הרכב של שלושה שופטי בג"צ, בראשות השופט בדימוס דליה דורנר, פסק הבוקר(ד', 2.6.04): משרד החינוך מחוייב ליישם את "חוק השילוב" החל בשנת הלימודים הבאה. מדובר, אגב, בפסק הדין האחרון שניתן על-ידי השופטת דורנר, שפרשה לאחרונה מכהונתה.
פסק הדין ניתן בעתירתם של הורים לילדים אוטיסטים, ארגון "בזכות" וארגון ית"ד, שביקשו להורות למשרד ליישם את החוק, המאפשר לילדים עם מוגבלות להשתלב במערכת החינוך הרגילה. נפסק, כי משרד החינוך יספק להורים את הסיוע הדרוש על-מנת שילדיהם ישתלבו בחינוך הרגיל. המשרד חוייב לשלם הוצאות משפט בסך 10,000 ש"ח לכל אחד מהעותרים - שבעת ההורים, "בזכות" וית"ד.
"חוק השילוב" קובע, כי ילדים עם מוגבלות זכאים להשתלב בחינוך הרגיל בהתאם לקביעת ועדה בית ספרית, ולקבל לשם כך שירותים שונים כמו שירותי סייעת, שיאפשרו להם להדביק את קצב הלימודים בחינוך הרגיל.
העותרים טענו, כי משרד החינוך אינו מיישם את החוק, בשל הקיצוץ בתקציבו. לטענתם, הם קורסים תחת נטל המימון של שילוב ילדיהם בכיתה רגילה, בנוסף להוצאות הטיפולים שנגזרו עליהם. הם הוסיפו, כי משרד החינוך מתנכר לילדים המוגבלים המשולבים במערכת החינוך הרגיל על-פי חוק. "אנו כהורים, נאבקים להקנות לילדנו מידה של עצמאות שתאפשר להם, בזכות שילובם במערכת החינוך הרגילה, חיים של כבוד בתוך הקהילה ולא בנפרד ממנה", אמרו.
במשרד החינוך טענו, כי ועדות השילוב הבית-ספריות יוכלו להקצות שעות סיוע לשילוב יחידני, אך על-פי קריטריונים ומסגרת תקציבית שייקבעו מראש. העותרים, באמצעות עו"ד תרצה ליבוביץ מארגון בזכות, טענו כי תשובת המשרד מעידה על כוונה להמשיך ולהכשיל את שילוב הילדים האוטיסטים והילדים בעלי הלקויות הקשות האחרות. לטענתם, משרד החינוך מתנה עכשיו את הזכאות לסיוע במסגרת תקציבית, דבר שהיה על המשרד לבצע זה מכבר, על-פי קביעת בית המשפט. בנוסף, טענו העותרים, משרד החינוך לא הפנים את עמדת בית המשפט לפיה לילדי החינוך המיוחד יש תקציב והסוגיה היא ארגונית פנימית. ההורים ציינו, כי תקציב ילד בחינוך המיוחד גבוה בהרבה מעלות הסיוע שהם זכאים לקבלו בחינוך הרגיל.
העותרים ביקשו מבית המשפט להורות למשרד החינוך לבטל את השיטה הקיימת להקצאת משאבי השילוב לבית הספר, ולקבוע כי הקצאת המשאבים תיגזר לפי מספר הילדים המשולבים בו וצרכיהם. עוד התבקש בית המשפט לפסוק, כי כאשר ועדת השילוב קובעת את זכאות ילד לשילוב, לא יטען משרד החינוך להיעדר תקציב למימון זכאות זו וזאת כל עוד המסגרת התקציבית לילדים אלה, אילו למדו בחינוך המיוחד, הייתה גבוהה יותר.
כאמור, הבוקר קיבל בית המשפט את עמדת העותרים, וחוק השילוב ייושם במלואו החל בשנת הלימודים הקרובה. עו"ד תרצה ליבוביץ, שייצגה את העותרים, אמרה בתגובה לפסק הדין כי "דרך הפסיקה אנחנו רוצים לחנך את משרד החינוך לשלב ילדים בחינוך הרגיל".