|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?

הוגש הדוח הראשוני על מצב המשק

קרן המטבע משבחת על ההישגים ומזהירה מהסיכונים

לצד המחמאות על האבטלה שהצטמצמה, התרחבות הפעילות במשק והשינויים במדיניות המוניטרית במשק שהועילו לפעילות המשקית והפיננסית, וכן לצד התחרות שגדלה, מתריעה קרן המטבע מפני הסיכונים החדשים שנוצרו עקב הרפורמה הגדולה בשוק הקרנות וקופות הגמל
12/12/2005  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   תגובות

דוח קרן המטבע הבינלאומית קובע ממצאים חיוביים לגבי המשק בשנת 2005. על-פי הדוח, הממשלה ניהלה מדיניות נבונה, והגיעה להישגים משמעותיים במבחנים המרכזיים: האבטלה הצטמצמה, הפעילות במשק התרחבה מאוד, נערכו שינויים במדיניות המוניטרית במשק שהועילו לפעילות המשקית והפיננסית, התחרות גדלה גם היא כתוצאה ממדיניות ההפרטה. ואולם, לצד זאת מזהירה קרן המטבע כי המשק נותר פגיע לזעזועים בחו"ל, בפרט בארצות הברית ובאירופה, לעלייה הממושכת במחירי הנפט, לחוסר היציבות במערכת הפוליטית ולהידרדרות המצב הביטחוני. בשנת 2006 צפויה האטה קלה בצמיחה, בעיקר עקב תחזיות על גידול נמוך.

קרן המטבע קובעת, כי התפתחות שוק ההון אומנם חיובית ברובה, אולם היא יצרה סיכונים בלתי מבוטלים. לטענתה, עם מכירת קרנות הנאמנות וקופות הגמל מצד הבנקים לגורמים פיננסיים אחרים, ובהם לחברות הביטוח, נוצר סיכון הנובע מחוסר מיומנותן בניהול הקופות הקרנות. דוח קרן המטבע מעיר, כי כל עוד רואה הציבור בבנקים כיועצים פיננסיים, וכל עוד לא נמצא פתרון אחר, יש להכשיר פקידים בבנקים לספק שירות-ייעוץ זה.

משלחת קרן המטבע לוקחת בחשבון כי תקציב המדינה לשנת 2006 לא יאושר במועד. באשר לזאת קובעים חברי המשלחת, כי "קיימת חשיבות מכרעת לכך שהממשלה החדשה תאשר את התקציב לשנת 2006 מיד לאחר הקמתה, ללא דיחוי ומבלי לפרוץ את תקרות הגירעון וההוצאות". היינו, מייד אחרי מרס 2006. "אם לא ייעשה כן", הם מזהירים, "יגדל חוסר הוודאות בשוק, תאבד האמינות ותגדל פרמיית הסיכון של המדינה.

המסקנות, ההמלצות

קרן המטבע העבירה לבנק ישראל ולמשרד האוצר את מסקנות והמלצות הראשוניות. נביא כאן על עיקרי הדברים (ציטוט חלקי):

1) "לאחר ביצועים מרשימים בשנת 2004, הוגבר ב-2005 הקצב של התרחבות המשק תוך הישענות על יצוא תעשיית ההי-טק, ההשקעות ומדיניות אחראית. האינפלציה הייתה גבוהה במקצת מאשר בשנה הקודמת אולם נותרה בשליטה, בעוד האבטלה המשיכה לרדת;

2) הקונסולידציה הפיסקלית והמדיניות המוניטרית מצד הרשויות תמכו בצמיחה זו. המשלחת מברכת על מחויבותה של הממשלה לגירעונות פיסקליים עתידיים שרמתם אינה עולה על 3 אחוזים מהתמ"ג ולהגבלת הגידול בהוצאות הממשלה. הקיצוץ הפיסקלי הוא קריטי כדי להתחיל להוריד את יחס החוב הציבורי, ובדרך זו להקטין פגיעויות.

3) מחויבות הרשויות להגברת התחרות והיעילות הגבירה את הביטחון בשווקים והיא חיונית לקידום צמיחה בת קיימא. סדר היום של הרפורמה הכלכלית לשנת 2006 חוזר ומדגיש את מחויבותה של הממשלה לרפורמות מבניות. בנוסף להשלמת המאמצים המתמשכים לייעל את המגזר הציבורי ולחזק את התחרות בתחום השירותים הציבוריים, ההפרטות האחרונות במערכת הבנקאית מבשרות טובות ומחזקות את ביטחון המשקיעים.

4) התחזית המקרו-כלכלית ככלל חיובית, אך יש מקום לשיפור הצמיחה ולהקטנת הפגיעויות. המדיניות המקרו-כלכלית והרפורמות המבניות בשנים האחרונות פתחו את המשק, הגבירו את התחרותיות ומשכו משקיעים זרים.

5) המשק נותר פגיע לזעזועים בחו"ל, בפרט בארצות הברית ובאירופה, לעלייה הממושכת במחירי הנפט, לחוסר היציבות במערכת הפוליטית ולהידרדרות המצב הביטחוני. בשנת 2006 צפויה האטה קלה בצמיחה, בעיקר עקב תחזיות על גידול נמוך של הביקושים בחו"ל.

המדיניות הפיסקלית

בתחום המדיניות הפיסקלית ממליצה קרן המטבע לאשר את תקציב 2006 מייד עם כינון הממשלה החדשה/הבאה, לפעול לשמירת היציבות ולהימנע מהטלת מיסים נוספים שיכבידו על המשק:

1) קיימת חשיבות מכרעת לכך שהממשלה החדשה תאשר את התקציב לשנת 2006 מיד לאחר הקמתה, ללא דיחוי ומבלי לפרוץ את תקרות הגירעון וההוצאות. "אם לא ייעשה כן", מזהירים כלכלני קרן המטבע, "יגדל חוסר הוודאות בשוק, תאבד האמינות ותגדל פרמיית הסיכון של המדינה".

2) חשוב שהתקציב החדש לא יכלול קיצוצי מיסים בלתי מתוכננים נוספים, כדי להאיץ את הקטנת החוב הציבורי. על הרשויות לנצל את ההזדמנות לקונסולידציה של המימון הציבורי כל עוד הצמיחה חזקה, ובכך להשיג הורדה משמעותית בחוב הציבורי הגדול. למעשה, על הממשלה לשאוף לגירעון פיסקלי נמוך בהרבה מתקרת 3 אחוזי התמ"ג אם ברצונה לשמור על רמת צמיחה של 4 אחוזים - או למעלה מזה - כפי שהיא חוזה כעת לטווח הזמן הבינוני.

3) המשלחת מעודדת את הרשויות להתחייב למסגרת תקציבית רב-שנתית לטווח הזמן הבינוני, עם חלוקת הוצאות התואמת את תקרת ההוצאות.

המדיניות המוניטרית ומסגרת יעדי האינפלציה

1) ריבית בנק ישראל עודנה סתגלנית ורמתה הולמת... במאזן הסופי, דעתה של המשלחת היא שעמדת המדיניות הנוכחית הינה סתגלנית במידה הראויה, אולם על בנק ישראל להמשיך ולעמוד על המשמר, וכפי הנראה יהיה עליו להעלות את שיעורי הריבית עם הזמן ככל שפערי האבטלה והתוצר ילכו ויקטנו.

2) לישראל מסגרת מבוססת היטב של יעדי אינפלציה, ושער חליפין נייד במלואו כנדרש למדיניות זו, אולם יש מקום לשיפור המסגרת האנליטית המשמשת לניסוח המדיניות ולמסירתה לציבור.

3) המשלחת מברכת על אישור הממשלה לחוק בנק ישראל החדש, אשר יחזק את עצמאות הבנק המרכזי. עידכון חוק בנק ישראל באופן המשקף את הנוהג המיטבי הבינלאומי יסייע בחיזוק עצמאותו של הבנק המרכזי, ישפר את השקיפות ואת האחריות ויסייע להביא לידי יציבות מחירים.

יציבות פיננסית ושוקי ההון

1) המערכת הבנקאית התחזקה, אך סיכוני האשראי עודם גבוהים. לאור ההתאוששות המתמשכת של המשק, הראתה המערכת הבנקאית מספר סימנים חיוביים: חל גידול ביחסי ההון, הרווחיות התאוששה לרמות של טרום המיתון, והלימות ההפרשות לחובות מסופקים השתפרה. עם זאת, היקף ההלוואות הבעייתיות המשיך לגדול, והלוואות בפיגור ושעבורן לא נעשתה הפרשה הגיעו לרמות גבוהות. סיכוני האשראי נותרו ברמה גבוהה, בפרט בענפי הבנייה והנדל"ן, שעדיין לא הורגשה בהם השפעת ההתאוששות במשק.

2) הרשויות נקטו - וממשיכות לנקוט - בפעולות אפקטיביות להסרת המחסומים להתפתחות שוקי ההון... השוואת שיעורי המס בהשקעות בחו"ל לזה של השקעות מקומיות הרחיב את הזדמנויות ההשקעה לתושבי ישראל, ומנגד גדלה התעניינותם של משקיעים זרים בשווקים המתרחבים של ישראל.

3) התפתחות שוקי ההון הייתה אומנם חיובית ברובה, אולם יצרה סיכונים. המשלחת תמכה בצעדים של הרשויות להסרת מחסומי המיסוי והמחסומים המשפטיים והרגולטוריים להתפתחות שוקי ההון. אולם, שינויים אלו יאלצו את המשתתפים בשוקי ההון לרכוש מיומנויות חדשות. חברות ביטוח, קופות גמל וקרנות פנסיה צריכות לרכוש מיומנויות של ניהול סיכונים החלים על מגוון חדש של מכשירים, מקומיים וזרים... יתרה מכך, בעוד שרוב המשקיעים ימשיכו לסמוך על הבנקים לקבלת ייעוץ פיננסי, יצטרכו היועצים בבנקים לפעול תחת משטר חדש הקובע את תפקידם כיועצים.

4) רשויות הפיקוח מודעות לסיכונים אלה והן נוקטות בפעולות לטפל בהם, אך קיים הצורך לעשות יותר. החקיקה החדשה העניקה סמכויות נוספות לרשויות הפיקוח ופורסמו תקנות חדשות על-מנת להתמודד עם הסיכונים החדשים. אולם, לגורמים המפקחים על חברות הביטוח, על קופות הגמל, על קרנות הפנסיה ועל קרנות הנאמנות, אין די משאבים לניהול מחקר על השפעת ההתפתחויות החדשות, לאיסוף וניתוח של המידע המתקבל מהמוסדות המפוקחים ולעריכת ביקורות באתרים עצמם. לאור זאת, יש להקצות למפקח על הביטוח תקציב מספיק כדי להתמודד עם האתגר החדש כיאות.

סוגיות נוספות

1) מאמצי הרשויות להגברת התעסוקה על-ידי הסרת תמריצים שליליים להצטרפות לשוק העבודה, המשיכו לשאת תוצאות חיוביות. חל גידול בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה ונרשמה עלייה ברמת התעסוקה.

2) צמצום העוני עלה למקום גבוה בסדר היום הפוליטי הישראלי. על-אף השיפורים ברמות התעסוקה וההכנסה, שיעור העוני בקרב ילדים ומשפחות גדל בשנה האחרונה, ופער העוני וחוסר השוויון בהכנסה גדלו בחמש השנים האחרונות... במובן הרחב, כל מהלך כזה צריך להיעשות במסגרת המעטפת הפיסקלית הנוכחית, לקבוע יעדים, לספק את התמריצים הנכונים לעבודה ולעלות בקנה אחד עם מדיניות מעודדת צמיחה. הקיצוצים בחלק מהטבות הרווחה תרמו למצוקה חברתית, ולכן חשוב להבטיח רשת ביטחון אשר תגן על ילדים, קשישים ונכים.

תאריך:  12/12/2005   |   עודכן:  12/12/2005
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
למרות שדבש נהוג לאכול בעיקר בראש השנה, הרי שתכונותיו ושימושיו בהחלט מצדיקים את השימוש בו גם בשאר חודשי השנה. אפילו הרמב"ם, גדול חכמי ישראל וגדול הרופאים בכל הזמנים, ייחס ערך רב לשימוש בדבש כמקור לריפוי.
12/12/2005  |  יפעת גדות  |   חדשות
סמסונג סלולר משיקה את שלט האמנות הגדול ביותר בישראל, בו תופיע תמונת ה"שעונים" של הצייר סלוואדור דאלי, אשר יוצב על גבי קיר בבעלות אדרי מדיה גרופ בנתיבי איילון.
12/12/2005  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
כפרי הדרוזים בצפון עוברים בימים אלה תהליך של מיתוג מחדש כמותג תיירותי תחת השם: "כפרי הדרוזים בגליל ובכרמל". מותג זה יאגד את כל פעילויות התיירות בכפרים הדרוזים בישראל, המהווים אטרקציה ייחודית, תרבותית, דתית וגיאוגרפית.
12/12/2005  |  מירב לוי  |   חדשות
ביום רביעי הקרוב (14.12.05) יתקיים במרכז הקונגרסים הבינלאומי בבנייני האומה בירושלים טקס הסמכה ל-886 עורכי הדין החדשים, זאת במסגרת הצטרפותם ללשכת עורכי הדין.
12/12/2005  |  נוה יוסף  |   חדשות
סקר דעת קהל חדש מראה כי העירקים אופטימיים בנוגע לחייהם באופן כללי, למרות האלימות במדינה מאז פלשה ארה"ב ב-2003. עם זאת, מראים הסקרים שבוצעו עברו בי.בי.סי ואמצעי תקשורת נוספים, כי רוב העירקים עדיין חוששים מהמצב הביטחוני במדינה.
12/12/2005  |  הדר פרבר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על אף מידת הרגישות המתחייבת בהתייחס לשימור וטיפוח היחסים המיוחדים שבין ארה"ב לבין ישראל, הרי שהדעת נותנת כי למרכיב האינטרסים הלאומיים הישראלים תהיה תשומה עודפת במערכת זו, גם במחיר ...
יואב יצחק
יואב יצחק
מימון יצא לחו"ל לפני יותר מ-10 שנים בתקופה שהתקיימה נגדו חקירה סמויה מצד רשות ניירות ערך, רשות המיסים, המשטרה והרשות לאיסור הלבנת הון    מאז נמנע מחזרה לישראל    ביקורו בשבועות האחרו...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
על המשוררת טניה הדר, מחווה לזכרה    בשיריה של טניה הדר אנו נסחפים כבמטה קסם אחר המסע הפנימי, הולכים לאן שהולכת הנפש
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
אנו שומעים בארץ ובעולם קריאות המבקשות מממשלת ישראל להימנע מפינוי רפיח    הקריאות האלה הן אכזריות וזדוניות    הקוראים להימנעות מפינוי מבצעים בפועל רצח המוני בהבל פיהם
רוני מזרחי
רוני מזרחי
בפועל ימשיכו לקבל פטור משרות צבאי על מדים ויעבדו בתעשיות הביטחוניות    בשונה מחיילי חובה שמקבלים שכר זעום ביותר עד כדי כ-1,900 שקלים בלבד לחיילים קרביים, יקבלו אותם מתגייסים חרדים ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il