|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

זעם במערכת הכלכלית: מדיניות האוצר העמיקה את העוני

המצב החמיר: 1.5 מיליון עניים; <br>דורשים משרון לפטר את נתניהו

הביטוח הלאומי יפרסם ביום ג' את דוח העוני ל-2003; מצביע על הרעה במצבם של זקנים, ילדים וערבים; האוצר: אלמלא מדיניות מעבר מקצבאות לעבודה - היה מצב העוני חמור יותר; בתקציב 2004 הושבו חלק מהקצבאות שקוצצו ב-2003
21/11/2004  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   תגובות

נתן "יד חופשית" לנתניהו

הזהיר מקיצוץ הקצבאות

"הממשלה הצליחה בהינתקות מהציבור"

כשיש כל כך הרבה ילדים עניים
ד"ר יצחק קדמן
בתגובה לנתוני העוני שפורסמו
לרשימה המלאה

רנית נחום-הלוי
הביטוח הלאומי: הקיצוץ החריף בתקציב יקבל ביטוי בדוח העוני הקרוב

השלטון המקומי: אם העוני ימשיך לצבור תאוצה - תירשם קטסטרופה חברתית
אלונה קורן
"למרות שבישראל יש 1.4 מיליון עניים, מהם 660 אלף ילדים, המדינה מתעקשת לגבות מהם עשרות שקלים בחודש למימון ארוחות חמות בבית-הספר"
לרשימה המלאה

1.5 מיליון עניים בישראל של 2003, מהם 650 אלף ילדים. אלה עיקרי הממצאים שעומד המוסד לביטוח לאומי לפרסם ביום שלישי השבוע (23.11.04). נתונים אלה מצביעים על הרעה חמורה במצבן של השכבות החלשות.

על-פי הנתונים המלאים שיפורסמו כאמור ביום ג', אחרי שיוגשו לראש הממשלה, אריאל שרון (המחזיק בתיק הרווחה לאחר התפטרותו של זבולון אורלב) - בשל הפחתת קצבאות הביטוח הלאומי בתקציב 2003, נוספו למעגל העוני כ-80 אלף איש. בסך-הכל מדובר עתה ב-1.5 מיליון איש - כמעט 1 מכל חמישה בישראל.

נתוני הדוח מצביעים על הרעה חמורה במיוחד אצל השכבות החלשות בחברה הישראלית: זקנים, ילדים וערבים. בידי אלה אין למחייה 1,743 ש"ח לחודש - הסכום מתחתיו מוגדר אדם עני.

חשוב לציין כי ממשלת שרון-נתניהו היא זו שיזמה את מדיניות הקיצוצים בקצבאות. נתוני דוח העוני מצביעים על התופעה ממנה הזהירו רבים משרי הממשלה - גם אלה שהצביעו בסופו של דבר בעד תקציב 2003.

שר הרווחה היוצא, זבולון אורלב, נאבק כדי למנוע את הקיצוץ בקצבאות, אך ללא הועיל. השר "הציף" את אמצעי התקשורת בדוחות המזהירים מפני הגידול המיידי הצפוי, אם אכן יקוצצו הקצבאות, אך הממשלה החליטה בעד הקיצוץ.

נזכיר, כי ראש הממשלה אריאל שרון, שר האוצר בנימין נתניהו והמערכת הכלכלית הוזהרו מראש על-ידי מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, ד"ר יגאל בן שלום שהתריע (ביום 9.11.04) כי המשך הקיצוצים, בהיקף של מיליארדי שקלים בתקציבי הרווחה והחינוך, יפגעו באורח חמור ביכולת הממשלה לסייע לאוכלוסיות חלשות [ראו קישור].

ואולם, שרון ונתניהו טענו, כי התאוששות המשק היא שתביא, בסופו של דבר, להתאוששות גם בקרב השכבות החלשות. תוצאה זו לא הושגה, בשלב זה, שכן כבר עתה ברור כי ההתאוששות במשק הינה בעיקר מנת חלקן של השכבות החזקות.

נדגיש, כי נתונים אלה מעידים על מצב העוני בישראל בשנת 2003 - שנה בה קוצצו הקצבאות. בשנת 2004 שינתה הממשלה חלק ממדיניותה, והשיבה חלק (קטן) מהקצבאות לשכבות החלשות.

תגובת האוצר

במשרד האוצר אומרים בתגובה כי מדיניות האוצר למעבר מקצבאות לעבודה הצילה את המשק מקריסה, והביאה לצמיחה ולהצטרפותם של כ-90 אלף ישראלים למעגל העבודה. "אלמלא המדיניות הנוכחית - היה מצב העוני חמור יותר", נמסר.

כמו כן מדגישים באוצר כי מדובר בנתונים ישנים. "בשנה הנוכחית החליטה הממשלה להוסיף תקציבים רבים לאוכלוסיות החלשות", נמסר.

"מדיניות הממשלה המעודדת מעבר מקצבאות לעבודה היא הדרך הנכונה להוציא אנשים ממעגל העוני. בעיית העוני בישראל נגרמת עקב שיעורי תעסוקה נמוכים. המאפיין הבולט בקרב העניים הוא היעדר מפרנס כלשהו במשק הבית: למעלה משישים אחוזים מהמשפחות שבהן אין מפרנס הן עניות.

"אין עוני במשפחות שבהן שני ההורים עובדים (וזה כמעט לא משנה באיזו עבודה מדובר). מדיניות הממשלה היא לעודד מקסימום מפרנסים במשפחה. לכן צריך לדאוג שיהיה כדאי לעבוד, ולדאוג למקומות עבודה.

"התוכנית הכלכלית של הממשלה הנוכחית, שיצאה לדרך באמצע 2003, עשתה זאת. היא הניבה תוצאות מוכחות: המשק עבר מצמיחה שלילית של 1%- ב-2002 לצמיחה צפויה של 4% ב-2004. למעלה מתשעים אלף ישראלים הצטרפו למעגל העבודה בשנה החולפת, כולם בסקטור הפרטי- יצרני.

"הדבר הושג הודות להמשך המדיניות של הקטנת הקצבאות למי שיכול לעבוד, צמצום מספר העובדים הזרים והחלפתם בישראלים, ועידוד הצמיחה באמצעות הורדת מיסים ורפורמות ענק במשק.

"זאת במקביל לסיוע והגדלת תקציבים בשנה הבאה לאוכלוסיות חלשות במיוחד ובראשם הקשישים וכן הקצאת תקציבים לתוכניות תומכות עבודה דוגמת תוכנית ויסקונסין, זו הדרך לטפל בעוני!

"לו היתה נמשכת מדיניות חלוקת הקצבאות כבעבר, אוכלוסיות נוספות היו נכנסות למעגל העוני. רק עידוד המעבר לעבודה יכול לשנות את המגמה.

צעד נדרש נוסף הוא שיפור רמת החינוך בישראל. לכן, לצד עידוד התעסוקה החליטה השנה הממשלה על תחילת יישום הרפורמה הגדולה במערכת החינוך (דו"ח דברת).

פרץ קורא לנתניהו להתפטר


יו"ר ההסתדרות, ח"כ עמיר פרץ, אמר בתגובה לדוח העוני כי נתניהו אינו מהסס להקריב אוכלוסייה שלמה לטובת מדיניותו הכלכלית.

"שר האוצר רמז שעל-מנת להביא לשיפור בכלכלה - הדרך היחידה היא להקריב אוכלוסייה גדולה ולהביאה למצוקה ולעוני. נתניהו הביא את ישראל לקריסה חברתית. הוא פגע קשות בעובדים, בכך שניסה לדמות אותם לפרזיטים.

"לא רק שנתניהו מנציח את 'ישראל השנייה' - הוא בונה דור שלישי של עוני. הציבור רוצה מאוד לעבוד. הוא לא צריך את הדחיפה של נתניהו. הבעיה היא שאין מספיק מקומות עבודה - וגם כשיש עבודה - השכר הוא נמוך מדי".


יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אברהם הירשזון, אמר כי הוועדה תעמיד צוות מיוחד שיעסוק בנושא העוני. "הנתונים הולכים ונעשים קשים משנה לשנה. ועדת הכספים עוסקת בנושאים חברתיים רבים. בכוונתנו לדון בתוכנית רב-שנתית למלחמה בעוני", דברי הירשזון.

"הינתקות מאזרחי ישראל"

בעקבות פרסום פרטים מתוך דוח העוני, אומר יו"ר צוות התגובות של מפלגת העבודה, ח"כ אופיר פינס, כי מפלגת "העבודה" לא תדון על תקציב המדינה עם הממשלה, כל עוד לא תיכלל בו תוכנית מתוקצבת כראוי להעלאת מספר מוגדר של אנשים אל מעבר לקו העוני.

לדבריו, "הנתונים הקשים המעידים על הצלחתה המרשימה של תוכנית ההינתקות של ממשלת שרון-נתניהו מאזרחי ישראל, מחייבים הסקת מסקנות שבמרכזן החלפת שר אוצר או החלפת מדיניות ומינוי לאלתר של שר רווחה".

- ח"כ חיים אורון (יח"ד-מר"צ), החבר בוועדת הכספים של הכנסת, פנה ליו"ר הכנסת בבקשה לקיים דיון דחוף במליאת הכנסת בעקבות פרסום ממצאי דוח העוני: "יש לקיים דיון ציבורי רחב בנתונים החמורים שנובעים ממדיניותה הכלכלית של הממשלה, ואין מקום מתאים יותר להתחילו מאשר במליאת הכנסת. יש לאפשר לכל חברי הכנסת להביע את דעתם בנושאים כה גורליים כמו הגידול המאסיבי במספר העניים".

- לקראת פרסום דוח העוני, בכוונת סיעת ש"ס לייחד את ישיבת הסיעה מחר לדיון בסוגייה זו. כמו-כן ידונו חברי הסיעה באסטרטגיות לשימור המצב בראש סדר היום הציבורי. בסיעת ש"ס מתייחסים לדוח שעתיד להתפרסם "כפצצה חברתית מתקתקת שאם לא תנוטרל, תגרום לפיגוע חברתי".

- יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ מיכאל מלכיאור, אומר: "האוצר מגדל בישראל דור עני חסר בריאות וחסר חינוך. הנפגעים המרכזיים ממדיניות האוצר ההרסנית, הם דווקא הילדים. שר האוצר יכול לקרוא למבוגרים ללכת לעבודה, אבל איזו תשובה יש לו עבור הילדים?". הרב מליכאור מדגיש, כי בסופו של דבר, ביטחון המדינה תלוי בחוסן הפנימי של ישראל.

- מנכ"ל המועצה לשלום, ד"ר יצחק קדמן, מתריע כי למרות ההחמרה במצב המשק והגידול במספר העניים בישראל, פחת מספר הילדים העניים המקבלים - במסגרת משפחתם - הבטחת הכנסה מביטוח לאומי. בעוד שב-2002 חיו כ-301,000 ילדים במשפחות מקבלות הבטחת הכנסה, חיו ב-2003 רק 261,000 ילדים במשפחות כאלה. איך קרה "הנס" הנפלא הזה? - שואל קדמן, "שהביא לכך שפחות ילדים חיים במשפחות המתקיימות על הבטחת הכנסה, בעוד שמספר הילדים העניים גדל והולך?". התשובה לכך: "התשובה כמובן איננה נעוצה בהטבת מצבם של הילדים והמשפחות החיות בעוני, אלא תוצאה ישירה של החמרה ושינוי לרעה של הקריטריונים לזכאות לקבלת הבטחת הכנסה..."; "יותר ויותר ילדים חיים איפוא מתחת לקו העוני, אך פחות ופחות ילדים עניים זכאים לסיוע מינימלי לקיום". קדמן מאשים את האוצר בהפעלת "מדיניות מרושעת המגדילה את העוני ומקטינה את הסיכוי של ילדים להחלץ ממנו".

[ראו גם קישור למאמרו של קדמן]

- ח"כ מאיר פרוש מיהדות התורה אמר: "לקראת פרסום דוח העוני יש לקיים דיון של מליאת הכנסת בבני ברק. זו העיר הענייה ביותר. מוטב שחברי הכנסת יבואו לראות במו עיניהם את תוצאות מדיניות הקיצוצים של האוצר, והעומד בראשו".

- ח"כ מוחמד ברכה, יו"ר סיעת חד"ש-תע"ל, אמר: "זו תוצאה של מדיניות ממשלת "הארבה", שטרפה את השאריות של העניים וממשיכה באותה מדיניות. התקציב הבא הוא חבית חומר נפץ חברתי. התמונה העגומה ביותר היא במגזר הערבי, שם כל הנתונים הם כפולים. כל עוד מדיניות הכיבוש והמלחמה נמשכת, מימדי העוני ילכו ויגדלו יותר".

- ח"כ רומן ברונפמן, יח"ד-מר"צ, אמר: "מדובר באסון חברתי הקרב ובא. הנתונים אינם מפתיעים, אלא מאששים את תחושותי מהשטח. האשמה נופלת על מדיניותה הכלכלית של הממשלה הפוגעת בעקביות בשכבות החלשות".

תאריך:  21/11/2004   |   עודכן:  21/11/2004
יואב יצחק, רנית נחום-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כמדי שנה בחמש השנים האחרונות מארגן פורום הארגונים החברתיים למאבק באבטלה, המאחד כ-30 ארגונים חברתיים שונים, עצרת מחאה רבת משתתפים מול אירוע הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים שמארגן עיתון "גלובס".
21/11/2004  |  אלונה קורן  |   חדשות
דליפת גז גדולה התרחשה אחר הצהריים [שבת, 20.11.04] במפעל לייצור אלומיניום.
21/11/2004  |  קריות באינטרנט  |   חדשות
ועידת הליכוד מתכנסת היום (א', 21.11.04) כדי לבחור את ראשי מוסדות התנועה. ההצבעה בגני התערוכה החלה בשעה 10:00 בבוקר ותנעל בשעה 22:00 בערב.
21/11/2004  |  רנית נחום-הלוי  |   חדשות
"יורש אימפוטנט": ערב הבחירות לרשות הפלשתינית (ינואר 2005), מתגבשת אופוזיציה לאבו מאזן ולהנהגה הפלשתינית החדשה, בשטחי הרשות ומחוצה לה. ככל שמועד הבחירות קרב, עולה השאלה האם הרחוב הפלשתיני עם אבו מאזן באופן שיאפשר לו להוביל מהלכים דרמטיים בעתיד, במידה וייבחר. התשובה, כך מסתמן, נוטה יותר להיות "לא".
20/11/2004  |  גל ברגר  |   חדשות
פנינה רוזנבלום (49) מתחתנת בפעם השלישית. הפעם - עם איש העסקים התל-אביבי, רוני סימנוביץ' (44), גרוש ואב לשלושה, שעמו היא יוצאת כבר שמונה חודשים.
20/11/2004  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
מיהו גולן, מה דעותיו - לכל ידוע, לא כן אבי שקד    לפי מודעות הענק שפירסם בעיתונות סוף השבוע, הסוציאליסט הזה כנראה אינו חסר ממון בכיסיו    כגודל המודעות - כך גודל האבסורד הפוליטי
יואב יצחק
יואב יצחק
המשטרה חקרה חשד, לפיו מאור פחימה, עבריין ידוע ומוכר למשטרה, מעורב בהטמנת מטען חבלה שנועד לפגוע במנכ"ל החברה הכלכלית לפיתוח קיסריה, מיכאל כרסנטי - לאחר שזה דחה בקשתו להכשיר עבירות ב...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על אף מידת הרגישות המתחייבת בהתייחס לשימור וטיפוח היחסים המיוחדים שבין ארה"ב לבין ישראל, הרי שהדעת נותנת כי למרכיב האינטרסים הלאומיים הישראלים תהיה תשומה עודפת במערכת זו, גם במחיר ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il