|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
דרעי בבית משפט השלום [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

הצעד המתבקש: לבטל את ההסדר עם דרעי

אריה דרעי מפר לכאורה בצורה בוטה את הסדר הטיעון עימו, שאחד הנימוקים המרכזיים בו היה פרישתו מהחיים הפוליטיים האם הפרקליטות תמלא את חובתה? קרוב לוודאי שלא
19/12/2022  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   ממשלה 37   |   תגובות

אריה דרעי הפר את הסדר הטיעון עימו. כך נראה לכאורה. הפרקליטות צריכה לפנות לבית המשפט ולהודיע על ביטול ההסדר. כך נראה על פניו. לא פשוט, לא חד-משמעי - אך נושא שמן הראוי להביאו להכרעת בית המשפט. ונסביר.

כאשר הודה והורשע דרעי בעבירות מס (ונניח בצד את העובדה שההסדר עימו מקל מאוד בסעיפי האישום), והצדדים ביקשו מבית משפט השלום בירושלים להסתפק במאסר על תנאי ובקנס - למרות שההלכה המחייבת היא שככלל יש להטיל מאסר בפועל בעבירות מס - אחד הנימוקים היה פרישתו מן החיים הציבוריים. מיד נראה שהדברים נאמרו במפורש בידי התביעה, ההגנה ודרעי עצמו; ושכך הבין אותם נשיא בית המשפט, שמואל הרבסט.

ניתן לומר, שאנחנו מצויים במובן מסוים בתחום דיני החוזים ולא בתחום הדין הפלילי. יש כאן הסכם בין שני הצדדים - המדינה ודרעי - וניתן לבחון מה היו הכוונות והמניעים שעמדו מאחוריו. הדבר דרוש כאשר בודקים האם הסכם הופר: מתחילים מלשונו של ההסכם, ואם יש צורך - הולכים למחשבות שמאחוריו. לא תמיד קל לדעת מה היו אותן מחשבות, אבל במקרה של דרעי הדברים חד-משמעיים מאין כמותם.

המדינה וההגנה הציגו להרבסט שורה של נימוקים להקלה עם דרעי. חלוף הזמן, חלקו הקטן יחסית בעבירות, המטריה הסבוכה של דיני המס, הודאתו המהירה. בהחלט שיקולים ראויים הממשיכים לעמוד בעינם. לצידם היה השיקול של פרישתו מהחיים הציבוריים. איזה משקל ניתן לשיקול זה מול יתר השיקולים? איננו יודעים, ודאי לא ברמת האחוזים. אך ברור שהיה לו משקל של ממש.

ת"פ 56231-12-21, מדינת ישראל נ' אריה דרעי / פרוטוקול ופס"ד
אריה דרעי מודה ומורשע בעבירות מס + טיעונים לעונש
ת"פ 56231-12-21, מדינת ישראל נ' אריה דרעי / גז"ד
מאסר על תנאי וקנס לאריה דרעי בשל עבירות מס

הפר בתוך ימים אחדים
הוא יגיע לאוצר [צילום: יואב ארי דודקביץ, פלאש 90]

מה קורה כעת? ב-25.1.22 הודה דרעי. באותו יום התביעה וההגנה והוא עצמו ציינו את פרישתו מהחיים הציבוריים כנסיבה להקלה ואף כעונש משמעותי. ב-1.2.22 גזר הרבסט את דינו של דרעי, ומיד נראה את המשקל שניתן לפרישה הזאת. לאחר ימים אחדים קיבל דרעי חדר בכנסת כיועץ לסיעת ש"ס. הוא לא התפטר אפילו לרגע מתפקידו כיו"ר המפלגה. באוקטובר הוא הועמד בראש רשימתה לכנסת. בנובמבר הוא נבחר. בדצמבר הוא אמור להתמנות לשר בשני משרדים – הפנים והבריאות; בהמשך אמור דרעי לקבל את תיק האוצר.

איך כל זה עולה בקנה אחד עם מה שנאמר והובטח לבית המשפט? עם מה שבית המשפט עצמו ראה כאחד הנימוקים להקלה בעונש? לא מסתדר. פשוט לא מסתדר. מהתנהגותו של דרעי נראה, שהוא הוליך שולל במודע את המדינה ובית המשפט. כאמור, הוא לא פרש אפילו לרגע מהחיים הציבוריים. הוא לא יכול היה לצפות בינואר שיהיו בחירות בנובמבר, אבל אפשר היה לדעת תוך ימים בודדים שהוא מפר את ההסדר ורומס לחלוטין את התחייבותו לבית המשפט. כעת דרעי שם ללעג ולקלס את מה שנשאר, אם בכלל, מאותה התחייבות שלו ומאותה הנמקה של בית המשפט. הוא ועוד איך בחיים הציבוריים. הוא ועוד איך שמר על מטה לחמו. הוא ועוד איך יגע בכספי ציבור, בהיקפי ענק.

האם אפשר לפתוח את ההסדר? לא ברור. ככל שבדיקתי מגעת, אין פסיקה העוסקת בשאלה זו. לכאורה, זה אמור להיות כמו כל הסכם: אם אחד הצדדים מפר אותו, הוא בטל. אבל אנחנו בתחום הפלילי, בו צריך כמובן לנהוג בזהירות יתר. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר באיש ציבור העומד בראש מפלגה שקיבלה מאות אלפי קולות. אך נראה שבשל חומרת הדברים, מן הראוי שהפרקליטות תודיע על ביטול ההסכם ותעביר את ההכרעה לבית המשפט.

"צריך לחפש מאיפה להביא פרנסה"
תל-צור בדיון בנושא דרעי [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

כעת נראה את הציטוטים הרלוונטיים. נפתח בטיעונים לעונש. התובע, עו"ד ירון גולומב: "לצד אלו, אבקש להציג שיקולים לקולא שמצדיקים עונש שלא מכיל רכיב מאסר, בראש ובראשונה הודאתו של הנאשם ונטילת אחריות על מעשיו, בהקשר זה אמירתו הציבורית של הנאשם ופרישתו מחייו הפוליטיים משקפים כי פיו וליבו שווים".

הסניגור, עו"ד נבות תל-צור: "מדובר בהחלטות של האיש בצורה עקבית ורציפה, שלמות מוחלטת עם המהלך ואני מצרף את ההודאה הזו. לכן נטילת האחריות היא דבר משמעותי ביותר... האיש התפטר מהכנסת וזה מטה לחמו לאחר תשע שנים כח"כ וכשר, ויתור שלו יכול להיות במיליוני שקלים, צריך לחפש מאיפה להביא פרנסה עכשיו".

אריה דרעי: "ההסדר נעשה כרצוני, איש לא כפה עלי... נטיית ליבי הייתה לא להסכים, חשבתי שאני בכל זאת איש ציבור, יש ציבור גדול שאני מייצג, שנתן לי אמון בארבע מערכות בחירות האחרונות. למרות כל החשדות, בכל זאת האמינו בי. התייעצתי עם רבותי אם מותר לי על-פי דין לעשות מה שאני עושה ולהתפטר מהכנסת, ולהגיד לציבור שבחר בי: אני בוחר בחיים הקלים ועוזב את הכנסת. הייתה לי התלבטות קשה מאוד.

"... קיבלתי את זה במודעות ובלב לא קל. החלטתי שאני לא רוצה לחזור למה שהיה לפני 20 ו-30 שנה ורוצה להמשיך עם הזמן שנשאר לי להשקיע בצורכי ציבור בלי לערב את המלחמות הללו ולהמשיך לייצג את השכבות והציבור שאני מייצג בצורה אחרת, גם אם לא מהכנסת. החלטתי בלב לא קל אבל בעצתם ובהוראתם של הרבנים שאני מתייעץ איתם. היה חשוב לי להדגיש. אני לוקח אחריות".

"לא יגע בעיסוק כלכלי"
הרבסט בדיון בתיק דרעי [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

כעת נעבור לגזר הדין שכתב הרבסט. "הודעת ההסדר מלמדת כי הנאשם החליט להתפטר מכנסת ישראל. על פניו, מדובר בהודעה אשר אינה קשורה להליך הפלילי, אין בה כדי ללמד על סנקציה פלילית כזו או אחרת המהווה חלק מהסדר הטיעון ועניין זה מעלה תמיהה – מדוע אם כן, נכתב סעיף זה ומה הוא בא ללמדנו? אלא, שמדובר בנסיבה חשובה הבאה ללמד שתי נקודות חשובות אודות הנאשם.

"הראשונה: הנאשם, איש ציבור מזה כשנים רבות, מדיר עצמו מעתה מרצון מעיסוק בצורכי ציבור. שיקוליו הרחבים אינם פרושים בפני, אך נדמה כי תולדות חייו מלמדים כי הוא ראה בהיותו נבחר ציבור ייעוד ודרך חיים, וכעת נוכח התיק דנן ואישומיו – הרי שהוא מוותר על כך, וזאת מרצונו. אין זה קורבן קל למי שמיצב עצמו כשליח ציבור בעשורים האחרונים, ונדמה כי המאשימה עצמה רומזת על כי היא רואה בכך חלק מן העונש אשר אותו הטיל הנאשם על עצמו.

"הנקודה השנייה, הינה מניעתית בטיבה. כל החושש מן הנאשם ומפגיעתו בקופה הציבורית ויטען כי קיימת בו מסוכנות בכל הכרוך במשאו ובמתנו בענייני ממון הרבים או היחיד - יוכל למצוא מנוח לחשש זה ולומר בוודאות כי הנאשם לא יגע עוד בצורכי ציבור הכורכים בתוכם עיסוק כלכלי, וזאת בשל התרחקותו מהזירה הציבורית".

את כל אלו נשא הרוח. את כל זה צריך להציג לבית המשפט ולבקש ממנו להכריע. זה יקרה? קרוב לוודאי שלא. לפרקליטות אין האומץ הנחוץ כדי לעשות זאת, ודאי באקלים הנוכחי.

תאריך:  19/12/2022   |   עודכן:  19/12/2022
איתמר לוין
+סער לא יוכל לעכב את חוקי סמוטריץ' ודרעי
16:26 19/12/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הוועדה המיוחדת הוסיפה תיקון שיאפשר מימוש של שני התיקונים לחוק יסוד הממשלה עוד קודם פרסומם ברשומות  ▪  חברי האופוזיציה המסתמנת נטשו במחאה  ▪  לח"כים יינתנו מחר 45 דקות של הסתייגויות לסעיף
הדיון בוועדה [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
+סמוטריץ' הודיע לחברי הסיעה את חלוקת התפקידים
15:16 19/12/22  |  עידן יוסף
יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' הודיע לחברי הסיעה את חלוקת התפקידים: מיכל וולדיגר תקבל את תפקיד סגנית השר, אוהד טל את ראשות ועדת הרפורמות ומשה סולומון יהיה סגן יו"ר הכנסת (סרוגים).
+חוק דרעי בע"מ
10:34 19/12/22  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
אין ספק כי ביום בו תאשר הכנסת את החוק המתיר למורשע כפול בפלילים לשמש כשר בממשלה תגיש התנועה לאיכות השלטון עתירה לבג"ץ לפסול את החוק, שאכן מעלה קבס
דרעי. שר כפול [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+המפלגות החרדיות התקפלו בסעיף הנכד
10:29 19/12/22  |  עידן יוסף
המפלגות החרדיות החליטו לוותר על שינוי סעיף הנכד בחוק השבות, למרות דרישתן לבטלו. בליכוד הצליחו לשכנע את המפלגות השותפות בקואליציה להקים ועדה שתדון בסעיף הזה ותגבש לגביו מסקנות במהלך הקדנציה עצמה, אך לא הסכימו לכלול בהסכם הקואליציוני נוסח אחר שמשנה או מבטל אותו (כאן חדשות).
+"השר יתווה מדיניות כללית בחקירות לאחר התייעצות"
08:38 19/12/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ח"כ איתמר בן-גביר שינה במקצת את נוסח ההצעה לתיקון פקודת המשטרה, הכניס לתוכה קביעה שהדרג הפיקודי העליון במשטרה הוא המפכ"ל והתחייב לשמוע את הייעוץ המשפטי לממשלה ולהתייעץ עם המפכ"ל לפני שיקבע מדיניות חקירות כללית ועקרונות בעניין משך זמן הטיפול בתיקים
בן גביר בוועדה. [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אביגדור מעוז   אופיר סופר / Ofir  Sofer   אורי מקלב / Uri Maklev   אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בצלאל סמוטריץ' / Bezalel  Smotrich   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   דוד אמסלם / David Amsalem   חיים כץ / Haim Katz   יואב בן צור / Yoav Ben Tzur   יואב גלנט / Yoav Galant   יעקב טסלר / Ya'akov  Tessler   יעקב מרגי / yaakov Margi   יצחק גולדקנופ / Yitshak  Issaschar Goldknop   יצחק שמעון סרלאוף    ירון גולומב   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל כץ / Israel  Katz   מאי גולן / May  Golan   מאיר פרוש / Meir Porush   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   משה אבוטבול / Moshe Abutbul   משה ארבל / Moshe Arbel   נבות תל-צור /  Tel-Zur Navot"   ניר ברקת / Nir  Barkat   עידית סילמן / Idit  Silman   עמיחי אליהו / Amichay  Eliyahu   עמיחי שיקלי / Amichai Chikli   רון דרמר / Ron Dramer   ש"ס   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שמואל הרבסט / Shmuel Harbest 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הצעד המתבקש: לבטל את ההסדר עם דרעי
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שאול א.
19/12/22 10:53
2
שלמה
19/12/22 12:09
3
מה
21/12/22 13:22
4
רפי לאופרט
21/12/22 17:27
5
נער גומי
22/12/22 09:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 37
התיקון לפקודת המשטרה המבקש להסמיך את השר המיועד לביטחון לאומי, איתמר בן-גביר, להנחות את המשטרה בענייני מדיניות החקירות, צפוי לעלות היום (יום ב', 19.12.22) לדיון בוועדה בכנסת.
19/12/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בציונות הדתית דורשים במסגרת המשא-ומתן הקואליציוני שינוי במעמדו של הרב הראשי לצה"ל. על-פי דיווח באתר בחדרי חרדים, דורשת הסיעה העברת חוק הרב הצבאי-הראשי, שלפיו הוא יהיה אומנם כפוף לראש המטה הכללי, אך בנושאים הלכתיים-מקצועיים הוא יהיה כפוף לפסיקותיה של הרבנות הראשית לישראל. כיום משמש הרב הצבאי הראשי משקיף במועצת הרבנות הראשית לישראל, ויכול להתייעץ בה.
18/12/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו מתכנן פגישה עם נשיאת העליון השופטת אסתר חיות מיד לאחר השבעת הממשלה. כך פורסם בחדשות 13 (יום א', 18.12.22). מטרת הפגישה: להפיס את דעתה של חיות ולאותת כי אין בדעתו של נתניהו לפגוע בבית המשפט העליון או בשופטיו.
18/12/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
ניצחון הימין בבחירות הוא פרי כשלון של ניסיון השמאל-מרכז הפוסט-מודרני והפוסט-ציוני להשליט בארץ אמריקניזציה פוסט-ציונית ברוח האגף השמאלי של המפלגה הדמוקרטית בארה"ב. מוקד הניסיון והמאמץ המוביל אותו היה ועודנו פעילות אינטנסיבית להדחת מנהיג הימין (בנימין נתניהו) באמצעים שאינם דמוקרטיים - עלילה משפטית וחרם אישי. כשם שהשמאל אינו "טלית שכולה תכלת", סביר להניח שיתכנו יסודות מפוקפקים בימין שראויים לביקורות. אולם ככל שאלה הינם פרק במאבק הפוליטי, אין להם מקום בזירה המשפטית ובוודאי לא בעלילות-סרק משפטיות; לכך בדיוק נועדו הבחירות.
18/12/2022  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
הרב אריה דרעי גנב כסף ובנה לעצמו בית יפה. עד כאן הכל ידוע ומובן. הרב דרעי ישב בכלא, כראוי לגנב. הסִפור כבר התיָשן ועתה הרב דרעי הסתבך בסִיפור חדש שקשור למס. הפעם העבירה פחות חמורה והרב דרעי לא נענש בכליאה. הרב דרעי רוצה לחזור להיות שר דרך אותה מפלגה ובאותו משרד שבו בעבר גנב. האם זה טוב לבוחרי ש"ס? האם זה מקדם את מטרות המפלגה? לא היה עדיף למען שמהּ של מפלגת ש"ס, שמייצגת הרבה אנשים ישרים וצדיקים, להחליף נציג?
18/12/2022  |  עדי ירדן  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
אין צורך בחוק גיוס מגזרי, ובוודאי שאין צורך בחוק השתמטות מקומם    החובה לשרת צריכה לחול על כל בני ה-18 ובנות ה-18, כאשר משך השירות - 3 שנים - והשכר הניתן לחיילי החובה צריכים להיות א...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
העולם האנושי הוא הוויה דינמית והתהליכים המתפתחים בו נגזרים מאינטגרציה של מהלכים רוחניים וחומריים עם השפעות מן הטבע שמעצבים במשותף את תנאי הסביבה בהם מתקיימת החברה האנושית - מתפתחת ...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
תפקודה הלקוי של צרפת בכלל ושל הצבא הצרפתי בפרט בתחילת מלחמת העולם השנייה; לאנשי צבא בכירים אין כישורים לפתח קונספציות ולקרוא את הכתובות על הקיר; דמיון בין התפתחויות ומגמות ב-1940, ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il