|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
מילצ'ן. מדוע סיב להגיע ארצה [צילום: AP]

התביעה וביהמ"ש פגעו בסיקור עדות מילצ'ן

גרירת רגליים ושחצנות של הפרקליטות לצד אדישות והתחמקות של השופטים, מנעו מן התקשורת את הזכות הבסיסית להיות נוכחת פיזית בעדותו של מילצ'ן בברייטון בשבוע הבא
21/06/2023  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משפט נתניהו   |   תגובות

עובדה מספר אחת: ארנון מילצ'ן הוא עד מפתח בתיק 1000 (תיק המתנות) במשפטו של בנימין נתניהו. עובדה מספר שתיים: מילצ'ן סירב להגיע ארצה להעיד בתיק ובית המשפט אישר שיעיד בהיוועדות חזותית מאנגליה. עובדה מספר שלוש: ההליכים במשפט זה מתנהלים בדלתיים פתוחות ובסיקור תקשורתי צמוד. עובדה מספר ארבע: יש חשיבות עיתונאית באפשרות לצפות במישרין בהליכים משפטיים. עובדה מספר חמש: בתוך האולם ומתוך האולם במשפט נתניהו מתנהל מסע הכפשות חסר תקדים, בין היתר כלפי עדי תביעה.

מה קורה כאשר העובדות הללו מתנגשות? מה קורה כאשר לעובדות אלו מתווספת פרקליטות שחצנית, הבטוחה שכולם כולל כולם - דהיינו גם העיתונאים ובית המשפט - עובדים אצלה? ומה קורה כאשר לכל התבשיל הזה מצטרפים שופטים המעדיפים להקטין ראש ולהתעלם ממה שמתחולל מתחת לאפם? התשובה: על התקשורת נאסר להיות נוכחת פיזית באולם בברייטון בו תישמע עדותו של מילצ'ן, המתחילה בשבוע הבא (25.6.23). פומביות הדיון נפגעת, חופש העיתונות נפגע, האינטרס הציבורי נפגע - והכל, כך נדמה, בשל פחדנות מול מי שמנסים להלך אימים על עדים. הנה סיפור המעשה.

מערכה ראשונה: מילצ'ן מסרב להגיע ארצה

במשך חודשים דובר על כך שמילצ'ן יסרב להגיע ארצה להעיד במשפט נתניהו. תחילה טענה הפרקליטות שהדבר נעוץ בטעמי בריאותו של טייקון התקשורת בן ה-79. אבל ב-24.4.23, בבקשה הרשמית לשמוע את עדותו בהיוועדות חזותית מלונדון, אישרה הפרקליטות שהוא פשוט לא מוכן לבוא, נקודה. שימו לב לתאריך: לכל המאוחר לפני חודשיים ידעה הפרקליטות בוודאות שעליה להתארגן לאפשרות של היוועדות חזותית, ושקרוב לוודאי שבקשתה תיענה.

ההגנה התנגדה לעדות שכזאת, אבל השופטים רבקה פרידמן-פלדמן, משה בר-עם ועודד שחם נענו לבקשה בלית ברירה. תאריך ההחלטה: 15.5.23. דהיינו: לפני שישה שבועות הפכה האפשרות לעובדה ברורה. הפרקליטות ביקשה שהעדות תתחיל ב-18.6.23, דהיינו נטלה על עצמה להסדיר הכל בתוך חודש. מאוחר יותר התברר שיש בעיות טכניות ותחילת העדות נדחתה ל-25.6.23.

לאחר שבית המשפט אישר את העדות בהיוועדות חזותית הובהר לפרקליטות ולשופטים, כי קיימת אפשרות שכמה מאמצעי התקשורת יבקשו לשלוח כתבים לאנגליה. העיתונאי אביעד גליקמן העלה זאת באחד הדיונים לפני שלושה שבועות; פרידמן-פלדמן התחמקה ואמרה שיש לשוחח על כך עם הפרקליטות, משום שהיא המארגנת את העדות. הח"מ פנה באותו יום לאלון גילדין, ראש צוות התביעה בתיק 1000, וביקש שיעביר הלאה את רצונם של עיתונאים להיות נוכחים באולם העדות.

מערכה שנייה: הפרקליטות מציבה עובדות
גילדין. "המאשימה מודיעה" [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

הפרקליטות ויתר גורמי המדינה לא ממש מיהרו. עבר חודש שלם מאז החלטת בית המשפט, ועשרה ימים בלבד לפני תחילת העדות הודיעה הפרקליטות שהעדות תישמע בעיר בחוף והקיט ברייטון ולא בלונדון. היא גם מסרה, כי "פעלה לכך שהאולם יוכל להכיל את כל הגורמים שפורטו בהחלטת בית המשפט הנכבד, כמו גם גורמים טכניים וגורמי אבטחה נדרשים. המאשימה מודיעה כי לא תתאפשר כניסה לאולם לגורמים נוספים".

"הגורמים שפורטו בהחלטה" היו אנשי התביעה וההגנה ושרה נתניהו, אשר תייצג באולם את בעלה (מעמד מוזר כשלעצמו, אבל נניח לו). כאמור, התביעה ידעה היטב שגם עיתונאים רוצים להיות נוכחים. היא יכלה לחשב את מספר המקומות הדרושים ולחפש אולם מתאים; בברייטון יש למעלה מ-200 בתי מלון ומותר להניח שיש מבחר לא רע של אולמות. נקדים את המאוחר ונספר, כי בבית המלון שנבחר לבסוף - The Old Ship - יש לא פחות מתריסר אולמות, כולל אולם חתונות וכולל אולם הנראה גדול לפחות כמו זה שבו מתנהל המשפט.

למרות זאת, בשחצנות מרקיעת שחקים, הפרקליטות הודיעה - כך ממש - לבית המשפט "כי לא תתאפשר כניסה לאולם לגורמים נוספים". הודיעה. כאילו שהיא הקובעת, ולא רק אחד מן הצדדים בתיק. הודיעה. קבוצת עיתונאים (ובהם הח"מ) התרעמה בפני השופטים: "בית המשפט הוא זה שקובע את סדרי הדין והדיון וככזה לא ייתכן שהמאשימה שהיא צד לניהול ההליך נשוא הבקשה תקבע שאין למבקשים ולשאר העיתונאים שחפצים בכך אפשרות לסקר מקרוב את מתן העדות של מר מילצ׳ן, קביעה כזו עלולה לפגוע בעבודת הסיקור העיתונאי". ביקשנו מבית המשפט להורות לפרקליטות שתתכבד ותמצא סידור שיאפשר נוכחות של עיתונאים באולם.

מערכה שלישית: קובעים לנו איך לעבוד
שחם, פרידמן-פלדמן, בר-עם [צילום: עמית שאבי, פלאש 90]

הבקשה הוגשה בתחילת השבוע הנוכחי (18.6.23), שבוע בלבד לפני עדותו של מילצ'ן. השופטים נתנו לפרקליטות יומיים להגיב, וכדרכה - היא עשתה זאת כמעט ברגע האחרון (20.6.23). במרכזה של התגובה: התיימרות לקבוע כיצד תבוצע העבודה העיתונאית.

"עיקרון פומביות הדיון וזכות הציבור לדעת יישמרו גם אם
המבקשים לא ינכחו באולם בברייטון בשעת מסירת העדות, אלא באולם הדיונים בבית המשפט המחוזי בירושלים, מקום מושבו של ההרכב הנכבד שינהל את הדיון", אומרת הפרקליטות. האולם מלא גם כך, המשיכה: "העד ומלווה שלו, שלושה עורכי דין לכל צד, אחד הנאשמים [נוני מוזס], בן משפחה של כל אחד מהנאשמים [שרה נתניהו]. בנוסף לכך, תידרש נוכחות של אנשי אבטחה וגורמים טכניים". הערה שלנו: לפי חשבוננו - פחות מ-20 איש.

חוץ מזה, המשיכה הפרקליטות, משום שלא תהיה במקום נוכחות של משמר בתי המשפט - יהיה קשה לשמור על הסדר ולהבטיח שלא יבוצעו צילומים והקלטות אסורים. הערה שלנו: אז תשכרו מאבטח מקומי או תקחו בהשאלה מאבטח מהשגרירות. הלאה: "בשעה שההרכב הנכבד הדן בתיק יוכל לצפות ולהתרשם מהעד באמצעות מערכת הוידאו, ואף לנהל את הדיון ולהציג לעד שאלות במידת הצורך, הרי מקל וחומר גם המבקשים ואחרים שרוצים לצפות בדיון ולדווח אודותיו, יוכלו לעשות זאת בדרך זו". הערה שלנו: אל תקבעו לתקשורת כיצד לעבוד ואל תשוו בין הצרכים שלה לבין אלו של בתי המשפט.

ולבסוף: "לא מוכר לה [לתביעה] מקרה בו הייתה נוכחות של גורמים נוספים מלבד הצדדים או מי מטעמם במקום ממנו נמסרה עדות בדרך של היוועדות חזותית, וזאת גם בתיקים שעוררו עניין ציבורי רב". הערה שלנו, בשפת המקום בו תישמע העדות: so what? אם משהו לא נעשה אף פעם, זה אומר שהוא לא ייעשה אף פעם? גם אנחנו לא מכירים מקרה בו עד מרכזי בהליך פלילי רב-חשיבות מסרב לבוא ארצה ללא כל נימוק.

למרבה הצער, השופטים הסכימו עם הנימוקים המקוממים הללו. בהחלטה קצרה היום (21.6.23) הם דחו את בקשת העיתונאים. "פתיחת האולם בו תשמע עדותו של העד לקהל, מעוררת קשיים לא מבוטלים, כמפורט בתגובת המדינה", הם אומרים. הערה שלנו: תפקידן של רשויות הוא להתגבר על קשיים, ודאי כאשר מדובר בנסיבות בהן עסקינן כאן. כדאי להזכיר, שכל העסק נובע משום שעד תביעה מסרב להגיע ארצה; הבעיות הן במגרשה של התביעה ועליה לפתור אותן. השופטים אפילו לא שאלו האם יש חלופות אחרות; הם קיבלו כתורה מסיני את הודעתה של הפרקליטות.

הלאה. "כשם שהשופטים הדנים במשפט יכולים להשתתף בדיונים מבית המשפט המחוזי בירושלים, כך גם כל צופה שאינו צד לתיק. מתן אפשרות לצפות בדיון מבית המשפט המחוזי בירושלים, מקיים את העקרונות בדבר פומביות הדיון וחופש העיתונות, ומאזן בין זכות הציבור בכלל ונציגי העיתונות בפרט להיות נוכחים בדיון, לבין הצורך בניהול יעיל ותקין של ההליך המשפטי". הערה שלנו: עם כל הכבוד, בית המשפט אינו אמור לקבוע לתקשורת כיצד למלא את תפקידה. יש לא מעט פסיקה הקובעת שבית המשפט איננו "עורך-על"; קל וחומר, שאין זה מתפקידו להתערב בשיקולים עיתונאיים. וכאמור, האינטרסים של השופטים ושל התקשורת הם שונים.

השופטים הגדילו לעשות, כאשר זרמו עם העובדה שהציבה בפניהם הפרקליטות וקבעו ש"למעט נוכחות של באי-כוח הצדדים, הנאשמים ו/או בן משפחה של כל אחד מהם, העד, ומלווים של העד, ככל שיהיו כאלה, וכן אנשי אבטחה וגורמים טכניים, האולם יהיה סגור לקהל". זוהי החלטה חסרת תקדים: לא דלתיים סגורות מהסיבות הקבועות בחוק, אלא סוג של סגירה פיזית מנימוקים שלא פורטו.

מה באמת קורה כאן
קליין. מסע שיימינג [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

השורות הבאות אינן מבוססות על ידע עובדתי כלשהו, אלא על היכרות קרובה עם משפט נתניהו ועם המתרחש סביבו. הן משקפות לא רק את הרושם של הח"מ, אלא של רבים מן העיתונאים. ככל הנראה, הסיבה האמיתית היא הרצון למנוע כניסה לאולם של מי שעלולים להטריד את מילצ'ן - כפי שאירע ללא מעט עדי תביעה. ייתכן מאוד שזו גם הסיבה המרכזית שמילצ'ן סירב להגיע ארצה. ידוע שהוא שמע מהעוזרת האישית שלו, הדס קליין, על מסע השיימינג שעברה והחליט שהוא לא יהיה קורבן להכפשות דומות.

בשלוש השנים האחרונות מתנהל, מתוך אולם 315 בבית המשפט המחוזי בירושלים, מסע רעל חסר תקדים נגד אנשי התביעה, רוב עדי התביעה, כמעט כל העיתונאים וחלק מן הסניגורים. המסע הזה כולל אין ספור דברי לשון הרע, הטרדות עדים ועבירות סוביודיצה. היעדים העיקריים שלו הם מי שנתפסים בעיני המכפישים כפוגעים באינטרסים של נתניהו. הפרקליטות יודעת היטב על האירועים הללו, אך הדרגים הבכירים ביותר בה החליטו לשבת בחיבוק ידיים - כולל כאשר המשמעות היא שפיכת דמם של התובעים באולם ושל עדים מרכזיים. האם השופטים יודעים על כל המתרחש? לא ברור. הם לבטח יודעים על אירועים חמורים נקודתיים שהובאו לידיעתם באופן גלוי.

ההערכה שלי היא, שהתביעה הבטיחה למילצ'ן להגן עליו מפני מכונת הרעל הפועלת בשידור חי. לכן היא העבירה את העדות מלונדון (גם אם השגרירות הערימה קשיים, כפי שדיווחו כמה מעמיתי, יש בבירת בריטניה מספיק מקומות בהם ניתן היה לגבות את העדות). לכן היא סירבה תחילה למסור את שמו וכתובתו של המלון בברייטון (עד לדרישה של כמה מן העיתונאים). לכן היא בחרה במתכוון אולם מוגבל בתכולתו. לכן היא הודיעה שהאולם מלא וזהו. במילים אחרות: במקום לטפל במסיתים ובמכפישים, הפרקליטות פגעה בעיתונאים האמיתיים וביכולתם לבצע את עבודתם. השופטים, למרבה הצער, שיתפו פעולה איתה. המסר הוא: הבריונות מנצחת.

תאריך:  21/06/2023   |   עודכן:  21/06/2023
איתמר לוין
+שימוע לדובריו של נתניהו בחשד להטרדתו של פילבר
18:34 21/06/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
עופר גולן, יונתן אוריך וישראל איינהורן חשודים ששלחו לביתו של פילבר מכונית, ממנה הושמעה הטענה ששיקר לגבי נתניהו ושהוא משמש ככלי להפלתו
אוריך וגולן. אירוע בספטמבר 2019 [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התביעה וביהמ"ש פגעו בסיקור עדות מילצ'ן
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עובד 1
21/06/23 17:29
2
אולם טיסות מאבטחי
21/06/23 21:29
3
אולם טיסות מאבטחי
21/06/23 21:29
4
אולם טיסות מאבטחי
21/06/23 21:29
5
אולם טיסות מאבטחי
21/06/23 21:29
6
אולם טיסות מאבטחי
21/06/23 21:29
7
אולם טיסות מאבטחי
21/06/23 21:29
8
פלג א
21/06/23 21:46
9
אליאליאליייי
22/06/23 00:21
10
יצחק הורניק
22/06/23 04:44
11
דג בורי
22/06/23 12:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט נתניהו
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - לא שילמו מחיר, אינן מחייבות, נוקב ומעמיק ומי ישמור על השומרים?
הפרקליטות לא תאפשר לעיתונאים להיות נוכחים באולם בו תיגבה עדותו של ארנון מילצ'ן בתיק 1000. העדות תיגבה בעיר ברייטון, ולא בלונדון כפי שנמסר תחילה. כך הודיעה (15.6.23) התביעה במשפטו של בנימין נתניהו לבית המשפט המחוזי בירושלים.
15/06/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
סניגורו של בנימין נתניהו, עו"ד עמית חדד, מדגיש (13.6.23) שאין לו טענות כלשהן כלפי טיפולו של יאיר לפיד בענייניו של ארנון מילצ'ן כאשר היה שר האוצר. לפיד הגיב: "אתה הורס עבודה של שנתיים של מכונת הרעל", בהתייחסו לטענות קשות שהעלו נגדו תועמלנים מצידו של נתניהו. חדד הגיב: "אני לא עובד אצל מכונת הרעל, אני עובד לחקר האמת".
13/06/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
"יש פוליטיקאים ישרים שלא קיבלו דבר מעולם ויש פוליטיקאים שעומדים למשפט. יש שקרנים חושבים שכולם שקרנים, ומושחתים חושבים שכולם מושחתים. אם אני רוצה משהו - אני משלם עליו. אם אני לא יכול להרשות לעצמי, אז אני לא עושה את זה. אחד האפיונים של אנשים ישרים הוא שהם משלמים על עצמם". כך אומר (12.6.23) ח"כ יאיר לפיד בחקירתו הנגדית במשפטו של בנימין נתניהו.
12/06/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בנימין נתניהו פנה בצורה חריגה ליאיר לפיד ואמר לו שכדאי להאריך את הפטור ממס חוזר לתושבים חוזרים, כפי שביקש ארנון מילצ'ן. כך העיד לפיד (12.6.23) במשפט נתניהו, על האירועים שהתרחשו בקיץ 2013, כאשר נתניהו היה ראש הממשלה ולפיד היה שר האוצר.
12/06/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
קל וחומר ממכבי חיפה והפועל תל אביב    הדחיינות של נתניהו והרס משרד החוץ    התנ"ך נגד הרב יצחק יוסף    ההפקרות והטמטום של יצחק גולדקנופף    וכרגיל - איתמר בן-גביר
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il