|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
מיארה ונתניהו. תוכל להכריז על נבצרות [צילום: מרים אלסטר ויונתן זינדל, פלאש 90]

מיארה לבג"ץ: לבטל את חוק נבצרות רה"מ

סבורה שיש לבטל את התיקון הקובע שנבצרות תהיה מסיבות בריאותיות בלבד, בנימוק שהוא נועד במובהק לצרכיו של נתניהו כדי שיוכל לעסוק ברפורמה המשפטית
25/07/2023  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   תגובות

היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, סבורה זו הפעם הראשונה שעל בג"ץ לבטל תיקון לחוק יסוד. מיארה אומרת (25.7.23), כי חוק הנבצרות שאישרה הכנסת בתחילת השנה נועד לטובתו של בנימין נתניהו ולכן מדובר בשימוש לרעה בסמכותה של הכנסת כרשות המכוננת - ומכאן שיש לבטלו. הדיון בעתירות יתקיים בשבוע הבא (3.8.23) בפני ההרכב הבכיר ביותר של בית המשפט העליון - הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה עוזי פוגלמן והשופט יצחק עמית. עם זאת, חיות טרם החליטה על הרכב מורחב, שהוא הנוהל הקבוע בעת שבג"ץ שוקל האם לבטל חוק.

עמדתה של מיארה מנוגדת לזו של היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפיק, ולפיה לבג"ץ אין סמכות שכזאת, וגם אם יש - לא מדובר במקרה קיצוני ביותר המצדיק להפעיל אותה. אם עמדתה של מיארה תתקבל ובג"ץ יבטל את התיקון, תהיה פתוחה בפניה הדרך - אם תמצא לנכון - להכריז על נבצרות של נתניהו בשל משפטו.

הכנסת קבעה זמן קצר לאחר השבעתה, במסגרת תיקון לחוק יסוד הממשלה, כי נבצרות של ראש הממשלה תוכל להתרחש רק מסיבות בריאותיות (גופניות או נפשיות). בעתירות נגד התיקון נטען, כי הוא נועד למנוע הכרזה של מיראה על נבצרות של נתניהו בשל משפטו. יצוין, כי בפני בג"ץ תלויות ועומדות עתירות נפרדות בהן נטען שעליה לעשות זאת, לאחר שקבעה שמעורבותו ברפורמה המשפטית מהווה הפרה של הסדר ניגוד העניינים המחייב אותו.

מיארה סבורה, כי חוק הנבצרות הוא מקרה קיצוני במיוחד לתופעה עליה עמדה הנשיאה אסתר חיות בנוגע לתיקון דרעי לחוק יסוד הממשלה: "חברי הכנסת מנצלים את הקלות שבה ניתן לתקן את חוקי היסוד לצרכים פוליטיים נקודתיים. בכך הם גורמים לשחיקה ולזילות מסוכנת במעמדם של חוקי היסוד שנועדו להיות פרקים מפוארים במפעל החוקה הישראלית".

מיארה מוסיפה: "בהתאם לפסיקה, התערבות בית המשפט הנכבד בחקיקתם של חוקי יסוד היא חריגה ביותר ושמורה למקרי קצה. במקרה שלפנינו, יישום המבחנים של דוקטרינת השימוש לרעה בסמכות, כפי שזו התפתחה בפסיקה, מצביע על כך ש'נחצה קו הגבול' ונעשה שימוש מובהק לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת.

"ענייננו בתיקון חוקתי פגום מיסודו ובתוצאתו, שהינו תוצר של שימוש לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת, בהליך חקיקה מואץ, כדי לשפר את מצבו המשפטי האישי של ראש הממשלה ולאפשר לו לפעול בניגוד לפסיקת בית המשפט הנכבד, שאישרה את כהונתו תחת כתב אישום בגין עבירות חמורות של טוהר המידות; בניגוד לחוות דעת מחייבת למניעת ניגוד עניינים, שאף נקבע כי חל על ראש הממשלה 'השתק מעין שיפוטי' מלטעון אחרת ביחס למעמדה; ותוך עיצוב הסדר נבצרות שנועד ליתן מענה לנסיבות עניינו של ראש הממשלה ולאפשר את מעורבותו בקידום חקיקה שיש בה כדי להיטיב את מצבו המשפטי האישי, באופן שאינו תואם את תכליות מוסד הנבצרות".

מיארה מבהירה בצורה חד-משמעית: "בשלב דיוני זה יש מקום למתן צו על תנאי, שיורה לכנסת ולראש הממשלה לבוא וליתן טעם מדוע לא יבוטל תיקון מס' 12 לחוק יסוד הממשלה, בשל שימוש לרעה בסמכות המכוננת; ובסופו של יום יש להורות על הפיכת הצו על תנאי לצו מוחלט", דהיינו לבטל את התיקון.

לדברי מיארה, הן סדר האירועים (הגשת התיקון מיד לאחר שהוגשו עתירות בבקשה להוציא את נתניהו לנבצרות) והן התבטאות חברי כנסת מן הקואליציה בדיונים על התיקון מלמדים, כי מטרתו הייתה "לשחרר את ראש הממשלה ממגבלות מתחום טוהר המידות ולפטור אותו
מההשלכות המשפטיות שלדעתו, ולדעת מקדמי התיקון, היו עלולות לנבוע מהפרת החובה שלא לפעול בניגוד עניינים" ולמנוע מבג"ץ להכריע באותן עתירות. "מתעורר אפוא חשש כבד, ולמעשה אף למעלה מכך, כי חוק היסוד תוקן כדי לאפשר לראש הממשלה לעסוק בצבר היוזמות לשינויים במערכת המשפט המכונה 'הרפורמה המשפטית'".

מיארה טוענת, כי ברור שהתיקון אינו עולה בקנה אחד עם כל מאפייני החקיקה ובפרט עם אלה הנדרשים מחוק יסוד, ובראשם דרישת הכלליות - קביעת נורמה חוקתית מתוך מבט רחב ובעלת תחולה רחבה וכללית. חוק הנבצרות "לא עוצב מתוך ראייה משטרית רוחבית וארוכת טווח, אלא כאמצעי מידי לפתרון עניין אישי". כתוצאה מכך יש בו פגמים, עד כדי פגמים העלולים להוביל לוואקום שלטוני במקרה של נבצרות בריאותית בשל הרוב החריג ביותר הדרוש להוציאו לנבצרות. "הרשות המכוננת גויסה כדי לתת מענה לעניין אישי, בעיתוי ובהקשר קונקרטיים, כדי להסיר מגבלות מתחום טוהר המידות", היא מוסיפה.

מיארה מבהירה, כי תשובתה זו עוסקת רק במישור העקרוני ולא בשאלה האם יש להוציא את נתניהו לנבצרות, שכאמור נדונה בעתירות אחרות. באותן עתירות צפויה מיארה להציג עמדה לפיה אין הצדקה להוציא את נתניהו לנבצרות, אם כי ייתכן שהיא תשתנה לאור אירועי הימים האחרונים.
בג"ץ 2412/23, התנועה לאיכות השלטון נ' הכנסת, ראש הממשלה, היועצת המשפטית לממשלה / תגובה מטעם היועצת המשפטית לממשלה
גלי מיארה סבורה שחוק הנבצרות נועד לאפשר לבנימין נתניהו לעסוק ברפורמה המשפטית ויש לבטלו
בג"ץ 2412/23, התנועה לאיכות השלטון נ' הכנסת, ראש הממשלה, היועצת המשפטית לממשלה / תגובה מקדמית מטעם הכנסת
הייעוץ המשפטי לכנסת סבור שאין פגם בחוק הנבצרות, הקובע שראש הממשלה יהיה נבצר רק מסיבות בריאותיות
בג"ץ 2412/23, התנועה לאיכות השלטון נ' הכנסת, ראש הממשלה, היועצת המשפטית לממשלה / תגובה מקדמית מטעם המשיב 2
בנימין נתניהו סבור שבג"ץ אינו רשאי לדון בעתירות נגד חוק הנבצרות

הייעוץ המשפטי לכנסת: לא לבטל
אפיק. לבג"ץ אין סמכות [נועם מושקוביץ, הכנסת]

כאמור, הכנסת סבורה שאין מקום להתערבות בג"ץ בחוק הנבצרות. עמדת הכנסת הוגשה בידי הייעוץ המשפטי של הבית, בראשותה של עו"ד שגית אפיק. היא שכה על עמדתה המסורתית, לפיה "בהעדר מקור סמכות מפורש בחוק או בחוק יסוד, אין מקום לעריכת ביקורת שיפוטית על חקיקת יסוד אשר התקבלה על-ידי הכנסת בכובעה כרשות המכוננת". בג"ץ דחה עמדה עקרונית זו וקבע שיש לו סמכות שכזאת, אך הכנסת אומרת שגם אם כך - הרי שעליו להפעיל אותה בצמצום ובמקרים קיצוניים ביותר.

לדעת הכנסת, בחינת תיקון זה מלמדת, כי אין מקום לקבוע שמדובר בניצול לרעה: התיקון אינו זמני אלא קבוע, הוא חל על כל ראשי הממשלה, הוא מסדיר נושא שראוי להיכלל בחוק יסוד ואף ברור שיש לעשות זאת. גם העובדה שהחוק חל אחורה (על נתניהו לאחר שנבחר) אינה סיבה לפסול אותו, וממילא מבחינה מעשית הוא צופה פני עתיד; והוא אינו משפיע על מצבו המשפטי של נתניהו בשל משפטו.

עוד אומרת הכנסת, כי יש להיזהר מביקורת שיפוטית המבוססת של מניעים וכוונות, דהיינו: ביקורת על כוונתו של המחוקק. לכן, שימוש לרעה בסמכות המכוננת אינו נבחן על-פי מניעיהם של חברי הכנסת, אלא על-פי מבחנים אובייקטיביים (ולשיטת הכנסת, הללו מתמקדים בצורתו של חוק היסוד ולא בתוכנו). לכן, לשיטתה, אין מקום לבדוק האם התיקון בנושא הנבצרות נובע ממניעים פסולים (לטובתו של נתניהו). התגובה הוגשה באמצעות עו"ד יצחק ברט.

נתניהו: בג"ץ נעדר סמכות
סוגייה שאיננה שפיטה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

נתניהו אומר בתגובתו לעתירות, כי יש למחוק אותן על הסף וכלל אין לדון בהן, כי בג"ץ כלל אינו מוסמך לתת את הסעד המבוקש - ביטול חוק יסוד. "אין להתערב במפעל חקיקת היסוד של הכנסת, באופן שיהווה התערבות תקדימית וחריגה של בית המשפט הנכבד בתפקידה החוקתי של הכנסת כרשות מכוננת. האדן הראשון המורה על דחיית העתירות הוא סמכותה העליונה של הכנסת בתור רשות מכוננת לכינון חקיקת היסוד בישראל, המובילה, עם כל הכבוד, לחוסר הסמכות של בית משפט נכבד זה להיעתר לסעדים המבוקשים ולהורות על בטלות חקיקת היסוד וחוסר השפיטות שבסוגיה החוקתית-פוליטית שבפנינו", אומר נתניהו.

לדברי נתניהו, תוך הסתמכות על פסיקה קודמת ואף על כתיבתו של אהרן ברק, "עצם הכניסה לדיון משפטי אם חוק יסוד מסוים ראוי או בלתי ראוי, הריהו חילול סמכותה המכוננת של הכנסת, עקרון ריבונות העם ועקרון שלטון החוק. אין לבית המשפט הנכבד סמכות לדון בתוקפם של חוקי יסוד מחמת עליונותה של הכנסת כרשות מכוננת, מכוח עקרון שלטון החוק, ומחמת עקרון הפרדת הרשויות. יתר על כן, אין לבית המשפט הנכבד סמכות לדון בתוקפם של חוקי יסוד משום שסמכות כאמור מעולם לא הוקנתה לו בחקיקת היסוד או בחקיקה ראשית, וכן מאחר שבית המשפט הנכבד לא יכול להיות עליון על מקור סמכותו".

עוד אומר נתניהו, כי מאחר שמדובר בסוגיה שאינה שפיטה ואינה בסמכותו של בג"ץ, ממילא אין מקום לדיון בשאלת הניצול לרעה של הסמכות המכוננת. גם על-פי מבחני הפסיקה אין מקום להפעלת ביקורת שיפוטית כזו, ממשיך נתניהו, שכן "מדובר בתיקון קבוע לחקיקת היסוד בקשר לנורמה יציבה וכללית ואשר תחולתה יהא יפה כלפי כל ממשלה וכל ראש ממשלה בישראל (בהווה ובעתיד). ההסדרים שנקבעו מקומם במארג החוקתי של מדינת ישראל, בכך לא יכול להיות כל ספק. למעשה, דווקא לא ניתן היה לעגן את התיקון החוקתי בכל דרך אחרת אלא אך ורק במסגרת חוק היסוד שקבע עוד קודם לכן הסדרי נבצרות באותו המדרג".

עוד אומר נתניהו, כי התיקון אינו משנה את מצבו המשפטי, שכן גם לפני כן לא ניתן היה להוציאו לנבצרות, ומיארה אף סבורה בצורה עקבית שאין מקום לכך. אפילו אם היה מדובר בתיקון צופה פני עבר, הכנסת ראשית לחוקק חוקים כאלה ולקבוע הסדרים שתחולתם מיידית, ולכן אין כל פגם בחקיקה. התגובה הוגשה באמצעות עוה"ד מיכאל ראבילו ורועי שכטר.

תאריך:  25/07/2023   |   עודכן:  25/07/2023
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מיארה לבג"ץ: לבטל את חוק נבצרות רה"מ
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דג בורי
25/07/23 15:32
2
יש
25/07/23 18:34
3
דני
25/07/23 18:39
4
אזרחית
26/07/23 14:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שופטת בית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב, אריאלה גילצר-כץ, הורתה (25.7.23) להפסיק מיד את שביתת הרופאים בבתי החולים הממשלתיים. ההסתדרות הרפואית הכריזה אמש על שביתת מחאה בת 24 שעות בעקבות ביטול עילת הסבירות.
25/07/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
ענקית המחשוב הצרפתית תאלס צפויה לקנות את חברת אבטחת הסייבר אימפרבה, שהוקמה בישראל, תמורת כ-3.6 מיליארד דולר. היא קונה את החברה מקרן תומא בראבו המחזיקה בבעלות על אימפרבה. בכלכליסט פורסם (יום ג', 25.7.23) כי העסקה צפויה להיסגר עד לסוף השנה ומדינת ישראל לא צפויה לרשום הכנסה משמעותית בדמות מס כלשהו מהאקזיט, למעט תגמולי עובדים.
25/07/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
סיעת יש עתיד ויאיר לפיד עתרו לבג"ץ (25.7.23), בבקשה שיורה לשר המשפטים, יריב לוין, ולממשלה לכנס את הוועדה לבחירת שופטים במהירות הראויה. עוד הם מבקשים להורות לממשלה למנות שרה אשר תהיה נציגתה השנייה בוועדה (לצידו של לוין).
25/07/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
עבריין המס ירון סולמי ישלם לרשות המיסים 102 מיליון שקל בעקבות הרשעתו בפרשת ענק של הפצת חשבוניות פיקטיביות. שופטת בית המשפט העליון, גילה כנפי-שטייניץ, דחתה (24.7.23) את ערעורו של סולמי על כפל המס שהוטל עליו.
25/07/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
המזרח במרחק נגיעה: שרת התחבורה, מירי רגב, הציגה (יום ג', 25.7.23) לכנסת שלושה הסכמי תעופה חדשים, לקראת אישורם בממשלה. הסכמי התעופה החדשים כוללים הסכם תעופה חדש עם אזרבייג'ן, ועידכונים משמעותיים בהסכמי התעופה עם וייטנאם ותאילנד.
25/07/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
מנחם רהט
מנחם רהט
הגאון היהודי בסדר גודל בלתי נתפס, שזכרו הלך ונשתכח מאז פטירתו, אשר חי ומת תחת מעטה סמיך של מסתורין, חוזר בימים אלה למודעות הציבור בזכות שני מפעלי מחקר וזכרון שנחשפים עכשיו: ספר חדש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il