צוות החקירה של המשטרה החוקר את תאונות הרכבת ברבדים ובאחוזם בודק (יום ב', 11.7.05) חשד לבנייה לא תקינה של מעברי המסילות המיועדים לשימוש משאיות וכלים חקלאיים. במשטרה מבקשים לבדוק האם הבניה הזו גורמת למשאיות להתקע על הפסים כשהם מנסים לחצות את המסילה עם משאית עמוסה.
ל-Nfc נודע, כי אתמול (א') התקבל מידע במשטרה לפיו במקום התאונה באחוזם מתבצעות עבודות תשתית ב"קדחתנות". החוקרים בראשות סנ"צ מאיר אור יצאו מיידית למקום ובצעו מדידות בחיתוכים של השיפועים בתוואי המסילה ובשטח התאונה. בנוסף, החליטו החוקרים לערוך בדיקת גבהים ובדיקת מרחק הגחון של עגלת המשאית מהמסילה במצב ריק ובמצב עמוס, כפי שהיה בתאונה. משטרת התנועה הארצית אישרה, כי בדיקות אלו התבצעו אתמול.
החשש בקרב החוקרים הוא שהמסילה נבנתה בצורה כזו ובגובה כזה שמקשה על מעבר "חלק" במעברים המיועדים למשאיות וכלים חקלאים והסכנה להתחפרות במסילה היא גבוהה. המסקנה הסופית, שתאשר את החשד או תפריך אותו, תתקבל עם ניתוח המדידות.
צוות החקירה אישר ל-Nfc, כי ביום ג' יבוצע שחזור של התאונה באחוזם והוא יתמקד בעיקר בבחינת שדה הראייה של הקטר. נציין כי ביום התאונה דיווחנו שהחוקרים התרשמו שהמעבר בנוי קרוב מאוד לעיקול של המסילה דבר המקשה על נהג הקטר לראות אם יש תנועת שמאית לפניו. עיקול דומה התגלה במעבר ברבדים שם נהרגו 8 בני אדם ונפצעו 200.
לדברי משטרת התנועה הארצית חקירת שתי התאונות תמשך עוד כמה שבועות. עד כה נחקרו עשרות אנשים בהם בכירים ברכבת שיראל מאגפי התפעול, התחזוקה ועוד. "החקירה רחוקה מסיום וידרשו מספר שבועות עד להגשת המלצות, ההערכות ומסקנות ראשוניות" נמסר ממשטרת התנועה הארצית.
היום, שני, נערכה ישיבה של סגל הפיקוד במתנ"א עם מפקד האגף, ניצב שחר איילון, שהנחה את משטרת התנועה הארצית לערוך ביחד עם רכבת ישראל מיפוי של כל המעברים החוקיים והלא חוקיים בכל רחבי הארץ ולא רק בקטע שבין באר שבע לתל אביב. לדברי המשטרה יש חשד לקיומם של עשרות מעברים חקלאיים בלתי חוקיים המהווים סכנה.
אמש החליטה הנהלת רכבת ישראל כי החל מהיום, ב', יסגרו שבעה עשר מעברים חקלאיים במסילות הרכבות למעבר כלי רכב וכלים חקלאיים. מדובר במעברים בהם לא מוצב מחסום.
בהנהלת הרכבת סבורים, כי הצעד ימנע תאונות מיותרות בין משאיות וכלים חקלאיים לרכבות שחוצות אותן. אתמול בערב נמנע אסון נוסף כאשר נהג משאית החל לחצות מסילת רכבת סמוך לרמלה כאשר המחסום החל לרדת ועצר בזמן.
ההחלטה לסגור לתנועה את מעברי הכלים החקלאים באה בתום שיחה בין שר התחבורה, מאיר שטרית, עם מנכ"ל חברת הרכבת, יוסי מור. השר הנחה את מור לנקוט בשורה של צעדים בעקבות תאונות הרכבת האחרונות.
בנוסף, שר התחבורה הורה על הצבת מאבטחים בכל המעברים הללו, "הן למניעת מעבר במקומות הלא מוסדרים, והן לצורך של התרעה על מפגעים במעברים אשר בהם תימשך התנועה".