|
|
הקימה חברה-בת כדי לגייס אג"ח להקמת החניון. חברת אחוזות חוף
|
|
|
|
|
בשולי פרשת 'שוחד החניונים' בעיריית תל אביב: הוועדה המחוזית לתכנון ובניה אישרה תוכנית להקמת חניון תת-קרקעי בן 1,500 מקומות, במקום חניון תיאטרון "הבימה" הקיים בתל אביב, מבלי שנבדקו הנתונים הרלוונטים, מבלי שהופעל שיקול דעת, ובלא איזון אינטרסים ראוי.
כך נטען בעתירה מינהלית שהוגשה (16.6.04) לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, על-ידי משרד עורכי הדין סהר סטוביצקי ושות' ומשרד עורכי הדין וינברג דורון, נגד הוועדה המחוזית לתכנון ובניה והוועדה המקומית לתכנון ובניה תל אביב.
בעתירה נטען, כי החלטותיה של הועדה המחוזית לתכנון ובניה בעת אישור התוכנית האמורה נגועות בחוסר סבירות קיצוני, ועל-כן יש לבטל את החלטת הוועדה המחוזית ולהורות על השבת התוכנית לידי היזם, לתכנון מחדש.
עניינה של העתירה היא בתוכנית של הועדה המקומית לתכנון ובניה תל אביב להקמת חניון תת-קרקעי בן 1,500 מקומות חניה בעומק של 7 קומות, בתחום "כיכר הבימה והתזמורת הפילהרמונית", שאמור לשרת את באי תיאטרון 'הבימה' והיכל התרבות ואת תושבי האזור וכן בתוספת שטחי בניה ל'הבימה' ולהיכל התרבות.
בין היתר, מדובר בתוספת קומה לתיאטרון 'הבימה', אשר תשמש את הנהלת התיאטרון וכן בניית אולם לחזרות. על-פי התוכנית, הכניסה לתיאטרון תהיה ייחודית וייבנו יותר מאלף מ"ר שישמשו אכסדרת כניסה במפלס הכיכר שתוקם.
מדובר בחניון עירוני שבבעלות חברת "אחוזות החוף", שהקימה חברה-בת לצורך גיוס אגרות חוב מוניציפאליות מהציבור להקמת החניון. השטח הכולל של החניון צפוי להסתכם בכ-66 אלף מ"ר ועלות הקמתו מוערכת בכ-70 מיליון ש"ח.
בחודש פברואר 2002 אישרה להפקדה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה את תוכנית הקמת החניון והכיכר. לאחרונה אושרה גם התוכנית עצמה.
העותרות הן החברות י.סהר נכסים, י.ר.ס נכסים, א.ס.ז. נכסים, רמסטו נכסים, אבניור נכסים ואורנה רון, שהינן בעלות זכויות בעלות בבניין ברחוב מרמורק 4 הסמוך. עותרת נוספת היא חברת נכסי וין דור, בעלת המקרקעין בשדרות רוטשילד מס' 135.
העותרות טוענות, באמצעות עורכי הדין ירון סהר והגר כהן, כי המידע שניתן לציבור בתקנון התוכנית ובתשריט אינו מפורט דיו, וכי חסרים בו פרטים מהותיים וכן כי הוועדה המקומית הסתירה פרטים מהותיים מהוועדה המחוזית. העותרות טענו, כי יישומה של התכנית יהווה מכת-מוות לכל האיזור, יפקוק את הרחובות הצרים ממילא, יגדיל לאין שיעור את מטרדי זיהום הסביבה והרעש, יפחית את שווים של הנכסים הסובבים את החניון, מאידך, לא תגשים התכנית את המטרות שלשמן היא תוכננה.
עוד נטען, כי התוכנית מנוגדת למדיניות משרד התחבורה, כפי שבאה לידי ביטוי בהתנגדותו של האחרון, לחניון שעיריית תל אביב מתכננת מתחת לכיכר רבין.
בעתירתן, העותרות קובלות על-כך, שהוועדה המחוזית לא מילאה את תפקידה ולא דרשה מהוועדה המקומית או מעיריית תל אביב, לצרף את כל הפרטים הרלוונטיים לתוכנית ועל-ידי כך כשלה במילוי תפקידה. העותרות טוענות עוד, כי הוועדה המקומית ו/או עיריית תל אביב הסתירו אינפורמציה מפני הוועדה המחוזית (כגון אינפורמציה תכנונית וכלכלית - בקשר לאופן מימון הפרוייקט) ולמרות זאת, הוועדה המחוזית לא נתנה את דעתה לכך ואישרה באופן שרירותי את התוכנית שהשלכותיה חמורות ביותר.