|   15:07:40
  הודיה כריש-חזוני  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
לווית נרצחי הפיגוע בבית חג"י [צילום: פלאש 90]

"אימא תמיד רצתה שנהיה ביחד"

ששת הילדים של יצחק וטליה איימס ישבו שבעה בבית המשפחה בבית-חג"י ובאוהל האבלים הגדול שהוקם לידו בין המנחמים הרבים הגיעו גם יתומי טרור שאיבדו זוג הורים בפיגוע אחד "הם היחידים שיכולים להבין", אומרת רוחמה איימס
14/09/2010  |   הודיה כריש-חזוני   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
רוחמה איימס: "היינו יוצאים בכל חופש לטיול וישנים באוהלים, וכולם היו באים. תמיד הייתה אחלה אוירה, כי הם הקפידו שנהיה שותפים לתכנון של המסלולים ולא החליטו הכול לבד. הייתה להם אהבה גדולה לארץ ישראל. הם חיו בפשטות ותמיד חייכו"

להודיה איימס יש עיניים ירוקות-ירוקות ומבט תמים ומתוק. בשבוע שלפני השבעה היא הייתה אמורה להתחיל ללמוד בכיתה ג' בבית הספר שבקריית-ארבע, אבל לכיתה היא עדיין לא הגיעה. בערב שלפני פתיחת שנת הלימודים החדשה היא חיכתה בבית עם אחיותיה לאבא ואימא. "כל היישוב כבר ידע מה קרה, אבל אנחנו עוד לא. באו שתי שכנות ואמרו לנו שאימא מתעכבת בגלל שיש מחסום בדרך. אחר כך בא אחי הגדול אוריאל, יחד עם הרב ועם עוד אנשים, ואמרו לנו שאבא ואימא נרצחו".

הודיה אומרת שבהתחלה היא חשבה שאולי התבלבלו, אולי זה בכל זאת לא נכון, אבל בהלוויה כבר היה לה מאוד קשה. השבוע היא ישבה במטבח הקטן בבית המשפחה, ליטפה את האחיין התינוק, יהודה, ואמרה שהיא לא אוהבת שהאחים שלה בוכים, ולכן היא מנסה להצחיק אותם. אחר כך היא הוסיפה בכובד ראש מסוים, בתוך המון המנחמים שגדש את הבית, שלקראת החזרה לבית הספר היא עוד צריכה לחפש את הקלמר שלה, שאין לה מושג לאן נעלם.

רוחמה איימס דווקא הספיקה ללכת במשך שלושה ימים לכיתה ז', שם החלו ללמוד כבר ביום ראשון שעבר, לפני שהעולם התהפך עליה. היא מספרת שבחופש שנגמר ממש לא מזמן הם הספיקו לערוך טיול משפחתי כמו שההורים שלה אהבו. "אימא תמיד רצתה שנהיה ביחד ונעשה דברים ביחד. היא הייתה מתקשרת לכולם, ורצתה שכולם יהיו בשבת בבית. בכל חופש היינו יוצאים לטיול וישנים באוהלים, וכולם היו באים. תמיד הייתה אחלה אוירה, כי הם הקפידו שנהיה שותפים לתכנון של המסלולים ולא החליטו הכול לבד. הייתה להם אהבה גדולה לארץ ישראל. הם חיו בפשטות ותמיד חייכו".

דוגמה לאהבה הזאת לארץ אפשר לצטט מקטע שכתבה טליה ז"ל על חוג הטיולים שבו השתתפה בגוש עציון. "אחד הטיולים הראשונים שהתרשמתי ממנו עמוקות היה טיול ממקום הרצח של אלעזר ליבוביץ הי"ד (ליד כרמל) עד תל זיף - טיול באזור הציר המזרחי. יום יום נסעתי בכביש הזה, ולא היה לי מושג מה יש מעבר לו. מעבר לכביש היו בוסתנים, חורשות, מעיינות ופסיפס עתיק בשרידים של העיר אריסטובוליה שרק רועי צאן ערבים רואים אותו. אחרי הטיול התחלתי אפילו להרגיש יותר בטוח על הכביש", כתבה טליה ז"ל.

"אבא שלח את האהבה שלו דרכה"

על השאלה מי ידאג לילדים - שחלקם צעירים מאוד - לאחר השבעה, אין עדיין תשובה. יהודה גליק: "בינתיים אנחנו עוד חיים פה מרגע לרגע. זו החלטה שצריך לקבל בכובד ראש. הדבר הבסיסי שברור להם הוא שהם רוצים להישאר יחד"

השבת הראשונה שעברה עליהם בלי אבא ואימא הייתה לרוחמה לא פשוטה. "הרגשתי את החיסרון. כשאח שלי הגדול בירך אותי, מה שבדרך כלל אבא היה עושה, זה היה קשה. יצאתי כבר מההלם של ההתחלה, אבל אני חושבת שאני עדיין לא ממש מעכלת מה יהיה".

ששת היתומים של יצחק וטליה איימס - דניאל, רות, אריאל, רוחמה, הודיה ועוז - ישבו שבעה בבית שבבית-חג"י ובאוהל האבלים הכחול הגדול שהוקם לידו, יחד עם דודתם, אחותו של יצחק, ועם אמו הקשישה. מול חולצותיהם הקרועות, נראים הסכמי השלום המתרקמים, או שלא, רחוקים מתמיד.

הרב יהודה גליק, המוכר יותר בימים כתיקונם כמנכ"ל מכון המקדש, התרוצץ בין הילדים האבלים ודאג לכל דבר. כחבר ותיק של אב המשפחה הוא משמש כאן עכשיו מעין אב זמני. דואג שזו תשב עם חברות ולא לבדה, ההוא יאכל ארוחת בוקר, וכאן יקדישו תשומת לב וכוס תה לכאב הראש של זו.

בתוך מרוץ העשייה, עוד לא היה לו זמן לחשוב על האובדן שלו, של חבר טוב כמו יצחק. "אני מכיר אותם עוד מרוסיה, ואחר כך משכנות באלון-שבות ומפעילות רצופה סביב הר הבית. יצחק הקפיד לעלות בכל שבוע להר הבית, והוציא לאור ספרים בנושא. הייתה בינינו חברות קרובה מאוד, וזה קשה לי מאוד מאוד. אבל כרגע אני מתעסק יותר בשבעה". קבוצת חברי ההורים היא חבורה מיוחדת של עולים מרוסיה שומרי מצוות וציונים שקבעה את ביתה באזור גוש עציון, ולצערם הם כבר למודי טרור. "כששמענו על הפיגוע הזה", מספר גליק, "הייתי באמצע חגיגת בר מצווה של בנה של מרים גורוב, שבעלה אהרן נרצח בפיגוע ירי ליד נוקדים".

הוא מוסיף כי אחד המאפיינים של השבעה הזאת הוא רוחב הלב שנגלה בעת צרה. "יום למחרת הרצח הגיע לפה רכב מסחרי של 'רמי לוי' ופרק ארגזים מלאים מצרכים. חברת 'מבושלת' הודיעה שתשלח מזון לראש השנה. יהודים מכל העולם פונים כדי לתרום כסף, וכל הזמן יש טלפונים מאנשים טובים שרוצים לעזור. לצערנו, היישוב פה מנוסה. יש להם כבר 'פרוטוקול שבעה' וחלוקת עבודה מסודרת, ונשות היישוב המסורות מחזיקות פה את כל העניין". גליק מוסיף כי הוא מקבל גם שיחות טלפון המציעות עזרה בגידול הילדים, בהמשך.

על השאלה מי ידאג לילדים - שחלקם צעירים מאוד - ביומיום שלאחר השבעה, אין לו עדיין תשובה. "בינתיים אנחנו עוד חיים פה מרגע לרגע. זו החלטה שצריך לקבל בכובד ראש. כמובן שהדבר האידיאלי לילדים זה אבא ואימא, אבל לצערי זה נשלל מהם. הדבר הבסיסי שברור להם הוא שהם רוצים להישאר יחד. יש כאן עובדת סוציאלית שיושבת עם כל אחד מהילדים ושומעת אותו, ובהמשך יוחלטו החלטות".

גליק מוסיף כי בין המנחמים הרבים הגיעו גם רבים מיתומי הטרור שאיבדו זוג הורים בפיגוע אחד. "ישבו פה דיקשטיין, וולנסקי, כהנא, סחיווסחורדר, הורביץ, קול, ועוד אנשים. הילדים שוחחו איתם במשך זמן רב".

רוחמה מספרת כי יתומי הטרור שהגיעו דיברו איתם גם על הרגשות שאחרי. "הם היחידים שיכולים להבין", היא אומרת, ומוסיפה כי מלבדם חשובים לה במיוחד גם המבקרים שמספרים להם על אבא ואימא. "הגיעה לכאן אישה שסיפרה שהיא הייתה שכנה שלהם כשגרנו באלון-שבות, אבל במשך הרבה שנים הם לא נפגשו. ביום של הפיגוע היא לקחה את אבא שלי במקרה בטרמפ, והייתה אחת האחרונות שדיברו איתו כי היא הורידה אותו במקום שממנו אימא שלי אספה אותו. היא סיפרה לנו שהוא שמח לפגוש אותה, וכל הדרך סיפר לה על הילדים שלו - כמה הוא אוהב אותם, כמה אריאל מצליח בלימודים. היא אמרה לנו שהיא מרגישה שהוא שלח את האהבה שלו אלינו דרכה. כאילו הייתה לה שליחות לבוא אלינו, לספר לנו ולהעביר אלינו את האהבה של אבא".

ביקש ללמוד תורה

ה'שבעה' של הנרצח הרביעי בפיגוע, אבישי שינדלר בן ה-24, התקיימה בבית הוריו באלעד. שינדלר היה תושב חדש למדי בבית-חג"י, ולמרות זאת הוא כבר היה מוכר ביישוב. לאחרונה אף התנדב להצטרף כלוחם לכיתת הכוננות המקומית. "בחור מתוק", אומרים עליו שם. "הכרנו אותו דרך הנסיעה בטרמפים ודרך מוריה רעייתו ששירתה כאן בשירות לאומי". ברשת החברתית 'פייסבוק' פתחו חבריו של אבישי עמוד לזכרו, ובו העלו תמונות רבות שלו ודברים לזכרו. בהלווייתו ספד לו דודו, הרב צבי שלוה, שסיפר שאבישי ביקש לאחר שירותו הצבאי להמשיך ללמוד תורה, ובחר בישיבת שבי-חברון. "לנגד עינינו ראינו איך צומח תלמיד חכם", אמר.

לאחר שני פיגועי הירי, הראשון שבו נרצחו ארבעת תושבי בית-חג"י והשני שבו נפצעו משה ושירה מורנו ממעלה אפרים, התרחש ביום חמישי פיגוע נוסף: אבנים יודו לעבר רכבם של בני משפחת טיירי מהר-ברכה. בתם בת ה-12, חרות, נפצעה בראשה. את השבוע האחרון היא עשתה בבית החולים שניידר בפתח-תקווה.

תימור, אימא של חרות, אמרה ל'מקור ראשון' כי לצערה ליידוי אבנים נוטים להתייחס כאל עניין קל. "אומרים 'זה בסך הכול אבנים', ושוכחים שאבן יכולה להרוג בן אדם. לנו קרה נס גדול, שעליו אנחנו מודים מאוד לה'. אם האבן שפגעה לחרות בראש הייתה חודרת רק עוד טיפה, היה נגרם לה נזק בלתי הפיך". חרות ישבה מלפנים, במושב הסמוך לנהג. אבן אחת ממטר האבנים שיידו המפגעים לעבר כלי הרכב חדרה מבעד לשמשה הקדמית ופגעה בראשה. "ביום שישי בבוקר היא נותחה בראש, ניתוח לא פשוט. האבן שברה את עצמות הגולגולת, ודחסה אותן לכיוון המוח. מכיוון שהעצם הייתה מרוסקת היה צורך לשים לה פלטינה. היה לה ממש בור בראש. בקלות היה יכול לקרות פה הרע מכול", אומרת האם. "עכשיו היא מתאוששת לאט לאט. קיבלנו את הילדה מחדש. זה יכול היה להיגמר אחרת".

תמיד עם תהילים

אודיה אבן-חיים: "באותו יום עברנו יחד על כל הדברים לבית הספר וראינו שיש הכול. הפעם האחרונה שבה דיברתי איתה הייתה בטלפון בשעה שבע ושבע דקות, שמונה דקות לפני הפיגוע. היא אמרה לי שהיא קנתה לי תנ"ך חדש, שהיא עולה על טרמפ ושהיא כבר מגיעה"

מאחורי הבית של משפחת אבן-חיים בבית-חג"י עומדים האופניים התכולים שכוכבה כבר לא תרכב עליהם. מומי, בעלה, מספר כי גם בחייה כוכבה לא רכבה עליהם רבות. היא אהבה אותם מאוד, אבל התקשתה למצוא חצאית שתשמור על צניעותה בעת הרכיבה ולכן ויתרה על התחביב.

הוא מציג פתקי נייר רבועים פשוטים שמצא בתוך התיק שלה, לאחר הירצחה. יש שם רשימת מטלות קטנות שרעייתו ציינה לעצמה לבצע, כמו למשל - "ללמוד 30 הלכות שמירת הלשון. לחזור על 30 הלכות. שני ספרי תהילים. ברכות השחר כל יום". וכן רשימת הספקים שהצליחה להשלים: "עד י' אלול קראתי 5 ספרי תהילים. 30 שקל לצדקה - נתתי. 10 'נשמת כל חי' - קראתי", ועוד ועוד הקפדות אישיות שקיבלה על עצמה.

"בשבת האחרונה אימא שלי והאחים והאחיות שלי הגיעו כדי לחזק אותנו. אבל איך נשיר 'אשת חיל' כשאשת החיל של הבית הזה לא נמצאת פה?" שואל מומי. "זה לא היה פשוט. אימא שלי הדליקה את הנרות. בדברים הקטנים הללו אתה קולט את החיסרון".

בתקשורת פורסם כי אבן-חיים הגיע למקום הפיגוע בתוקף תפקידו כמתנדב זק"א וגילה שם את רעייתו, אבל הוא מספר כי יצא לחפש את כוכבה. "הבת שלי דאגה. אמרתי לה שהשעה רק שבע וחצי ולפעמים יש עיכובים, ולא קרה כלום. אז קיבלנו סמ"ס יישובי שהכביש סגור עקב אירוע ירי. הטלפון של כוכבה לא ענה. קיוויתי שזה בגלל שהוא במצב רטט, או שהיא בטרמפ. היא הרי הייתה תמיד עם התהילים שלה. הנהגים ידעו וכיבדו את זה. כשנסענו לנופש בצפון, חמש שעות היא קראה תהילים. אמרתי לה, 'תדברי איתי קצת'. היא אמרה לי: 'אתה תנהג. אם אתה עייף – תשתה קפה. אני מדברת עם מישהו חשוב'. גם בבית, אם לא עבדה או טיפלה במשפחה - תמיד עם תהילים. הצלחתי להגיע למקום הירי בדרך לא דרך. את השער הראשון פתחו לי כי חשבו שאני בא בתור זק"א. אחר כך הבינו שאני נוסע לכוכבה. הצלחתי להגיע וראיתי את כוכבה. פנים כל כך יפות. כל כך שלוות. לא ראיתי את הפגיעה".

כששב לביתו חיכתה לו אודיה, בתם היחידה בת ה-10. "היא הסתכלה עליי ושאלה 'זו אימא שלנו? אתה בטוח? היא נפצעה קשה?' אמרתי לה שהיא לא פצועה בכלל. התחבקנו ובכינו". האב מוסיף כי בתו ביקשה להשתתף בבניית הבית החדש שהחלה כצעד מחאה נגד הקפאת הבנייה הנמשכת בזמן שבו רוצחים יהודים. "היא אמרה לי שבקבר שוכבים אנשים מתים. היא לא רוצה ללכת לשם. היא רוצה לבנות בית חדש שיגורו בו אנשים חיים".

אודיה עצמה ישבה מוקפת חברות בקומה השנייה של הבית, בחדר המתוק שאימא שלה הכינה לה, עם ציור גדול של פו הדוב על הקיר. בפניה הדומות כל כך לפני אמה שבתמונה היא מספרת על אימא שלה, שתמיד נתנה לכל אחד תחושה שהוא אהוב ומיוחד. "באותו יום עברנו יחד על כל הדברים לבית הספר וראינו שיש הכול. הפעם האחרונה שבה דיברתי איתה הייתה בטלפון בשעה שבע ושבע דקות, שמונה דקות לפני הפיגוע. היא אמרה לי שהיא קנתה לי תנ"ך חדש, שהיא עולה על טרמפ ושהיא כבר מגיעה".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  14/09/2010   |   עודכן:  14/09/2010
הודיה כריש-חזוני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"אימא תמיד רצתה שנהיה ביחד"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מדינת ישראל נכנסת לימים הנוראים. ימים שמניינם יהיה יותר מעשרה. שנת תשע"א, חודש תשרי. הימים שלפני ההחלטה על המשך ההקפאה, וייתכן בהחלט שגם אחריה. הימים הם ימי הכרעה, ימים שעלולים להצטייר לאחר מכן, בראייה לאחור, כימי דין.
14/09/2010  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
סיפורם של משפחה שילדם בן ה-24 סבל מ-ADHD בילדותו, מציג את הדילמות, הקשיים וההשלכות של ההתמודדות עם ילד הסובל מהפרעות קשב וריכוז. בראיון (תחת שמות בדויים) הם מספרים את מה שתמיד שמרו בפנים ומתארים את נקודת מבטם על הסיטואציה המורכבת עימה התמודדו במהלך השנים. הם קראו לעצמם "משפחה בהפרעה".
14/09/2010  |  מיכל שפר-מיכאלי  |   כתבות
מה היא עקמת עמוד השדרה (scoliosis)?
14/09/2010  |  ד"ר יורם אנקשטיין  |   כתבות
פצעי בגרות או "אקנה", ידועים גם בשמם חזזית מצויה או סתם חצ'קונים בשפת הסלנג. זוהי בעצם 'מחלה בריאה': הסובלים מאקנה יחלימו בסופו של דבר, אך הצלקות הרגשיות והצלקות האמיתיות שתותיר המחלה על פני העור, לא יחלימו במהירה.
14/09/2010  |  מחלקה ראשונה  |   כתבות
עיד אל פיטר לסיום צום הרמדאן נפל ביום ראשון, מיד לאחר סוף השבוע הכל-כך ארוך של ראש השנה היהודי. הנשיא פרס, כראש המדינה שכמעט עשרים אחוזים מאזרחיה ערבים, הגיע לביקור חג ממלכתי בכפר קרע שבמשולש.
14/09/2010  |  יורם דורי  |   כתבות
גדי טאוב: המתנחלים מסכנים את קיומה של המדינה  /  דוד מרחב
שערוריית הבשר הפלשתיני  /  פזית רבינא
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
יהודי שחי בעולם פגום  /  יאיר דרייפוס
לי יש המון חיים  /  יעקב בר-און
כאילו כלום  /  צור ארליך
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 347/88, איוון דמיאניוק נגד מדינת ישראל. השופטים מאיר שמגר, מנחם אלון, אהרן ברק, אליעזר גולדברג, יעקב מלץ. 29 ביולי 1993
דן מרגלית
דן מרגלית
ברמה המעשית לשנים הקרובות יכלה ישראל להגיע ליעדה האסטרטגי גם במהלך המלחמה הרעה הזאת אילו הסכים ביבי להעביר את השליטה ברצועת עזה למנהלה פלשתינית הכוללת גם את הרשות הפלשתינית
צבי גיל
צבי גיל
אל לקחי השואה יש להוסיף לקח חשוב והוא ולהשקיע מרץ וכל המשאבים לרבות ממון כדי להתמודד עם אותם ערוצי רשע ורעל שמאיימים על קיומנו כחברה חופשית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il