|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כאוס של היום שאחריו [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

לרשות קורסת דרוש שיקום עמוק - לטובת ישראל

המצב ביהודה ושומרון מתדרדר במהירות, במיוחד בשל אובדן המשילות של הרשות הפלשתינית על ישראל לקדם ולרתום שותפים למהלכי שיקום דווקא מול הרשות בשטחיה ביהודה ושומרון
17/09/2022  |   אודי דקל, אורית פרלוב   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

בחודשים האחרונים נרשמה נסיקה בהיקף השימוש בנשק חם נגד כוחות צה"ל בערים הפלשתיניות ועלייה בהיקף תקריות הירי והפיגועים נגד עמדות וחיילי צה"ל ותנועת מתנחלים על הצירים ביהודה ושומרון. ראש השב"כ, רונן בר, מסר השבוע, כי עד כה אירעו השנה יותר מ-130 פיגועי ירי באזור - עלייה חדה מ-98 אירועים ב-2021 ו-19 ב-2020. לדבריו, "זהו רק ביטוי אחד להעדר משילות, להיקף אמצעי הלחימה שבשטח ולהעדר אפקטיביות בעבודת מנגנוני הביטחון הפלשתינים". בר הוסיף, כי בשל האלימות הגואה, כוחות הביטחון נאלצים לבצע מעצרים וסיכולים בכל לילה, כשהמחיר הוא במספר הנפגעים הפלשתינים (81 הרוגים מתחילת השנה) ופגיעה נוספת במעמד מנגנוני הביטחון הפלשתינים.

ישראל מצידה דבקה במתווה הפעולה המבצעי של מערכה מתמשכת נגד הטרור - "שובר גלים" - המתמקדת בכניסת כוחות ללב העירוני הפלשתיני לשם פירוק תשתיות טרור ומעצרים של פעילי טרור. מתחילת השנה נעצרו 2,000 חשודים בטרור וסוכלו יותר מ-240 פיגועים משמעותיים מתוכננים - ירי, התאבדות, מטעני חבלה ואף חטיפה.

מצרף של מגמות ותופעות
תפיסת השב"ח ביפו השבוע [צילום: דוברות המשטרה]

בתקריות הירי בכפרים ובערים הפלסטיניות משתתפים עשרות ולעיתים מאות חמושים, בכללם שוטרים המשרתים במנגנוני הביטחון הפלסטיניים ופעילי ארגון פת"ח. הארגון עצמו מגבה את התקריות ומעניק חסות למבצעים. מדובר במגמה חדשה, שעיקרה התגייסות הדור הצעיר, העובר תהליך הקצנה וחובר לקבוצות טרור במסגרת גדודי חללי אל-אקצא

ההסלמה משקפת מצרף של מגמות ותופעות, חלקן ייחודיות לעת הנוכחית:

• התרחבות מעגל המשתתפים. בתקריות הירי בכפרים ובערים הפלשתיניות משתתפים עשרות ולעיתים מאות חמושים, בכללם שוטרים המשרתים במנגנוני הביטחון הפלשתיניים ופעילי ארגון פתח. הארגון עצמו מגבה את התקריות ומעניק חסות למבצעים. מדובר במגמה חדשה, שעיקרה התגייסות הדור הצעיר, העובר תהליך הקצנה וחובר לקבוצות טרור במסגרת גדודי חללי אל-אקצה (מספר ההרוגים המשויכים לגדודי אל-אקצה הוא הגבוה בהשוואה לשאר הארגונים). משמעותה של מגמה זו היא התרחבות מעגלי ההתנגדות מעבר לחמאס ולג'יהאד האיסלאמי. עוצמת התופעה באה לידי ביטוי בין היתר בהשתתפות בנים של קצינים במנגנוני הביטחון ב"התנגדות אלימה".

• אוזלת היד של מנגנוני הביטחון הפלשתיניים. תהליך נוסף הצובר תאוצה הוא עמידתם מנגד של מנגנוני הביטחון. אלה הפסיקו לפעול נגד תשתיות ופעילות טרור ואלימות בשומרון, כמו גם באזור חברון. חשש מהותי במערכת הביטחון הישראלית הוא שמא ערים פלשתיניות נוספות יפלו לידי שליטתם המלאה למעשה של קבוצות חמושות, כפי שקורה בג'נין ובשכם.

• צמצום התיאום הביטחוני. בעבר העניקו גורמי הביטחון בישראל ציון גבוה יחסית למנגנוני הביטחון הפלשתיניים בסיכול טרור (עד 30% מסך הסיכולים). ואולם באחרונה נרשם צמצום בהיקף וברכיבים של התיאום הביטחוני, בכלל זאת השתתפות של משרתים במנגנונים בשיבוש פעולות צה"ל, עד כדי ירי לעבר כוחות צה"ל. התחום היחידי שבו עדיין מפגינים המנגנונים פעלתנות הוא במאבק במתנגדי הרשות הפלשתינית וביצוע מעצרים פוליטיים.

• מדיניות התמורות הישראלית. מדיניות זו מטפחת את האליטה הפלשתינית ומזניחה את "הפריפריה הפלשתינית". ישראל מיטבה עם האליטות והמנגנונים של הרשות, בין היתר במתן תעודות אח"ם, היתרי עבודה למקורבים וגישה לטיפולים רפואיים. אלא שהקיצוניות והטרור מקורם במחנות הפליטים, שם פועלות "מדגרות הטרור", ומלבד סיכולים ומעצרים אין תוכניות שיקום ופיתוח לאזורים אלה בתחומי הכלכלה, התעסוקה ואף החינוך.

• "היום שאחרי אבו מאזן" כבר כאן. ההסלמה משקפת את העדר המשילות ואת היחלשות מעמדו של מחמוד עבאס ברחוב הפלשתיני. ברקע מתנהל מאבק ירושה וניכרת התמרמרות נרחבת נגד העדפתו וסימונו של חוסיין א-שייח כיורש. כל המתמודדים על תפקיד יו"ר הרשות הפלשתינית שייכים לגוורדיה הוותיקה, אך הם נטולי תמיכה ולגיטימציה ציבורית, וללא יכולת לאכוף שלטון, חוק וסדר. למעשה, המצב הוא היוון עכשווי של הכאוס הצפוי ב"יום שאחרי עבאס".

• הקיפאון המדיני. צעירים קיצוניים נוטלים יוזמה ומנגנוני הרשות נטולי תכלית גם בשל הקיפאון המדיני הנמשך בין הרשות הפלשתינית לבין ישראל. בעצרת הכללית של האו"ם שנערכה בספטמבר 2021, עבאס הציב אולטימטום שלפיו אם לא יחודש התהליך המדיני בתוך שנה, בכוונתו למשוך את הכרת אש"ף בישראל - עד שישראל מצידה תכיר במדינה פלשתינית בגבולות 1967, וכן להתנער מההסכמים שנחתמו בין אש"ף לישראל ובכללם התיאום הביטחוני.

עבאס חזר על איומים אלו מספר פעמים בשנה האחרונה ונראה שבכוונתו לממש אותם בעצרת האו"ם הקרובה, שתתקיים בסוף החודש. בנוסף, עבאס מנסה לקדם שוב את ההכרה הבינלאומית במדינה פלשתינית בגבולות 1967. אם כך, ההסלמה הנוכחית בשטחי הרשות מסייעת דווקא לעבאס לרכז קשב בינלאומי בנושא הפלשתיני לקראת כינוס העצרת.

בעקבות ההסלמה הביטחונית, העבירו גורמי ממשל אמריקנים ומצריים מסרי אזהרה ודאגה לממשלת ישראל. גורמים אלה בוושינגטון ובקהיר מביעים חשש מיציאת המצב משליטה ומכך שפעילותו המוגברת של צה"ל בשטחי הרשות מביכה אותה ומחלישה את מעמדה בקרב הציבור הפלשתיני, המעורער ממילא. הגורמים המצריים אף הזהירו, כי הימשכות ההסלמה תעמיד את ישראל בפני התפרצות אלימה נרחבת ואנרכיה בשטחים.

סכנה של השתלטות כאוס
חמושים במחנה הפליטים ג'נין [צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90]

המענה הביטחוני הישראלי מתמקד בפעילות סיכולית ובמעצרים נרחבים של חשודים כמעט מדי לילה ובעיקר בצפון השומרון ומכונה "שובר גלים", אך הוא דווקא מייצר גלי אלימות נוספים ומגביר את המוטיבציה של צעירים פלסטינים להתגייס ללחימה נגד כוחות הביטחון הישראליים. רובם של צעירים אלו לא חוו את תקופת האינתיפאדה השנייה והם מונעים לא רק משנאת ישראל והתנגדות לכיבוש, אלא גם מסלידה כלפי הרשות הפלסטינית והעומד בראשה

המענה הביטחוני הישראלי מתמקד בפעילות סיכולית ובמעצרים נרחבים של חשודים כמעט מדי לילה ובעיקר בצפון השומרון ומכונה "שובר גלים", אך הוא דווקא מייצר גלי אלימות נוספים ומגביר את המוטיבציה של צעירים פלשתינים להתגייס ללחימה נגד כוחות הביטחון הישראלים. רובם של צעירים אלו לא חוו את תקופת האינתיפאדה השנייה והם מונעים לא רק משנאת ישראל והתנגדות לכיבוש, אלא גם מסלידה כלפי הרשות הפלשתינית והעומד בראשה.

ישראל דבקה בהרחבתם של היתרי עבודה לפועלים פלשתיניים בישראל, כמדיניות האמורה להרגיע, לייצב את השטח ולמנוע תסיסה והפרות סדר ברחוב הפלשתיני. אך אפשרות העבודה בישראל מעודדת הסתננויות של שוהים בלתי חוקיים (שב"חים) ללא התרי עבודה, ביניהם כאלה המנסים לבצע פיגועים. למרות המאמץ הצה"לי המוגבר לסגירת קו התפר, המכשול הביטחוני נותר מחורר, וחדירת המחבל החמוש משכם בשבוע שעבר ותפיסתו ביפו הדגישה את הצורך בסגירה הרמטית של המכשול.

יתר על כן: ישראל התמקדה בשנים האחרונות בעידוד יוזמות כלכליות ויצירת תנאים לשיקום תשתיות ברצועת עזה והטבת מצב האוכלוסייה שם, תוך שהיא מפקירה ומחלישה את הרשות הפלשתינית. ישראל מתקשה לצאת ממעגל האלימות, ועל-רקע ההסלמה בשטחי הרשות גוברת סכנת ההגעה לנקודת היפוך – השתלטות כאוס, כשהרשות עצמה לא תוכל לתפקד כגורם אחראי, יציב ואפקטיבי, התורם לרגיעה ומהווה כתובת להידברות.

לפיכך, על ישראל לקדם ולרתום שותפים למהלכי שיקום דווקא מול הרשות בשטחיה ביהודה ושומרון במסגרת יוזמה בעלת שני נדבכים:

• העברת השליטה במלואה על כל מרחב צפון השומרון לרשות הפלשתינית, בתמורה להתחייבותה למנוע טרור ולסכל תשתיות טרור, לצד הנחלת חוק וסדר. אזור זה הוא הומוגני פלשתיני, ללא התנחלויות ישראליות, ולפיכך מתקיימת בו רמת חיכוך נמוכה בין האוכלוסייה הפלשתינית למתנחלים. את השליטה יש להעביר לידי הרשות בהדרגה, תוך קביעת אבני דרך לבחינת הנחישות והיעילות של מימוש השליטה על-ידי הרשות ומנגנוני הביטחון שלה. חשוב לשלב את ירדן וגם את המתאם הביטחוני האמריקני - USSC - בקביעת אבני הדרך, וכן לכלול בתהליך ההעברה העלאת כשרות המנגנונים לצד בקרה של עמידתם בקריטריונים מוסכמים.

• התמקדות בגיוס משאבים לשיקום "הפריפריה הפלשתינית", שממנה עולים וצומחים פעילי טרור וסוכני הכאוס. זאת, באמצעות רתימת ירדן ומדינות המפרץ, בעיקר איחוד האמירויות, להשקעה בבניית מרכזי הכשרה ותעסוקה לצעירים פלשתיניים, כמו גם להקמת מכללות מקצועיות וטכנולוגיות, בחסותה ובמסגרתה של הרשות הפלשתינית. תוכניות מסוג זה הממוקדות בצעירים פלשתינים יהוו עבורם חלופות לטרור ולאלימות, וגם יחזקו את מעמדה של הרשות ואת יכולת תפקודה.

אודי דקל הוא חוקר בכיר ולשעבר מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS); אורית פרלוב היא חוקרת במכון.
תאריך:  17/09/2022   |   עודכן:  17/09/2022
אודי דקל, אורית פרלוב
+תיעוד מטריד של הכאת פועל פלשתיני בדרום הארץ
00:29 18/09/22  |  עידן יוסף
בכביש מספר 3253, דרך יער סנסנה ליד להבים, תיעד נהג שחלף בכביש קבוצת חיילים שנראים מכים באגרופים ובועטים באדם שהוא ככל הנראה פועל פלשתיני.

הנהג סיפר כי זהו כביש ללא הרבה תנועה. לדבריו, כשהאט את רכבו להעיר להם על המתרחש הופתע לדבריו שאחד החיילים כיוון אליו נשק וסימן לו להמשיך בנסיעה.
[צילום: עמאר אסדי]
+גנץ אישר פתיחת מעברים לפלשתינים באזורים בהם התרחשו פיגועים
22:26 17/09/22  |  עידן יוסף
בתום הערכת מצב ביטחונית שהתקיימה הערב (מוצ״ש), אישר שר הביטחון בני גנץ את פתיחת מעברי גלבוע (ג׳למה) וסאלם, ממחר (א'). עצירת היתרי הכניסה לישראל של תושבי כפר דאן, לרבות לצורך תעסוקה בישראל, עדיין בתוקף.

+אחווה יהודית ערבית
20:02 17/09/22  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
יש לי חלום שאת האידיליה במגע החביב בין הרבדים התבניתיים של שתי השפות נראה מעוגנת במגע חביב בין הרבדים הלאומיים והדתיים של שני העמים - יהודים וערבים
אחרית הימים [צילום: בית יגאל אלון]
+טרור בלי הפסקה
18:13 17/09/22  |  ציפי לידר   |   לרשימה המלאה
עלות השחר? השחר לא עלה בעקבות גל טרור הבא  ▪  ההצתה השמאלנית לגל הפיגועים  ▪  מדוע שוחרר המחבל מהר-הבית? על כך ברשימה שלפנינו
העדר הרתעה [צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90]
+אבו-מאזן מנסה לסחוט את ישראל
10:37 17/09/22  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
יו"ר הרש"פ אבו-מאזן מנסה לסחוט את ישראל הוא רואה בגל הטרור החדש שפרץ בשטח מנוף לחץ על ישראל בכל הקשור ליצירת "אופק מדיני" וחידוש המשא-ומתן על הקמת מדינה פלשתינית עצמאית. אבו-מאזן דוחק את ישראל לפינה, עוד מבצע של צה"ל ביהודה ושומרון בסגנון "חומת מגן" עשוי לקרב גם את אבו-מאזן לקץ שלטונו
אבו-מאזן. מנצל את גל הטרור ללחוץ את ישראל [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לרשות קורסת דרוש שיקום עמוק - לטובת ישראל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
האירוע החמור השבוע באזור מחסום ג'למה ליד ג'נין, שמהלכו נהרג קצין צה"ל רס"ן בר פלח הי"ד מירי מחבלים, משקף שוב את חומרת המצב הביטחוני ואת עוצמתו של גל הטרור החדש שפוקד את שטחי יהודה ושומרון ומאיים להתפשט גם לעבר הערים המרכזיות בישראל לקראת חגי תשרי.
בגילי, כשאני עולה במעלות העשור התשיעי לחיים, טבעי היה שאבקש בראש ובראשונה שנת בריאות טובה, אך אני מתעקש לתת את הבכורה למשאלה, שהשנה החדשה: תֹּאמַר לֹא לָאָרֶץ הַמְּדַמֶּמֶת וְהַדּוֹמַעַת, ותקשיב לקול הזועק של ישעיהו בן אמוץ - "לֹא יִשָּׁא גּוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב", כשלמרבה הכאב, לא הקשיבו לנביא ישעיהו בחצרות המלכים עוזיהו, יותם אחז וחזקיהו. מלכים, שפעלו בחייו של הנביא ישעיהו ונמנעו מלהנחיל מדיניות של שלום, עליה נלחם הנביא, והתוצאות היו מרות.
מחבל פלשתיני הגיע (יום ה', 15.9.22) סמוך אל היישוב כרמל שבדרום הר חברון וירה לעבר צעיר כבן 18 שהיה בישיבה הפועלת במקום. המחבל נמלט מן המקום. במקביל הגיע לישוב רכב שדיווח שבוצע לעברו ירי סמוך לישוב. לא היו נפגעים באירוע השני.
15/09/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
תארו לעצמכם מצב היפותיטי, שבו, למשל, איתמר בן-גביר מצטרף, רחמנא ליצלן, לרשימת רע"ם בראשות מנצסור עבאס. נראה סביר? הגיוני? או אולי מעשה טירוף חולני, שמעיד על היעדר שפיות קיצוני? סצינה מפלצתית דומה, רק עם שמות אחרים, התחוללה בעולם האינטרנט הווירטואלי. יהודי חרדי, בוגר מערכת החינוך החרדית, איש חצר גור במוצאו, במראהו, ועל-פי הגדרתו, נקרא לו רק י.פ. מטעמים שיוסברו להלן, מכנה מחבל מתועב, רוצח נאלח בפוטנציה, שהגיע לתל אביב כדי לרצוח חיילים רבים על-פי עדותו, ואלה עלולים להיות חלילה, בנינו או אחינו - בתואר 'גיבור' ראוי לצל"ש.
15/09/2022  |  מנחם רהט  |   יומני בלוגרים
שר הביטחון, בני גנץ, נאם (יום ה', 15.9) בפתח היום החמישי לכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) באוניברסיטת רייכמן. בפתח השיחה התייחס שר הביטחון למצב הביטחוני בזירות השונות: "אם אני צריך לפשט את המציאות הישראלית כיום, הייתי אומר לכם, שמבחינה ביטחונית כל הזירות פעילות, כולן רגישות, בכולן עלול לקרות משהו מחר בבוקר או היום, והמתח הזה חייב להישמר".
15/09/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ההפרעות האלה של אנשי המשטרה יובילו במוקדם או במאוחר למלחמה אלימה בין הציבור הדמוקרטי לבינם    איני בעד, אבל יודע שזה יגיע, ורק באשמת בנימין נתניהו ואיתמר בן-גביר
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il