|   15:07:40
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
קבוצת ירדן
האם ניתן לקיים צוואה על בסיס העתק הצוואה?

פסלי פיקאסו כמותם לא הכרתם

במוזאון M.o.M.A בניו-יורק מוצגת תערוכת פסליו של אחד מגדולי אמני המאה ה-20: PABLO PICASSO תערוכה שמהממת את כל רואיה, הן בהיקפה, כמותה לא הוצגה בארה"ב מזה כיובל שנים, והן בתצוגת יצירות שהיו עלומות מהקהל בסטודיו שלו-עצמו או באוספים פרטיים
17/12/2015  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות
ראש אישה [צילום: עליס בליטנטל]

בקבוק, כוס ונייר [צילום: עליס בליטנטל]

[צילום: עליס בליטנטל]

כולם מכירים את ציוריו של האמן הספרדי הדגול, שחי רוב ימיו בצרפת. מי לא מכיר את "גרניקה", את "העלמות מאביניון" ואת היותו ממייסדי תנועת הקוביזם במודרניזם? הפופולריות שלו כה גדולה, עד כי אין אמן שזכה לכל-כך הרבה תערוכות בחייו ולאחריהם, בכל גדולי המוזאונים בעולם ובגלריות יוקרתיות. אמן זה, שהיקף כמות היצירות שיצר בחייו (1881-1973) הוא כה ענק, עד כי בכל מכירה ביריד אמנותי בינלאומי נחשב, יש אפשרות לרכוש ציור מציוריו אצל בעלי הגלריות הנחשבות בעולם.

מה סוד כוחו ושליטתו בדעת הקהל?

פיקאסו למד והוכשר להיות צייר ולא פסל. אולי משום כך לא זכו פסליו לתשומת הלב כאל ציוריו והדפסיו. הצד הפיסולי שבו, שרק כעת נחשף ב-M.oM.A במלוא היקפו והדרו, כמעט ולא היה ידוע לציבור. אך למרות שהקהל לא היה מודע דיו לפסליו, הם היו לכוח משפיע על התפתחות הפיסול לאורך כל המאה ה-20 ועד היום. אן טמקין, אוצרת התערוכה יחד עם אן אומלנד, חילקה אותה לקבוצות לפי הסגנונות השונים בהם יצר: ההתחלה, הפיסול הקוביסטי, ההפסקה בפיסול בין 1915 עד 1927, החלום שלו ליצור פסל מונומנטלי מחווה לגיום אפולינר שקרס בגלל דחיית כל הצעותיו בנושא, הפריחה של פיסולו כשרכש ארמון כ-70 ק"מ צפונית מפריס, שם הסתייע לו לעבוד בממדים גדולים בין 1930-37 אך כשהתגרש מאישתו, נאלץ להשאיר לה את הארמון.

בשנות המלחמה, למרות שנחשב על-ידי הנאצים לאמן שאמנותו מנוונת, הורשה להמשיך לגור בפריס, ואת פסליו שיצק בברונזה, היה מעביר בסתר לבית היציקה ובחזרה מאימת הנאצים. כל תקופה מאלו מוצגת באולם נפרד, שכל היצירות בו מתאפיינות בסגנון ובחומרים נפרדים מאלו שבקבוצות האחרות.

בשנת 1945 עבר לגור בריביירה הצרפתית. שם החל לעבוד בקרמיקה ואסמבלז'ים עד 1954, אז עבר לעבוד על אסמבלז'ים מעץ, על פסלים עשויים דפי מתכת, ועל מונומנטים ציבוריים. הוא היה כה מגוון, רב יכולות, מושפע מכל הסובב אותו, מחבריו האמנים הדגולים ובעיקר - מהפסלים האפריקניים וממדינות האיים האוקייניים בעלות התרבויות העתיקות, שלמעשה לא משנה לאיזו קבוצה מפסליו תביטו - בכולן יש קו אחיד ומשותף: הנטייה שלו להיות חורג מהמקובל שגרמה לו לעוות פרופורציות בפסליו, להשתמש באיברי מין גבריים ונשיים מובלטים במקום חלקי פנים או גוף והעיקר - רעבונו לנסות הכל, ולהשתמש בכל הטכניקות והאפשרויות שרק ניתן, עשה אותו לאמן הכה רב-גווני ובמקביל בעל כתב היד הכה אופייני לו.

גם אם תבחינו בהשפעת אמנים נודעים עליו, כמו מורו חוליו גונזלס, פול גוגן, דגא, ז'אן ארפ, אנרי מאטיס, ברנקוזי, ומי לא - הרי מה שמייחד אותו זה כשרונו לספוח את ההשפעות ולצקת אותן דרך הפריסמה של אופיו-הוא, ומכל אלה להביע את אישיותו העצמית.

כוח העבודה שלו היה ממש מדהים. זריזותו, היד הבוטחת שלו ודמיונו השופע, גרמו לו ליצור את היצירות המופלאות מבין המיטב של המאה שעברה. הכריזמה שלו, כשרון יחסי הציבור, כמו ישיבתו מדי חמישי לארוחה עם חבורת גדולי היוצרים בראשית המאה בפריס, אליה עקר ב-1904, כל אלה עשוהו לאייטם הלוהט ביותר בכל מהלך המאה. את ראשוני פסליו יצר עוד בברצלונה, ב-1902.

את "אשה יושבת" יצר מחומר בסטודיו של פסל שכן. גם כשעבר לפריס ב-1904, הסתמך על שימוש בסטודיות של אמנים-חברים, כשנושאי הפסלים היו קשורים לנושאי ציוריו. כך פסלו מ-1905 "הליצן" היה קשור למשורר מקס ז'אקוב. כך הפסל "ראש של אשה" מ-1909 נובע מיחסו לאהובתו פרננד אוליבייה. פסל זה מאוד מזכיר את בוצ'וני בגריעת החומריות מהראש והפנים, כאילו החוץ והפנים מתמזגים להם. כמו-כן, ניכרת בפירוש השפעת הקוביזם עליו ועל בראק. פסל זה הוצג בתערוכת "הארמורי שואו" ב-1913 תערוכה שערך אלפרד שטיגליץ, וששינתה את כל ההיסטוריה של האמנות האמריקנית מאז, כשנחשפה למודרניזם האירופי.

למעשה המפנה הגדול ביצירתו חל בעקבות ביקורו במוזאון האתנוגרפי של טרוקדרו בפריס ב-1907. שם נגלו לו לראשונה הפסלים האפריקניים והאוקיאניים, ומאז החל גם לפסל בעץ. רב-גווניותו והרעב להמציא ולחדש כל העת, הם שגרמו לו לא להסס ולחפש פתרונות בכל האמצעים האפשריים. מדהים לראות את השימוש בחומרים כה שונים אותם היה משלב ליצירה אחת: קרטון גלי, נייר עיתון, דפי מתכת, חומר, גבס, והחידוש הכה פיקאסואי היה יצירת פסלים מקרמיקה עליהם צייר. כאשר מכדים, קערות או צלחות עשה פסלי חיות, דמויות ומה לא.

פיקאסו היה רשם מעולה, צייר פיגורטיבי נפלא, מה שניבט מהדיוקנאות שעשה בשנים של טרום הקוביזם וטרום פריס. יצירותיו מלאות כוחניות, שילוב של גימור מחוספס בפסל לגימור חלק כשמדובר בעור של אישה. בחזרה מניו-יורק, נפלא לשבת ולראות שוב בשקט את כל הפסלים המרהיבים, הכה מגוונים, שלמעשה מביעים את תולדות האמנות במאה שעברה עם כל הנגיעות שלהם. זה מהווה תענוג לא פחות מהצפיה בתערוכה. ההמונים הגודשים את אולמות התערוכה, מקשים על הצפיה הפרטנית, בעוד הספר הנפלא מאפשר לך ללכת הלוך ושוב, לחזור בין התקופות, ולקבל תמונה פרטנית של יצירתו בין השנים 1902 עד 1964. בהמשך עבר ליצור פסלים עתירי ממדים, הניצבים בשיקגו, ניו-יורק ובהרבה מוסדות תרבות נודעים.

הצילום המצורף "בקבוק, כוס וניר עיתון" מ-1914, נראה מאוד מונמנטלי, אך מידותיו בסך-הכל הן 20 על 14 על 8 וחצי ס"מ. קשה להאמין, למראה כמה עוצמה יש בו. הוא עשוי מפח צבוע, חול, חגורת ברזל ונייר. הצילום השני - ראש אישה מ-1909 ביציקת ברונזה, כבר הוסבר לעיל.

גולת הכותרת של התערוכה הם הפסלים אותם סירב למכור, שמר אותם בביתו, ושהיו לו כבני משפחה. משום כך אינם מוכרים לציבור, ומהווים תגלית מפתיעה ומרגשת ביותר. המילים דלות מכדי להכיל את היופי והעוצמה בפיסול של פיקאסו, כפי שהוא נפרש במוזאון לאמנות מודרנית בניו-יורק.

התערוכה תוצג עד ה-7 לפברואר 2016. אסור להחמיץ.

תאריך:  17/12/2015   |   עודכן:  17/12/2015
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פסלי פיקאסו כמותם לא הכרתם
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הונאות פישינג לגניבת סיסמאות ופרטים אישיים עדיין איתנו, והן רק הולכות ומשתפרות. הונאת פישינג המופצת בימים אלה לתיבות הדואר האלקטרוני של משתמשי אפל, טוענת שה-Apple ID וחשבון ה-iCloud של המשתמש יוגבל מכיוון שהוא לא סיפק את הפרטים האישיים שלו בזמן.
17/12/2015  |  גיל נוילנדר  |   כתבות
בשפה הערבית קיימת גרסה מקבילה לפתגם העברי "אין הנחתום מעיד על עיסתו": "איש אינו מכנה את שמן הזית שלו 'עֶקֶר'". כלומר - אדם יעיד תמיד שמעשה ידיו, טוב הוא. אך מהו אותו "עקר" מן הפתגם העממי? שמן הזית המיוצר בארץ מהווה גאווה חקלאית מזה מאות שנים והוא מוצר נחשק בשווקים רבים בעולם. במהלך ייצור השמן בבית הבד נוצר שפך חומצי ורווי חומר אורגני, שבריכוזים גבוהים עלול להיות רעיל. תוצר הלוואי הזה הוא העקר, והוא החומר שאיש לא יעיד ששמן הזית שלו גרוע כמותו.
16/12/2015  |  יוני וייץ  |   כתבות
לאור ריבוי מקרים של כוויות של ילדים, בעיקר בסופי-שבוע מפלטות שבת ומיחמים וכוויות של ילדים במקלחת, במד"א מפרסמים המלצות זהירות והנחיות בטיחות שיעזרו לכם לשמור על ילדכם מסכנות הכוויה מהאביזרים השונים הפזורים בבית.
16/12/2015  |  זכי הלר  |   כתבות
הפלת מטוס הקרב הרוסי על-ידי חיל-האוויר הטורקי ב-24 בנובמבר 2015 הביאה להתדרדרות מהירה ביחסים בין רוסיה לטורקיה. בעקבותיה נוצרה למעשה מציאות בינלאומית חדשה, בעלת השלכות על המכלול הדו-צדדי הטורקי-רוסי, על הדינמיקה האזורית במזרח התיכון וכן על המערכת הגלובלית.
בדרומה של תל אביב-יפו קרוב לגבול בת ים, קיים רחוב ששמו לא ידוע לרבים בשם "פחד יצחק". בעבר, כך אומרים לי, היה שם הרחוב רחוב 203. אבל אני לא בטוח בכך ואין לי אסמכתאות לכך. זהו רחוב באורך כקילומטר שמשתרע ממערב למזרח. במערבו הוא מתחיל ברחוב קדם סמוך לחוף הים גבעת עלייה ומסתיים ברחוב יפת. גרים בו ערבים ויהודים. הבניינים בו בני קומה אחת עד ארבע קומות. רחוב שקט יחסית.
15/12/2015  |  אלי אלון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
למרות הקשיים ומורכבות המצב חובה לראות את התמונה הרחבה ולהודות על נס התקומה המדינית ועל היכולת להגן על עצמנו    על שמחה בזמנים קשים ועל ה"אף-על-פי-כן" המפורסם של ברנר. טובה הארץ מאוד...
דן מרגלית
דן מרגלית
הפרופסור שקמה ברסלר חזרה הלילה למקומה בראש ההפגנות לאחר ראיון שהעניקה שלשום לטלוויזיה    איננו עקורים בארצנו, אמרה ברסלר שהיא שילוב של מדע ואהבת הארץ, מכון ויצמן ועמק יזרעאל
יואב יצחק
יואב יצחק
המשטרה חקרה חשד, לפיו מאור פחימה, עבריין ידוע ומוכר למשטרה, מעורב בהטמנת מטען חבלה שנועד לפגוע במנכ"ל החברה הכלכלית לפיתוח קיסריה, מיכאל כרסנטי - לאחר שזה דחה בקשתו להכשיר עבירות ב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il