפקוד אגפי השירות, לרבות תחומי האחריות והסמכויות, מבנה ארגוני, הליך בחירת ראש היחידה, הכשרתו והכשרת עובדי היחידה (4 עמ')

[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

לדברי ח"כ יצחק פינדרוס, יו"ר הוועדה, הוועדה מתכוונת לעקוב אחר הגופים שלא הגיבו לפנייה ותפעל לשיפור השירות הניתן לאזרחים בנושא פניות הציבור. לדבריו, "הגשת כל תלונה מחזקת את תודעת השירות בקרב כלל העובדים במערכת, תפקידם של עובדי ציבור בראש ובראשונה הוא לשרת את הציבור. האזרחים בסוף נתקלים בבעיות, הם לא יודעים למי לעשות מגע וגם כשהם עושים זאת, הם לא מקבלים טיפול הולם".

רוב הגופים הציבוריים מפרסמים את האפשרות להגשת בקשה באתר האינטרנט הארגוני שלהם ומעטים מציעים גם אפשרות להגיש בקשה או תלונה דרך רשתות חברתיות כמו פייסבוק. עם זאת, רק מספר מצומצם של ארגונים שהשיבו בסקר סיפקו אפשרות זו. בעוד דרכי התקשרות לגורמים שונים במשרד לשוויון חברתי, ברשות לפיתוח מגזר המיעוטים, במיזם הלאומי ישראל דיגיטלית ובמשרד התרבות והספורט מופיעים באתריהם, הם אינם נמצאים תחת הכותרת "פניות ציבור".

[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

אריק קליינר, ראש אגף פניות הציבור במשרד ראש הממשלה, התייחס למצב: "התמונה עגומה. פנינו בעבר לנציבות שירות המדינה לצורך אסדרת הנושא ברמה הארצית, אבל הוציאו אותנו מתוך תהליך החשיבה. השירות לציבור הוא שירות לא טוב, העבודה שנעשתה עד עכשיו לשיפור השירות לתלונות הציבור בכלל המשרדים היא לא מספיק טובה".

הוא ציין כי רוב המשרדים אינם נותנים שירות בערבית, שהיא שפה רשמית בישראל, ואנשים עם מוגבלות ואוכלוסיות חרדיות מתקשים ליצור קשר טלפוני עם חלק מהמשרדים. לא קיים נוהל המחייב את כל המשרדים והגופים לשמור על אמת מידה אחידה לטיפול בפניות הציבור, שכן כל משרד בונה את הנוהל שלו בהתאם לצרכיו - דבריו.

קיימת שונות משמעותית במספר של היחידות המופקדות על טיפול בפניות ציבור ובגודלן, במיקומן ובתפקידי הפקידים במבנה הארגוני. רק 14% מהגופים שנסקרו כפופים ישירות למנכ"ל או לסגנו. בחלק מהגופים, האחראי על הטיפול בפניות הציבור כפוף למבקר הפנימי, שבסמכותו לדרוש ולקבל כל מסמך ומידע הנחוץ לו לפי חוק הביקורת הפנימית. המידע על דרכי הערעור השונות זמין בשפות עברית, ערבית, אנגלית ורוסית בחלק מהגופים.

[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

הד"ר עו"ד אסתר בן חיים, מנהלת נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה, הדגישה את מחסום השפה כקושי משמעותי. היא ציינה, כי "מחסום השפה הוא קושי גדול. קשה יותר למי שאינו דובר את השפה העברית להתלונן". עוד אמרה כי נציבות תלונות הציבור מפעילה מענה במגוון רחב של שפות כדי להקל על כלל האזרחים בישראל. לדבריה, "אנחנו לא עוקבים וזה לא בסמכותנו לעקוב אחרי גופים ציבוריים אחרים, כאשר מגיעות לפתחנו תלונות עם גופים ציבוריים אחרים יש לנו יכולת לפקח על הנושא של טיפול בפניות הציבור".

[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

ממצאי הבדיקה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת חשפו שונות משמעותית באופן הטיפול של גופים ציבוריים בפניות ובתלונות הציבור. תקנון שירות המדינה (תקשיר), המגדיר נהלים לטיפול בפניות הציבור ובתלונות, קובע כי על עובד ציבור לתת מענה ענייני בכתב תוך 45 יום לכל היותר מרגע קבלת הערעור. במקרה בו נדרש זמן רב יותר למתן מענה ענייני, יש לשלוח לפונה תשובת ביניים תוך 14 יום. למרות זאת, קיים הבדל גדול בזמני הטיפול בתלונות, שיכול לנוע בין 14 יום ל-90 יום.

ב-6.10.22 פרסמה נציבות שירות המדינה חוזר להסדרת מערך הטיפול בפניות הציבור בכל משרדי הממשלה ויחידות הסמך. החוזר מספק הנחיות מפורטות לטיפול בפניות הציבור ובתלונות בשירות המדינה בכללותו. משרדי הממשלה הונחו להקים מחלקות לפניות הציבור. לדברי סאלח שנאן, מנהל אגף ביקורת פנימית בנציבות, הנציבות רואה באופן מערכתי עניין משמעותי בטיפול בפניות הציבור, יש צורך להנחיל שיטות ניהוליות לכלל המשרדים, אך קשובה לצרכי משרדי הממשלה מתוך הכרה כי פניות הציבור הן נושא מהותי שצריך להסדיר בכל הגופים השונים.

יו"ר הוועדה פינדרוס סיכם את הדיון: "כשאנחנו מדברים על שיפור השירות - אנחנו מדברים על תרבות ארגונית של שירות. מבקש ממשרד ראש הממשלה, מערך הדיגיטל ונציבות שירות המדינה לגבש תוכנית פעולה לשיפור היחידות לפניות הציבור. אם צריך ללכת להליך של שינוי חקיקה - נעשה זאת. אם יש תהליכים אחרים שניתן לבצע אותם כדי לשפר את השירות לציבור נבחן גם אותם. צריך להיות נוהל אחיד לכל הגופים השונים, תרבות השירות צריכה לחלחל לכלל העובדים בשירות הציבורי. זאת המשימה המרכזית של הוועדה בקדנציה הזאת".

Image by KamranAydinov on Freepik


תאריך:  10/02/2023   |   עודכן:  10/02/2023
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel   אוהד טל   אופיר כץ / Ofir  Katz   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   אושר שקלים / Osher  Shekalim   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   אליהו דלל / Eli Dallal   אליהו רביבו / Revivo Eliyahu    אלמוג כהן / Almog  Cohen   אסתר בן חיים / Ester Ben Haim   ארז מלול / Erez  Malul   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   גלעד קריב / Gilad Kariv   דבורה ביטון / Dvora  Biton   דוד  ביטן / David Bitan   דן אילוז / DAN Iluz   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חמד עמאר / Hamad Amar   חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky   טלי גוטליב / Tali  Gottlieb   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יונתן משריקי / Yonatan Mishraki   יוסף עטאונה / Youssef  Atauna   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   ינון אזולאי / Yinon  Azoulay   יסמין פרידמן / Yasmin Fridman   יעקב אשר / Yakov  Asher   יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak    יצחק זאב פינדרוס / Yitzhak Ze'ev Pindrus   יצחק שמעון סרלאוף    ירון לוי / Yaron Levi   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מבקר המדינה / The State Comptrollr   מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירב כהן / Meirav  Cohen   מנסור עבאס / Mansour Abbas   משה אבוטבול / Moshe Abutbul   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משה רוט / Moshe  Roth   מתן כהנא / Matan  Kahana   נאור שירי   ניר ברקת / Nir  Barkat   סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili   סימון דוידסון / Simon Davidson   עודד פורר / Oded Forer   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמית הלוי / Amit  Halevi   צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot   צביקה פוגל / Tzvika  Foghel   צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רון כץ / Ron Katz   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   שלום דנינו / Shalom  Danino   שלי טל מירון / Shelly Tal Meron   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרון ניר / Sharon Nir   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הציבור מתלונן לרשויות, אך במשרדים לא תמיד עונים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 25
דוח חדש שפרסמה המועצה לשלום הילד חושף כי קרוב לשליש מהילדים בישראל חיים מתחת לקו העוני. הדוח, המשמש כשנתון סטטיסטי ל-2022, מספק מבט מקיף על האתגרים העומדים בפני ילדים במדינה. הנושאים הדחופים ביותר שהודגשו בדוח כוללים עלייה דרמטית בביקורים של ילדים בחדרי מיון פסיכיאטריים ועלייה של 13% בניסיונות אובדניים. 40% ממקרי ההתאבדות שהתקבלו בחדרי המיון היו של בנים מתחת לגיל 14.
09/02/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ש"ס מקדמת את הצעת חוק האוסרת על תפילות מעורבות בכותל המערבי והופעה בתלבושת שאינה "הולמת את קדושת המקום". לפי, הצעה שיזמו השר מיכאל מלכיאלי וחבר הכנסת אוריאל בוסו, מי שיפר את החוק עלול להישלח חצי שנת מאסר או לשלם קנס של 10,000 שקלים. יו"ר ש"ס אריה דרעי, פועל להכניס את הצעת החוק לסדר יומה של ועדת השרים לענייני חקיקה כבר ביום ראשון הקרוב, ולהביא לאישור ההצעה בקריאה טרומית ביום רביעי הבא.
09/02/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
במשרד המשפטים לא רואים בעין יפה את הרחבת סמכויות הפקחים העירוניים. בדיון שהתקיים השבוע (7.2.23) בוועדה לביטחון לאומי של הכנסת, אמר עו"ד רותם רייבי ממשרד המשפטים: "מדובר בנושא בעייתי כיוון שאנחנו לא רוצים שתהיה כאן משטרה מקבילה. אי-אפשר להרחיב ולתת סמכויות חקירה ועוד".
09/02/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
יש עתיד שוב בהסכמות עם הליכוד: הפיליבסטר של האופוזיציה שתוכנן על שלושה חוקים בוטל – ובתמורה ח"כ שמחה רוטמן ויתר על דרישתו לכנס הערב שוב אחרי המליאה את ועדת החוקה. הוועדה תתכנס מחר בשעה 08:30 להמשך הדיון, למרות שדיונים בימי חמישי חריגים.
08/02/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת הכלכלה קיימה (יום ד', 8.2.23) דיון ישיבת המשך בנושא הרפורמה להאחדת תעריפי התחבורה הציבורית, שבה הציגה הממשלה את עמדתה להצעות הוועדה שעלו בדיון הקודם. היו"ר דוד ביטן פתח את הדיון והזכיר כי השינויים ברפורמה הוכנסו בין היתר לבקשתו ולבקשת חברי הוועדה, תוך שהוא טוען כי הוועדה לא קיבלה קרדיט מהשרה מירי רגב.
08/02/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היו שרי משפטים בישראל - היכן הם והיכן הבריון הלשוני לוין אשר המליץ ליושב-ראש הכנסת יולי אדלשטיין להפר הוראת בג"ץ, וזה נחלץ בעור שיניו ובצורה בלתי מכובדת בהתפטרותו
יצחק בריק
יצחק בריק
מדובר בתרבות שקר של זריית חול בעיני הבריות - הכל כדי לרומם את תדמית הצבא גם במקומות שהוא כשל. גנבת דעת זו חומרתה היא חרב פיפיות משום שהיא גם מטעה את אזרחי ישראל וגם הצבא מתחיל להאמ...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
על המילה "בוגד", שהושמעה בכיכרות בשלהי המאה הקודמת, נאמר בשעתו כי היא זו שהובילה לרצח יצחק רבין ז"ל    כינית יריב "בוגד", הסתת לרצח שלו    היום לאנשי השמאל, משסעי החברה, מותר להגיד ב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il