בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
חברי ועדת הכספים דורשים הקפאת העלייה במס [בינג AI]
|
|
|
ביטול העלאת המס על רכב חשמלי יביא לאובדן של יותר ממיליארד ש"ח
|
המתווה קובע כי בתחילת 2024, שיעור המס יעלה מ-20% ל-35% ● האוצר ורשות המיסים טוענים כי המתווה עדיין מעודד את השימוש ברכבים חשמליים, שכן גם לאחר העלאת המס, ההנחה ביחס לרכב בנזין מקביל יכולה להגיע ל-50 אלף ש"ח, ושבשנת 2022, למרות העלאת המס, חלה עלייה משמעותית במספר הרכבים החשמליים שנרכשו בישראל, מ-20% ל-25% ● מנכ"לי משרדי האנרגיה והתשתיות, הגנת הסביבה והתחבורה: "העלאת המס תפגע בכניסת כלי רכב חשמליים למשק, תפגע בסביבה, תפגע בציבור ואינה סבירה"
|
ועדת הכספים קיימה (יום ג', 19.12.23) דיון בנושא 'הקפאת עליית מס הקנייה על רכבים חשמליים' הצעתם של חברי הכנסת: בועז טופורובסקי, ששון גואטה, אורית פרקש הכהן, מיכל שיר סגמן, מיכאל ביטון, שרן השכל, ניסים וטורי, זאב אלקין, רון כץ ונעמה לזימי. הדיון התקיים ברקע הפחתת היקף ההטבה במס הקנייה של כלי רכב חשמליים שתיכנס לתוקף בחודש הבא, בהתאם למתווה מדורג שנקבע לפני מספר שנים. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "העיתוי לא נכון, על אחת כמה וכמה שיש את המתח שאי אפשר להעביר את המכוניות בגלל החות'ים במיצר שם, המשמעות של העניין שזה מעלה את המחיר באופן דרמטי, לכן אנחנו סבורים שלא צריך להעלות את המחירים".
|
|
|
קובי ביטשטיין וגיא סמט [יונתן זינדל/פלאש 90]
|
|
מנכ"ל משרד האנרגיה, קובי בליטשטיין: "מתקיים שיח ביננו לבין האוצר, אימוץ הרכב החשמלי הוא יעד לאומי, העלאת מס הקנייה תפגע משמעותית מאוד בכדאיות לרכוש רכב חשמלי. כבר היום הוא יקר יותר ב-9% בממוצע, עם ההעלאה כעת זה עוד 20%, ויהיה הבדל של 30% בערך. זה יחבל משמעותית בתנופת חדירת הרכב החשמלי לישראל, היו מדינות שעשו את הטעות הזו, דוגמת ספרד, ולקח להן הרבה יותר כסף וזמן להפוך את המגמה לאחר מכן. זה יגרום למהפכה הזו להתעכב שנים אחרונות. זה יהפוך לרכב לעשירים בלבד, ואנחנו רוצים את הרכב הזה לכל לשכבות העם. אנחנו רוצים נוכחות של רכב חשמלי ולא רכב בנזין מזהם. צריך לדחות עד למסה קריטית של חדירה, שזה 10 אחוז בערך, ואנחנו מניחים ש'גג' עד 2026 אפשר להגיע למסה הזו". בליטשטיין התייחס גם לבעיית ההובלה הימית על-רקע המשבר הימי והמלחמה: "יש יבואנים שרצו להגיע עם הרכבים לפני הטלת המס, וכרגע כל הרכבים האלה מתעכבים בים. השקענו כסף רב בנושא של עמדות טעינה, זה חלק מלווה חשוב מאוד ומכריע של המהפכה, ואנחנו הולכים להמשיך בכך. בתקציב 2023 הוקפא הנושא הזה, וב-2024 אנחנו מכינים תוכנית מקיפה של עמדות טעינה, ואנחנו בשיחות עם האוצר. לעניין המיסוי - באוצר לא מוכנים לשנות מעמדתם".
|
|
|
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
|
|
גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה: "40% מפליטות זיהום האוויר בישראל, מקורו בכלי רכב. בדיוני התקציב העלנו את זה בפני אגף תקציבים, הם לא היו מוכנים לדבר על הנושא. בעולם נעשה עידוד לנושא, באירופה אומרים ליבואן - יש לך אחוז של פליטות, אל תביא לנו את הגרוטאות, אלא תדאג לתמהיל נכון של כלי רכב, אם לא תעמוד בזה תקבל קנסות. אנחנו משמידים את הכלי שתמרצנו באמצעותו, כך יצרנו מצב שמדינת ישראל תמשיך לייבא רכבים ישנים ומזהמים. הצענו גם להתמודד בצורה של תמהיל כלי הרכב בדומה לאירופה, כי אנחנו מעודדים היום הבאת רכבים מזהמים".
|
מירי סביון, המשנה למנהל רשות המיסים: "גם כשהמס יעלה ל-35 אחוז, ההנחה ביחס לרכב בנזין מקביל יכולה להגיע ל-50 אלף ש"ח, וביחס לרכב בנזין מזהם יכולה להגיע ל-68 אלף שקל, משרד האוצר עדיין מעודד רכבים חשמליים. ההחלטה במשרד היא להמשיך עם המתווה. ישנו גידול בשיעור החדירה, גם בשנה האחרונה לאו-דווקא עלו מחירי הרכב החשמל, למרות המתווה המדורג, בשנים קודמות חלק מהסכום בשל שיעורי המס הנמוכים גולגל ליבואנים ולאו-דווקא לצרכנים. בהתייחס לעלויות החיצוניות שבשלהן מטילים מס קנייה על כלי רכב, הרכב החשמלי חוסך בזיהום אוויר ורעש, אבל לא חוסך בגודש ולא בתאונות דרכים ולא בצורך בתשתיות. העלויות החיצוניות שחוסך רכב חשמלי הם בערך רבע, לכן הצורך בהטלה של מס עליו". נטליה מירנצ'וב, רשות המיסים: "אין שום סיבה לדחות, אנחנו דברים על מוצר חדש שנרכש בידי שכבות מבוססות. מוצר שמייצר עלויות חיצוניות, גודש, שימוש בתשתיות, תאונות. רכב חשמלי לא מייצר פליטות ברמה של אגזוז, אבל הוא מייצר סוללה שמייצרת הרבה מאוד פליטות, ייצור חשמל מייצר פליטות. אם לא נשנה את רמת המיסוי בשנה הבאה, מדובר בהפסד הכנסות למדינה בגובה של למעלה ממיליארד שקל לשנה, סכום שהמדינה זקוקה לו. אנחנו מדברים על חדירה של 20% בשנה בייבוא, ואם לוקחים את חודש האחרון אנחנו ב-36% מהייבוא. השנה נוספו בין 40 ל-50 אלף רכבים". ספיר איפרגן, רכזת תחבורה, משרד האוצר: "גם 35% מס קנייה זו הטבה מפליגה לעומת 83% למנוע בעירה של בנזין. המתווה לא מדבר על השוואה. כך מגולמת ההבנה כי יש מקום לעודד רכב חשמלי על פני בנזין, וזה פער דרמטי של קרוב ל-50%. בשנת 2022 היו בין 20 ל-25 אחוזים של רכישת רכבים אלה. זה גידול משמעותי מאוד ביחס ל-2021, למרות שהיה גידול במס, זה מראה שעדיין רכב חשמלי הינו השקעה כלכלית משתלמת מאוד בשל העלות הנמוכה מאוד לעלות השולית". עוד הוסיפה איפרגן כי "לנגד עיננו תמיד עומדת מטרת-העל של צמצום התוצר בשל הגודש, הפתרון היחידי האפקטיבי הוא עידוד תחבורה ציבורית איכותית. משרד האוצר משקיע בכך המון משאבים. לכן רכב פרטי באשר הוא רכב פרטי הוא עדיין רכב פרטי, לכן העלויות השליליות על המשק הן דומות, שכן רוב הפגיעה הכלכלית היא גודש, ואז תאונות דרכים, וגם רכב חשמלי גורם לפגיעה זו. זה לא סוד שאנחנו תומכים בעידכון מנגנון המס שישקף יותר את העלויות השליליות דרך נסועה".
|
|
|
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
|
|
ח"כ אורית פרקש הכהן: "אני לא מבינה את ההיגיון להעלות את המיסוי גם מבחינת יוקר המחיה, אני לא מבינה את הרעיון לעשות את הדבר הזה דווקא כעת. אנו רואים את ההדים של הצעד הזה. במקום לקחת את הכסף ולשים בסבסוד של עמדות טעינה, מסיטים אותו למלחמה. יש את העניין עם משבר עם החות'ים והובלת מכוניות מסין ו קוריאה הדרומית יש בעיות של הובלה בים סוף, הדבר הזה מעכב אלפי מכוניות. את המס על משקאות ממותקים שהורגים אנשים לא מחזירים אבל על המס על רכבים חשמליים מעלים". ח"כ רון כץ: "לאן מדינת ישראל רוצה להגיע? איך אנחנו רואים את העתיד של המדינה שלנו שמתחבר לעתיד של כל העולם? אל תגרמו לציבור את חוסר הוודאות בידיעה האם לקנות או לא לקנות, האם לא יהיה כלכלי יותר? חוסר הוודאות רק יביא אותנו למצב שאיש לא יקנה רכבים חשמליים במדינת ישראל, וכשזה יקרה, אתם תצטערו על כך ותרצו להוריד את המיסים. אולי פעם אחת נחשוב כמה צעדים קדימה ונעצור את העליות האלה?". ח"כ אלי דלל: "המדינה התחייבה להקטין את פליטות גזי החממה והיא הולכת בדיוק הפוך. לכן יש חשיבות גדולה מאוד לרכב חשמלי. כיום רכבים חשמליים נחשבים ליוקרתיים כי המיסוי גבוה. אנו כמדינה צריכים לדאוג שיהיו עמדות טעינה ציבוריות, ועמדות טעינה פרטיות צריך להתיר בהיתרי הבנייה". ח"כ ינון אזולאי: "בקורונה הייתה עלייה של מחירים כי לא היו בשוק רכבים ועד שהתחילה שוב ההתאוששות אנו עוד פעם קוטעים את זה. צריך להפסיק עם זה. אתם לא מעודדים את המדינה לייבא רכבים חשמליים, אז מה נגיד לאזרחים - שאנו רוצים מהם עוד מס? בסוף נוציא את הכסף על הבריאות של האנשים כי במקום שיש יותר זיהום אוויר יש יותר חולים". ח"כ מטי צרפתי הרכבי: "אנחנו שואפים כבר כמה שנים ליותר עצמאות אנרגטית ולא להיות תלויים. אנו מתקדמים עם היעדים של אנרגיה חלופית. אנו צריכים להימנע מדלק ולהיות עצמאים אנרגטית". ח"כ יוראי להב הרצנו: "באוגוסט השנה, נשיא ארה"ב פרסם תוכנית עידוד של 12 מיליארד דולר לרכבים חשמליים. אנו מדברים בישראל על פחות מ-2% דריסת רגל ברכבים חשמליים. זה פוגע פגיעה קשה בכל פיתוח תשתית החשמלית במדינה. אני מציע לגנוז אותו לחלוטין ולהציע הטבות מס נוספות למי שבוחר ברכב חשמלי". ח"כ יצחק קרויזר: "הבשורה של הגעת רכבים חשמליים הייתה בשורה גדולה לפריפריה. מי שגר בפריפריה מחזיק שני כלי רכב באופן אוטומטי, אחזקה של רכב בנזין יקר. ההוצאות של תושבי הפריפריה גדולות משל תושבי המרכז. זו העלאה שנייה, זה אלפי שקלים בשנה לכל משפחה, אם אתם יוצאים בגזרות כלכליות על אנשי הפריפריה - תגידו". ח"כ חמד עמאר: "רק 2% קנו רכב חשמלי במדינת ישראל וגם ל-2% יש בעיות בעמדות טעינה. לדעתי, האוצר אומר שהמדינה לא רוצה רכבים חשמליים. צריך לעודד אנשים לקנות רכבים חשמליים, כי זה פחות מזהם והמטרה היא להוריד את הזיהום. תחפשו הכנסה אחרת, רכב חשמלי צריך לעודד". יו"ר הוועדה גפני: "הייתה מגמה לעודד רכב חשמלי, המציאות לבוא ולומר שהייתה תוכנית והיא תיושם, היא לא מקובלת בשום צורה. אנחנו בתקופה שבה יש לעשות כל מאמץ לעודד את אלה שנפגעים מהחות'ים, להקל על האנשים האלה, הם צריכים היום לעשות סיבוב ארוך ואתם הולכים לקחת מהם יותר מס. יש גם דבר ציבורי כלפי כל העולם, שאנחנו מסייעים למי שמייבאים את הרכבים האלה. לראות את מה שעושות ארה"ב ואירופה, וכאן ללכת ולפגוע, מישהו היה צריך לעצור את התהליך הזה במשרד האוצר". גפני סיכם את הדיון: "נכשלתם כישלון מוחלט בכל העניין של עמדות טעינה בניגוד לכל ההתחייבויות שלכם, העמדה שלנו שמכל הסיבות שבעולם, אנחנו מבקשים לדחות את העלאת המס הזו. מכיוון שלא אקבל סעד מכם, אני פונה לשר האוצר ולמנכ"ל משרד האוצר, אפנה אליו את המכתב מכל חברי הכנסת שחתמו ומי שעוד רוצה לחתום. אם התשובה תהיה שלילית נצטרך להיכנס לעניין ולראות מה כוחה של ועדת הכספים שהיא דנה ומחליטה פה אחד - אנחנו לא מעוניינים במס הזה, אנחנו מבקשים לדחות אותו מכל הסיבות שעלו, זו החלטת הוועדה. אני מציע שתבחנו אותה מחדש, לא רבים כך עם ועדת הכספים, במיוחד כשהיא מחליטה ככה פה אחד. תקיימו דיון, אני הולך להעביר את המכתב לשר ולמנכ"ל". ח"כ אזולאי: "הכנתי הצעת חוק בנידון. אם לא יסכימו - נוכל לקדם אותה". ח"כ גפני: "רעיון טוב".
|
|
תאריך:
|
19/12/2023
|
|
|
עודכן:
|
19/12/2023
|
|
עידן יוסף
|
ביטול העלאת המס על רכב חשמלי יביא לאובדן של יותר ממיליארד ש"ח
|
|
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', חתם (30.10.23) על צווים המפחיתים את מס הבלו ומס הקנייה המוטלים על בנזין. הצווים קובעים כי מה-1 עד ה-21 בדצמבר 2023 יופחתו מס הקנייה ומס הבלו המוטלים על בנזין, כך שתחול הפחתה של 40 אגורות במחירו של ליטר בנזין לצרכן, לעומת מחירו ללא הפחתות מס. בעקבות ההפחתה צפוי מחירו של ליטר בנזין לצרכן עד ה-21 בדצמבר לעמוד על רמה של 6.94 שקלים לליטר, ללא שינוי לעומת חודש נובמבר 2023.
|
|
|
קבוצת שופרסל הודיעה (יום ה', 28.9.23) כי היא החליטה שלא להשלים את העסקה עם עמית זאב להשקת פעילות SPAR על-ידי הקמת חברה משותפת.
|
|
|
בניגוד להערכות בשוק, מדד המחירים לצרכן של חודש אוגוסט טיפס ב-0.5% - ובכך הביא את האינפלציה השנתית ל-4.1%. עליות מחירים בולטות נרשמו בחודש החולף, שהשפיעו על ירקות טריים שמחירם זינק ב-1.9%, תחבורה שהתייקרה ב-1.8% ותרבות ובידור שעלו ב-1.3%. שכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה, עלה בחודש האחרון ב-3.8%, ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 8.4%.
|
|
|
פורום קהלת מברך על החלטת ועדת השרים למאבק ב יוקר המחיה, להביא בתוך חודש תזכיר חוק שיפתח את השוק לכלל המוצרים המשווקים מאירופה: "זהו מהלך חשוב מאוד שיש לברך עליו את ראש הממשלה, שר הכלכלה, שר האוצר ויתר הגופים והמשרדים שנרתמו לעניין.
|
|
|
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הופיע (רביעי, 6.9.23) בכנס של איגוד מבקרי הרשויות המקומיות בישראל. בדבריו התייחס בין היתר לסוגיית יוקר המחיה בישראל.
|
|
|
|
|
|
איתמר לוין
קל וחומר ממכבי חיפה והפועל תל אביב הדחיינות של נתניהו והרס משרד החוץ התנ"ך נגד הרב יצחק יוסף ההפקרות והטמטום של יצחק גולדקנופף וכרגיל - איתמר בן-גביר
|
|
|
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
|
|
|
צבי גיל
"לקחי השואה חייבים להיות לקוד תרבותי של חינוך לערכים הומניים, לדמוקרטיה, לזכויות אדם, לסובלנות וסבלנות, ונגד גזענות ואידיאולוגיות טוטליטריות" - מתוך מנשר ניצולי השואה
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|