|
|
אולמרט: מהלך צרכני משמעותי ביותר
|
|
|
|
|
|
שר התקשורת, אהוד אולמרט, חזר בו מהחלטתו להפחתת דמי הקישוריות ל-15 אגורות לדקה תוך שנה. זאת לטובת מהלך הפחתה מדורג על פני שלוש שנים, שבסופו יופחתו דמי הקישוריות לרמה של 22 אגורות לדקה - ולא 15 אגורות כפי שתוכנן במקור.
ההפחתה הראשונית תתבצע במארס 2005 ותעמוד על 32 אגורות לדקה (ללא מע"מ). זאת, במקום 27 אגורות לדקה כפי שנקבע בתחילה, ולעומת עלות נוכחית של 45 אגורות לדקה.
שנה מאוחר יותר, במארס 2006, תבוצע הפחתה נוספת לרמה של
29 אגורות. ב-2007 תהיה הפחתה נוספת, וזאת עד לירידה סופית לרמה של 22 אגורות במארס 2008. תעריף הקישוריות של ה-SMS (הודעות טקסט בסלולר) ירד ב-1 במרס 2005 ל-5 אגורות, וב-2006 - ל-2.5 אגורות.
תעריף אחיד
אולמרט הודיע גם כי במהלך שנת 2005 יתחיל המשרד בהטמעת תהליך של יצירת תעריף אחיד וכולל, כך שהתעריף לצרכן לשיחה בתוך הרשת יהיה זהה לשיחה ברשת אחרת. בעניין זה יפנה משרד התקשורת, בתקופה הקרובה, לחברות הסלולר לקראת שימוע.
השר אולמרט ציין כי מדובר במהלך צרכני משמעותי ביותר, המכוון כלפי כלל הציבור בישראל. "אני מאמין שמהלך זה יביא לחיסכון ניכר למשקי הבית והעסקים בישראל, המרבים להתקשר ולשלוח הודעות SMS למנויים סלולריים".
בהתייחס לעובדה כי חזר בו למעשה מהחלטתו הקודמת אמר אולמרט כי החלטתו הראשונה התבססה על סמך דוח מקצועי (של חברת אנליסיס) שהוגש לו בנושא.
"ואולם, בחודש ספטמבר התקיים שימוע בעל פה לארבע חברות הסלולר, במהלכו העלו החברות עשרות טיעונים והשגות ביחס למודל ומתווה ההפחתה המקורי. לאחר מכן קיימו החברות פגישות מרובות עם הצוות המקצועי והיועצים.
"בעקבות הטענות שהועלו על-ידי החברות במהלך השימוע, בוצעה בדיקה נוספת על-ידי חברת אנליסיס, וכלכלני המשרד, פרופ' גרונאו וגדיש. מספר טענות התקבלו ובעקבותן עידכנה אנליסיס את הערכתה ביחס לעלות השיחה הנכנסת לכ-19 אג' לדקה ואת מודל ההפחתה המדורג, כאמור.
פגיעה בהכנסות חברות הסלולר
ההפחתה האמורה במחירי הקישוריות אמורה להביא לירידה של 600 מיליון ש"ח בשנה בהכנסות של כל אחת משלוש חברות הסלולר הגדולות. כדי לפצות את עצמן על הירידה בהכנסות מתכוונות חברות הסלולר להעלות את מחירי זמן האוויר כבר בינואר הקרוב ב-20%-10%, כך שמהלך הפחתת דמי הקישוריות עלול שלא לבוא לידי ביטוי ברווחת הצרכנים.
בתגובה להחלטת אולמרט אמר מנכ"ל חברת פלאפון, יעקב גלברד, ש"מהלך זה נוהל ע"י משרד התקשורת באופן חפוז בלתי מקצועי, וללא התחשבות בהשלכות הצפויות על תעשיית הסלולר. בסופו של יום יגרום המהלך נזק לצרכנים, לחברות הסלולריות וגם לתעשיות המשיקות לסלולר כגון ענף ההיי-טק, יצרניות הציוד, ספקי השירותים ועוד".
לדברי גלברד, מחירי השרות הסלולרי בישראל, לרבות מחירי הקישוריות, היו עד היום מהנמוכים בעולם המערבי. משרד התקשורת הבטיח הוזלת מחירים, כאשר התוצאה האמיתית תהיה העלאת תעריפי השירות הסלולרי בשנים הקרובות, הן במחירי זמן אוויר והן במחירי מכשירי הטלפון הנייד. כל אלה יחד יובילו לירידה בהיקפי השימוש ובנגישות של הטלפון הנייד לצרכן הישראלי".