נותני שירותים פיננסיים (נש"פ - "צ'יינג'ים") ממשיכים להוות גורם מרכזי בתחום הלבנות ההון ומימון הטרור, למרות הידוק הפיקוח עליהם והנסיונות להרחיק מהם אנשי קש הפועלים בשירות גורמים עברייניים. כך עולה מדוח לשנת 2022 שמפרסמת (18.9.23) הרשות לאיסור
הלבנת הון ומימון טרור.
הרשות מציינת, כי הנש"פים מעניקים כיום שירותים נרחבים ומגוונים יותר מאשר המרות מטבע ונכיון המחאות, והללו כוללים פינטק (שירותי פיננסים נתמכי היי-טק) ופעילות בנכסים וירטואליים. "הצמיחה המהירה וההתפתחות בסוגי השירותים הפיננסיים והסיכון המובנה בהם, במקביל לפערים בפיקוח ואכיפה שנוצרו בשנים האחרונות ומשאבי ציות מוגבלים של גורמים רבים בענף, מהווים אבן שואבת לעבריינים ולפעילות הלבנת הון ומימון טרור", מתריעה הרשות.
לדברי הרשות, פרשיות הלבנת הון שנחשפו לאחרונה מלמדות על מעורבות של נש"פים - לעיתים בידיעתם ולעיתים שלא בידיעתם - בהלבנות ההון של עבריינים וארגוני פשיעה. בנוסף לכך, חקירות רבות חושפות נש"פים הפועלים ללא רישיון למרות חובת הרישוי. הנש"פים העבירו אשתקד לרשות 91,000 דיווחים על פעילות בלתי רגילה של לקוחותיהם, זינוק של 107% לעומת השנה הקודמת; מדובר ב-53% מכלל הדיווחים, לעומת 31% שמקורם בבנקים - וזאת למרות שהיקף הפעילות בבנקים גדול עשרות מונים מאשר בנש"פים. בשנת 2017 היוו הבנקים 67% והנש"פים היו 26% בלבד.
הנש"פים היוו אשתקד 14% מפעולות הלבנות ההון, לעומת 12% בשנת 2021. האפיק המוביל להלבנות היה פעילות בינלאומית (20%) וכמו-כן בלטו פעילות במזומן (17%), הלוואות ואשראי (12%) וניצול המערכת הבנקאית (8%). הרשות אומרת כי השימוש במזומן ממשיך להוות כלי מרכזי לפעילות "שחורה", להלבנות הון ולמימון טרור, למרות המגבלות שהוטלו עליו ב-2019 ולמרות התפתחותם של אמצעי תשלום מתקדמים ונכסים וירטואליים. במקביל, ניכרת ברחבי העולם התרחבות בשימוש בנכסים וירטואליים לצורך הלבנת הון ומימון טרור.
עוד מצביעה הרשות על שימוש משמעותי בענף הרכב - הן הסחר בו (במיוחד ברכבי יוקרה) והן מימון המוענק לרכישת מכוניות - לצורך הלבנת הון. גם כאן לא מצליחות המגבלות על השימוש במזומן להדביר את הלבנות הון, כולל בפעולות הקשורות לארגוני פשיעה. הרשות מצביעה בין היתר על שימוש באנשי קש לרכישת הרכבים, נטילת אשראי מגופים חוץ-בנקאיים (העשוי להגיע למאות אלפי שקלים), פרעון הלוואות במהירות רבה והחלפת רכבים בתדירות גבוהה. היקף הדיווחים הבלתי-רגילים מענף הרכב גדל משמעותית ב-2022-2021 לעומת 2019-2018, אם כי הרשות אומרת שכרגע אינה יודעת האם הגידול נובע מהעמקת הציות לחובת הדיווח או מגידול בהיקף הלבנות ההון בענף.