|   15:07:40
  יורם שוייצר  
ראש תוכנית המחקר INSS
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

  אלדד שביט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
אפגנים מנסים להימלט מהמדינה, אוגוסט 2021 [צילום: AP]

הנסיגה מאפגניסטן לא פגעה במאבק בטרור ובמעמד ארה"ב

שנה לאחר הנסיגה הכאוטית נראה, כי המאבק האמריקני בטרור העולמי נמשך וכי היא לא פגעה במעמדה של ארה"ב כמעצמה גם יחסם של השחקנים במזרח התיכון כלפי וושינגטון לא השתנה
03/09/2022  |   יורם שוייצר, אלדד שביט   |   כתבות   |   תגובות

השבוע מלאה שנה לנסיגה האמריקנית מאפגניסטן. השתלטותו המהירה של הטליבאן על הבירה קאבול ובריחת הנשיא מהמדינה גרמה לכך שהוצאת הכוחות תתבצע על-רקע הידרדרות אלימה בשטח. נוכחות הטליבאן, למרות הבנות בין הממשל האמריקני לבינו לפיה יימנע מפגיעה כלשהי באמריקנים ובכוחות נאט"ו, יצרה פחד וכאוס. אלפים מתושבי אפגניסטן צבאו על שדה התעופה בבקשם להימלט מאימת המשטר החדש.

המראות הקשים קיבלו תהודה נרחבת בעולם ויצרו רושם, כי ארה"ב בורחת מאפגניסטן. מעבר לכישלון המודיעין האמריקני בהערכת שרידותו של הממשל האפגני, נראה היה שההתרחשויות פגעו בדימוי העוצמה האמריקני בכלל ובדימויו של הנשיא ג'ו ביידן בפרט. אולם כיום ראוי לבחון את הנסיגה משתי נקודות מבט: הלחימה בטרור העולמי והאינטרסים העולמיים של ארה"ב כמעצמת-על.

הלוחמה בטרור. לאחר שנים רבות של נוכחות באפגניסטן, שעלותה בכסף ובחיי אדם הייתה אדירה, החליטה ארה"ב להמשיך בלחימה בטרור בכל מקום שנדרש על פני הגלובוס, בכלל זאת באפגניסטן עצמה. ועם זאת, המאבק מוקם נמוך יחסית בסדר העדיפות לעומת החשיבות שיוחסה לו בעקבות 9/11, והוחלט לנקוט אפיקי מדיניות שונים מאשר בשני העשורים הקודמים.

קונקרטית לגבי אפגניסטן, ההחלטה להסיג את הנוכחות הצבאית מהמדינה הייתה נחלתם של שלושת הממשלים האחרונים. היה זה לבסוף ממשלו של הנשיא דונלד טראמפ, שחתם על הסכם הנסיגה עם הטליבאן בפברואר 2020, וממשל ביידן מימש אותה. שני הנשיאים, למרות השוני הניכר ביניהם, חלקו תפיסת עולם משותפת שלפיה, על-אף סיכונים פוטנציאלים הכרוכים בנסיגה - ביטחוניים, מדיניים וכמובן תדמיתיים - בסופו של חשבון, יתרונותיה עולים על חסרונותיה. בפועל, הלחימה בטרור, שהייתה אבן ראשה במדיניות האמריקנית, נדחקה למקום בולט פחות בסדר היום עקב ירידה בהיקף הטרור הבינלאומי והצורך לעסוק באתגרים גלובליים שבראיית הממשל מאיימים יותר על ביטחון ארה"ב.

וכך, ארה"ב החליטה לצמצמם באורח ניכר את נוכחותם הנרחבת של כוחותיה הצבאיים באפגניסטן ולהחליפם בנציגות צבאית ביטחונית מצומצמת, שתפקידה לסייע לכוחות מקומיים בלחימה בטרור באמצעות שיתוף פעולה במודיעין, הדרכה ועזרה לוגיסטית וכלכלית. ביידן, כקודמיו בבית הלבן, שב ומבהיר כי לארה"ב אין עניין להיות מעורבת במלחמות "ללא סוף" וכי ברשותה הכלים הרלוונטיים להתמודדות עם אתגרים ללא כוחות על הקרקע.

בסיס לטרור - לא בטווח הקרוב
חיילים בריטים מפנים אזרחים מקאבול [צילום: AP]

מזווית המאבק בטרור הבינלאומי, לא ניכרים סימנים לכך שאל-קאעידה מתכוון לשוב לבסס את אפגניסטן כמחנה אימונים גלובאלי עבור טרוריסטים מלאומים שונים, כדי להכשירם לביצוע פעולות טרור במערב. למרות חיסולו של איימן זוואהירי, מנהיג אל-קאעידה, בדירת המסתור שלו בקאבול, לא ברור עדיין אם גם שאר מנהיגי הארגון הוותיקים והמוכרים, החיים בפזורה, התכנסו או מתכוונים להתכנס שוב באפגניסטן.

יתרה מכך: בשלב זה לא נראה שהטליבאן עצמו מאפשר לאל-קאעידה לחדש את ימיו כקדם בשטח אפגניסטן; בקרב הטליבאן, שאינו עשוי מקשה אחת, יש מתנגדים לכך. רבים ממפקדיו הנוכחיים של הארגון זוכרים את המחיר הכבד שגבתה ארה"ב ממשטרו הקודם בגין האפשרות שנתן לאל-קאעידה לפעול בחסותו ולהשתמש בשטח המדינה לא רק כבסיס אימונים לטרור, אלא גם ככן שיגור לטרור רצחני במיוחד נגד ארה"ב ובעלי בריתה.

ניתן להעריך בזהירות הנדרשת, כי אל-קאעידה, במצב הנוכחי של יכולותיו ותשתיותיו המבצעיות בחו"ל, אינו יכול לשוב ולבצע מערכות טרור נרחבות כפי שניסה לעשות בעבר. ועם זאת, למרות הקשיים, הארגון לא נעלם מהעולם והוא מתפקד, ועל כן מתחייב מעקב מודיעיני צמוד על-מנת למזער את הסיכונים להפתעה.

יש לקחת בחשבון אפשרות, כי בשנים הקרובות אל-קאעידה וארגוני הטרור האחרים באפגניסטן והמזוהים עימו ינצלו את שטח המחיה הבטוח במדינה זו, על-אף חיסולו של זוואהירי, כדי להתארגן, לגייס כוחות חדשים ולהכשיר כוח אדם מאומן ומיומן, ולהוביל בעתיד גם פעילות טרור במערב. יוזכר שמקבילו ויריבו של אל-קאעידה, ארגון דאעש חורסאן, פעיל באפגניסטן ומיקד את פיגועי הטרור שביצע בשנה האחרונה בעיקר נגד משטר הטליבאן ונגד המיעוטים, וכן בפעילות ספוראדית נגד שכנותיה של אפגניסטן. הוא אינו פנוי בשלב זה להשקיע בייצוא הטרור מאפגניסטן למדינות במערב.

מול אפשרות מאיימת זו של חידוש הטרור בזירה הבינלאומית, ניצבת הבטחתו של ביידן לפיה ארה"ב תמשיך לשמר יכולת "מעבר לאופק", שתאפשר לה לסכל תוכניות כאלה בעודן באיבן. בהקשר זה, ארה"ב צפויה להתבסס על איסוף מודיעין מרחוק באמצעות טכנולוגיה מתקדמת ובעיקר להדק שיתופי פעולה עם בעלי ברית אזורים. זאת, על-אף שללא נוכחות פיזית באפגניסטן וללא נציגות דיפלומטית, יהיה לממשלים אמריקנים קשה יותר לממש התחייבויות אלה.

לא תפנית משמעותית מבחינת ישראל
אנשי טליבאן בקאבול לאחר כיבושה [צילום: תאופיק סדיקי, AP]

מעמדה של ארה"ב. מראות הנסיגה הקשים מלווים את ממשל ביידן עד היום ונראה, כי גם אם משקלם בהערכת תפקודו פוחת, הם מצטרפים ליתר גורמי הפופולריות הנחלשת של הנשיא. אף סביר, כי המפלגה הרפובליקנית תנסה לעשות בהם שימוש לקראת בחירות האמצע לקונגרס (נובמבר 2022).

עם זאת, בהסתכלות ארוכת טווח, נראה, כי החלטת הנסיגה בפועל שקיבל ביידן הייתה נכונה מבחינת חלוקת המשאבים האמריקנית ולא פגעה במעמדה המעצמתי של ארה"ב. הנסיגה אפשרה לממשל לא רק למקד קשב ומשאבים בהתמודדות עם האיומים המרכזיים כיום מבחינתו - התחרות מול סין והיריבות עם רוסיה, בעיקר על-רקע המלחמה באוקראינה - אלא גם להפגין נחישות רבה, המחפה במידת מה על רשמי הנסיגה הקשים. יתר על כן: הירתמות הממשל האמריקני לסייע לאוקראינה, גם אם לא כללה שליחת כוחות צבא, היא הוכחה שגם לאחר היציאה מאפגניסטן הוא נחלץ לסייע לבעלי ברית נזקקים.

היציאה האמריקנית הובילה להשתלטות מחודשת של הטליבאן על אפגניסטן, שמשמעה בין היתר כפייה של חוקי איסלאם קיצוניים והרעה ניכרת בזכויותיהן של הנשים בפרט ושל אזרחי אפגניסטן בכלל. המדינה חווה גם משבר כלכלי והומניטרי. מדובר בהתפתחויות בעייתיות, אך בראיית הממשל האמריקני - האשמה אינה נופלת עליו אלא על הטליבאן, שעשוי היה לקבל סיוע בינלאומי לו התנהל אחרת.

מבחינת ישראל, הנסיגה האמריקנית מאפגניסטן לא הייתה תפנית משמעותית, משום שארגוני הג'יהאד הסוני לא ממקדים בה פעילות. משמעותה היא בעיקר מורלית עבורם וגם עבור ארגונים הנמנים על הציר השיעי. בראייתם, הנסיגה המחישה את היות ארה"ב משענת קנה רצוץ לבעלי בריתה. ואשר לאירן, יריבתה העיקרית של ישראל, היא חייבת להפנות עתה קשב מוגבר למרחש בגבול בינה לבין אפגניסטן – הגם שאין בכך כדי לפגוע בפעילותה ברחבי המזרח התיכון.

מה שהתפרש בעת הנסיגה ולאחריה כפגיעה בדימוי העוצמה והמחויבות האמריקני, לא שינה למעשה את יחסם של שחקנים באזור לארה"ב, כפי שבא לידי ביטוי בעת ביקורו של ביידן לפני חודשיים. שחקנים אלה מעוניינים ביחסים קרובים עם ארה"ב וזקוקים לה, ובה בעת מבינים כי מדיניותה כלפי האזור זהירה יותר מבעבר, בוודאי בכל הקשור להפעלת משאבים צבאיים.

הכותבים הם חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  03/09/2022   |   עודכן:  03/09/2022
יורם שוייצר, אלדד שביט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הנסיגה מאפגניסטן לא פגעה במאבק בטרור ובמעמד ארה"ב
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן מבקש מהקונגרס האמריקני לאשר הקצאת סיוע ביטחוני וכלכלי נוסף לאוקראינה בסכום של 11.7 מיליארד דולר. סכום זה כולל 2 מיליארד דולר כדי לסייע בחיזוק אספקת האנרגיה המקומית ולפצות על השפעת המשבר בשוק האנרגיה העולמי.
03/09/2022  |  מירב ארד  |   כתבות
בחודשים האחרונים החלו להתממש התחזיות בדבר האטה בכלכלה העולמית, בעיקר בנתוני המקרו של ארה"ב וסין. כלכלת ארה"ב רשמה רבעון שני רצוף של צמיחה שלילית. התוצר התכווץ בשיעור של 1.6% ברבעון הראשון ובשיעור של 0.9% ברבעון השני. בסין נרשמה צמיחה חיובית ברבעון השני אך בשיעור של 0.4% בלבד, לעומת תחזיות מוקדמות של 1%. נתוני חודש יולי שופכים אור על הרבעון השלישי ומעידים, כי קיימת האטה בכלכלה השנייה בעולם. הייצור התעשייתי עלו ביולי ב-3.8% לעומת תחזיות ל-4.6%; המכירות הקמעונאיות עלו ב-2.7% בלבד לעומת צפי לעלייה של 5%. בתגובה, הבנק הסיני המרכזי נקט צעד מפתיע המנוגד למגמה העולמית והוריד את הריבית ל-3.65%.
שנת המשפט תשפ"ג נפתחת בשבוע הבא, ותוצאות הבחירות בעוד חודשיים עשויות להיות גורליות למערכת המשפט - ועוד יותר מזה עבור הדמוקרטיה שלנו ניצחון של גוש נתניהו יעמיד בסכנה ממשית את עצמאותה, שבלעדיה לא תיתכן דמוקרטיה
02/09/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
הטופו הוא מאכל מסורתי שמקורו בסין, השייך למשפחת הקטניות. תהליך ייצור הטופו מזכיר תהליך של ייצור גבינה - משרים את פולי הסויה במים, לאחר מכן טוחנים אותם ומוסיפים חומר מגבן, לרוב אצה או מלח. את הגבן מעבירים תהליך של דחיסה עד שהוא נהיה גוש. את הגוש שוטפים במים קרים זורמים למשך כמה שעות ולאחר מכן חותכים לגודל הרצוי ואורזים אותו. זהו תהליך עיבוד מסורתי ולכן, על-אף שהטופו אינו מוצר גולמי, הוא לא נחשב מוצר מעובד. כאשר ברשימת הרכיבים שעל האריזה מופיעים רק סויה, מים ואצה, ניתן לדעת שהמוצר אינו מעובד ומומלץ לצריכה. ככל שרשימת הרכיבים מתארכת, כך המוצר מעובד יותר. בנוסף, על האריזה יצוין האם הטופו עבר הנדסה גנטית או לא.
30/08/2022  |  אפרת בן שץ פורשיאן  |   כתבות
בשנים שבהן עמדתי על דעתי האזרחית והפוליטית, היה ישראל קיסר פרצופה ודמותה של ההסתדרות הכללית של העובדים בישראל. הוא היה זה שהכריז על סכסוכי עבודה; הוא זה שנאם בהפגנות בקריית הממשלה; והוא זה שהודיע - בצוותא עם שר האוצר - על חתימתה של "עסקת חבילה". באחת מאותן ההפגנות, כך מסופר, מצא אותו עיתונאי מופתע כשהוא מתבודד הרחק משאר המפגינים, ומעיין בספר קטן ממדים. לשאלתו של העיתונאי השיב קיסר, שההפגנה תוכל ללא ספק להימשך בלעדיו. לעומת זאת, אם הוא עצמו יגיע לתפילת שחרית של שבת, בלא שהכין תחילה כראוי את הקריאה בתורה, יהיה הדבר מביך במיוחד... דמותו הייחודית של קיסר - על הקוטב האישי והציבורי שבה - היא זו שהביאה ליצירתו של סידור תימני שנשכח כיום מלב - "תפילת שבטי ישראל".
29/08/2022  |  ד"ר ראובן גפני  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
 מערכת הטילים הטקטיים של הצבא האמריקני (ATACMS) [צילום: אנדרו דיקסון/צבא ארה"ב/AO]
יאיר נבות
בימים הקרובים ייחלו להגיע לאוקראינה, דרך פולין, מערכות הנשק והתחמושת שאושרו במסגרת חבילת הסיוע הצבאית, ובראשן טילי ה"פטריוט" - זה עדיין לא צפוי לאפשר לצבא האוקראיני להוציא לפועל מה...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
עו"ד ליאת בן-ארי אינה נבחרת ציבור אלא פקידה בכירה בשירות הציבורי, ולמרות הגדרה זו נכון יהיה להבין כי אין חסינות לאיש מול רגישות סלקטיבית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il