אמריקן אקספרס, ענקית האשראי האמריקנית, הגיעה (ו', 23.12.05) להסדר פשרה בתביעה הייצוגית שהגישו נגדה אלפים מלקוחותיה, בטענה כי נגבו מהם חיובים נסתרים עבור עסקות שנעשו במטבע זר.
על-פי נוסח הפשרה המוסכמת, שאושרה בידי בית המשפט הפדרלי, תשלם אמריקן אקספרס סך של כ-75 מיליון דולר לכ-833 אלף תובעים שונים, לגבי עסקות שנעשו בתקופה שבין ה-28 במרץ 1997 ל-15 באוקטובר 2004. סכום הפיצוי לכל לקוח נע בין 15 דולרים עד לתאריך ה-1 בפברואר 99', ומגיע למיליונים רבים עבור התקופה שאחרי.
התביעה, שהוגשה במקור באוגוסט 2003 בבית המשפט של המדינה, קודמה מאוחר יותר לדיון בבית המשפט הפדרלי.
בבסיסה, עמדה טענת התובעים, על כך שחברת האשראי נכשלה מלדווח כראוי ללקוחותיה על חיובם בכ-2% עמלת המרת עסקות במטבע חוץ לתשלום בדולרים אמריקנים.
העמלה הנסתרת "נבלעה" בתוך רישומי התשלומים החודשיים, וכך הפכה ל"בלתי נראית" עבור הלקוחות. לאחר חתימת הפשרה, הביעו נציגי התובעים סיפוק רב מהסכמתה של אמריקן אקספרס, הן לפצות את לקוחותיה, והן לשנות את אופן הדיווח שלה לגבי העמלות השונות.
חברת האשראי, מנגד, על אף הסכמתה לפיצוי הכספי, לא הודתה בשום פעילות לא חוקית שביצעה, ומבחינה רשמית, היא ממשיכה להצהיר כי העמלות דווחו והוצגו באופן ראוי ללקוחותיה.
עם-זאת, כאמור, שינתה החברה באופן מעשי את פירוט העמלות בחשבונותיה, כדי יופיעו באופן שיהיה "ברור יותר".
בסיכומו של דבר, שלחו נציגי התביעה כ-8.8 מיליון פניות ללקוחות אמריקן אקספרס, שהיה פוטנציאל כי נפגעו מהסתרת העמלות, ומתוכם, כ-833 אלף הגיבו בחזרה.
מתוך סכום הפיצוי המוסכם, כ-11 מיליון דולר יועברו כשכר טירחה והוצאות משפט לעורכי-הדין שהגישו את התובענה, ואילו שארית הכסף, כ-64 מיליון דולר, יועבר לנפגעים עצמם, על-פי חלוקה שנבחרה בהתאם לפרק הזמן ולסכומן הכולל של העמלות שנגבו.