כלי התקשורת האירופיים מדווחים הבוקר בהרחבה, אודות רפורמה חדשה בשוק הרכב, אשר אושרה אמש על-ידי נציבות הקהילייה האירופית.
הרפורמה הנרחבת בשוק המכוניות האירופי נידונה מזה זמן רב, אולם אישורה הושג רק בדקה ה-90'. הסיכום הושג רק לאחר כמה ויתורים של הרגע האחרון, ככניעה ללובי הכבד שהפעילה תעשיית כלי הרכב.
נישמע מוכר? אכן, גם בארץ מבקשים להעביר רפורמה בשוק הרכב. אלא שפה הביא הלובי הכבד להוצאת הרוח מכנפי השינוי. לובי אלגנטי וערוך היטיב, העביר את מרכז הכובד בכל הנוגע לשיווק רכב בישראל, מרחוב המסגר למשרדי הנהלות יצרני הרכב בחו"ל.
נציגים של איגודי הצרכנים באירופה, צופים כי הרפורמה תיטיב עם צרכנים, ותוביל להורדת מחירים ולשיפור את השירות במוסכים. לדברי מומחים אימצה הנציבות רפורמה מרחיקת לכת ואמיצה, שתסייע למרבית הגורמים. הרפורמה נועדה להגביר את התחרות בכל שלבי הבעלות על מכונית - החל מהפצתה הראשונית וכלה במערך הטיפולים המכאניים - לכל אורך חיי הרכב.
מומחים מעריכים, כי הרפורמה תצמצם את פער המחירים הקיים כיום, בין מכוניות הנמכרות במדינות שונות ברחבי האיחוד האירופי. לפי נתונים שהוצגו בפני הנציבות האירופית, נוהגים כיום פערים של עד 35% במחירי דגמים מתחרים. מדובר במכוניות זהות, המיוצרות בעיקר על-ידי קונצרנים בינלאומיים שלהם סניפים חזקים באירופה. הכוונה למשל לדגמי פורד אסקורט, פולקסווגן גולף, אופל אסטרה ודומותיהן, הנימכרות במדינות שונות בהפרשי מחיר של עשרות אחוזים.
דברים אלה בדיוק, הוצגו על-ידי מצדדי הרפורמה בשוק הרכב הישראלי, בפני חברי ועדת הכלכלה של הכנסת. בפני ח"כ פורז, ממצדדי הרפורמה, הובאו בשבוע החולף נתונים המצביעים על כך שבבלגיה ניתן להשיג מכונית הזולה בשליש ממחירה בגרמניה, ובוודאי שהדבר משפיע במכפלת המיסוי - על המחיר לצרכן בישראל.
מעתה יורשו מוכרי המכוניות לשווק באולם זהה, מספר מכוניות מתוצרת יצרני רכב מתחרים. כמו כן לא יחויבו עוד המשווקים להציע ללקוחותיהם שירות תיקונים. לבעלי המוסכים העצמאיים תוענק גישה שווה למידע טכני, בדומה למידע המוענק למוסכים המורשים של יצרניות המכוניות.
ההחלטה לאמץ את הרפורמה התקבלה פה אחד בנציבות האירופית. היא נתפשת כניצחון לאיגודי הצרכנים, לאחר שיצרניות הרכב וכן מספר ממשלות, בהן כמובן ממשלות צרפת וגרמניה – שלהן תעשיות רכב מפוארות, הפעילו לחץ כבד למתון הרפורמה.
עם זאת, ההחלטה לדחות את הסעיף הראגיונאלי, המאפשר כיום ליצרניות המכוניות להגביל את פעילות הסוכנים לאזורים גיאוגרפיים מסוימים. דחיית הסעיף עלולה לעכב את השגת מלוא השפעתה המבוקשת של הרפורמה.
טרם הוברר אם הרפורמה אכן תוביל מיידית לירידה משמעותית במחירי מכוניות. כבר עתה אין ספק, כי הרפורמה תצמצם את מספר הסוכנויות למכירת מכוניות באירופה, שכן כל סוכן יוכל למכור להבא מספר דגמים מתחרים. גם המתנגדים וגם תומכי הרפורמה, מסכימים כי בעתיד ישרדו רק הכוחות המובילים בשוק, אלה שעצמתם הכלכלית תאפשר להם המשך פעילות.
הרפורמה אמורה להוזיל גם את חלקי החילוף לרכב, שכן תתיר לחברות מתחרות ולא רק ליצרניות הרכב, לייצר ולשווק באופן גלוי ומוסדר את התוצרת המופצת מזה זמן רב ממילא. ההערכה היא שהמחירים לא ירדו בטווח הקצר, אך כי בטווח הבינוני והארוך יחול שינוי משמעותי. במיוחד צפויות הוזלות בחלקי "אפטר מרקט" זולים יחסית, כגן פנסי דרך, מסננים, חלקי פח, גומיות ומכולים מתכלים מבלמים ומצמדים, בהם פער השיווק מגיע לשיא בן כ-75%. (גם זה נימשע מוכר? - ראה מאמרו של משה נגל בארכיון מדור הרכב של מחלקה ראשונה).
טרם הוברר עדיין מתי תסתמן הזולה המבוקשת במחירי המכוניות עצמן. יצרני הרכב טוענים כי מחיריהם הריאליים רושמים ירידה מתמשכת של כ-2% לשנה, זה תקופה ארוכה למדי. כיוון שכך אחד מהסעיפים המרכזיים של הרפורמה - הרשאת סוכנים לפתוח אולמות תצוגה בכל מדינה באיחוד האירופי - נדחה עד אוקטובר 2005, שנתיים לאחר החלת שאר הכללים החדשים. דיינו לפי שעה.