פערים משמעותיים בתפיסותיהם של הציבור הישראלי, רבנים ועיתונאים בנוגע לסיקור התקשורתי של המגזר החרדי ותפקיד התקשורת בגישור על הפערים בין דתיים לחילונים בישראל. כך מגלה מחקר מקיף שנערך על-ידי הפרופסור יואל כהן מבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל, המבוסס על סקרי דעת קהל בקרב מדגמים מייצגים אשר חושף ממצאים מרתקים ומטרידים כאחד.
האם החרדים מעניינים את התקשורת?
אחת הסוגיות שעולות מהמחקר היא מידת העניין של הציבור בנושאים הקשורים לחרדים. בעוד ש-51% מהציבור הליטאי ו-37% מהציבור החסידי סבורים שנושא "דת ומדינה" הוא בעל עניין לציבור הרחב, הרי שבקרב החרדים עצמם, נושאים כמו פטור מגיוס, שירות נשים בצבא ופעילות צבאית בשבת מעוררים עניין מועט בלבד. פער זה בא לידי ביטוי גם בתפיסותיהם של עיתונאים חילונים ודתיים, כאשר 54% מהעיתונאים החילונים מייחסים חשיבות גבוהה לסיקור הפטור מגיוס לחרדים, לעומת 33% בלבד מהעיתונאים הדתיים.
דימוי שלילי, אך יש תקווה לגישור
המחקר מצביע על תמונה מורכבת בנוגע לדימוי החרדים בתקשורת. מצד אחד, רוב הציבור (82%) סבור כי הדימוי של החרדים בתקשורת הכללית הוא שלילי. נתון זה נתמך גם על-ידי רוב הרבנים מהזרמים השונים, כולל 96% מהרבנים האורתודוקסים המודרניים, 95% מהחרדים-לאומיים ו-93% מראשי הקהילות הקונסרבטיביות.
מנגד, רק 6% מהעיתונאים עצמם מסכימים עם הטענה שהם מציגים את החרדים באור שלילי, פער משמעותי המצביע על חוסר מודעות אפשרי בקרב אנשי התקשורת.
נתון מפתיע נוסף שעולה מהמחקר הוא שדווקא הצעירים החילונים (90%) הם בעלי התפיסה השלילית ביותר כלפי ייצוג החרדים בתקשורת, יותר מאשר קבוצות מבוגרות יותר באוכלוסייה.
חרדים על תקשורת חרדית
בניגוד לתפיסה הרווחת בציבור, המחקר מגלה שרק מיעוט מהחרדים (26% מהליטאים ו-18% מהחסידים) סבורים שהתקשורת החרדית מציגה את החילונים באופן שלילי. נתון זה מעיד על מורכבות היחסים בין החרדים לתקשורת, ועל הפערים בתפיסות בין הציבור החילוני לציבור החרדי.
תקשורת כגשר בין המגזרים?
למרות הדימוי השלילי, רוב הציבור (53%) עדיין מאמין שלתקשורת יש תפקיד חשוב בגישור על הפערים בין דתיים לחילונים. עם זאת, הרבנים והעיתונאים עצמם הרבה יותר ספקניים לגבי יכולתה של התקשורת למלא תפקיד זה. 69% מהרבנים החרדים, 73% מהרבנים הדתיים לאומיים ו-42% מהרבנים הלא אורתודוקסים חולקים על כך שהתקשורת יכולה לסייע בגישור. גם בקרב העיתונאים, רק 12% סבורים שהתקשורת יכולה לקדם את ההבנה בין חילונים לדתיים.