|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
אסד וראיסי בפגישה בדמשק [צילום: עומר סנדיקי, AP]

"ביקור הניצחון" של ראיסי אצל אסד בדמשק

נשיא אירן ובכירי משרדו הגיעו לדמשק במטרה להפגין את היחסים החמים בין שתי המדינות, כמו גם את התמיכה האירנית ב"ציר ההתנגדות". אבל המבחן האמיתי יהיה יכולתה של אירן לקטוף פירות מעשיים
20/05/2023  |   רז צימט, סימה שיין, כרמית ולנסי   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות

נשיא אירן, איברהים ראיסי, קיים ב-3-2 במאי ביקור רשמי בסוריה בראש משלחת רמת דרג, שכללה את שרי החוץ, ההגנה, הנפט והתחבורה. זהו ביקור ראשון של נשיא אירני בדמשק מאז ביקור הנשיא מחמוד אחמדינג'אד בראשית 2010. אירן וסוריה כאחת הציגו את הביקור כמפגן של אחדות במציאות אזורית משתנה וכביטוי לניצחון "חזית ההתנגדות" בהובלתן, לאחר 12 שנים של מלחמת אזרחים. מקורביו של ראיסי הגדירו את הביקור כסימן לניצחון האסטרטגי של הרפובליקה האיסלאמית באזור וכנקודת מפנה ברמה האזורית.

ואכן, הביקור התקיים על-רקע מספר תהליכים אזוריים משמעותיים במיוחד. ראשית, שיפור הקשרים בין אירן וסוריה לבין מספר מדינות ערביות, ובראשן סעודיה. בחודשים האחרונים הואצה מגמת ההסדרים במזרח התיכון עם ההסכם לחידוש הקשרים בין אירן לסעודיה, חידוש היחסים הדיפלומטיים הצפוי בין סעודיה לסוריה וההחלטה להשיב את סוריה לשורות הליגה הערבית לאחר שהודחה ממנה בתחילת מלחמת האזרחים.

בנוסף, נמשך תהליך התקרבות בין אירן וסוריה לבין מדינות ערביות נוספות, בהן איחוד האמירויות, ירדן ומצרים. בראיית אירן, תהליכים אלה מספקים הזדמנות להפגת המתיחויות בעולם הערבי, ובינה לבין מדינות ערב - תהליך שטומן בחובו לצד הזדמנויות פוליטיות חשובות גם פוטנציאל להישגים כלכליים.

טהרן רואה בתהליך זה ביטוי להכרה מצד מדינות ערב הסוניות בניצחונו של הנשיא בשאר אסד במלחמת האזרחים. זאת ועוד: לאירן יש אינטרס ברור לסייע לביסוס משטר אסד בשטחים שבשליטתו, ולשם כך נדרש מימון רב הנמצא ברשות מדינות המפרץ. לצד זאת, בטווח הרחוק יותר, מימוש הכוונות לחידוש יחסים כלל-ערבי עם דמשק עלול, בראיית אירן, לאפשר לאסד יכולת תמרון משופרת בין מספר רב יותר של שחקנים וכך לצמצם את תלותו באירן. לפיכך, טהרן חותרת להבטיח את האינטרסים החיוניים שלה גם בעידן ההסדרים במזרח התיכון תוך ניצול הביקור להעברת מסר ברור, הן כלפי העולם הערבי והן כלפי יריבותיה, ובמיוחד ישראל, בנוגע לעוצמת השותפות האסטרטגית והמחויבות ההדדית בינה לדמשק.

גורם נוסף ברקע הידוק היחסים בין אירן לסוריה הוא העימות בין ישראל לבין אירן על אדמת סוריה במסגרת המב"ם. בחודש האחרון גברו תקיפות ישראל בסוריה למניעת התבססות צבאית אירנית בשטח המדינה ולמניעת העברות אמל"ח לחיזבאללה. בראשית אפריל נרשמה עליית מדרגה מסוימת בעימות, עם הפלתו על-ידי צה"ל של מל"ט אירני, ששוגר מכיוון סוריה לשטח ישראל - ככל הנראה בתגובה למותם של שני קצינים במשמרות המהפכה בתקיפת צה"ל בסוף מארס באזור דמשק.

חרף תקיפות צה"ל בסוריה, לא נפסקה פעילותן של אירן והמיליציות השיעיות הפועלות בחסות משמרות המהפכה, גם אם תוך שינויי היערכות: לאחרונה דווח על הקמתן של שתי מיליציות פרו-אירניות מקומיות בעיר אל-מיאדין שבמזרח סוריה. ניתן לראות בכך ביטוי למאמץ אירני מתמשך לחזק את המיליציות המקומיות הנאמנות לה ולהישען יותר ויותר על לוחמים סורים מקומיים, כתחליף לנוכחות אירנית ישירה, באופן שיקשה על ישראל לטעון שהיא מותקפת על-ידי כוחות אירניים.

במקביל ניצלה אירן את טיסות הסיוע לנפגעי רעידת האדמה, שפקדה את סוריה בפברואר השנה, כדי לתגבר את העברת הנשק לסוריה שכללה, ככל הנראה, גם מערכות וציוד לשדרוג יכולות ההגנה האווירית של סוריה. נראה שהצטרפות שר ההגנה האירני, מוחמד-רזא אשתיאני, לביקור ראיסי, וכן פגישתם עם מפקדי מיליציות המזוהות עם כוח קודס בסוריה, הן עדויות נוספות לכוונה להעמיק את שיתוף הפעולה הצבאי והביטחוני בין המדינות על-רקע המשך התקיפות הישראליות.

אי-אפשר להפריד בין המדינות
לקדם את שיתוף הפעולה [צילום: עומר סנדיקי, AP]

בנוסף, אירן מובילה מאמץ להגביר את התיאום בין רכיבי "ציר ההתנגדות" ולבסס את הנרטיב של "אחדות הזירות", שהתעצב על-רקע ההסלמה סביב אירועי הר-הבית במהלך רמדאן. ירי הרקטות משלוש זירות (עזה, לבנון וסוריה), מנוצל היטב על-ידי אירן ושלוחיה כהזדמנות לביסוס מאזן ההרתעה מול ישראל.

על-רקע זה התקיים המפגש בדמשק בין ראיסי לראשי הפלגים הפלשתינים, ובראשם מנהיג הג'יהאד האיסלאמי הפלשתיני, זיאד אל-נח'אלה, ובכיר חמאס, חליל אל-חיה, שבמהלכו שב והדגיש ראיסי את מחויבות הרפובליקה האיסלאמית להמשך "ההתנגדות למען שחרור ירושלים". כמו-כן נפגש ראיסי בדמשק עם משלחת רמת דרג של חיזבאללה. המאמץ האירני להפגין בפומבי את חיזוק הקשרים עם "ציר ההתנגדות" ניכר גם בביקוריו האחרונים של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, אסמאעיל קאא'ני, בדמשק ובלבנון וכן בביקורו של שר החוץ האירני, חוסיין-אמיר עבדאללהיאן, בלבנון בסוף חודש אפריל.

לצד סוגיות צבאיות-אסטרטגיות אלה, נראה, כי במוקד הביקור עמדו גם מאמציה של אירן לקדם את שיתוף הפעולה הכלכלי והמסחרי עם סוריה. במהלך הביקור חתמו שני הנשיאים על מזכר הבנות לתוכנית לשיתוף פעולה אסטרטגי, וכן על 15 הסכמי שיתוף פעולה בתחומים שונים, לרבות חקלאות, משאבים טבעיים, תחבורה, אזורי סחר חופשי, נפט, תקשורת וטכנולוגיה. לדברי ראיסי, אירן נחושה לפתח את הקשרים בינה לבין מדינות האזור וכי מזכרי ההבנה, במיוחד בתחום הכלכלי והמסחרי, משרתים את טובת שתי המדינות. תחומים אלה קריטיים לטהרן בשל המצב הכלכלי המחמיר באירן.

הצורך בשיקום הכלכלה ההרוסה של סוריה בתום מלחמת האזרחים מספק לכאורה לאירן הזדמנות להעמיק גם את אחיזתה הכלכלית במדינה זו. בשנים האחרונות התקיימו מגעים בין בכירים משתי המדינות במטרה לקדם שיתוף פעולה בין חברות אירניות וסוריות בתחומים כלכליים מגוונים. גם בביקורו אשתקד של אסד באירן, היווה שיתוף הפעולה הכלכלי בין המדינות נדבך מרכזי בשיחות והכשיר את הקרקע לשורת הסכמים בתחומי התעשיה, ההון, האנרגיה, התחבורה, הבינוי והמסחר.

אולם, חלק גדול מההסכמים נותרו על הנייר ובאירן נשמעת ביקורת גוברת על התנהלות משטר אסד, הממשיך, לטענת בכירים כלכליים אירנים, להטיל מגבלות על יבוא סחורות אירניות למדינה ומעדיף ייבוא סחורות מטורקיה. זאת, חרף ההסכמים ועל אף קו אשראי במיליארדי דולרים, שאירן העניקה לסוריה בעשור האחרון, וגם למרות העוינות כלפי טורקיה הכובשת שטחים בצפון סוריה.

עם זאת, בעקבות ביקור ראיסי בדמשק, ראש לשכת המסחר המשותפת לאירן ולסוריה, פהד דרויש, הביע אופטימיות בנוגע לעתיד הקשרים הכלכליים בין המדינות. בראיון ליומון הסורי הממסדי אל-וטן אמר דרויש, כי ההסכמים יאפשרו הקמת חברות משותפות, שבעזרתן תוכל סוריה לשלם את חובותיה לאירן דרך קווי האשראי באמצעות רווחים מהפרויקטים המשותפים.

בסיכומו של דבר, אירן וסוריה יכולות להציג את הביקור כהישג מדיני משמעותי וכביטוי נוסף למערכת היחסים האסטרטגית והיציבה ביניהן. אירן מצידה ממשיכה לראות בסוריה "עומק אסטרטגי" ורכיב חיוני ב"ציר ההתנגדות" ובנתיב העברות האמל"ח לחיזבאללה, שהוא עבורה בעל חשיבות גיאו-פוליטית וביטחונית רבה. מפגן הלכידות האירנית-סורית מספק עדות נוספת לכך שהשאיפה של ישראל ומדינות ערב הסוניות להרחיק את משטר אסד מאירן אינה מציאותית בעת הנוכחית.

עם זאת, המבחן האמיתי להצלחת ביקורו של ראיסי בדמשק טמון ביכולתה של אירן לנצלו כדי לקטוף פירות מעשיים, במיוחד במישור הכלכלי. לנוכח המשבר הכלכלי החריף באירן ובסוריה, הסנקציות הכלכליות המוטלות על שתי המדינות, חתירת משטר אסד לשוב לעולם הערבי והמשך הפעילות הצבאית הישראלית על אדמת סוריה, קיים ספק במידת יכולתו של הביקור לחולל קפיצת מדרגה משמעותית נוספת ביחסים בין אירן לסוריה. מכל מקום, הביקור – לצד שורת ההתפתחויות האזוריות האחרות – מציב את אירן במאזן הישגים משמעותי שמהווה מבחינתה גם תשובה לתהליך הנורמליזציה של ישראל עם האמירויות, בחריין ומרוקו.

הכותבים הם חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  20/05/2023   |   עודכן:  20/05/2023
רז צימט, כרמית ולנסי, סימה שיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"ביקור הניצחון" של ראיסי אצל אסד בדמשק
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
בשנת 2005 נבחר מחמוד עבאס (אבו מאזן) לקדנציה בת ארבע שנים כנשיא הרשות הפלשתינית. מאז חלפו 18 שנים, בחירות לא התקיימו והוא עודנו על כסאו. הרש"פ מאוד בלתי פופולרית, עבאס בן 87 והדיבורים על ירושה נעשים רמים יותר מדי שנה.
18/05/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
המגעים בין מדינות מפתח במזרח התיכון לקראת שיפור היחסים ביניהן החלו לפני מספר שנים ובעת האחרונה חלקם הבשילו לכלל תנופת הסדרים. זו באה לידי ביטוי בהודעות על חידוש יחסים דיפלומטיים - בין השאר בין סעודיה לאירן ובהדרגה גם עם סוריה, בין סוריה לתוניסיה, בין קטר לשכנותיה - וכן בהתקרבות טורקית מדודה למדינות המפרץ ולמצרים. סוריה חוזרת לליגה הערבית אחרי למעלה מעשור של מלחמת אזרחים עקובה מדם, ונרשמת התקדמות בשיחות בין סעודיה לבין החות'ים לסיום המלחמה בתימן.
צמרת חמאס בראשות יו"ר הלשכה המדינית, אסמאעיל הניה, ביקרה בסעודיה באפריל השנה. אל הניה נלוו חאלד משעל ומוסא אבו-מרזוק, היו"רים לשעבר של הארגון הממשיכים למלא בו תפקידים בכירים, וכן חליל חיא, סגנו של יחיא סנוואר וראש לשכת ההסברה בארגון.
איש אינו אוהב את מפגשי הליגה הערבית – למעט בשאר אסד. סוריה הושעתה מן הארגון בשנת 2011 בשל הדיכוי הברברי של התקוממות מתנגדי המשטר, אך השבוע הוחזרה אליו ואסד הוזמן לפגישת הפסגה שתתקיים בסעודיה בשבוע הבא. מבחינת אסד, זהו צעד נוסף למימוש תקוותו להתקבל מחדש גם במערב – מסביר אקונומיסט.
12/05/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
סוריה השיגה השבוע ניצחון היסטורי לאחר ששרי החוץ הערביים הודיעו ב-7 במאי על חזרתה לליגה הערבית ולכל מוסדותיה ללא תנאים, המהלך מאפשר לנשיא בשאר אסד להשתתף בוועידת הפסגה הערבית שתתקיים בריאד ב-19 במאי לאחר חרם ערבי שנמשך 12 שנים.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
חרפת השירותים הציבוריים בתחנות האוטובוסים המרכזיות נמשכת שנים    בעלי התחנות המרכזיות הם בעלי ממון הנהנים מקניות של אלפים הפוקדים את התחנות ומצופה מהם לדאוג לניקיונם ולאספקת נירות ט...
יואב יצחק
יואב יצחק
חקירה שהתקיימה בישראל נגד גרטלר במחלקה לחקירות שוטרים בחשד שנתן שוחד לדנינו ולגורמים נוספים, הסתיימה בלא כלום, לאחר שלא נמצאו ראיות; כך גם חקירה שהתקיימה ע"י FBI בחשד לשוחד בקונגו ...
איתמר לוין
איתמר לוין  |  
המסר של יום העצמאות תשפ"ד הוא שביום העצמאות תשפ"ה חייבת להיות פה ממשלה אחרת, שתתחיל במלאכת השיקום הגדולה ביותר בתולדות המדינה    אירועי השבוע האחרון רק מחדדים את הצורך הקיומי הזה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il