|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

100 החברות החזקות במשק <br>הגדילו ב-90% רווחיהן בשנת 2004

כך עולה מדיווחה בשנתי של חברת דן אנד ברדסטריט; 55,000 חברות ועסקים בסכנת סגירה; עוד מדווח כי חברת טבע היא החברה המובילה את רשימת מאה החברות החזקות בישראל; אחריה בעשירייה הראשונה: חברת חשמל, בנק הפועלים, בנק לאומי, אמדוקס, כימיקלים לישראל, החברה לישראל, אי.די.בי, בזק ובז"ן
23/01/2005  |   מיכאל דבורין   |   חדשות   |   תגובות
מאת: מיכאל דבורין  |  

חברת התרופות הג'נריות טבע היא החברה המובילה את רשימת מאה החברות החזקות בישראל. אחריה בעשירייה הראשונה, חברת חשמל, בנק הפועלים, בנק לאומי, אמדוקס, כימיקלים לישראל, החברה לישראל, אי.די.בי, בזק ובז"ן, בהתאמה. כך עולה ממדד העוצמה של דנס 100 לשנת 2005 המנתח את נתוני שלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2004. את המדד עורכת דן אנד ברדסטריט ישראל.

מהנתוונים עולה כי הגדילו את הכנסותיהן בכ-18% השנה ואילו רווחיהן גדלו בשיעור ניכר של כ-90%.

"מדד העוצמה" מדרג, מדי שנה, במסגרת דנס 100 את 100 החברות "החזקות" ביותר במשק הישראלי. המדד מביא בחשבון 4 פרמטרים פיננסיים: שווי שוק החברה במידה ומניותיה נסחרות בבורסה כלשהי, מחזור מכירות או הכנסות, רווח נקי והון עצמי.

השקלול של 4 הפרמטרים האלה (או של 3 האחרונים במידה והחברה היא פרטית ולא נסחרת בבורסה) מעניק לכל חברה את מדד העוצמה שלה, על-פיו היא מדורגת.

מניתוח הדרוג, עולה כי, הצמיחה במשק הישראלי בשנת 2004, שהגיעה לכ-4.2% הגבירה את עוצמתן של החברות הגדולות לאין שיעור. לאחר השנים 2003-2002 שהתאפיינו באי יציבות ואי ודאות, שנת 2004 התגלתה כשנת מפנה כאשר היתרון לגודל החברה ועוצמתה בולט בעיקר על רקע מצבן של החברות הקטנות והבינוניות, שנפגעו בתקופת המיתון ואיבדו מכוחן ומיציבותן. על אף הצמיחה, על-פי סקר עדכני של D&B, כ-55 אלפי חברות ועסקים נמצאים כיום בסכנת סגירה.

מנכ"ל דן אנד ברדסטריט, ראובן קובנט, הסביר את ההבדלים בין החברות הגדולות לקטנות ולבינוניות בכך "שפערי העוצמה, בין החברות ה"חזקות" לבין שאר החברות ששרדו את התקופה של האטה ומיתון, גדולים מתמיד והם בעלי משמעות רבה יותר. מדד העוצמה 2005 (המבוסס על נתוני שנת 2004) עשוי לסייע לסקטור העסקי לקבלת החלטות והבנת המפה העסקית החדשה שנוצרה במשק הישראלי בתקופה שלאחר המיתון החריף".

קובנט הוסיף, כי "יש להסיר את הכובע" בפני החברות הגדולות שרשמו צמיחה והתייעלות מרשימים. עם זאת הוסיף קובנט, כי המבחן האמיתי של המשק הישראלי, הינו התוצאות שירשמו החברות הבינוניות והקטנות במשק שפוטנציאל הצמיחה הפנימית שלהן גדול בהרבה, והן שיכולות למשוך את המשק הישראלי כולו קדימה הן בהיבט צמיחת התמ"ג והיצוא והן בהיבט הגדלת התעסוקה.

דרוג 100 החברות הגדולות בישראל כולל 35 חברות מסקטור התעשיה, 16 חברות מסקטור האחזקה והשירותים, 15 חברות מסקטור המסחר והשירותים הכולל את חברות התקשורת, הדלק וכיוצ"ב, 12 חברות הנסחרות בחו"ל, 9 חברות ביטוח, 7 בנקים, 6 חברות נדל"ן ובנייה.

בסקטור התעשיה, השיפור בפעילות המגזר היצרני בא לידי ביטוי במדד העוצמה. בעוד שווי השוק של החברות התעשייתיות במדד גדל ב-3.4% בלבד, ההון העצמי גדל בכ-21% והרווח הנקי עלה בצורה משמעותית לכ-2.7 מיליארד דולר, גידול של כ-75% בהשוואה לאשתקד. הכנסות סקטור התעשיה גדלו בכ-18%.

הגידול ברווח הנקי מוסבר, בין היתר, בפעולות ההתייעלות שנקטו החברות בתקופת המיתון שכללו הפחתות שכר ופיטורי עובדים, ועל כן, כאשר נרשמת צמיחה היא מתורגמת באופן ישיר לשורת הרווח הנקי.

החברה הבולטת ביותר במגזר זה היא יצרנית התרופות טבע ששומרת על המקום הראשון בדירוג הודות לצמיחה מרשימה שהציגה בכל הפרמטרים (להזכיר: טבע הינה החברה הישראלית בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בכל הזמנים ושווי השוק שלה גדול פי 3 משווי החברה שמדורגת בפרמטר זה אחריה - צ'ק פוינט). חברת החשמל לישראל ממוקמת במקום ה-2 וזאת לאחר שדורגה אשתקד "רק" במקום ה-5.

סקטור החברות הנסחרות בחו"ל

סך ההכנסות של החברות הישראליות הנסחרות בחו"ל והנכללות בדירוג הנוכחי ובדירוג אשתקד, עמד על כ-6 מיליארד דולר, עליה של כ-40% לעומת ההכנסות עליהן דיווחו החברות המובילות בדירוג זה אשתקד.

סך כל שווי השוק של החברות הנסחרות בחו"ל הנכלל במדד הסתכם ב-2004 בכ-17.3 מיליארד דולר בהשוואה ל-17 מיליארד דולר ב-2003, גידול של 2.1%. העליה הקלה בשווי שוק של החברות משקפת את העליות במדד הנאסד"ק אשר התרחשו במחצית השניה של השנה וקיזזו למעשה את הירידות של המחצית הראשונה.

סקטור חברות אחזקה והשקעה

סה"כ הגדילו חברות האחזקה וההשקעה שבמדד את רווחיהן המצרפיים פי 8 ביחס לאשתקד. הגידול המרשים מוסבר הן כתוצאה מהצמיחה שהחלה במשק בשנת 2004, אשר הגדילה את רווחיות החברות המוחזקות, והן כתוצאה מהשפעה מהותית של יישום תקן חשבונאות מספר 15, על הרווח הנקי אשתקד. תקן 15 מחייב חברות להכיר בהפסדים כתוצאה מירידת שווי נכסים, תופעה שהייתה מקובלת מאוד מאשתקד בעיצומו של המיתון במשק.

סקטור המסחר והשירותים

על-פי אומדן ראשוני, גדל הפדיון בסך ענפי המסחר והשירותים ב-2004 בכ-8% לעומת שנת 2003. מדובר בשינוי מגמה בענף לאחר המיתון בו שרר המשק הישראלי בשלוש השנים האחרונות שהביא לירידה בענפי המסחר והשירותים. במקביל, יצוא סחורות ושירותים גדל בכ-14% בהשוואה ל-6.2% ב-2003. הגידול בהיקפי הפעילות בענף משתקף גם מנתוני דירוג העוצמה של דן אנד ברדסטריט, הסך המצרפי של הכנסות החברות בענף המסחר והשירותים עלה בשנת 2004 בשיעור של כ-12% והסתכם בכ-17 מיליארד דולר. הרווח הנקי של החברות בענף עלה בכ-130% וההון העצמי בכ-9%.

סקטור ענפי המסחר

בסקירה של ענפי המסחר ברבעון השלישי של השנה עולה, כי הגידול הגבוה ביותר חל בפדיון המסחר הקמעונאי אשר גדל בכ-7.4%, בפדיון ענפי שירותי האוכל והארחה חל גידול של כ-2.6% בלבד.

חברות התקשורת מובילות את קטגוריית המסחר, כאשר 4 מתוך 5 החברות הממוקמות בדירוגים הגבוהים בקטגוריה הן חברות תקשורת: בזק מדורגת במדד העוצמה בדירוג 9 (מקום ראשון בקטגורית מסחר ושירותים), סלקום בדירוג 17 (מקום שני בקטגורית מסחר ושירותים), פרטנר בדירוג 21 (מקום רביעי בקטגוריה) ופלאפון בדירוג 25 (מקום חמישי בקטגוריה). חברת צים מדורגת שלישית בענף מסחר ושירותים ומדורגת במדד העוצמה הכללי בדירוג 19.

D&B מציינת, כי שנת 2004 הינה שנה משמעותית בענף התקשורת, כאשר המדינה פרסמה מכרז לקראת ההפרטה של חברת בזק וכן פורסמו תקנות בדבר פתיחת שוק התקשורת הפנים ארצי לתחרות ועל כן, יתכן כי בשנים הבאות ישתנה מבנה שוק התקשורת הישראלי.

ענפי הבנקאות והביטוח - שנה טובה לבנקאות, מגמה מעורבת בביטוח

הבנקים המובילים המוצגים במדד, הגדילו את רווחיהם בכ-73% ושווי השוק המצרפי שלהם גדל בכ-8%, מאידך שווי השוק של חברות הביטוח נשחק השנה, וכך גם הרווח הנקי המצרפי.

זאת ועוד, בשנת 2004 החלה האצה בפעילות הכלכלית במשק והמשק שב לראשונה לתוואי צמיחה שהסתכמה בכ-4.2%. גם בשוק ההון הורגשה התעוררות ובמחצית הראשונה של 2004, נרשמה בשוק המניות עליה חדה בפעילות וסה"כ גויסו כ-13.3 מיליארד ש"ח בהנפקות ובהקצאות פרטיות.

בסיכום שנתי עלה מדד המניות הכללי בכ-16%, כאשר בחודש נובמבר רשם שוק המניות עליות שערים חדות והמגמה החיובית בבורסה הגיעה לשיאה בדצמבר 2004, אז נשבר שיא כל הזמנים ומדד המעוף חצה את רמת ה-600 נקודות.

העליות של חודש נובמבר התרחשו לאור בחירתו של בוש לנשיא ארה"ב, שהחזירה את הודאות לגבי המדיניות הכלכלית. בנוסף, מותו של ערפאת נתפש כבעל השפעה חיובית על האזור עקב האופטימיות לחידוש המו"מ בין ישראל לפלשתינים.

מדירוג מדד העוצמה של הבנקאות המסחרית עולה, כי שווי השוק של הבנקים המוצגים במדד גדל מ-8.2 מיליארד דולר בשנת 2003 ל-8.9 מיליארד דולר ב-2004, גידול של כ-8%. ההון העצמי בענף הבנקאות המסחרית גדל בכ-3.8% בשנת 2004.

בנק הפועלים ובנק לאומי אמנם מופיעים בין החמישייה הפותחת אולם מדורגים בדירוג אחד פחות מאשר בשנה שעברה - מקום 3 ו-4 בהתאמה. נזכיר, כי בנק הפועלים הוא הגוף שהוביל את דירוג העוצמה של דן אנד ברדסטריט בשנת 2002, אך השיפור הדרמטי בביצועיה של טבע וחברת החשמל דחק אותו ואת בנק לאומי אל המקומות השלישי והרביעי.

חברות הביטוח

דרוג מדד העוצמה מראה כי רוב חברות הביטוח המדורגות, איבדו מעוצמתן לעומת השנה שעברה. כך לדוגמא, חברת מגדל אחזקות ירדה מהמקום ה-7 בשנה שעברה למקום ה-15, כלל החזקות ביטוח ירדה מהמקום ה-14 למקום ה-20, חברת הראל השקעות ירדה מהמקום ה-19 למקום ה-29 וחברת הפניקס ירדה מהמקום ה-30 למקום ה-35.

ההסבר לירידה בעוצמתן של חברות הביטוח נעוץ בתחרות הגוברת בין חברות הביטוח הן בענפי הביטוח הכללי והן בענפי ביטוח חיים ובריאות על רקע החשש מהרפורמות המבניות בענף והתחרות הצפוייה מצד הבנקים בשיווק מוצרי ביטוח חיים ופנסיה.

ענף הנדל"ן

נרשם גידול בפעילות חברות הנדל"ן בחו"ל, אך עם זאת נמשך השפל בענף בישראל. בשנים האחרונות ספג ענף הנדל"ן בארץ מכה אנושה בעקבות המצב מדיני, פוליטי וכלכלי הקשה. חברות נדל"ן רבות חיפשו תחום השקעה כדאי ובחרו להרחיב את תחום ההשקעות בנכסי נדל"ן בחו"ל.

ממדד העוצמה עולה כי ב-2004 גדלו הכנסות החברות המובילות בענף בכ-15% ושווי השוק של החברות בקטגוריית ענף הנדל"ן עלה בכ-11%. השקעות בנכסי נדל"ן בחו"ל הינו אחד מנושאי ההשקעה האטרקטיביים ב-2004 ועיקר ההשקעות מתבצע בארה"ב, הונגריה, לונדון, קנדה, רוסיה, פולין, רומניה וצ'כיה.

העיסקה המדוברת של השנה היתה רכישת מלון פלאזה מול הסנטראל פארק בלב מנהטן על-ידי יצחק תשובה, תמורת 675 מיליון דולר.

תאריך:  23/01/2005   |   עודכן:  23/01/2005
מיכאל דבורין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יו"ר המועצה הלאומית לקידום נשים למדע וטכנולוגיה וסגנית נשיא אוניברסיטת בר-אילן, פרופ' מינה טייכר יוצאת נגד דבריו של נשיא אוניברסיטת הרוואד, פרופ' לורנס סאמרס, בדבר כשרונן של הנשים במדעים וטכנולוגיה.
23/01/2005  |  מירב לוי  |   חדשות
היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, דחה (א', 23.1.05) את בקשתה של "הפרקליטה המדליפה", עו"ד ליאורה גלאט-ברקוביץ', לבדוק מי הדליף לעיתונות את פרטי הסדר הטיעון המתגבש בעניינה, למרות שברור כי זו באה מבין שורות הפרקליטות.
23/01/2005  |  נועם שרביט  |   חדשות
"נופים לבנים" - תערוכת יחיד של האמן ליאו ריי תוצג בגלריה לאמנות בבית יד לבנים ברמת השרון עד חודש מרס. הפתיחה החגיגית: יום ג' (1.2.05) בשעה 20:00.
23/01/2005  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
"אליל אמריקני" (American Idol) - העונה הרביעית של סדרת הריאליטי הפופולרית ביותר והיקרה ביותר מבית FOX, תשודר בערוץ 33 החל מיום שלישי, 25.1.05 בשעה 22:30 ובמוצ"ש, 29.1.05 בשעה 20:00.
23/01/2005  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
כמיליון ומאתיים אלף מוסלמים בבריטניה מתכוונים להחרים את טקסי הזיכרון לציון 60 שנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ שייערכו השבוע. כך דווח ב"סנדיי טיימס" הבריטי (א', 23.1.05).
23/01/2005  |  הדר פרבר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יצחק בריק
יצחק בריק
כניסה לרפיח תביא להרס מוחלט של יחסינו עם מדינות העולם ועם מדינות ערביות שאיתן יש לנו יחסי שלום, ויהיו לכך השלכות קשות מאוד. כניסה לרפיח גם לא תשאיר אף לא חטוף אחד בחיים, ויהיו הרבה...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
ציפי לידר
ציפי לידר
מי אמר שחומש ויקרא הוא טכני בלבד? שיקום! החומש עשיר במסרים מרתקים, מפתיעים, מעניינים ומרעננים    הידעתם ששמירה בתורה היא גם ציפייה? ומה הקשר לפרשתנו?    על כל אלה ועוד במאמר שלפניכם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il