|   15:07:40
  סופיה רון-מוריה  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
ברגע שאמר "כן" להקפאה, איש אינו מבטיח שיצליח להתעקש על המחיר. נתניהו [צילום: AP]

זה החורף האחרון שלו?

יו"ר הכנסת פתח את מושב החורף עם תחזית קודרת: עד סוף השנה הכנסת מתפזרת והולכים לבחירות. דעה רווחת במערכת הפוליטית היא שבשנה השלישית לכהונתה של הכנסת הח"כים מקצינים עמדות, והדבר גורם לזעזועים במערכת. ונתניהו הוא לא אולמרט. אם הקואליציה תתנדנד, הוא יתקשה לשרוד
20/10/2010  |   סופיה רון-מוריה   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
אם לכנסים הקודמים של הכנסת נכנסה הקואליציה כשלרגליה פרוס שטיח אדום, למושב החורף הזה היא נכנסת כאל שדה מוקשים. הסיבות להפיכתה של הזירה הפרלמנטרית לשטח נפיץ הן רבות ומגוונות, החל בחוקי הטבע הפוליטי, דרך הבחירות לקונגרס האמריקני ומה שאחריהן, וכלה בבעיותיהן של הסיעות מבית

דקות ספורות אחרי שראש הממשלה הציע בנאום פתיחת מושב החורף הארכה של ההקפאה ב-60 יום תמורת הכרה של הרש"פ בישראל כמדינת הלאום היהודי, פגשתי במסדרון שר מהליכוד. ההצעה, הוא אמר, מזכירה לו את אותו סיפור מפורסם על ברנרד שאו, שטמן מלכודת לאישה יפה משמנה וסולתה של האצולה הבריטית. הגברת נקבה בשיחה בסכום של מיליון סטרלינג. יפה, הגיב. את הסכמתך העקרונית כבר קיבלתי. כעת מה שנשאר הוא להתמקח על הסכום.

מחד-גיסא, דרישתו של נתניהו מהפלשתינים להכיר בישראל כמדינה יהודית, דרישה שקיבלה גיבוי כשאישרה הממשלה את התיקון לחוק האזרחות, מצטיירת כסוג של נוסחה גאונית. כמו יתנו - יקבלו, לא יתנו - לא יקבלו. פשוט וברור. אנחנו מכירים בזכותכם למדינת לאום ערבית, תכירו בתמורה בזכותנו למדינת לאום יהודית. אחרת משתמע כי התביעה שלכם היא לשתי מדינות, אחת בשלב הזה והשנייה עם הזמן, כשתצליחו לכפות על ישראל בפועל את זכות השיבה. ראה ערך תוכנית השלבים.

מאידך-גיסא, גם הכרתו של נתניהו במדינה פלשתינית, שניתנה כבר בנאום בר-אילן, היא המחשה של אותה אנקדוטה של ברנרד שאו. מרגע שאמרת כן, איש אינו מבטיח שתצליח לעמוד במחיר שמבחינתו של הצד השני אינו מעשי. כמו בנוסחה "יתנו - יקבלו", במשוואה שיוצר היום נתניהו - מדינה פלשתינית תמורת הכרה במדינה יהודית, קרי ויתור על זכות השיבה - עלולות להתגלות פרצות.

אם לכנסים הקודמים של הכנסת נכנסה הקואליציה כשלרגליה פרוס שטיח אדום, למושב החורף הזה היא נכנסת כאל שדה מוקשים. הסיבות להפיכתה של הזירה הפרלמנטרית לשטח נפיץ הן רבות ומגוונות, החל בחוקי הטבע הפוליטי, דרך הבחירות לקונגרס האמריקני ומה שאחריהן, וכלה בבעיותיהן של הסיעות מבית, כשסיעת העבודה היא שפותחת את הרשימה.

הליכוד וישראל ביתנו: שניים אוחזים בקמפיין

הכנסת חזרה מפגרת הקיץ כשהיא בעיצומו של דיון ציבורי סביב חוק האזרחות, דיון הגולש גם לזירה הבינלאומית. על פני הדברים, מדובר בהישג חד-משמעי של ישראל ביתנו, שסיסמתה "בלי נאמנות אין אזרחות" הגדילה את כוחה בכנסת הנוכחית. אלא שנתניהו מחפש לנכס את ההצעה לליכוד. המניעים ברורים.

שני צדדים לקמפיין סביב הגדרתה של ישראל כמדינה יהודית: זה הבינלאומי וזה הפנימי, כשקיימת כמובן חפיפה בין השניים.

נתניהו מנסה להחליף את השיח בזירה הבינלאומית כשהוא מציב את הפלשתינים בפני דרישה לגיטימית לכל דבר שלא יוכלו להיענות לה. המטרה היא לחשוף את פניו האמיתיות של הצד השני, כפי שעשה ברק בקמפ דיוויד. רק שברק אינו איש קמפיינים והוא לא ידע למנף את ההצלחה, מה גם שייתכן שלא כיוון אליה. הוא הביא בחשבון את האופציה שערפאת יקבל את הצעתיו, שהרחיקו לכת אל מעבר לקו הכחול. נתניהו רוצה למקד את הקמפיין במסר חד וברור: אבו-מאזן לא מכיר בשתי מדינות לשני עמים. נתניהו הלך לקראת אובמה, אבו-מאזן לא הולך.

במישור הפנימי, לקמפיין משמעות משלו. אישור התיקון לחוק האזרחות מגבה את הקמפיין בזירה הבינלאומית, אך יש לו גם יתרונות נוספים.

נתניהו העמיד את ציפי לבני במצב לא פשוט. בתור יו"ר האופוזיציה בחרה יו"ר קדימה לצאת נגד התיקון לחוק ונגד הקמפיין. אלא שגם בשיח הפנים-ישראלי, כמו בשיח הבינלאומי, מעדיף נתניהו למקד את הדיון סביב הגדרתה של המדינה כמדינה יהודית ולא סביב הקפאת הבנייה ביו"ש. ההגדרה היא בקונסנזוס. ברגע שניכס לעצמו את היוזמה ואת הדיון, נתניהו פונה למרכז המפה הפוליטית ומכרסם בקדימה. לבני, שיצאה נגד הקמפיין, מצטיירת כנוטה שמאלה מהמרכז.

אך לבני אינה היריבה היחידה. גם ישראל ביתנו היא יריב. ההסכם הקואליציוני בין שתי המפלגות מתייחס אומנם לנושא האזרחות, אך סעיף 40 שמוקדש לנושא מדבר על "טיפול בתופעות אי נאמנות למדינה", כשכל סעיפי המשנה מתייחסים לדרכים שונות לשלילת אזרחות. אלמלא רצה להשיק את הקמפיין שלו, נתניהו יכול היה לא להביא עתה את התיקון לחוק האזרחות. אגב, הרעיון המקורי של ישראל ביתנו הוא רחב יותר, וכולל שבועת אמונים של כל אזרח שמגיע לגיל 16, אלא שהסיכויים למימוש ההצעה נכון להיום קלושים.

שניים אוחזים בקמפיין: ראש הממשלה ושר החוץ. שניהם טוענים שההצלחה כולה שלהם. כשליברמן מדבר עם שרי חוץ מקבילים הוא פונה בראש וראשונה לציבור הישראלי, כפי שנהג כשהציע לנציגי אירופה לפתור קודם כול את בעיותיהם מבית. נתניהו נגס בהישג האלקטורלי של ישראל ביתנו, שפועלת לתרגם את סיסמת הבחירות שלה למציאות. הציפייה של ליברמן היא שאחרי הבחירות בארה"ב, יתחדש הלחץ על נתניהו והוא ישבור שמאלה (על עיקרון ברנרד שאו כבר דיברנו). אז תבוא שעתה היפה של ישראל ביתנו.

העבודה: מפלגה בהתפוררות

שתי אפיזודות סמליות אפיינו את מצבה של מפלגת העבודה. ביום ראשון שעבר נפתחה שנת הלימודים האקדמית. שדולת ההשכלה הגבוהה בכנסת, בראשותם של זאב אלקין ואברהם מיכאלי (שס) - כן, אלקין ידו גם כאן - יצאה לביקור באוניברסיטה העברית. האוניברסיטה היא מעוז השמאל הישראלי. ערב פתיחת שנת הלימודים דנה הנהלתה כיצד להגביל את מפגיני הימין, דיון שעורר זעם בוועדת החינוך של הכנסת. נשיא האוניברסיטה, איש קדימה מנחם בן-ששון, אירח את עמיתיו לשעבר. כולם הגיעו. הליכוד, קדימה, ישראל ביתנו, שס. ומי לא בא? נכון, נציגי סיעת העבודה.

ביום שלישי שעבר אישרה הכנסת הצעת חוק שהופכת את 'מרכז זלמן שזר' מעמותה פרטית לגוף ממשלתי. את ההצעה הובילו זבולון אורלב, זאב אלקין ודניאל בן-סימון. אבל בן-סימון לא השתתף בדיונים בוועדה בעניין החוק. ביום שלישי, כאמור, נערכה ההצבעה. ומי לא בא? חברי סיעת העבודה.

בינתיים, נכנסת המפלגה למהדורה נוספת של מלחמות פנימיות. אבישי ברוורמן ויצחק הרצוג נגד אהוד ברק. השאיפה היא להקדים את הפריימריז שנקבעו ל-2012. בינתיים, ברק חוזר ומזמין את קדימה להצטרף לממשלה. את ההצעה התורנית השמיע ביום שלישי בכינוס התמ"ת. לבני נכחה בכינוס ואף נאמה שם, אך ברק לא ניצל את ההזדמנות לשיחה על צירופה של קדימה. הוא הסתפק בהצעה מעל הבמה.

ביום חמישי שעבר התכנסה לשכת המפלגה למנות מזכ"ל חדש, חיליק בר, מקורבו של בנימין בן-אליעזר. בר הוא איש צעיר ונמרץ, אך ספק אם יוכל לשקם מפלגה שאינה מייחסת חשיבות לא לעברה המפואר בדמותו של זלמן שזר ולא לעתידה באוניברסיטה העברית. אגב, פעם שריינו למזכ"ל מקום שביעי ברשימה לכנסת. היום אין שריון, והמקום על-פי סקרי דעת קהל הוא ספק ריאלי. הוא יהפוך לפחות ריאלי אם בשלב זה או אחר קדימה אכן תיכנס לממשלה. ברק מודע היטב לעובדה שלבני, עם 28 המנדטים שלה, תאפיל עליו, אך משלם לצירופה של קדימה מס שפתיים.

קריאת המפה

יו"ר הכנסת פתח את המושב עם תחזית קודרת מבחינת הקואליציה: עד סוף השנה הכנסת מתפזרת והולכים לבחירות. בכלל, רובי ריבלין עורר מספר מהומות. גם כשיצא עם התחזית, גם כשהאשים את הממשלה שזו מחפשת לפגוע בסמכויות של הכנסת, כשהביא בתור דוגמה את הצעת חוק משאל-העם, גם כשהגדיר את ישראל "מדינה רב-תרבותית" כשהוא מדבר על התיקון לחוק האזרחות. בסיעתו, סיעת הליכוד, היו שהרימו גבה. ריבלין יצר לעצמו אופוזיציה בקרב חלק מהח"כים הצעירים, במיוחד בגלל פרשת חנין זועבי. גם מיכאל בן-ארי מיהר להעיר: הוא אשר אמרתי.

אבל הסוגיות הללו הן נושא לשיחה נפרדת. השאלה שמעסיקה אותנו כעת היא קריאת המפה הפוליטית שמביאה את יו"ר הכנסת לחזות את הקדמת הבחירות. נכון שלקואליציה צפויים קשיים, אך מכאן ועד לפיזור הכנסת הדרך עוד רחוקה.

יש להבחין כמובן בין החזוי למצוי. זה לא שריבלין חפץ בפיזור הכנסת. רק מתאבד פוליטי יגלה עניין בפיזור הכנסת כשהוא יושב בכיסא היו"ר. ריבלין לא רוצה בכך, אך הוא רואה שחורות.

ראשית, צריך להבין. ריבלין, מסתבר, מתכוון לשנה העברית. כשהוא דיבר על מושב הכנסת הוא התכוון גם למושב החורף וגם למושב הקיץ (לצורך הדיוק יש לקרוא להם "כנס החורף ו"כנס הקיץ", אך הציבור לא מצוי בדקויות השפה הפרלמנטרית). כך שכוונתו של ריבלין הייתה שההחלטה על פיזור הכנסת תתקבל במושב הקיץ, והבחירות ייערכו בתחילת 2012.

מה מוביל לתחזית הזו? דעה רווחת במערכת הפוליטית היא שבשנה השלישית לכהונתה של הכנסת הח"כים מקצינים עמדות לקראת הבחירות הבאות, והדבר גורם לזעזועים במערכת. התהליך המדיני שברקע מעמיק את הקרעים וגורם אף הוא לחידוד הגישות. ונתניהו הוא לא אולמרט. כל עוד המערכת מתפקדת הוא על הסוס, אך אם הקואליציה תזדעזע ואף תקרוס, הוא יתקשה לשרוד. לוליין קואליציוני הוא לא. לא לחינם בדצמבר 2000 התנה את התמודדותו בפיזור הכנסת: הוא חשש שלא יתמודד עם ריבוי סיעות כשהכוח מפוזר והכנסת היא כמו שמיכת טלאים.

האם דברי ריבלין היו נבואת זעם או קריאה מעמיקה של המפה? ימים יגידו. ליתר דיוק, החודשים הקרובים.

שס: השוטר הטוב והשוטר הרע

יו"ר שס אלי ישי הכחיש את דבריו של עמיתו אריאל אטיאס שלפיהם שס עשויה להסכים בנסיבות מסוימות להמשך ההקפאה. ישי חזר וביטא את התנגדותו.

מדובר בצומת מרכזי בממשלה: אם יביא נתניהו לקבינט את ההחלטה על הארכת ההקפאה, שרי שס הם לשון המאזניים. אם אריאל אטיאס לא יצביע נגד ההצעה, ראש הממשלה יכול לגבש רוב.

לא שהתחדש עימות בשס. המתח בין ישי לאטיאס קיים מאז שנכנס אטיאס לזירה, אך הרב עובדיה יוסף לא מתכוון להעביר את השרביט לאטיאס. מבחינתו אלי ישי מספק את הסחורה. מה קרה אם כן?

שס מנמיכה את הלהבות במישור המדיני. הנחה רווחת היא שבממשלות הליכוד היא יכולה להרשות לעצמה לשמור בעניינים אלה על פרופיל נמוך. רק כשהיא יושבת בממשלות שמאל עליה להשיג תעודת כשרות מיוחדת.

פעילי ליכוד הפעילו לחץ על כמה שרים בהנחה שההצבעה על הארכת ההקפאה, אם בכלל, תיערך בממשלה. לא מן הנמנע שהתבטאויותיו של אטיאס מעידות על כוונותיו של ראש הממשלה להעביר את ההכרעה לקבינט, שם עשוי קולו של השר אטיאס להתגלות כמכריע.

שס משחקת נכון להיום את המשחק של השוטר הטוב והשוטר הרע. אלי ישי ואריאל אטיאס. כבר היו דברים מעולם: בממשלת נתניהו הראשונה התפצלו שרי ישראל בעלייה בהצבעה על הסכם חברון. שרנסקי תמך, אדלשטיין התנגד. הכול בהסכמה. בליכוד יש מי שמעריכים שאם תיערך הצבעה, אטיאס ייעדר מסיבה זו או אחרת. אריה דרעי כבר נהג בטקטיקה דומה כשהוציא את סיעתו למזנון ואִפשר לפרס להפיל את ממשלת שמיר.

שלא כמו דניאל הרשקוביץ, לשס אין צורך לאיים בפרישה על-מנת להשפיע על החלטות עתידיות. מספיק שתתחייב בבירור להתנגד להארכת ההקפאה בקבינט. בינתיים, כאמור, היא משחקת את המשחק הטקטי.

אלי ישי פעל רבות על-מנת להוכיח כי שינה את דרכי התנהלותה של המפלגה. האם היא עומדת בפני חזרה לימי דרעי העליזים?

בליכוד סבורים שראש הממשלה טרם קיבל החלטה לגבי ההמשך. הסיבוב הבא יתחדש ככל הנראה אחרי הבחירות בארה"ב, במידה שאובמה יחדש את הלחץ. אם ההכרעה תחזור לעמוד על הפרק, המפתח הוא בידי השרים. שלא כמו שרון, נתניהו לא יפטר את מי שצפוי להתנגד, ויביא בחשבון את יחסי הכוחות כשהוא מקבל החלטות.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  20/10/2010   |   עודכן:  20/10/2010
סופיה רון מוריה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זה החורף האחרון שלו?
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בצלאל
21/10/10 01:45
2
אוהב אותך
21/10/10 09:09
3
שקרן בוגד ומתקפל
21/10/10 11:10
4
אורי פ
21/10/10 12:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"סרג'נט פפר', 'בלאק סאבאט', 'לד זפלין' ואלביס גרו אצלנו במשעול שנונית 45", יהודית רביץ מעבירה אותנו כבמטה קסם לילדותה בבאר-שבע בהקדמה ל"שירים מהבית", האלבום החדש שהיא חולקת באהבה עם אחיה, יעקב. "יקוב, אחי הגדול, הביא את העולם המופלא של המוזיקה ההיא לחדר הקטן שחלקנו בילדותנו. הוא הוציא את האקורדים וניגן בול את כל הסולואים. אני הערצתי כל תו וניסיתי לחקות אותו בכל שנייה שהפקיר את הגיטרה על המיטה.
20/10/2010  |  יעקב בר-און  |   כתבות
העלילה ההזויה מתרחשת בעיירה שכוחת אל ברוסיה, אולם היא הייתה יכולה להתאים להפליא גם למחוזות אחרים ואולי אפילו לאיזו רשות מקומית בכל מדינה אחרת וגם בישראל. השחיתות השלטונית היא נכס צאן ברזל בעוונותינו וגוגול רק העניק לה מבט חדש שלא מאבד מאקטואליותו, חרף הזמן הרב שחלף מאז חובר.
20/10/2010  |  חיים נוי  |   כתבות
בפתחו של החורף הקרב ובא מתגבר הרצון לחמם את הבית, ליצור אווירה חמימה, נינוחה ונעימה, אשר שונה ממזג האוויר הקר והסגרירי שבחוץ.
20/10/2010  |  מחלקה ראשונה  |   כתבות
העוברים ושבים בדיזנגוף סנטר בתל אביב נתקלו (יום ג', 19.10.10) במראה חריג: בחלון הראווה של אחת החנויות עמדו נשים כפריטים למכירה, כאשר תו מחיר מוצמד אליהן. מי שעצר לכמה רגעים הבחין במהרה כי מדובר במיצג של "המטה למאבק בסחר בנשים", אשר הוקם במסגרת קמפיין רחב היקף של הארגון. תחת הכותרת "מכירת נשים לפי טעם אישי", מוצבות שבע נשים צעירות בלבוש מרושל אל מול העוברים ושבים. חלקן מאופרות באופן המציג אותן כמוכות, ולכולן כאמור, מוצמד תג הכולל מחיר ונתונים אודות גילן, משקלן, מידות גופן וארץ המוצא.
20/10/2010  |  מתן אברמוביץ'  |   כתבות
החודש יוכרז במסגרת כנס בינלאומי שיתקיים בקריה הרפואית רמב"ם על הקמת המרכז למדעי העצב הקליניים. במרכז הדיון בכנס יעמוד הטיפול המרתק והמתפתח של גרייה חשמלית למוח באמצעות אלקטרודות ונוירוסטימולטור מושתלים.
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
לא אקטואלי  /  עדי ארבל
האם אתה זוכר את הרצח  /  אריאל שנבל
בעד הנגד: "בילאדי, בילאדי" מול מצודת זאב  /  דוד מרחב
עונש חינוכי  /  חגית ששר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il