עלייה משמעותית ביותר נצפתה בחודש אפריל 2004 במספר פניות צרכנים ברשת האינטרנט. במאי נרשמו כ-700 פניות וכ-5,000 תגובות לתלונות לעומת 420 פניות וכ-4,000 תגובות לתלונות בחודש אפריל. כך עולה (יום ג', 1.6.04) מתוך סריקת הפורומים המובילים שמבצעת מחלקת האינטרנט בחברת יחסי הציבור "גוב קרטין עתונות ותקשורת".
בחודש מאי נרשם גידול משמעותי במספר הגולשים המבקשים לקבל עצות בפורומים לצרכנות. מתוך 700 הפניות במאי כ-340 היו שאלות ובקשות למתן עצה צרכנית.
HOT הורידה ערוץ לאנלוגי
במאי נרשמה עלייה במספר תלונות הגולשים ברוב הקטגוריות שנבחנו. כנגד אתרי מכירה ברשת נצפתה עלייה משמעותית בשיעור של כ-9% ומספר התלונות הסתכם בכ-19%. חברות הכבלים רשמו עליה בשיעור של כ-5% במספר התלונות (סה"כ: 7%), רוב התלונות הופנו לחברת HOT עקב הורדת ערוץ יורוספורט מהמנויים האנלוגיים (כ-4% מהתלונות). הקטגוריות 'שירות לקוי', 'מוצר פגום' ו'הטעיית צרכנים' רשמו אף הן עלייה במספר התלונות.
מבקשים עצה
בחודשים האחרונים נצפתה תופעה ההולכת ומתגברת של גולשים המבקשים לקבל עצה מחבריהם לפורום בנושאים צרכניים ובעיקר בקבלת החלטות לפני קנייה. כ-50% מסך פניות הגולשים בפורומים לצרכנות במאי היו לבקשת המלצות מהמשתתפים הפעילים בכלל וממנהל/ת הפורום בפרט. השאלות, ככל הנראה, מהוות קשת רבגונית של בקשות מידע בנושאים צרכניים כגון: איזו חברה מספקת שירות טוב יותר, האם המחיר המוצע כדאי, היכן ניתן להתלונן או האם החברים הפעילים ממליצים על מוצר כזה או אחר וכיו"ב.
השפעתן של התגובות לשאלות אלה ניכרת, ובדרך כלל השואלים מתייחסים ביתר שאת לתשובות שקיבלו כמו גם חולקים מסקנות סופיות. מדובר בתופעה שכיחה ומשמעותית בעליל בכל דיון וירטואלי צרכני. האחראי על פעילות האינטרנט בחברת "גוב - קרטין", אבי קרטין, אמר כי חברות מסחריות רבות לא זיהו עדיין את הפוטנציאל הגלום בפעילות ברשת ובעיקר בפורומים לצרכנות. "מתן מידע אמין ותשובות לצרכנים, המתלבטים בפומבי בפורומים, יכול להביא עוד לקוחות לחברות הפעילות ברשת", אמר.
התפלגות פניות הצרכנים בנושאים השונים
פורומים: תפוז, נענע, ynet ,b.s.h. דוח שירות וכלבוטק לחודש מאי: שירות לקוי - 19%. קניות ברשת - סה"כ: 19%, מתוכן: 3% תלונות כלליות, 3% נגד נטאקשן, 2% נגד אולסייל, 2% נגד המכרז של המדינה ו-1% נגד סקאל, וואלה שופס, mybuy ,get it, נטאקטיב, b99, גיזמו, המכרז הישיר, בקבוק, ו-dailysale.
מוצר פגום: 15%. הטעיית צרכנים: 15%. חברות הכבלים - סה"כ: 7%, מתוכן: 4% נגד תבל, 2% נגד YES ו-1% נגד מת"ב. חברות סלולר- סה"כ: 5% מתוכן: 2% נגד פלאפון, 2% נגד orange ו-1% נגד סלקום. הפקעות מחירים - 4%. בנקים - 4%. בזק - 3% קופות חולים: 2%. ספקיות אינטרנט - 2%. חברות ביטוח - 2%. עיריות- 2% פרסומות - 1%. כרטיסי אשראי - 1%.